Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 62

2003
‎Neurri hau autonomoa, edo, osterantzean, beste neurri konplexuago baten osagarria izan daiteke. Neurria autonomoa izanez gero, horren xedea da adingabearen beharrinak igarri direlako eta beharrizan horiek haren oso osoko garapena oztopatzen dutelako . Neurria izan daiteke, besteak beste, adingabea bertaratu eta horrek parte hartzea gizartean jadanik abian dagoen programa batean, edo, bestela, neurria betearazi behar duten profesionalek «ad hoc» programa bat sortu eta adingabeak horretan parte hartzea.
2004
‎Hori guztia dela eta, Auzitegi Gorenaren ebazpenak gutxiestea, zuzeneko eragina ez dutelako beste epai edo subjektu juridiko zehatz batzuen eskubideen gainean, ez dator bat Espainiako antolamendu juridikoan jurisprudentzia doktrinari eratxiki zaion balioarekin; halaber, ez dator bat ikerketa iuskonparatibo zorrotzenekin; ezta Justizia Administrazioko jurisdikzio organo gorenen zereginari buruz aipatu joera modernoekin ere.
‎Hildako auzilaria demandatzailea izan bada eta horren oinordekoak aurreko lerrokadaren lehenengo bi arrazoiengatik bertaratzen ez badira, atzera egindakotzat joko da, demandatuak horren aurka jarri ezean; azken kasu horretan, 20 artikuluko hirugarren paragrafoa aplikatuko da. Oinordekoak bertaratzen ez badira agertu nahi ez dutelako , alderdi demandatzaileak egikarituriko akzioari uko egin diola ulertuko da.
‎Lekuko adingabeen kasuan, ez zaie horiei galdatuko egia esango dutelako zin egitea edo hitzematea.
‎Titulu betearazlearen arabera enpresa edo erakunde desberdinen arteko elkarte edo taldeak badira zordunak, orduan, horien bazkide, kide nahiz partaideen aurka betearazpena agindu ahaltea, eurek hala erabaki dutelako edo le izateko, nahitaezkoa da horiek guztiek elkartearen edo taldearen egintzen ondoriozko erantzukizun solidarioa izageak horrela agindu duelako.
‎5) Betearazpena zein pertsonaren aurka agintzea eskatu eta pertsona hori edo horiek identifikatzeko inguruabarrak, pertsona horiek tituluaren arabera zordunak direlako edo lege honen 538 artikulutik 544.erakoen arabera betearazpena jasan behar dutelako .
‎Idazkariak fede emango du lekukoak ezagutzeari buruz. Horiek ezagutzen ez baditu, aginduko du beste bik horietako bakoitza ezagutzen dutelako erantzukizuna hartzea, eta kasu horretan daudenen adierazpenak sinatzea.
‎Epaiketa jardunaren inguruko V. tituluak Botere Judizialaren Legetik arauak hartu eta antolatu egin ditu, esperientziaren ondoriozko hobekuntza batzuk eginez. Xedapen batzuk bereziki nabarmendu behar dira, horiek ezartzen dutelako frogaldi, agerraldi eta ikustaldietan publizitatea nahitaezkoa izatea eta epailea edo magistratuak, txostengileaz gainekoak ere, organoa kide anitzekoa bada, bertan egotea.
‎Aho bateko interpretazioarekin bat etorriz, legeak ulertu du Konstituzioaren manu horrek ezarritako sumariotasuna ez dela esangura hertsian eta tekniko juridikoan ulertu behar; hau da, alegazioak eta froga mugatzeagatik ez da ulertu behar gauza epaiturik ez dagoenik. Gai horri behar bezala ekiteko, ezinbestekoa da bereiztea, batetik, prozesutik kanpo urratu diren oinarrizko eskubideak; eta, bestetik, prozesuan bakarrik urra edo hauts daitezkeen oinarrizko eskubideak, euron izaerak eta edukiak horrela agintzen dutelako .
‎Egitatea bidaian zehar gertatu eta bidaia hori lehenago bukatu behar delako, edo kasuan kasuko inguruabarrek luzamendua eragozten dutelako , jaiotza akta egiten bada egitatea gertatu baino hogeita lau ordu arinago, jaioaren orduak eta kasuan kasuan gertatzen diren presako inguruabarrak agerraraziko dira.
