2000
|
|
Literatura, giza arauaren urradura. " Arima naufrago bakartiak" eta" Marinel zaharra", itsasoa eszenariotzat
|
duten
bi narrazioetan garbiki azaltzen zaigu, haste bereko gaztigutik: deabruarekin itsasoratzen bahaiz, berarekin egin duk bidaia.
|
|
Eleberri honen egituraketaz jardutean, Edorta Jimenezek ere hiru hari bereizi zituen: " ehun eta hirurogeitik gora foliotako oihal zuria, zeinetan hiru hari ezberdin eta orratz bakarra idazluma baliatuz, ikutu sentimentalez hornituriko brodatu errealista burutu duen." (Egunkaria I) Itziar Belaunderen aburuz, bestalde, une batean bat egiten
|
duten
bi hari besterik ez daude: batetik, Mariok bere sexualitatearekin duen arazoa planteatzen zaigu, hemen bertan sartuko luke Afrikarekin duen harremana, honek lagunduko baitio bere arazoa gainditzen; beste aldetik, poliziarengandik ihesi dabilen Keparen istorioa genuke.
|
|
Rikarteren lehen liburu honetan tramari dagokionez elkarrekin harremanik ez
|
duten
bi narrazio luze eskaintzen zaizkigun arren, desioa da ipuinon ardatza. Batetik, Rakel Beaumont narrazioan gizon jaio eta emakumea izan nahi duen pertsonaia baten gorabeherak kontatzen dira (luzeraren aldetik eleberritzat har daitekeena); bestetik, Apopiloetxea kontakizunean esistitzen ez den emakume batekin maitemindurik dagoen gizon bat aurkezten zaigu.
|
|
Bidaia ardaztzat
|
duten
bi eleberri plazaratu zituen Arretxek 90eko hamarkadan: Urrezko triangelua (1995) eta Oroituz (1998).
|
2001
|
|
estazioko berritsuaren eta Giseleren planoetan. Itxuraz inongo loturarik ez
|
duten
bi plano hauek, sakonean, Lasagabaster ek8 dioskunez, berritsuaren diskurtsoaren izaera polifonikoan dute bere azalpena. Esan daiteke, berritsuaren etengabeko hizketaldi horretan maila heterologikoan azaltzen zaizkigun diskurtso kultural desberdinek gerora, Giseleren historian, behin eta berriro nabarmenduko diren gatazken" background" kulturala eskaintzen digutela.
|
|
Tren geltokiko berritsuaren planoa, ordea, elkarrizketa moduan dator transkribatuta, baina oraingoan, A. Camus idazle frantsesak La chute (1956) nobelan egin zuen moduan, berritsuaren jarduna bakarrik begitantzen zaigu. Itxuraz inongo harremanik ez
|
duten
bi plano hauetan, garaiko ideologia eta ikuspuntuak aurkezten zaizkigula esango genuke. Bukatzeko, kontamoldeez gain, kronotopoaren, hau da, denbora espazioaren tratamendu modernoa nabarmendu nahiko genuke.
|
|
Izenburutik bertatik iradokitzen zaigun modura, nobela honetan gizakia gertutik hunkitzen
|
duten
bi sentimenduez hitz egiten zaigu: amodioaz (Bihotz bi) eta gorrotoaz (Gerrako Kronikak).
|
2002
|
|
Zehaztapen kronologiko honi akzioa garatzen den leku kopuru mugatuak gaineratu behar zaizkio (ekintzaile ohiek Bartzelonatik 50 kilometrora duten hotela, eta hotel inguruak: ogi biltegia, Banyera delakoa, igerilekua, gasolindegia, etab.). Protagonistaz ez dakigu gauza askorik, ezizena (Carlos), adina, gutxi gorabehera, eta xehetasun fisikoren bat bakarrik, burusoiltasuna); Carlosek okindegiko sotoan ezkutatzen ditu Euskadin egun batzuk lehenago atentatu terrorista egin
|
duten
bi ETAkide, haien ihesaldia prestatu bitartean, hotel inguruan ezarri duten polizia kontrola saihestu nahian.
|
|
Nobelan, senarrak emaztearekiko harremanaren gainbeheraren une funtsezkoak kontatzen ditu. Denbora kronologikoa hankaz gora jartzen da, berriro ere, protagonista nagusiaren denbora psikologikoan murgiltzen gaituzten errepika eta prolepsien bidez. Xede horretarako, nobelaren hariaren muina definitzen
|
duten
bi gerrak kontatzen dira: Hanbre sagardotegian biltzen diren jubilatuek Gerra Zibilean bizi izandako pasadizoen narrazioa eta bikote protagonistaren gerra domestikoaren zenbait eszenaren errepikapena.
|
|
Nobela ongiaren eta gaizkiaren parabola da. Kasu honetan ere, azkenean bat egiten
|
duten
bi plano narratibotan dago egituratuta istorioa. Plano batean moja mistiko eta idealista baten bizitza kontatzen zaigu, eta haurtzaroan jasan zituen sufrimenduez mendeku hartu nahian borrokatzen den faxista baten gorabeherak narratzen dira bestean.
|
|
31 luke teoriaren alorrean gurean egin diren apurrak biltzea. Hegoaldeko unibertsitateetan irakurri diren tesiak eta EHUn aurkeztutako tesinen zerrenda aztertu ondoren, norabide teorikoa
|
duten
bi tesina bakarrik aurkitu ditugu: 1987an Joseba Gabilondok Gasteizeko Filologia Fakultatean aurkeztu zuen" Dekonstrukzioa eta idazketa" izenekoa eta 1990 urtean nik neuk fakultate berean aurkeztutako" Fokalizazioa:
|
|
Aurreko eleberriaren antzera, Pasaia bluesen elkar topo egingo
|
duten
bi plano kausi ditzakegu. Lehenengoan, Cesar Telleria da protagonista, ertzaintzaren sail berezi batean lanean diharduen fisonomista.
|
2005
|
|
Homoen ezkontzaz, elgarrekin bizi nahi
|
duten
bi emazte edo bi gizonen artean izan dadien kontratu bat, zer gatik ez. Bainan hori ez da ezkontza.
|
|
Palazio eder bat eraikia zuen hiri sainduan. Ezagutu
|
duten
bi idazleren arabera haurrak izanak zituen Madame de Chatelon anderearekin, mariage de conscience eginik: lekuko eta apezik gabe egin ezkontza.
|
2021
|
|
Ongizatearen garapenean badaude oinarri oinarrian eragiten
|
duten
bi elementu. Alde batetik, gaur egungo nerabeek daramaten bizi estiloa eta kalitatea, eta horrek zer egoeratan uzten dituzten.
|