2004
|
|
Lege honek aldaketa eragin
|
du
jurisdikzioaren prozesu tratamenduan, eta, aldaketa horren arabera, beharrezkoa da Tartekaritzari buruzko Legearen 11 artikulua eraldatzea. Eraldaketa horrek tartekaritza erakundearen eragingarritasuna indartuko du; izan ere, aurrerantzean, prozesu judizialean baliatu ahal izango da auzia tartekaritzapean egotea.
|
2007
|
|
1 Auzitegi Gorenak Espainia osoanzio bermeen arloan xedatutakoa salbu.
|
du
jurisdikzioa, eta arlo guztietako jurisdikzio organo nagusia da, konstitu
|
|
1 Konstituzio Auzitegiak Espainiako lurralde osoan
|
du
jurisdikzioa, eta beraren eskumenekoak dira:
|
|
5 Jurisdikzio batasunaren printzipioa da auzitegien antolaketa eta jardunbidearen oinarria. Legeak arautuko
|
du
jurisdikzio militarra gauzatzea, esparru militarrera mugatuta eta setio egoeretan, Konstituzioan jasotako printzipioekin bat etorriz.
|
|
Lan agintaritzak uste badu hitzarmenen batek indarreko legezkotasuna urratzen duela edo hirugarrenen interesa modu astunean urratzen duela, ofizioz joko
|
du
jurisdikzio eskudunera; azken horrek bidezko diren neurriak hartuko ditu ustezko irregulartasunak ongitzeko, aurretiaz alderdiak entzun eta gero.
|
|
Eta Konstituzio Auzitegiak berak gauza bera esan du apirilaren 3ko 70/ 2002 epaian, Batzordeak irizpen moduan ematen dituen «oharrak» ebazpen judizialak ez direla adierazi baitu. Izan ere, Batzordeak ez
|
du
jurisdikzio ahalmenik eta horren irizpenak ezin dira izan Itunaren benetako interpretazioa, Itunak eta aukerako protokoloak ez baitiote eskumen hori ematen.
|
2010
|
|
Epaile eta magistratu horiek estatu osoan eta osorako kidego bakarra osatzen dute eta funtzionario publikoen estatutua ez bezalako estatutu juridiko komuna dute (EKren 122.1 art.), botereen banaketa ardatz bezala duen estatu orok galdatzen duenez. Haien gobernu organo nagusia BJKN da, eta ez
|
du
jurisdikzio ahalik28 Independentzia, nazioarte mailan aintzatetsia (GEDUren 10 art. [1948], EZPNIren 14.1 art. [1966] eta GEEHren 6.1 art. [1950]), EK-k aldarrikatua (117.1, 124.1 eta
|
|
Gizarte arloko epaitegi horiek pertsona bakarreko organoak dira, hau da, Espainiako epaile eta magistratuen «kidego bakarreko» kide batek zerbitzatzen ditu, eta berak bakarrik
|
du
jurisdikzio ahala46 Lehen auzialdian eta bakarrean (eskuduntza funtzionala) lan arloko beste organo jurisdikzionalei berariaz egozten ez zaizkien gai eta gatazkei buruzko prozesuak ezagutzen dituzte (eskuduntza objektiboa) (BJLOren 93 art. eta LPLren 6 art.). Ez dituzte ebazten lurraldeari dagokionez probintziaren eremua gainditzen duten gatazkak. Horien ezagutza JANei edo AGri egozten zaie47.
|
2012
|
|
Pertsona bat zigor erantzukizunetik salbuetsita dagoela adierazten denean, kode honen 20 artikuluaren 1 eta 3 zenbakietan ezarritako arrazoietatik bat dela eta, Fiskaltzak, bidezko bada, ezgaitasun adierazpena eragingo
|
du
jurisdikzio zibilean, salbu eta aldez aurretik ezgaitasun adierazpena erabakita dagoenean. Halaber, Fiskaltzak, hala denean, barneratzea eragingo du, legeria zibileko arauen arabera.
|
2017
|
|
Kontu Auzitegiak ez
|
du
jurisdikzio ahalmenik. Auzitegiko kontu ikuskariek iruzurrik edo irregulartasunik aurkitzen badute, Iruzurraren aurka Borrokatzeko Europako Bu legoari jakinarazi behar diote (OLAF).
|
2019
|
|
Bere alaba atera
|
du
jurisdikziotik.
|
2023
|
|
Enpresaburuaren erabakiaren aurka langileak erreklamazioa egin ahal izango
|
du
jurisdikzio sozialean JSALren 138 artikuluan araututako prozedura bereziarekin bat etorriz (20 egun balioduneko iraungitze epea). Epaiak adieraziko du neurria justifikatua ala justifikatu gabea den; azken kasu horretan, epaiak adieraziko du lan kontratuak berehala berriro ere ondorioak sortzea, eta enpresaburua kondenatuko du, kontratua berriro ere ondorioak sortzen hasi arte langileak kobratu gabe zituen alokairuak ordaintzera edo, hala denean, etenaldian zehar langabeziaren ondorioz jasotako prestazioei begira dauden kasuan kasuko diferentziak ordaintzera, kalterik egin gabe enpresaburuak prestazio horien zenbatekoa itzuli behar izateari, hain zuzen, prestazio horiek ordaindu dituen erakunde kudeatzaileari, bai eta kotizazioei dagokienez izandako diferentziak Gizarte Segurantzan sartzeari ere.
|
|
Kontratua hutsaltzea aukeratu ez duen langileak enpresaburuaren erabakia aurkaratu ahal izango
|
du
jurisdikzio sozialean. Horretarako, langileak 20 egun balioduneko epea izango du, JSALren 138 artikuluak araututako prozedurarekin bat etorriz [iraungitze epea da hori; ikusi 1999ko uztailaren 22ko (4792/ 1998 errek. zk.) AGE, 4 Salakoa].
|
|
Nolanahi ere, hitzarmena alderdiek adostutako datan jarriko da indarrean. Baina lan agintaritzak uste badu hitzarmenak indarreko legezkotasuna urratzen duela edo hirugarrenen interesa modu astunean urratzen duela, ofizioz joko
|
du
jurisdikzio eskudunera. Azken horrek bidezko diren neurriak hartuko ditu ustezko irregulartasunak ongitzeko, aurretiaz alderdiak entzun eta gero.
|