2007
|
|
• Aurrekoaren haritik, motibazioaren alorreko aldagaiaren eta lorpen emaitzen arteko erlazioa bistaratu denean, motibazioaren intentsitatea eta motibazioaren noranzko integratiboa dira lorpen emaitzekin lotura erakutsi duten aldagaiak. Lotura falta edota espero genezakeena baino ahulago izatea bat dator gurearekin antzik handiena
|
duen
beste testuinguru batean berriki egindako azterlan baten datuekin. Pritchard ek eta Newcombe k (2001) galesa ikasten ari ziren helduen motibazioa aztertu zuten eta beren ondorioa izan zen noranzko integratiboa noranzko instrumentalari nagusitzen zaiola, eta, ez zegoela loturarik bi noranzko horien eta emaitzen artean (Perales, 2004:
|
|
Alderdi sozialean berebiziko garrantzia hartzen
|
duen
beste errealitate bat ere biltzen du HEOK ek, euskarak duen mehatxu handienetako bat, hain zuzen ere: euskara ez da beharrezkoa gure gizartean.
|
|
Aldi berean, ostera, sinesten dut ezin diegula gure osteko belaunaldiei ezer ezarri goitik behera, eta eurek ere egin behar dituztela gure hizkuntza eta kultura transmititu euren ondorengoei igarotzeko. Gure belaunaldiak nahi
|
duen
beste ezar dezake beste belaunaldien gainean, baina eurek sinesten ez badute, alferrik da, gure osteko belaunaldiek transmitituko dutelako (konturatzaka, beharbada) eurek barruan daroatena, eta eurek sinetsi behar dute hori barru barruan, bestela alferrik da. xxi. gizaldiaren hasiera honetan geure burua euskalduntzat dugunok egin dezakegun gauzarik onena da mundu zabaleko kultura handienek egiten... Bestela, geureak egin du!
|
2009
|
|
Informazioaren jendartean nortasunak desagertu ez baizik eraldatu egiten direla aztertu
|
duen
beste ikerlari bat Barry Wellman dugu (Wellman 2002). Kanadar honek sarean eratutako komunitate birtualak aztertu ditu.
|
2010
|
|
Gaiunera, erregistro edo estiloari erreparatuz ere aukera dibertsifikatua dugu: irakurlearen sentimenduak astintzen dituen lirika herrikoiarekin muga lausotua duen lan batetik abiatuta, adierazle sistemen zorroztasunean gauzatzen den hizkuntza plangintza gaia jorratzen
|
duen
beste bateraino, erdibidean zientzia ekonomikoaren kontzeptualizazioaren eta kalkulu matematikoen ur sakonetan murgilduz. Bistan da zaila baino zailagoa litzatekeela soziolinguistikako bilduma desberdinagorik aurkitzea.
|
|
Hitzaurre gisa
|
duen
beste artikulu baten ekarpena badugulako, oraindik ere. Laugarren artikuluaren oinarria 15 urtez gorako biztanleriaren lagin bati egindako inkesta da, ikerlan horren helburua" oinarri eta helburua hizkuntzen arteko bizikidetasuna nolakoa den" ezagutzea zelarik.
|
2011
|
|
Globalizazioaren fase oligopolikoan, euskal hiztun herriari aukera bakarra geratzen zaio: uholde berdintzaileari buru egin eta herrien biziraupena ziurtatzen
|
duen
beste zibilizazio baterantz hurbiltzen joatea da.
|
|
Hamar ondorio, gazi eta gozo – Mikel Zalbide joerak, batetik, gure artean eta ahuldutako hiztun herririk
|
duen
beste hainbat estatu europar" handi" tan14 Aurrera egin du eta, prognosien ezinbesteko ahuldadeez jabeturik ere, aurrera egiten segitzeko trazak ditu. Beste zenbait ingurumenetan, aldiz, kontrakoa ari da gertatzen.
|
|
B. U. Bai, euskara atxikirik izan arren, kultura transmisioa galdu izanaren kontzientzia bada gure inguruan. Transmisiorekin jarraituz, hizkuntzaren transmisioan zeregin garrantzizkoa
|
duen
beste eragile taldearekin jarrai dezakegu. hitz egin dezagun pixka bat irakasleen paperaz. nola motibatu genuke irakaslea transmisio horretan duen garrantziaz jabetzeko?
|
2012
|
|
Taldeen funtzionamenduan pisu handia
|
duen
beste faktoreetako bat liderrarena da, zalantzarik gabe. Taldeetan dauden liderrek zer nolako sentsibilizazioa duten, zer nolako erreferentzia kulturalak dituzten, zer nolako aurreiritziak (lehen aipatu dugu baten bat)... sekulako eragina du bai produktuen programazioan eta, baita, nola ez, talde barruko hizkuntza harremanetan ere. esan bezala, debako taldeek ez daukate herriaren ikuspegi orokor eta bateratu bat, helburuak adosteko eta (balia) bideak markatzeko. kultur taldeek, orokorrean, ez dute euskal kultura eta euskara bera biziberritzeko, prestigiatzeko eta balioan jartzeko daukaten potentzialitateari buruzko kontzientziarik. ez da, aipatutako taldeetan izan ezik, euskara eta euskal kultura jardueraren erdigunean jartzeari buruzko hausnarketarik egin, kontzienteki erdigunean jartzeak, premia desberdinei erantzutea baitakar. zentzu horretan garrantzitsua deritzogu taldeak euskalgintzaren parametro hauetan ere jartzea; lan hau bera kontzientzia hartzen joateko lehen urratsa izan daitekeela uste dugu.
|
|
Euskaldunak sortzaileak gara? – Gotzon Barandiaran tura kontsumitzailea, ez bere ardurabakokeriagatik, baizik eta zaletasuna ernetzeko ahaleginak ez direlako botere gunetik sortu, ez bada herrigintzan dihardutenengandik. kultura kontsumitzailea ez den euskaldunak ez du informaziorik bilatzen eta bilatzen ez badu nekez jasoko du arestian aipatu kultura espainol, frantses zein anglosaxoiari buruz jasotzen
|
duen
beste eduki. horregatik esan gura dugu euskaldunok ez ditugula gure sortzaileak ezagutzen. Ikaskide izan ziren lau lagunen artean hiruk kirol egunkari erdaldunak erosten dituzte, ez dute libururik irakurtzen, ez dira zinemara joaten, ez dute antzoki bat urteetan biziarazi, ez dakite diska berria atera duten talde hasiberrien izen bakar bat ere, arte plastikoak direnik ahantzi dute. ez dute kultura kontsumitzeko beharrik, hain gutxi euskal kulturarik.
|
2013
|
|
Esate baterako, populazioaren %50, 6k ez du euskaraz hitz egiten EAEn, eta %32 elebidun pasiboak dira, hau da, euskara ulertzen duten arren, ez dute hitz egiteko gaitasunik (Eusko Jaurlaritza 2012). Euskararen ahulezia erakusten
|
duen
beste datu bat da euskararen kaleko erabilera ez igotzea ezagutzaren mailaren proportzioan (Soziolinguistika Klusterra 2012). EAEz gainerako bi lurraldeetan egoera are kezkagarriagoa da:
|
2014
|
|
Emaitza horri dagokionez, kontuan hartu beharreko faktorea da katalan eskoletara joaten ziren ikasleen kopurua (La Franjan hautazkoa da); izan ere, eskola horietara joaten ziren ikasleen balorazioak hurbilago zeuden Baix Segreko ikasleek eman zituztenetatik. Jarrera linguistikoetan eragiten
|
duen
beste faktore bat familiaren egoera linguistikoa da. Lehen aipatutako Hugueten bigarren azterlana egiteko, Girona eta Lleida hirietako unibertsitate ikasleen lagin bat erabili zen.
|
|
Bertsolaritzaren jardunaren bidez azaleratzen den identitate kolektibo hau, azken batean norbanakoen identitate ere badena, JK trinkotzen
|
duen
beste elementu bat da.
|
|
Gazteen artean indarra hartu
|
duen
beste fenomeno bat lokalak dira. 14 urterekin hasten dira gazteak lokalak hartzen, eta talde handietan egin ohi dute.
|
|
Ikasketei dagokienez, esan behar da denetik zegoela eta zer esanik ez ofizioei erreparatuz gero. Batxilergoa duten bi lagun zeuden, FP 2 arotza egindako beste bat, goi mailako metal eraikuntza ikasketak eginiko beste bat, graduatua
|
duen
beste bat, lizentziatura duen beste bat, ingeniaritza
|
|
Ikasketei dagokienez, esan behar da denetik zegoela eta zer esanik ez ofizioei erreparatuz gero. Batxilergoa duten bi lagun zeuden, FP 2 arotza egindako beste bat, goi mailako metal eraikuntza ikasketak eginiko beste bat, graduatua duen beste bat, lizentziatura
|
duen
beste bat, ingeniaritza
|
2017
|
|
Historian zehar gure lurralde honek bizi izan dituen egoera sozio-politiko desberdinetan zehar, zorionez, euskaldun eta euskaltzale kopuru aipagarri batek, sasi guztien gainetik eta hodei guztien azpitik, bere hizkuntzari eutsi nahi izan diolako. Jon Sarasuaren eta Julen Arexolaleibaren iritziz hizkuntza gutxitua berreskuratu nahi izan
|
duen
beste inongo komunitateetan ez delako eman euskal komunitatean adinako herri ekimenik. Uste dugu etorkizunean ere bide beretik jarraitzea beste erremediorik ez dugula.
|
|
Aurrera eginez, epigrafean atera diren ideia desberdinak lotuaz, nire iritziz gazteek hitanoa hitz egiterako orduan eduki ditzaketen zailtasun hauek lotura handia dute Ozaitak (2014) argitara ateratzen
|
duen
beste elementu batekin. Ozaitak (2014) dio Tolosaldean herri handietako gazteak hitanoarekin sozializatzen hasten direnean bailarako herri txikiagoetako gazteekin azken hauek hitanoa jakin eta erabili egiten dute, lehenek ezherri handietakoen artean" hizkera esperimentazio" (Ozaita, 2014, 88 orr.) edo hizkerarako hitanorako" gerturapen moduko bat" (Ozaita, 2014, 89 orr.) ematen dela ez derrigorrean ezagutza oso bat garatuz.
|
|
Hitz egitea niri bost LF badakit soinuak oso garrantzitsuak direla baina are garrantzitsuagoa da ahalegintzea ezta// Ez naiz Gaeltacht eremukoa ez dakizu eta ez naiz inoiz ere ez han bizi izan Dublingo irlandera dut kito ez da besterik ez dakizu? Eta ahalegintzen naiz eta beste pertsona bat naiz irlanderaz hitz egiten
|
duen
beste pertsona bat naiz (B6, 199).
|
2018
|
|
Benetakotasunaren balioari zentralitatea kentzen dieten diskurtsoak, oraindik orain, ez daude erabat artikulatuta bertso munduaren baitan ere, gizartean hegemonikoa den ideologiarekiko alternatiba gisa. ...izkuntzaren" ideologia muturreraino eraman izan duten diskurtsoak ez direla hain hegemonikoak gaur egun. Eta bertso ekitaldi nabarmenetako diskurtsoetan positiboki aipatu ohi direla bai euskaraz etxean jabetu izana20 eta bai euskara etxetik kanpo ikasi izana ere21 Azpimarra dezagun, hala ere, diskurtsootan, euskaldun legitimoaren posizio eztabaidaezinean kokatzen dela igorlea, eta hizketa gai
|
duen
bestea dela, ia beti, hiztun berria. Bertso munduko eragileek, modu inplizitu zein esplizituagoan, ezinbestean euskaldun zaharren ordezkari gisa irakurriak diren horiek, abegi egiten diete hiztun berriei.
|
|
Hizkuntza mudantzaren kontzeptuak barnebiltzen
|
duen
beste ezaugarri interesgarri bat, hizkuntz edo erregistro aldaketa, bizitzako beste aldaketa batzuekin batera ematen dela plazaratzea da. Hau da, hizkuntzamudantza honek, hiztunen bizitzan gertatzen diren aldaketen berri ematen digu (Pujolar, Gonzalez, & Martinez, 2010:
|
|
Kasu horretan, erantzun zuzena ez du neurketaren xede den gaitasun lexikoak bakarrik mugatzen. Badago erantzunean eragina
|
duen
beste faktoreren bat, neurketa baldintzatzen duena, eta faktore hori lotua egon ohi da talde sozial batekin, linguistiko batekin edo kultural batekin. Gure adibidean bizkaieraren (euskalkiaren) ezagutzarekin lotua.
|
2021
|
|
Euskararen erabileran eragiten
|
duen
beste faktoreetako bat ohitura edo naturaltasuna da (Amorrortu et al. 2017; Hernandez et al. 2020), eta testuinguruak (Ortega et al. 2016; Amorrortu et al. 2017; Goirigolzarri et al. 2019) eta motibazioak ere eragina daukate, azken hau ezinbestekoa izanik hizkuntza gutxitu bat biziberritzeko (Ramallo, 2013; Ortega, 2017; Goirigolzarri et al. 2019; Gimeno, 2019). Era berean, garrantzitsua da gazteek euskararen egoeraz hausnartzea euskararen aldeko jarrera gara dezaten eta gehiago erabil dezaten; bestela esanda, proaktiboago bihur daitezen (Goirigolzarri et al. 2019; Gimeno, 2019).
|
|
Esnaolak eta Egibarrek (2007, 68 or.) diote une bakoitzak, gozagarria izango bada, etengabe ludikoa izan behar duela. Horrela, ludikotasuna Pulunpa errotzen
|
duen
beste zutabeetako bat izanik, honela osatzen da egitasmo honen bizkarrezurra: hizkuntza – emozioak jolasa – ludikotasuna.
|
|
Salbuespenak salbuespen nor bere etxean egotera derrigortzen zuten arauen aldia, talde bilkuretan gerta zitezkeen kutsatzeen arriskua eta telelanaren hedatzeak ekarri
|
duen
beste ondorioetako bat komunikazio tresnetan gertatu da. Azken urteetan, arin baino arinago gertatzen ari zen digitalizazio prozesuaren abiadura biderkatu egin da, bat bateko eraldaketa eta egokitzapenak egitera behartu.
|
2022
|
|
Laugarrenik, eta bukatzeko, Euskal Herriko egoera antzekoa
|
duen
beste lurralde bateko eredua ezagutzeko aukera izan dugu, 6.3 atalean azaldutako Galiziako eredua. Aztertutako lagina zabala ez bada ere, bertako curriculumak biltzen dituen edukiak testuliburuetan biltzen direla ikusi ahal izan dugu.
|
|
Zentzu horretan, euskarak lehiakortasun onura eskaintzen duela argudiatu ohi da, baina argudioak sendoak izan daitezen komenigarria da zer motatako lehiakortasun abantaila eskaintzen duen zehaztea, zein den bezeroen aurrean duen balio erantsia, zein arrazoik bereizten
|
duen
besteengandik. Izan ere, ez da ahaztu behar euskararen onura konpetitiboa, normalean, ez dagoela kostu ekonomikoetan, aipatu alderdi bereizgarri horietan baizik, kasu gehienetan euskaraz aritzea erdaraz egitea baino garestiagoa izaten baita (Erize 2013, 129).
|
|
Bada aurreko ustearekin bat egiten
|
duen
beste datu bat. Solaskideak edozein adinetakoak direnean heldu gazteek erabilera maila handiagoa dute gazteek baino.
|
2023
|
|
Bigarren saria jaso
|
duen
beste lana Imanol Artola Arretxerena da. " Tolosaldeko Ikasle Eusleak.
|
|
Ikerketa honek eman
|
duen
beste datu interesgarria izan da etxeko euskararen erabilerak duen lotura haurrek euren lagunekin kalean egiten dutenarekin. Izan ere, etxean guztiak daudenean euskaraz beti edo gehienetan hitz egiten den kasuetan, etxe horietako haurrek eskolan eta kalean egiten duten euskararen erabilera oso handia dela ikusi da, baina, bi hizkuntzetan berdin edo gaztelaniaz gehiago egiten den kasuetan, baieztatu da modu nabarmenean jaisten dela euskararen erabilera eskolan eta lagun artean.
|