2005
‎2 Idatzoharra iraungi denean, legearen 86 artikuluaren ariora horren datatik lau urte igaro direlako, edo zortzi, luzapen kasuetan, eta ondasun higiezinaren ugazabak edo ugazabek eskatu dutelako iraungitze hori, edota idatzoharrean jasotako finka zein eskugiria egin behar delako; azken kasu hobide errealaren gaineko zamen ziurtarretan, ezereztea ofizioz egingo da, iraungitzeari buruzko bazterreko oharraren bidez. Kasu bietan, ezereztutako idatzoharrak eragin dituen bestelako idatzoharrak ere ezereztuko dira, horien jatorria edozein izanda ere.
‎Edukiaren eta formaren inguruko planteamendu horiei helduta, arau multzo hau eskaini da, eta multzo horren euskarriak dira, bai arauon abiaburu izan den xedapen gehigarria, bai bestelako hirigintza arauak, bai eta hipoteka legeriaren manu orokorrak ere; bestalde, arau multzo horrek baditu Jabetza Erregistroari begira sor daitezkeen arazoak konpontzeko baliabideak, eta, horien bitartez, erabereko irtenbideak eman behar dira, ondokoagatik: lehenik, irtenbideok erregistro autuen ingurukoak izatean, estatu osorako balio behar dutelako , hurrenik, erregistro gaiek herritarren oinarrizko eskubide eta bermeak ukitzen dituztelako, eta, azkenik, gai hori ordena publikoko gaia delako. Erregelamendu bidezko arauketa hamabi kapitulutan banatzen da, eta horiez gain, xedapen indargabetzaile bat eta bi azken xedapen sartu dira Errege Dekretuan.
2006
‎Legeak zehatz mehatz arautu ditu konkurtsoa amaitzeko arrazoiak, eta horien izaera oso desberdina izan daiteke: ...izatea zuzenbidearen araberakoa (konkurtso adierazpenaren autoa ezeztatzea), prozedurak bere helburua betetzea (hitzarmena bete delako, hartzekodun guztiei dena ordaindu zaielako), prozedurak huts egitea (hareskubidea egikaritzea (aitortutako hartzekodunei ordaintzeko adina ondasun eta eskubiderik ez izateagatik), alderdiek prozeduraren gain duten xedatze tzekodun guztiek atzera egin edo uko egin dutelako eta zordunak horiekin transakzioa egin duelako; arrazoi horien ezaugarriak direla medio, prozeduraren fase erkidea amaitu ondoren bakarrik gauzatu ahal dira halakoak, eta epaileak horiek onartu edo homologatu ditu, behin konkurtso administrazioak txostena egin eta gero).
‎Modu horretan, Prozedura Zibilaren Lege berriaren ildoari jarraituz, tartekotsoak edo behin betikoak ez diren ebaz gora jotzeko errekurtsoen ugaritasuna ezabatu da, hau da, zatikako errekurpenei buruzkoak ezabatu dira, gaur egun halakoek konkurtso prozeduren izapidetza zaildu eta luzatzen dutelako ; prozesuko bermeei kalterik egin gabe, errekurtsoen sistema berri bat ezartzeko agindua eman da, eta sistema horretan, alderdiek euren desadostasun zioak bildu eta zentzuz azaldu behar dituzte, ebazpena ematea errazagoa izan dadin, osotasunaren gaineko ikuspegi horri esker.
‎...tik, konkurtsoko epaileak jurisdikzio esklusibo eta baztertzailea du hainbat gaitan, ulerbidez, edozein jurisdikzio nahiz administrazio organok konkurtsopekoaren ondareari begira agindu ahal dituen exekuzio zein kautela neurrietan, baita bestelako autuetan ere, autuok lan arloko epaitegi edo auzitegien eskumenekoak izan arren ezin direnean bananduta ebatzi, konkurtsopekoaren ondare egoeran eragina dutelako , eta prozedura batasunak halaxe agintzen duelako.
‎Instrukzioa egin bada indarkeriazko heriotzaren ondorioz edo kriminaltasun susmoa eragiten duen heriotzaren ondorioz, orduan, hilotza ehortzi aurretik edo hori lurretik atera bezain laster, eta 335 artikuluan agindutako deskripzioa egin ondoren, lekukoek, hilotza begi bistan izanda, horren identifikazioa egingo dute, bera ezagutzen dutelako kontu arrazoiak emanez.
