2003
|
|
Eta horren arabera, zientziaren filosofia diziplina metateorikoa dela ulertzeko modua hauxe da: zientzi teoriak analizatu eta horiei buruz hausnartzen
|
duen
diziplina metazientifikoa, eta ez enuntziatu, ideia, gertakari edo ingurune sozialari buruz ari dena. Popperren gustuko metafora erabiltzearren, mundua delako hori harrapatzeko botatzen ditugun sareak dira teoriak:
|
2005
|
|
Humboldtek, bestalde," zientzia teleologiko" 32 baten moduan ulertzen du antropologia, alegia," ezer" egin aurretik" zertarako" galdetzen duen edota" jarduera"" helburuen" arabera zehazten
|
duen
diziplina bat bezala. Honen zeregina, hain zuzen, gizakiak bere garapen prozesurako behar dituen erreferenteak lantzea eta eskaintzea da, gizabanakoari orain denetik geroan izatera irits daitekeenera hurbiltzen lagunduko diotenak.
|
2007
|
|
Giza populazio aberastu eta nasaituek ontzi eta tresnen eskakizuna areagotu zuten heinean, zeramikaren ekoizpena asko ugaritu zen, kantitatez, eta ondu, kalitatez. Ontzigintza izango da, agian, aurrerapena jendearengana nola iritsi zen hobeki erakusten
|
duen
diziplina.
|
|
Baina zientzia horiek, gehienez, hezkuntza den fenomeno osoaren atal bata edo bestea ikertzen dute bakarrik —berori deskribatuz, antzekoekin erkatuz e.a.—, ze hezkuntza fenomenoa —jarduera den heinean— ezin daiteke bere horretan eta guztiz zientifikoki agortu. Horregatik esan dezakegu hezkuntza ikertzen
|
duen
diziplina," pedagogia", aldi berean dela zientifikoa eta humanistikoa edo, bestela, aldi berean dela —egun ohikoak diren hitzak erabiliz—" gizarte zientzia" eta" giza zientzia". Hezkuntzaren ikuspuntu" paidetikoak", azken batean, gizakiaren gizatasunaz modu sakon eta zabal batez galdetzeko beharra aldarrikatzen du:
|
2010
|
|
Linguistika edo hizkuntzalaritza, orokorrean, hizkuntzaren zientzia bezala definitu ohi da, eta, estrukturalismoaren eraginez edo, baita ere zehatzago sistema linguistikoen egitura zientifikoki ikertu eta ezagutu nahi
|
duen
diziplina bezala. Horren haritik dio Bufimannek:
|
2022
|
|
Horregatik ez du onartzen barrualde/ kanpoaldearen xantaiarik, eta, aitzitik, lotura hori berregiten du behin eta berriz. Era horretan, mito esterilizatzailearen kontra egiten du, zeinak osasun hesia jartzen
|
duen
diziplinen artean, legitimitateen, esateko moduen, zurrumurruaren eta isiltasunaren, pentsatutakoaren eta pentsatu gabekoaren artean. Deleuze eta Guattarik idatzi zutenez," Filosofia berez paradoxikoa bada, hori ez da hain sinesgarriak ez diren iritzien alde egiten duelako edo iritzi kontraesankorrak defendatzen dituelako, baizik eta hizkuntza estandarraren esaldiak erabiltzen dituelako iritziarekin edo proposizioarekin lotzen ez den zerbait adierazteko". 37 Haren izaera asaldatzailea da, hain justu, hizkuntza estandarra hondeatzen duelako bere baitan kabitzen ez zena esanarazteko.
|