2010
|
|
Hala ere, jende gehienarekin, klasean ez ezik, erdara da erabili izan dudan hizkuntza gehienbat. Nire osaba izebak ere euskaraz hitz egiten
|
dute
baina hauekin gehienetan ere gaztelaniaz hitz egiten dut. Orain pena ematen dit euskaraz gehiago ez hitz egitea, eta txikia nintzenean gehiago erabili izan banu, orain ere hainbat jende gehiagorekin hitz egingo nukeela pentsatzen dut (osabak, izebak, lehengusu lehengusinak...).
|
|
• gazteen erabilera urriak frustrazioa eragiten die alde batetik, heldu erdaldunek, eta batez ere bi munduko egoeran bizi direnek, eta horrexegatik hain zuzen, elebitasun egoeraren irakurketa sinplista eta naïve egiten dute sarri askotan, gazte denak euskaldunak direla, hau da, euskaraz normaltasun eta naturaltasunez berba egiteko gaitasun nahikoa dutela, onartuz. irakurketa sinplista horren ondorioz, gazteen erabilera urria dela-eta, harridura erakusten dute, ez dute ulertzen nola euskaraz primeran(" perfectamente") jakinda ez duten askotan hizkuntza horretan hitz egiten. harridura erakusten dutenen artean euskaraz ikasi ez izanagatik frustrazio sentimenduak egoten dira eta frustrazio hori haien pertzepzioetan proiektatzen dute: haiek euskara ikasten saiatu dira eta ez dute arrakastaz lortu; hori dela eta, frustrazioa sentitzen dute; gazteek, berriz, aukera denak izan omen dituzte, ikasi
|
dute
baina ez dute erabiltzen. beste alde batetik, heldu euskaldunek, egoeraren zailtasunaz jabeturik, ez dute harridura erakusten, irakurketa errealistagoa egiten dute. inguru elebidunetan (hau da, nahikoa euskaldunak direnetan) ere gazteek euskara erabiltzeari uzten omen diote eta aro hori euskararentzat oso txarra dela baieztatu da. hauexek dira heldu euskaldunek gazteek beti euskaraz ez egiteko ai...
|
2011
|
|
• Azkenik esan gazteen erabilera mailak haurrenarekiko duen aldea nabarmen handitu dela, baina beherantz. Hau da, ume izateari uzten diotenean askok euskara erabiltzen jarraituko
|
dute
baina beste askok ez, bi adin taldeen artean nolabaiteko etena sortuz. Izan ere, adin honetan gazteak zein giza taldetan integratu erabakitzen duen moduan, harreman berri horietan zein hizkuntza erabili ere hautatu egingo du.
|
2015
|
|
Adibidez: euskaraz ez dakiten guraso askok seme alabek euskara ondo ikastea nahi
|
dute
baina ez zaie axola lagunartean zein hizkuntza erabiltzen duten, eta beraz, mezua euskara ondo ikastearen bidean kokatu da (eta ondo ikasteko asko erabili behar dute) eta ez lagunartean euskara erabiltzearen inguruan (ez zaie axola).
|
2016
|
|
Hizkuntza galera edo ordezkapena gertatzen omen da, euskaraz nagusiki egiten duen haurra eskolara bidaltzen
|
dute
baina etxera sartzen den haurrak, eskolatik pasatu ondoren, gaztelaniaz dihardu barrabarra.
|
|
Bestalde, zenbait kasutan eskolaldia atzerapen moduan bizi izan dute euskararen erabilerari dagokionez. Hizkuntza galera edo ordezkapena gertatzen omen da, euskaraz nagusiki egiten duen haurra eskolara bidaltzen
|
dute
baina etxera sartzen den haurrak, eskolatik pasatu ondoren, gaztelaniaz dihardu barra barra. Ez dago irabazirik?
|
|
Lan hau aitortu, errekonozitu eta eskertu litzatekeela uste dugu; izan ere, onartzeak ez luke ekarri konformatzea. Guraso erdaldunek asko egin
|
dute
baina asko egin dezakete oraindik ere.
|
2017
|
|
Bai tira badakizu nolakoak diren gazteak zenbaitetan// gurasoek gauza bat izugarri gogoko izan eta paso egiten
|
dute
baina pixkaka pixkaka urteak bete ahala burutsuagoak dira eta suposatzen dut ulertuko dutela/ hizkuntzaren eta kulturaren esanahia bai (B4, 71).
|
|
— a jatorrizko hiztun primarioak: ama hizkuntza
|
dute
baina alfabetatu gabeak
|
2018
|
|
• Interbentzio eta plangintza publikotik harago, hiztunek erabaki behar dutenean hizkuntza eremu hurbilean erabiliko duten ala ez, hor esku hartzea (plangintza) askoz zailagoa da eta behetik gora etortzea ezinbestekoa: erakunde publikoek lagundu
|
dute
baina jendearen desiotik ez badator aldaketa hori oso zaila izango da.
|
|
Hiztunek erabaki behar dutenean hizkuntza eremu hurbilean erabiliko duten ala ez, askoz zailagoa da eta behetik gora etortzea ezinbestekoa: erakunde publikoek lagundu
|
dute
baina jendearen desiotik ez badator aldaketa hori oso zaila izango da.
|
|
— Ttakunen herriko elkarteekin harreman handia
|
dute
baina ez daude egituraren barruan. Bazkideek dute batzar orokorrean erabakitzeko ahalmena.
|
2020
|
|
"... adibidez elkargunean dauden elkarteek lan asko egiten
|
dute
baina hor beste agente batzuk falta dira, edo bestela beste eragileekin bildu, adibidez arlo sozioekonomikoko eragileekin... eta tresnak baditugu, industria elkargunea, merkataritza elkargunea, adibidez..." gainontzeko elkarguneetan jadanik ematen den sektoreartekoAlder_ 4 ren harremana EP ren inguruko interes taldeekin udal gobernuaren osaketaren eta zuzendaritza ezberdinen arlokako banaket... tasunaren beharra mahaigaineratu da.
|
|
"... teknikariek autonomia izan behar
|
dute
baina beraien lana politikekin bat etorri behar du..."
|
2021
|
|
Nahiz eta hizkuntza ofizialik ez izan, eremu oso anitza da, eta aipagarriak dira bertako hiru hizkuntza, hots, alabugateko tatarera (Kalmukian ere presente dagoena), jurteko tatarera eta karagaxera. Hiruek nogaierarekin antz handia
|
dute
baina, neurri batean edo
|
2022
|
|
Honela, tradizionalki, katalan terminoa erabili da katalan hiztunei dagokienez eta castellano gaztelania hiztunei. Gaur egun ere terminook martxan jarraitzen
|
dute
baina ñabardura batekin: askotan katalan terminoa erabiltzen da jatorriz katalanak direnak eta beti katalanez hitz egiten dutenak izendatzeko.
|