2010
|
|
Lehen mailako azterketari ekiteko, hots, hizkuntzako informazioa jasotzeko, azaleko egitura hartuko
|
dugu
kontuan; lan horretarako gramatika trarakziozkoa eta erreferentziala (edo diskurtsiboa), enuntziazio terminotan landuko dira, jada esan dugunez.
|
2012
|
|
Distribuzioaren azterketa honetan, E2 enuntziatuak E1 oinarrizko enuntziatuko zein egitura sintaktiko hausten duen, edo, behintzat, E1 enuntziatuan zein leku edo gune hartzen duen hartuko
|
dugu
kontuan. Egia da enuntziatu parentetikoa oinarrizko enuntziatuaren aurretik (adibideen %0.7) nahiz ondoren ere joan daitekeela (adibideen %7.6), baina guk atal honetan tartean edo oinarrizko enuntziatuaren egitura hautsiaz kokatzen direnei erreparatuko diegu, gehiengoa izanik, Mitxelenaren joera hobeto islatzen dutelako.
|
|
Baina orain aztergai duguna ez da etorkizuneko hartzaile hori, ez eta (bidenabar ez bada) zeharkako norentzakoa ere. Berariaz zuzentzen zaion norentzako hori izango
|
dugu
kontuan.
|
2021
|
|
4.1.1a Ondoren aztertuko ditugun atzizki guztiek izen kategoriako hitzak sortzen dituzte. Izen horiek zein motatakoak diren aztertzerakoan, izenei dagokien kapituluan eginiko sailkapena hartuko
|
dugu
kontuan (ยง 12 kapitulua). Modu askotako sailkapenak ikusiko ditugu Izenari dagokion kapituluan:
|
|
Hitz elkartuak, beraz, izenak, adjektiboak edo aditzak izan daitezke. Hitz elkartuko osagaien kategoria ere hartu
|
dugu
kontuan: iz [izen+ izen] iz, iz [aditzoin+ izen] iz, adj [izen+ adj] adj, ad [izen+ aditz] ad...
|
|
Postposizio bezala ere erabiltzen dugu (fonetikaz eta fonologiaz gainera...). Baina hemen DM gisa ageri zaigunean bakarrik hartuko
|
dugu
kontuan. Noiz erabiltzen dugu?
|
|
36.2.3c Aurreko azalpenek eta adibideek agerian uzten duten bezala, oinarrian perpausa duten osagarri hauek ere multzo zabal eta askotarikoa osatzen dute. Haien sailkapena egiteko, ikuspegi semantikoa izango
|
dugu
kontuan, adberbio edo izen sintagmaren gainean eginikoetan izan dugun bezala. Perpaus nagusiko gertakariak mendekoak aipatzen duenarekin duen erlazioaren arabera sailkatuko ditugu.
|
|
Ez dirudi, hala ere, irizpideak nahasian erabiltzea egokia denik. Hori dela eta, sailkapen semantiko ohikoagoa izango
|
dugu
kontuan, eta horretan egokituko ditugu adberbioak. Horrek esan nahi du noiz, adibidez, galdetzailea izanik ere, denbora adberbioetan agertuko dela, eta non, berriz, leku adberbioetan.
|
|
Holakoetan libururik edo mutilik edo trabarik esaten dugunean, liburuen, mutilen edo traben multzo osoa hartzen
|
dugu
kontuan, eta multzo horretatik politena, galantena, handiena hartzen dugu. Ideia hau azpimarratzeko, batzuetan beste zenbait esapidez baliatzen gara:
|