Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2006
‎Jarraipen zehatza Saenz de Samaniegok adierazi zuen batzordeak kasu horren jarraipen zehatza egin duela; inplikatutako eragile guztiek erakutsitako “prestakuntza maila altua” nabarmendu zuen, eta gizartearen erantzuna eskertu zuen, “arazo horren aurrean espero zitekeen lasaitasunari eutsi baitio”. Sailburuak gehitu zuen protokoloetan ezarritako neurri guztiak zorrotz bete direla, eta horrek erakusten du Euskal Autonomia Erkidegoan dagoen “kontrol maila oso altua”, Estatuko fauna basatiaren %2 duen komunitate batean hegazti gripearen kasu isolatu bat detektatzeko aukera eman baitu. Gogora ekarri zuen 1998an hasi ziren neurriak hartzen, Europan ukipen horren lehen agerraldiekin bat etorriz, eta aurreko udazkenetik aurrera areagotu egin zirela “eraginkorrak izan dira eta eguneratu egin dira, eta kasu honetako benetako esperientzian oinarrituta hobetu dira”.
2007
‎Hau da, espero zitekeenaren kontra, ingurumari soziopolitikoan ez alde jokatu duten aldagaiek jokatu dutela, euskararen erabilera egonkor mantendu duela. Aurrerabiderik ez hori euskara harreman bidea duen komunitate baten iraupen gisa baliozta daiteke eta hori da etengabean, iraunkorki kale neurketek Nafarroan adierazten dutena. Hizkuntza komunitate txikia baina hizkuntzari atxikimendu handia diona da gurea.
2009
‎Miguel Sanz presidenteak adierazi duenez, aurrekontu horiek oso tresna ona izango dira krisiari aurre egiteko, joko zelaia guztiz lokaztuta duen komunitate batean txapelketako onenak baikara atzeralditik irteten lehenengo erkidegoa izanda.
2010
‎Esataria agertzen da predikatzeko eginkizuna duen komunitate baten partaide bezala (clama, ne cesses?; argue, increpa?; otseguizu?). Paper edo designazio hori elementu ezaugarritzailea da:
2011
‎Batetik, berehalako eta etengabeko kontaktua dute euren jatorrizko komunitateekin. Eta bestetik, komunitate baten parte sentitzen dira, estatu edo nazioaren kontzeptua gainditzen duen komunitate baten parte. Ondorioz, jatorrizko iturburupuntu bakarra barik, erreferentzia puntu ugari dituen munduaren parte sentitzen dira.
‎Bigarren adibide honetan Mexikoko Distritu Federaleko eskola zehatz batean (Alberto Correa eskolan) otomieraren irakaskuntza ezartzeko pausoak aurkeztuko ditugu. 2003an hasitako egitasmoa da eta hezkuntza sistema gaztelaniadun elebakarra gainditu eta otomiera gaztelania eredu elebidunera jauzi egin nahi duen komunitate baten esperientzia da (Rebolledo, 2008).
‎Lerrook irakurtzen dituzunerako, 2011ko abenduan 10 urte bete dituen euskarazko entziklopedia libreak 107.000 sarrera inguru izango ditu. Euskaraz bizi nahi duen komunitate bat daukalako, erabiltzaileak, sortzaileak, ikasleak, irakasleak... mundu bat. Munduko herri den honetan.
2012
‎Komunitate ideal hori, bistan da, gaurko kultura hegemonikoaren ideala da. Labur esan, bere baitan diferentziarik onartzen ez duen komunitate bat da, bestearen bestelakotasuna onartzen ez duena, zeren eta diferentzia hark liskar edo negoziaziorik ekar lezakeen. Idealetara jo barik ere, ondo antzeman diezaiekegu galeria horiei zer nolakoa den gure gizartea.
2013
‎Egoera horretan dago EBko hizkuntza gutxituetako hiztunen herena. Hiztunen beste heren bat (24 hizkuntza) batere telebista emanaldirik ez duen komunitateren bateko kide da. Azken herena (17 hizkuntza) telebista propioa duen komunitateren bateko kide da, gehienak urtean 1.000 ordu baino gehiago emititzen dutenak (Amezaga eta Arana 2012).
‎Hiztunen beste heren bat (24 hizkuntza) batere telebista emanaldirik ez duen komunitateren bateko kide da. Azken herena (17 hizkuntza) telebista propioa duen komunitateren bateko kide da, gehienak urtean 1.000 ordu baino gehiago emititzen dutenak (Amezaga eta Arana 2012). Beraz, hona lehen konstatazioa:
‎Hemen eztabaidan sar gaitezke historiaren legeez, eta egin dezakegu gertakarien irakurketa estrukturalistagoa, marxistagoa, utilitaristagoa edo kulturalistagoa. Irakurketak gorabehera, esan liteke fluxu ariketa hori egiten asmatu duen komunitate bat izan dela euskararena. Guk zuzenean ezagutu dugun horretan, gure aitona amona ia aurremodernoei eta gure gurasoei eta guri geroni ere badirudi transmisioa ziurtatzeak zerbait ukitzen ziela eta digula barruan, zerbait dardaratzen digula, eta horretan gabiltzala oraindik ere.
2015
‎Euskararen aldeko osagai horien guztien garrantzia ukatu gabe, geure buruari galdetu genioke zein neurritan eta zein modutan eragiten duen komunitate baten baitako sare desberdinetan hizkuntza ohitura desberdinak (eta hegemonikoak) dakartzaten pertsonen presentzia masiboak (esaterako guraso gazteen sareetan, edo euskalduntzeko borondaterik ez duten ezkontideen kasuan).
