Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2011
‎Badirudi iturburu horretatik datorrela diglosia eutanasiarekin nahastu nahia. b) hizkuntza hegemonikoa, berak hor darabilen irudia ondo jasotzen bada, h hizkuntza da. kontuz ibili behar da hegemonikotasun hori eta hizkuntzaren (hiztun elkartearen) bizitasuna nahastearekin: bizitza soziala, eguneroko bizimodu arrunta, Lk okupatzen du nagusiki, ez hk, diglosia giro gehienetan. hegemonikoa zen frantsesa Ingalaterran, berrehun bat urtez, aginte esparruan; baina L ingelesa atera zen garaile. hegemonikoa da aleman batua Suitzan, goi mailako jarduera idatzizko gehienetan, baina Schwiizertütsch arruntak du kalean biziindarra. hori ez da iritzi hutsa, oinarrizko konstatazioa baizik. Alde horretatik, nagusiki L funtzioetan zentraturik egoteak ezer gutxi du duintasun faltatik.
2012
‎Euskararen Kale Erabileraren VI. Neurketaren izenburua, berriz, hurrengo hau izan zen: Euskarak goiena jo du kalean. Bietan aipamen bera:
2015
‎Baina beti ez da horrela izan, izan ere, Araban euskara" galdu" zenetik oso toki gutxi izan du kalean eta etxeko sukaldeetan. Esan daiteke, zeuden euskaldunak oso sakabanatuta zeudela, irlatxo euskaldunak itsaso erdaldunean, eta gaur egun ere oraindik badago lana egiteke.
2016
‎Dena den, esan dudan legez, bide laburra du kale erabileraren beste eremuetako datuekin egin daitekeen alderaketak: batetik, horietan kode aldaketa ez delako jasotzen, baizik eta gehien bat euskaraz edo gehien bat erdaraz ari diren; eta bestetik, soilik kalean egindako neurketak direlako, eta ez, Aian bezala, kalean eta beste leku publikoetan.
‎Kontua ez da, gainera, udalerri batzuetako bitxikeria: perspektiba jeneralean ere ondorio bera atera du kale neurketak:
‎57 Leku eta une jakinean bertan dabilen jendeari bere artean ari direlarik zenbat aldiz euskaraz entzun zaion kontatzen du kale neurketak. Zuzenean ematen da hor jardunaren berri:
2017
‎...zean, lehen kontaktuan erabilitako hizkuntzak duen garrantziaz ere jabetu dira ikasleak, ohiturak aldatzea zaila dela onartuz, nahiz eta ez duten jakin hizkuntza bat edo beste aukeratzearen arrazoia azaltzen. iñaki garciak (2001) erabilera azaltzeko eredu psikosozialean, testuinguruari dagozkion aldagaien artean, euskaldunen presentziaren garrantziaz ohartu da. oñatitik datorren ikasleak aitortu du kalean euskaraz egiten duela beti, hori delako herriko ohitura. donostiako eta iruñeako ingurune soziolinguistikoetan, hots, euskarak presentzia murritzagoa duen testuinguruetan, ikasleek gaztelera erabiltzeko joera handiagoa agertu dute. gainera, nahiz eta euskaldunen presentzia handiko eremu soziolinguistikoan bizi, ama hizkuntzaren garrantzia ere aipatu du ikasle batek (h6), bere kasuan ama h...
2019
‎Hego Euskal Herriko arnasguneak zenbatzen – Iñaki Iurrebaso handiagoa du kalean etxean baino (etxeko denak euskaldunak ez direlako, edo etxeko hizkuntza ohitura eta arauek erdarara bultzatzen dutelako, eta kalekoek, berriz, euskarara).
‎Gakoa da kaleko komunikazioan arau soziala euskara izatea: laginaren %94k adierazi du kalean euskara hutsez aritzen dela. euskara erabilera esparru guztietan da nagusi —etxean, ikasgelan eta kalean—, eta modu nabarian gainera. euskara, beraz, erabilgarritasunarekin, erreferentzialtasunarekin, nortasunarekin, aisialdiarekin, informaltasunarekin eta dibertsioarekin ere lotzen da. kaleko arau sozial horrek domino efektua eragiten du beste erabilera esparruetan ere:... etxean, esate baterako.
2022
‎Testuinguru soziolinguistikoak eragin handia du kale erabileran; eremu euskaldunenean entzuten da euskara gehien, eta alderantziz, gutxien erdaldunenean. Edizio guztietan gertatu da hori, baina desberdintasunak daude eremuetako erabileraren bilakaeran.
‎Artikulu honetan Euskal Herrian 2021ean eginiko Hizkuntzen erabileraren kale neurketaren zortzigarren edizioaren emaitza nagusiak aurkeztuko dira. 1989 urtean abian jarritako ikerketak hizkuntzen presentzia kuantifikatzen du kalean entzundako elkarrizketa informalak behatuz. Datu bilketa zabalak aukera ematen du Euskal Herri mailako, lurraldeetako, eskualdeetako, eta hiriburuetako emaitzak ezagutzeko; baita adinaren, sexuaren eta haurren presentziaren eragina aztertzeko ere.
‎Hala ere, etxea eta kalea ez dira elkarrengandik aparteko bi eremu: hamarkadetan etxean erabilera sendoa izateak ekarri du kalean euskararen aldeko arau soziala izatea; eta, aldi berean, etxeko erabilera ahultzeak zuzenean eragingo du kalean, kontuan izanik zeinen aldakorra eta hauskorra den kaleko errealitatea, batez ere udalerri euskaldun txikietan.
‎Hala ere, etxea eta kalea ez dira elkarrengandik aparteko bi eremu: hamarkadetan etxean erabilera sendoa izateak ekarri du kalean euskararen aldeko arau soziala izatea; eta, aldi berean, etxeko erabilera ahultzeak zuzenean eragingo du kalean, kontuan izanik zeinen aldakorra eta hauskorra den kaleko errealitatea, batez ere udalerri euskaldun txikietan.
‎Hurrengo grafikoan EKEren emaitzak ikus daitezke, adinaren araberako hurrenkeran antolatuta: 2 eta 14 urte bitarteko haurren% 19,3k euskara erabiltzen du kalean; 15 urteko gazteen% 12,5ek; 25 urteko heldu gazteen% 14,3k; 45 urteko heldu nagusien% 9,3k; eta 65 urte edo gorako adinekoen% 8,1ek.
‎2 eta 14 urte bitarteko haurren% 19,3k euskara erabiltzen du kalean; 15 urteko gazteen% 12,5ek; 25 urteko heldu gazteen% 14,3k; 45 urteko heldu nagusien% 9,3k; eta 65 urte edo gorako adinekoen% 8,1ek.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia