2001
|
|
Bi gauza ezberdin baditugu, ezaugarriren bat ezberdina izango da. Hala ere, honek ez
|
du
kontuan hartzen espazioa eta denbora ez direla predikatuak, gauzen ezaugarriak beste edozein ezaugarri bezala, baizik eta izaera berezia dutela. Kanten terminologian begiespenaren formak dira eta ez adigaiak.
|
|
Geometriak zuzenki du zerikusia espazioaren begiespenarekin; Aritmetikak, berriz, kantitatearen adigaia begiespenean errepresentatzen bada soilik. Ez dago, bada, zuzenean denborari dagokion zientziarik (kronometria ez
|
du
kontuan hartzen). Zergatik?
|
2005
|
|
Beste horren arabera, adulterioa pasioz eginda edo erailketa haserre biziz eginda ez dira berez justiziaren aurkako edo zuzengabe. Izan ere, zuzengabekeria edo justizia eza, berez, ez da besterik inorena usurpatzea baino, eta ez
|
du
kontuan hartzen egindakoa zergatik egin den, norberekeriaz, gozamenaz, haserre biziz, erruki arduragabeaz edo nabarmentzeko gurariaz, horiek guztiak zuzengabekeriarik nabarienen jatorri eta bizioak izanik. Egin eginean ere, justiziari berezko zaiona da edozein tentazio uxatzea, gizarteari kalterik ez egiteko arrazoi hutsaren ondorioz.
|
2006
|
|
badaude, esaterako, poeta onak (Milton) eta txarrak (Ogilby), eta poeta horiek maila berdinekoak direla esatea astakeria litzateke, Tenerife (Teide) mendia eta sator lurra, altuerari dagokionez, parekatzea bezalako astakeria. Eta pertsona batek esaten baldin badu Ogilby izugarrizko poeta dela, inork ez
|
du
kontuan hartuko haren gustua. Ikusiko dugun eran, gustua ere landu beharra dago, eta lantze eta eskarmentu horren ondorioa izango da gustuaren erabateko erlatibismoa zalantzan jartzea.
|
2007
|
|
Hezkuntzaren inguruko jarduerak, beti ere," gizaki osoa" hartu behar
|
du
kontuan; zentzu honetan, interesgarria izan daiteke ikustea nola adierazi izan den hori pedagogiaren historian —esaterako— paideia eta Bildung kontzeptuekin. Paideia, ezaguna den bezala, Kristo aurreko V. eta IV. mendeetako greziar hiri estatuetan sortutako ideia da, eta, Gudjons ek dioen bezala, aldi berean esan nahi du" bizitza forma praktiko bat" eta" filosofikoki zehaztutako giza formazio ideal bat" 29 Labur esan dezakegu, kontzeptu horrek giza prestakuntza orokor bat islatzen duela, zeinak aldi berean polis ean eraman beharreko bizitza sozio-politiko egoki bat eta bertutearekin loturiko bizitza indibidual on eta justu bat aditzera ematen duen.
|
|
Horren haritik uler daiteke, ere, zergatik gorago hezkuntzaren alde sozio-kulturala aztertu dugun —sozializaziorik eta enkulturaziorik gabe ez dago gizakiaren pertsonalizaziorik—, baita zergatik Deweyk —adibidez—" hezkuntzaren funtzio eta espiritu sozialaz" 96 hitz egiten digun. Hezi nahi duenak, bestela esanda, nahitaez hartu behar
|
du
kontuan pertsonaren dimentsio komunitarioa —gizabanakoari lagundu egin behar dio bere gizartearen kide on bat izaten—, eta horrek, jakina, erantzukizun etikoa dakar berarekin. " Bizitza sozialean parte hartzeko gaitasuna garatzen duen hezkuntza", honela jarraitzen du aurrerago Deweyk," morala da" 97 Hausnarketa etiko pedagogiko horrek, alabaina, ezinbestean garamatza giza aniztasuna bere historizitatean kontsideratzera, alegia, gizabanakoen eta gizataldeen berezitasun sozialek eta kulturalek hemen ere duten esanahia aztertzera.
|
2010
|
|
Aristotelesek ere ikuspegi berari eutsi dio, legegilearen ahalmen edo zuhurtasuna errege ahalmena edo ahalmen arkitektonikoa dela baieztatzen duenean, ahalmen horren egintza nagusia ez delako legeak ematea, San Tomasek azaldu bezala. Harako zuhurtasunak erkidegoa hartzen
|
du
kontuan eta horri zuzentzen zaio. Aristotelesen doktrina horren arabera, beraz, legea erkidegoari buruzkoa da.
|
|
14 Horrenbestez, hurrengo eragozpenei erantzungo diegu. Lehenik eta behin, San Tomasekin hasita, aipatu pasarteetan ez du inon baztertzen guk defendatzen dugun baldintza, eta manu bereziaz mintzatzen denean, ez
|
du
kontuan hartzen zein pertsonari ezartzen zaion, ezpada zein ekintzari buruz ezartzen den. Ekintza hori berezia izan behar da, guztion onerako ekintza, eta ekintza ezarri zuen arauak ere betekizun horiek betetzen baditu, legetzat hartuko da, legearen beste ezaugarriak baditu.
|
|
Hizkuntzaren psikopedagogia, egiaz, hizkuntzaren pedagogiaren atal bezala defini dezakegu, zein —hizkuntza psikologiak edo psiko linguistikak esandakoa oinarritzat hartuz— hizkuntzen irakaskuntzaz edo glotodidaktikaz arduratzen den. ...ta emaitza psikologikoak ikas irakas arazoetara eramaten dituen", eta bere asmoa ez delarik" hezkuntza helburuez" hausnartzea, baizik eta" prozesu didaktikoa bera nola hobetu" aztertzea252 Horrexegatik, bada, pedagogiaren azpiatal bezala agertzen zaigun psikopedagogia horrek —kuestio linguistikoaz edota hizkuntzen irakaskuntzaz jarduterakoan— nahitaez hartu behar
|
du
kontuan hizkuntz jabekuntzaren psikologia. Titonek," glotodidaktikaren oinarri zientifikoak" direla eta, zera dio:
|
2014
|
|
3 Azkenik, eta gaur egunera arte jarraitu
|
du
kontuak, bada musikaren eta filosofiaren arteko eztabaida bat. Egia da hiru eztabaidek dutela lotura:
|