2007
‎Erlijio erakunde jakin baten idazkunak ezereztu ahal izango dira, soilik, noek halaxe eskatu dutelako edo irmoa den epai judiziala betetzeko. erakunde horren ordezkaritza orga
‎4 paragrafoek; 37 artikuluak; 38 artikuluak; xedapen indargabetzaile bakarrak; eta azken xedapenetatik lehenengoaren 1 paragrafoak, eta azken xedapenetatik bigarrenak eta laugarrenak. Horiek lege organikoaren izaera dute, Konstituzioaren 22 artikuluan jasotako elkartzeko oinarrizko eskubidea garatzen dutelako .
‎(§2 5.3) (e) Erlijio erakunde jakin baten idazkunak ezereztu ahal izango dira, soilik, erakunde horren ordezkaritza organoek halaxe eskatu dutelako edo irmoa den epai judiziala betetzeko.
‎1 Alderdi politiko bat soilik desegin ahal izango da edo, hala denean, eten, horren kideek halaxe erabaki dutelako , alderdiko estatutuetan ezarri arrazoiak eta prozedurak kontuan hartuta, eta agintari judizial eskudunak halaxe erabaki duelako, artikulu honen 2 eta 3 paragrafoetan jasotakoaren arabera. Desegiteak ondoreak sortuko ditu Alderdi Politikoen Erregistroan horren gaineko idatzoharra egiten denetik, aurretiaz alderdi politikoak edo desegitea agindu duen organo judizialak hori jakinarazita.
‎10 Porrota adierazten denean, sindikoek erabaki dutelako enpresako jarduerari ez eustea, edo erabaki judiziala dela-eta enpresa jarduerari uzten zaionlazioko espedientearen izapideak egin beste kasu batzuetan, enplegu erregugo dira soil soilik ukitutako langileak legezko langabezia egoeran gera daitezen. Horrek guztiorrek ez dio kalterik egingo artikulu honen 2 eta 4 idatz zatietan kontsultaldiaren gainean xedatutakoari, ezta 8 idatz zatiak aipatu kalte ordaina jasotzeko eskubideari ere.
‎Gaur egun, etxebizitzen hiri errentamenduen merkatuan badira egoera bi, argi eta garbi bereizten direnak, eta aldi berean gertatzen direnak. Hasteko, badira 2/ 1985 Errege Dekretu legearen babesean egindako kontratuak, kontratu guztien 100eko 20 gutxi gorabehera; kontratu horiek errenta handiak dituzte, eta okupazioa askotan txandakatzen da, kontratuok orokorrean urtebeteko iraupena izaten dutelako . Jarraitzeko, badira 2/ 1985 Errege Dekretu legea indarrean jarri aurretik egindako kontratuak.
‎Etxebizitza errentamenduen arauketak berrikuntza esanguratsuak ditu, batez ere, iraupenari dagokionez. Esangura horretan, kontratuaren iraupena gutxienez bost urtekoa izatea ezarri da, mota horretako epeak familia unitateei nolabaiteko egonkortasuna ematen dielako, eta, horri esker unitateok jabetzaren baliozko alternatiba gisa ikusten dutelako errentamendua. Era berean, ez da gehiegizko epea, ez baitu oztoporik jartzen, jabe pribatuek eta enpresa sustatzaileek merkatu horretan etxebizitzak jartzeko.
‎Alderdiek euren artean hala adostu dutelako .
‎Lege honen 10 eta 11 artikuluetan xedatutakoari kalterik egin gabe, obrak egin edo zerbitzu erkide berriak ezartzeko, nahiz eta horren ondorioz titulu eratzailea edo estatutuak aldarazi, nahitaezkoa izango da jabe gehienek erabakiaren aldeko botoa ematea, baldin eta jabe horiek partaidetza kuota gehienak ordezkatzen badituzte. Obra edo zerbitzu erkide berrion xedea oztopo arkitektonikoak ezabatzea izango da, oztopo horiek eragozten dutelako minusbaliatuak eraikinera sartu eta bertatik ibil daitezen.
‎Lege honen ondoreetarako, eraikinaren zatiak ere lokalak izango dira, baldin eta modu independentean aprobetxa badaitezke, osagai erkide baterako edo kalerako irteera dutelako .
‎«Erkidegopeko denbora» adierazpenak ez du, itxuraz, Frantziako zuzenbideko forma sozietarioa izendatzeko oztopo larririk; hala eta guztiz ere, ez da egokia bestelako formulak sartzeko, zuzenbide pertsonalekoak izan (Greziako multierrentamendua) zein zuzenbide errealekoak izan (Portugalgo aldizkako biztantze eskubidea). Gainera, oztopo bat du horrek, itxuraz adierazten duelako eskubide horien titularren artean denbora erkidegoan dagoela, eta, egiatan, guztiz alderantzizkoa da, titularrak titular direlako denboraldi desberdinetan, eta denboraldiok elkar baztertzen dutelako . Hori horrela, komenigarriagoa da «txandakako aprobetxamendu eskubide» adierazmoldea, lehenengoz, hain zaila ez delako, orokorrago eta deskriptiboa baita, eta, bigarrenez, horri buruz egindako arauketari ezin hobeto egokitzen zaiolako.