‎Horretaz gain, modu zehatzean sailkatzeko ezintasuna aurki dezakegu hizkuntza galera pairatzen ari diren hizkuntza handien kasuan ere, adibidez, quechua. Bestalde, jaiotze tasa baxua duen komunitate batek izan dezakeen arriskua ez du kontuan hartzen eskala honek (Penman, 2014), transmisioa aldagaia modu isolatuan aztertzen baitu. Hau izan liteke, adibidez, Portugalgo miranderaren (Urbistat, s.d.) eta Extremadurako" A nosa fala" ren kasua (IEEX, 2011).
2016
‎" Gasteiz identitate berri bat eraikitzen ari da, eta hor euskarak parte handia du" (Amonarriz 2015). PentsatzeGure gizartean euskararekiko identifikazioa luze zabal handikoa izan dadin, bizikidetza ongi errotua duen komunitate bat da.
‎Edozein kasutan, istilu kutsu orok hainbat herritar uxatu eta euskaratik urrunduko luke. Gure gizartean euskararekiko identifikazioa luzezabal handikoa izan dadin, bizikidetza ongi errotua duen komunitate bat da.
2017
‎din eta hori nahi duen komunitate bat badago atzean»2 Euskaraz bizi nahi
‎–ez da gatazkaren ideia baztertu behar, baizik eta ikuspegia apur bat birorientatu behar da hizkuntzan oinarritutako soziolinguistika batetik soziologian, eta hortaz, gizabanakoengan oinarritutako ikuspegietara aldatuz? Hau da, euskara eta gaztelania hitzak gutxiago erabili, eta aztertu dezagun gehiago zein eragin duen komunitate baten eta bestearen arteko harremanak hizkuntza kontuetan. Hariari jarraika, Vilak gaineratzen du (2016: 208) gatazken soziolinguistika oraindik ere erabilgarria dela hizkuntzaren esparru makroak aztertzeko erabiltzen bada, eta ez hiztunen arteko eraginak.
‎Beste horiek botere hizkuntza jakin batzuk hitz egitera derrigortzen dituzten ‘kulturaniztasun’ eta ‘transnazionalismo’ ideiak sustatzen ditugu, ‘enplegagarritasun’ eta ‘integrazioaren’ aitzakian. Bistakoa da bere berezko hizkuntza mespretxatzen duen komunitate batek eta bere barneko hizkuntz eta kultur aniztasuna zapuzten duen estatu batek zailtasun handiak izango dituela kanpotik iristen direnak balioesteko, eta berezko hizkuntzen bazterketan oinarritutako ‘integrazioa’ inposatzen saiatuko dela, horrek sor dezakeen tentsio eta deserrotzearekin. Auzi horien ulerkuntza, nire kasuan, jarraian azalduko dudan bezala, funtsean galegotik abiatzen da, eta horregatik ezinbestekoa zait testuinguru pusketa batekin jarraitzea.
2018
‎Ikasleei eta irakasleei eginiko kritikek irakaskuntza sistemaren ikuspegi sinplista bat uzten dute agerian, non hezkuntza ez den ikusten helburu komuna partekatzen duen komunitate baten gisara, baina aldiz, pentsatzen den ikastetxeak sistema itxi eta isolatuak direla. Ikusmolde horren arabera, ikaskuntza prozesu baten arrakasta edo porrota ikastetxeko lau hormen artean gertatzen diren prozesuek determinatzen dute, eta honenbestez, prozesu horren bi protagonistetako bati dagokio PISA desastrearen hobena.
‎Ezagutza sortzeko zirkuitu komunitarioak eraiki. Zer edo zer ezagutza kontsideratzeko, beharrezkoa da hori ezagutzatzat balioztatuko duen komunitate bat egotea. Zirkuitu motez pentsatzea, beraz, ezinbestekoa da.
2020
‎Sistemak zer behar duen, horretarako ikasi behar du haurra. Zer behar duen erabakitzeko aukerarik izan ez duen komunitate batean. Produkzioa ez gelditzeko kontsumitzera derrigortuta dagoen gizarte batean.
2021
‎Bertsolaritzaren oihartzun mediatiko bereziaren atzean antzematen zen historia berezia korrontearen aurka igeri egiten asmatu duen komunitate baten historia zela iruditzen zitzaidan. Izan ere, diskurtso hegemonikoak modernitatea, etorkizuna, kultura idatziarekin lotu izan du mendeetan zehar, baina euskararen komunitateak, korronte nagusi horren aurka, ahozkoari eutsi eta garapen bat eman dio.
‎" Orainaldi hau ospatzeko, elkarren arteko bakartze oro baztertzeko, ekintza artistikoan dena ematen duen komunitate baten dinamika sortzaile alaia indartzeko. Gure nortasun erkide sutsuenarekin, anitzenarekin eta baikorrenarekin lotzeko.
2022
‎“Bistakoa da bere berezko hizkuntza mespretxatzen duen komunitate batek eta bere barneko hizkuntza eta kultur aniztasuna zapuzten duen estatu batek zailtasun handiak izango dituela kanpotik iristen direnak balioesteko... ” (Reimóndez, 2017). Horregatik, euskaradun eta euskaltzale garenok ardura dugu, gurea balioesteko, irakasteko eta zaletzeko, eta, noski, bestea beste sentitu ordez, “parte” sentiarazteko.
2023
‎«Baina Spoon River hori baino askoz ere gehiago da», egin du ñabardura. John Hallwasek —Mastersen obraren ikertzaile nagusiak— esan zuen iraganean Amerikako bizitzei xede bat eta zentzua eman zien bisio demokratikoa galdu duen komunitate baten erretratua dela liburua. Poetaren barne gatazka gainditzeko saiakeraren eta bisio demokratiko hura berrezartzeko nahiaren erakusletzat ere jo zuen Spoon River Antologia.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia