2008
|
|
1952an sortua Erramun Caracotche bezala, biak ditugu plazetan xuriz bezti jokatzen ikusi ditugunak beste pilotariekin, eta ez sotanan. Gauzak aldaturik, ez
|
dute
biek ere sotana jauntzia erabili, ez plazetan ez eta jende artean. Hunekin ere izan dugu bera mintzarazteko parada guk galdetxo batzu eginez bakarrik.
|
|
elkarren ondoan badoaz, katea sintagmatikoak aldi berean ematea eragozten duelako da, zeren eta idaz lanean barrena ez ditu aurkeztuko batuketa moduan, baizik eta fusio moduan. Bat egiten
|
dute
biek.
|
2010
|
|
Hainbat gai (ez deskuidoz, seguruena) isilpean utzi dudala edo hanka punttaka pasa naizela esango du beste zenbaitek. Arrazoi izango
|
dute
biek, hainbatean. Ez dut uste, halere, gauza gehiegi ezkutatzen ibili naizenik, ez eta edergailu hutsalez estali dudanik azalpena.
|
|
Fernando Buesak berak, adibidez, Euskal Eskola Publikoaren Legea eta Irakasle Gorputz Ez Unibertsitarioaren Legea EAEko hezkuntza sistemaren antolaketarako giltzarriak zirela esan zuen 1993ko otsailean, bi legeak Legebiltzarrean bozkatu baino sei egun lehenago. . Euskal gizartean gehiegi luzatzen ari den eztabaida amaitzen
|
dute
bi lege horiek?, adierazi zuen Buesak otsailaren 14an, Alberto Surio kazetariak El Diario Vasco egunkarian egindako elkarrizketan. Euskal Eskola Publikoaren Legearen kasuan, zehazki,, iraganeko kontuak kitatzea?
|
2012
|
|
eta Jorge Zalamearen Poesía ignorada y olvidada antologian ematen den gaztelaniazko bertsioa: poema finlandiar luze horren zati berbera ematen
|
dute
bi bertsioek.
|
|
Argudio indarrari dagokionez, ordea, ez
|
dute
biek indar bera; badirudi bigarrenak indar handiagoa duela, lehendabiziko argudioa ez baitu askitzat jotzen. Eta hori hain da horrela enuntziatu parentetikoa behar du indar gutxiagoakoa den lehen argudio hori justifikatzeko.
|
2021
|
|
4.2.4a Bi atzizkiak batera aztertuko ditugu, gin/ gile atzizkiak bezala hauek ere erabilera eta balio berekoak direlako. Aditzoinei erantsi eta ‘egile’ adierako izena sortzen
|
dute
bi atzizkiek (nahiz beheraxeago zehaztuko dugun nola ulertu behar den ‘egile’ adiera hori). Azkuek aditzoinaren amaieraren arabera banatu zituen bi atzizkiok:
|
|
39.1.4b Alde garrantzitsu bat
|
dute
bi moldeek, haatik: aurkaritzako juntadura egitura orientatua da, eta mendeko egitura, berriz, ez.
|
|
Elkar objektu zuzenak ere egitura trantsitiboa eskatzen du: Elkar agurtu
|
dute
biek; Elkar ikusi duzue gaur goizean (ikus § 23.2.2.2i).
|
|
Aspektu prospektiboan zuzenean har dezake ko mendebaldean: naiz/ ezin izango naiz; gaurko corpusetako datuen arabera paretsuko erabilera
|
dute
bi moldeek. Ote morfema funtzionalarekin ere ager daiteke:
|
|
Baldintzazkoa erabiliz, aldiz, halako segurtamenik eza adierazten du bere solasean. Desberdintasun horren indarra solas ingurumenak mugatuko du; adibidez, zuk Maddi noiz ikusiko duzun batere argi ez bada (bihar, etzi, edo urte baten, edo bizpahiruren buruan), orduan baliokidetasun pragmatiko handiagoa hartuko
|
dute
bi perpausek.
|
|
Zenbaitetan, mintzagai modura ez, baizik eta galdegai modura ere azal daitezke, adibidez, ondoren bakarrik aditzondoa daramatenean: Akordioa sinatuz gero bakarrik jasoko
|
dute
bi aldeek diru hori. Horrelakoetan, baldintza askikoa eta ezinbestekoa izango genuke:
|
|
6 Izen batzuek ere gertakaria adierazten dute, baina aldea badago, halaz guztiz, haien eta perpausen artean: zure etorrera zoriontsuaren ondoan eta zu etorri ondoan sintagmek, esate baterako, gertakaria adierazten
|
dute
biek denbora erreferentzia gisa, baina egitura desberdina dute: etorrera k izen joskera du (izenlaguna eta adjektiboa eraman ditzake:
|
|
32.3.2.1a Zenbatekoaren desberdintasunezko konparazioa bideratzeko ere zati biko baino... ago morfema erabiltzen da; kasu honetan, ordea, ago morfema gehi edo gutxi zenbatzaileei eransten zaie, gehiago eta gutxiago kuantifikatzaile konparatiboak eratuz; baino(...) gehiago eta baino(...) gutxiago dira, bada, perpaus hauetako forma konplexuak. Areagotasuna adierazten
|
dute
biek, ‘askoan’ lehenak eta ‘gutxian’ bigarrenak, eta, hartara, ‘gehiagotasuna’ eta ‘gutxiagotasuna’ adierazten duten kuantifikatzaileak dira. Izena modifikatzen dute zenbaitetan (Lehen baino liburu gehiago irakurtzen dut orain), eta aditza beste zenbaitetan, adberbio gisa (Futbola baino gehiago gustatzen zait saskibaloia).
|
|
38.1.2a Aipatutako perpaus horietan guztietan kausazkoak eta helburuzkoak dira elkarrengandik hurbilen daudenak. Gertakariaren kausa adierazten
|
dute
biek, baina ez datoz bat kausa hori aurkezteko moduan. Kausazkoek atzera begirako ikuspegia dute, gertakari nagusia eragin duena haren aurretik —edo, artean irauten badu, aldi berean— kokatuz eta, hortaz, gauzatutzat emanaz (‘euria egin du’, goiko adibidean).
|
|
Alegia, irakasle izenaren modifikatzaile zeregina du Larrañaga izen propioak. Bigarren adibidea hartuz gero, erreferente bera
|
dute
bi sintagmek: Gasteiz eta Arabako hiriburua.
|
|
Komunztaduragai diren sintagmen nolakotasun sintaktiko semantikoak ere badu zer esana: pertsona izenordainek errazago eragiten
|
dute
bi juntagaiak kontuan hartzen dituen pluraleko komunztadura.
|
|
Partizipioak eta adjektiboak badituzte ezaugarri komunak. Adibidez, mugatzailea hartzen ahal
|
dute
biek: handi a/ egin a; zabal a/ zabaldu a; ilun a/ eskertu a eta abar.
|
|
Argumentu hori beharrezkoa du. Ikusi aditzak norbaitek zerbait ikustea eskatzen du eta, beraz, aditz horren sare tematikoan (edo semantikoan, esanahi bera
|
dute
bi terminoek azalpen honetan) bi argumentu daudela esaten dugu: norbait eta zerbait6, adibidez, Alabak aita ikusi du.
|