‎Eskubide indibidualek pertsona bakoitzaren jarduera esparrua botere publikoek zein partikularrek egindako kanpoko esku hartzeetatik babesten dute eta pertsona gisa duen duintasunetik zuzenean eratorritakoak dira. Baina eskubide politikoak harago doaz, herritarrek gai publikoen kudeaketan parte hartzea lortu nahi dutelako eta banakako askatasunak egikaritzea askatasun kolektiboaren gainetik ipintzen baitute; beraz, banakako eskubideen zuzeneko ondorioak dira. Eskubide politiko horien barruan, bilerak egiteko eskubideak lehentasunezko tokia du, eta aniztasun politikoari eta adierazpen askatasunari estu estutik lotuta dago.
‎GEEAren doktrinari jarraituz (1981eko maiatzaren 6ko epaia. Buchholz kasua?), Konstituzio Auzitegiak esandakoaren arabera, Konstituzioan pertsona guztiek benetako babes judiziala lortzeko eskubidea dutela ezartzean, pertsona fisiko eta juridikoak, naziokoak eta atzerrikoak barruan daudela ulertu behar da, eta eskubide hori eskubide eta interes legitimoak ukitzen dituzten prozesu guztietara hedatzen dela, baita beste pertsona batzuek hasitako prozesuetan alderdi izateko eskubidera ere, prozesu horietan eskubide eta interes legitimoak ukitzen badira (apirilaren 12ko 64/ 1988 KAE; urriaren 17ko 287/ 1994 KAE). ...ak direla antolamendu juridikoak prozesuan alderdi izateko gaitasuna aitortzen badie horien jarduera ez administratibotik edo publikotik eratorritako eskubide eta interes legitimoak defenditzen dituztenean; izan ere, kasu horretan hirugarrenen egintzen aurrean erreakzionatzen dute (partikularrak edo beste administrazio publiko batzuk) eta horiei ezin diete euren borondatea ezarri horien aurrean ez dutelako gehiegizko botererik, auzi horietan pertsona publikoek ez baitute pribilegio edo onurabide prozesalik eta edozein partikularren moduan justizia eskatzen baitute, prozesura heltzeari eta horretan babesgabezia ez jasateko eskubideari dagokienez (KAE hauek: apirilaren 12ko 64/ 1988; ekainaren 19ko 91/ 1995; uztailaren 8ko 123/ 1996; uztailaren 26ko 175/ 2001; urriaren 9ko 173/ 2002; apirilaren 23ko 74/ 2003; martxoaren 23ko 45/ 2004, etab.).
‎Baina Konstituzio Auzitegian betekizun batzuk ezarri dira ez onartzeak EKren 24 artikuluan aitortutako eskubidea urratu ez dezan: a) ez onartzearen arrazoia legean ezarrita egotea (kontuan izan behar da legegileak ere ezin dituela ezarri nahi dituen ez onartze arrazoiak, arau prozesalen xedearen proportziozkoak izan behar direlako eta epaileen babes judiziala lortzeko eskubidearen funtsezko edukia inola ere ezin dutelako urratu); b) ez onartzeko ebazpena zioduna izan behar da; c) lehen aipatu proportzionaltasun printzipioarekin eta joera antiformalistekin, irregulartasun edo akats formal guztiak ez dira izan behar oztopo gaindiezina eskubidea eragingarria izan dadin (maiatzaren 8ko 57/ 1984 KAE). Printzipio horri pro actione esaten zaio:
‎oinarrizko eskubidea partikular batek urratzen badu eta ez ordena publikoaren organo batek, lehenengo auzitegi arruntetara jo da hori konpondu dezaten. Auzitegi arruntetan bide guztiak agortu ondoren horiek kaltea konpontzen ez badute, orduan Konstituzio Auzitegira jo daiteke eta oinarrizko eskubidea auzitegiek (botere publikoa) urratu dutela alegatu, hain zuzen ere, oinarrizko eskubideak urratu zituen partikular baten jokabidearen aurrean erreakzionatu ez dutelako .
‎lehenengo eta behin, Espainiako Erresuma demandatzen da (izan ere, ulertu behar da, agian Espainiako agintariek, auzitegiak barruan hartuta, ez dituztela behar den moduan babestu Hitzarmenean babestutako eskubideak), eta bigarren, demanda jarri dezaketen bakarrak Hitzarmenaren 34 artikuluan aipatutako pertsonak edo erakundeak dira, eta ez beste batzuk. Hori dela eta, ez da onartzen, adibidez, autonomia erkidego batek, udal batek, etab. Espainiako Erresuma demandatzea, erakunde horiek gobernu antolakundeak direlako eta demanda jartzeko legitimazio aktiborik ez dutelako . Izan ere, GEEAren arabera, gobernu erakundeak dira ez Estatuko organo nagusiak bakarrik, baita eginkizun publikoak gauzatzen dituzten agintariak ere, horiek organo zentralekiko duten autonomia maila gorabehera (GEEAren erabakia, 2004ko otsailaren 3koa. Eusko Jaurlaritza versus Espainiako Erresuma kasua?).
‎Amaitzeko, Europakoak ez diren atzerritarrei dagokienez, horiek, Espainiako lurraldean sartzeko, Atzerritarrei buruzko Legean ezarritako betekizunak bete behar dituzte (ALOren 25 art. eta h.), eta Espainiako lurraldetik askatasunez irten daitezke, Zigor Kodean eta ALOn ezarritako kasuetan izan ezik, segurtasun nazionaleko edo osasun publikoko arrazoiengatik. Irteera nahitaezkoa izango da agindu judiziala dela bide kanporatzen denean, eta atzerritarra kanporatzea edo itzultzea erabakitzen denean ALOn ezarritako kasuetan, bai administrazioak ukatu egiten dituelako Espainiako lurraldean jarraitzeko egindako eskabideak, bai atzerritarrek baimenik ez dutelako Espainian egoteko.
‎Konstituzioaren 9.3 artikulura Espainiako antolamendu juridikoaren printzipio orokor gehienak bildu dira (horietakoren bat artikulu horretatik kanpo dago, baina artikuluan agertzen direnekin zuzenean lotuta, esaterako eskumen printzipioa), eta hori berria da Espainiako konstituzio historian. 9.3 artikuluko printzipio orokor horiek 1.1 artikuluan aldarrikatutako balioetatik bereizten dira, zehatzagoak direlako eta izaera juridikoagoa dutelako (balioek abstrakzio eta orokortasun handiagoa izan ohi dute; hain zuzen ere, balioetara erkidego batek antolamendu juridikoaren gorengo helburu gisa proposatzen dituen ideal etikoak, nahiak, etab. biltzen dira). HERNÁNDEZ GIL irakasleak idatzi duen bezala, bi kategorien eragingarritasun juridikoa desberdina da:
‎Eskubide horien eduki zehatzari dagokionez eta ohorerako eskubidetik hasita, Konstituzio Auzitegiak esan du pertsona baten izen ona babesten duena dela, besteen aurrean balioa galtzea eragin dezaketen adierazpen edo mezuen aurrean babestuz, pertsona horren izen ona galtzea edo gutxiestea eragiten dutelako iritzi publikoaren arabera iraingarriak izateagatik (otsailaren 26ko 49/ 2001 KAE). GEEAren jurisprudentziari jarraituz (GEEAE hauek:
‎Kzren 1.4 artikuluaren arabera, «Zuzenbidearen printzipio orokorrak legerik edo ohiturarik izan ezean aplikatuko dira, printzipio horiek antolamendu juridikoa eratzeko duten izaerari kalterik egin gabe». Zernahi gisaz, konstituzio esparruan, konstituzio zuzenbideko (eta ez zuzenbide orokorrekoak soilik) printzipio orokorrek garrantzi handia dute, antolamendu juridikoa osatzen dutelako , antolamenduaren hutsuneak betetzen dituztelako eta zuzenean aplikatzeko moduko benetako arau juridikoak direlako. Konstituzioaren manu zehatzetan modu esplizituan jasota daude edo modu inplizituan jaso dira, eta izaera arau-emailea hartzen dute horiek biltzen dituzten edo horiek aipatzen dituzten konstituzio manutik edo, manuetatik.
‎Muga horien motari dagokionez, barruko eta kanpoko mugei buruz hitz egin ohi da. Barruko mugen bidez, eskubidearen edukia definitzen da, eskubidea eratzeko balio dutelako eta barru barrukoak direlako. Adibidez, nazioaren lurraldean askatasunez ibiltzeko eskubidea ezin da alegatu beste ibilgailu batekin nahita talka egitea justifikatzeko, askatasunez zirkulatzeko eskubideak ez baitu zerikusirik jokabide horrekin.
‎Atal honetan aipatzen ari garen prozedura guztiak organo judizial arruntetan garatzen dira (ez Konstituzio Auzitegian), eta horien ezaugarri erkideei dagokienez, salbuespen prozedurak direla esan dezakegu, prozedura arruntez bestelakoak direlako, objektu oso zehatza dutelako (EKren 15 artikuluetara bildutako askatasun eta eskubideen babesa), eta horiek erabiltzen dituztenei prozedura arruntak erabiliz izango ez lituzketen abantaila prozesal batzuk ematen dizkietelako; sumarioak dira, hau da, izapidetza azkarra eta objektu zehatza dituzte, horietan ustez urratu den oinarrizko eskubidearekin zuzenean lotutako gaiak soilik eztabaidatu daitezkeelako, prozesu arruntetan e... Azken buruan, prozedura berezi hauen izapide guztietarako epeak prozedura arruntetan ezarritakoak baino askoz laburragoak dira, eta prozedura albait gehiena sinplifikatzen da, prozedura arruntetan ez bezala; alternatiboak eta prozedura arruntekin bateragarriak dira, berdintasun printzipioa edo EKren 15 artikuluetara bildutako oinarrizko eskubide bat urratu dela alegatzen duenak bi aukera dituelako:
‎...bantaila prozesal batzuk ematen dizkietelako; sumarioak dira, hau da, izapidetza azkarra eta objektu zehatza dituzte, horietan ustez urratu den oinarrizko eskubidearekin zuzenean lotutako gaiak soilik eztabaidatu daitezkeelako, prozesu arruntetan ez bezala, azken horietan mota guztietako gaiak planteatu daitezke eta; lehentasuna dute, epaile eta auzitegiek horien izapidetza lehentasunez egin behar dutelako , prozesu arruntekin alderatuta. Azken buruan, prozedura berezi hauen izapide guztietarako epeak prozedura arruntetan ezarritakoak baino askoz laburragoak dira, eta prozedura albait gehiena sinplifikatzen da, prozedura arruntetan ez bezala; alternatiboak eta prozedura arruntekin bateragarriak dira, berdintasun printzipioa edo EKren 15 artikuluetara bildutako oinarrizko eskubide bat urratu dela alegatzen duenak bi aukera dituelako:
2008
‎Bestalde, sozietate mota hau erabili behar da derrigor, enpresak balore merkatuan jardun nahi izanez gero; kasu horretan, lege honetako xedapenez gain balore merkatuko arautegia ere izan behar da kontuan. Halaber, sozietate anonimoa arautzean, erantzukizun mugatuko sozietatearen inguruko atal eta eduki batzuk ere arautu dira, zeharka izan arren, azken horren arauek baten baino gehiagotan egiten dutelako igorpena Sozietate Anonimoen Legera. Eta amaitzeko, sozietate mota hori aukeratu da sozietate europarraren (Societas Europaea edo sozietate anonimo europarra) eredu gisa, Barne Merkatua delakoa gauza dadin, eta Europar Batasuneko estatukide desberdinetako enpresen artean berreraketa nahiz lankidetza eragiketak burutu daitezen.
‎3) Presidentearen adierazpen horien inguruan bazkideek erreserba edo protestarik egin ez dutelako adierazpena, eta, halakoak egin badira, horien edukia eta egilea.
‎Legeen arabera gordekina bahian jaso duen hartzekodunari kreditua ez bazaio ordaindu muga egunean, hartzekodun horrek konpainiari eskatu ahal dio gordailuturiko efektuak besteren daitezen, berari ordaintzeko beharrezkoa den heinean, eta gordailugilearen gainerako zorrei begira, hartzekodun horrek lehenespena izango du, aurreko artikulukoen kasuan izan ezik, halakoek lehentasuna dutelako .
‎2 Administratzaileak likidatzaile bihurtu badira legeak edo sozietate estatutuek hori agintzen dutelako , erregistratzaileak hori agerraraziko du kasuan kasuko idazkunean.
‎Espainiako aurrekontuei buruzko zuzenbideak ez du jaso izan oreka printzipioa. Egoera hori goitik behera aldatu da, Europar Batasuneko Itunak 104 C eta 109 J artikuluek aginduta, Estatu kideek gehiegizko defizit publikoak saihesteko konpromisoa hartu dutelako . Hortaz, Herri Administrazioen defizit bateratuak ezin du urtean Barne Produktu Gordinaren %3 gainditu.
‎Xedapen argitzaile edo interpretatzaileak, bestalde, iruzkin berezia merezi du. Xedapen interpretatzaile hutsen kasuan, ez dago inolako atzeraeragintasunik, xedapenok ez dutelako arauzko baliorik eta antolamendu juridikoa ez dutelako berriztatzen. Aitzitik, zerbait interpretatu edo argitzeko aitzakiarekin, xedapen horiek erabiltzen badira antolamendu juridikoa aldarazteko, orduan xedapenok ezin onar daitezke; egin eginean ere, Kode Zibilak eta Tributuen Lege Orokorrak ez dute onartzen arau interpretatzaileen atzeraeragintasuna, segurtasun juridikoaren printzipioarekin bateraezina delako.
‎Xedapen argitzaile edo interpretatzaileak, bestalde, iruzkin berezia merezi du. Xedapen interpretatzaile hutsen kasuan, ez dago inolako atzeraeragintasunik, xedapenok ez dutelako arauzko baliorik eta antolamendu juridikoa ez dutelako berriztatzen. Aitzitik, zerbait interpretatu edo argitzeko aitzakiarekin, xedapen horiek erabiltzen badira antolamendu juridikoa aldarazteko, orduan xedapenok ezin onar daitezke; egin eginean ere, Kode Zibilak eta Tributuen Lege Orokorrak ez dute onartzen arau interpretatzaileen atzeraeragintasuna, segurtasun juridikoaren printzipioarekin bateraezina delako.
‎Horregatik, legearen ariora tributu zamari aurre egin behar diotenak agindu horretatik itun baten bidez askatzea ez dirudi oso egokia denik. Agian, hobe izango litzateke itun horiek deusezak izango balira, legearen aurka egiten dutelako . Dena den, ez da hori legegileak hartu duen erabakia TLOren 17.4 artikuluan.
‎TLOren 41.3 artikuluari ekinez, arau hori premiamendu errekarguei ez ezik, berandutza korrituei ere aplikatu litzaieke, bi biok sorrera berbera dutelako ; arean bere, ordaindu beharrekoa borondatezko epean ordaindu ez delako sortzen dira bai errekargua eta bai korrituak ere.
‎Pertsona fisikoa ekonomi jarduera batean arituz gero, horren egoitza fiskala izan daiteke jardueraren administrazio kudeaketa edo zuzendaritza benetan egiten den lekua, eta leku hori ezin badaiteke zehaztu, jarduerari lotutako ibilgetu gehiena dagoen lekua. Aukera hori ezin da Foru Lurraldeetan erabili egoitza fiskalaren eta egoiliartasunaren beste definizio bat dutelako . TLOren 35.4 artikuluko nortasun juridikorik gabeko erakundeen kasuan, pertsona juridikoen erregelak aplikatuko dira.
‎Frantziako Iraultzaren ikusmoldetik, berbarako, Zuzenbide zibilak ez zuen murrizten jabetza eskubidearen edukia; tributuek, ordea, bai. Ildo bertsutik, esan ohi da tributu legeak lege «higuingarri» edo apartekoak direla, norbanakoen askatasun esparrua murrizten dutelako . Ikuspegi horren ildotik, zergadunaren interesa babesteko interpretazio irizpide bereziak asmatu izan dira tributu arauentzat, horretarako aitzakia arau bereziek interpretazio berezia behar dutela izanik.
‎Tributuen helburu nagusia gastu publikoei aurre egiteko behar diren sarrerak lortzea da, nahiz eta bestelako helbururik ere bila daitekeen, hala nola, Konstituzioaren printzipioak eta xedeak betetzea edota ekonomi politika orokorraren tresna izatea. Edonola ere, Legeak bere esparrutik at uzten ditu Gizarte Segurantzaren baliabide publikoak, azken horiek euren arauketa berezia dutelako (2 XG).
‎C) Zuzenbide publikoaren eraentzapeko jardun eta zerbitzuak gauzatzea. Jardun eta zerbitzuak derrigor hartu edo eskatu behar ditu subjektuak, lege zein araudiko xedapenek hala agintzen dutelako , edota ondasun, jardun zein zerbitzu horiek nahitaezkoak direlako eskatzailearen bizitza pribatu nahiz gizarte bizitzarako. Era berean, Administrazioak emaniko zerbitzuengatik edo buruturiko jardunarengatik tasa ordaindu behar da, alor pribatuak jardun zein zerbitzuok ematen ez dituenean.
‎Azkenez, tributu arau hausteen esparruan, zergadunek euren jokabidea onustez burutzen dutelako presuntzioa ezarri da. Hortaz, Tributu administrazioak frogatu behar du, araua hautsi duenaren erruduntasuna erakartzen dituen inguruabarrak gertatu direla.
‎Konstituzio Auzitegiak 1995ean emandako bi epaietan (azaroaren 13ko 164/ 1995 eta abenduaren 21eko 198/ 1995 epaietan) ez zuen autu hori argitu. Auzitegiarentzat, errekarguok kalte ordain eginkizuna betetzen dute, baina aldi berean asmoak kentzeko helburua ere badute, sarrera garaiz egiteko betebeharra bultzatu nahi dutelako .
‎Araban, Bizkaian eta Gipuzkoan, zenbait kasutan prozedura amaitzeko beste bide bi jaso dira: batetik, txosten ziodunaren bidez amaituko da, tributu egoera erregularizatu behar ez denean ikuskapen planaren susmoak oinarririk ez dutelako edo ezin izan denean prozedura garatu; bestetik, agindu idatzi eta ziodunaren bidez amaituko da, ikuskapen plana onesteko eskumena duen organoak agindua emanez gero.
‎Indarreko eraentzari dagokionez, formaren aldetik pentsa daiteke tributu batasuna dagoela Espainia osoan, izen berbera duten tributuak ezartzen direlako; edukiaren aldetik, ordea, ez dago tributu batasunik, Euskal Autonomia Erkidegoak zein Nafarroak zuzeneko zergen arauketa ezartzeko askatasun oso zabala dutelako , esan bezala. Nolanahi den ere, arautze lan horretan, Lurralde Historikoek errespetatu behar dituzte Konstituzioak nagusiarazitako oinarrizko printzipioak (printzipiook Estatuaren legegilearentzat ere muga dira).
2009
‎Legeen arabera gordekina bahian jaso duen hartzekodunari kreditua ez bazaio ordaindu muga egunean, hartzekodun horrek konpainiari eskatu ahal dio gordailuturiko efektuak besteren daitezen, berari ordaintzeko beharrezkoa den heinean, eta, gordailugilearen gainerako zorrei begira, hartzekodun horrek lehenespena izango du, aurreko artikulukoen kasuan izan ezik, halakoek lehentasuna dutelako .
‎1 Bateratzean sartutako sozietateen izena eta egoitza; sozietate horiek edo euren izenean baina sozietate horien kontura diharduten pertsonek sozietate nagusi ez den beste baten kapitalean duten partaidetza eta boto eskubideen portzentajea; bateratzea 42 artikuluaren zein kasutan oinarritu den, sozietate horiek taldearen barruan duten lotura zehaztuz. Aipamen berberak egin behar dira, taldeko sozietate batzuk bateratzetik baztertu direnean, kontu bateratuek azaldu beharreko benetako egoerari begira garrantzi handirik ez dutelako ; halakoetan, baztertze horren arrazoiak azaldu behar dira.
2011
‎Ezkontideetatik edozeinek edo hirugarrenek adingabea berekin eramango dutelako arriskua dagoenean, beharrezkoak diren neurriak hartu ahal izango dira, eta, bereziki, hurrengoak:
‎3 Herri erakundeak bere gain hartzen du adingabearen zaintza, guraso edo tutoreek hala eskatu dutelako , edo horixe delako lege aginduz hari eratxiki zaizkion babes eginkizunetatik bat. Zaintza burutuko da, familiak bere etxean adingabea hartuz edo adingabe hori barnetegian sartuz.
‎Larderia bada izan, kontratugileetako bati beldur zentzuzko eta oinarriduna eragiten zaionean, kontratugile horrek berak edo haren ondasunek nahiz beraren ezkontideak, ondorengoek edo aurrekoek eurek nahiz haien ondasunek hur hurreko kalte larria jasango dutelako .
‎Jabeak ez baditu ondasun higigarri jakin batzuk saldu nahi horiek garrantzi artistikoa edo afekzio prezioa dutelako , ondasunok berari itzultzea eska dezake, fidantza bidez bermatzen badu tasazio balioaren legezko korrituak ordainduko dituela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia