Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 31

2003
‎da zornotzarrenmobilizazioa eragiten duen faktorerik indartsuena, behin eta berriro beren diskurtsotan gailentzen dena. ZBek ondo jakin du ikuspegi hori lantzen, nahiz eta, esanbezala, mezu orokorragoak bidali, eta Boroako zentral termikoak eragingo lituzkeen kalte sanitarioak asko azpimarratu dira; gainera eskualdeko mediku etaosasun profesional multzo handi batek publikoki baieztatu ditu informazio horiek.
2007
‎Oihartzun zabala eduki zuten liburu horiek eta, horrenbestean, erabat nagusitu zen euskalkiak antzinakoak ziren ustea, eta euren mugak aspaldiko leinuenekin eta elizbarrutienekin bat zetozelakoa. Azkenaldian, ostera, gainbehera egin du ikuspegi horren indarrak.
2008
‎Arcocha Scarciarekin (1996) bat egiten dut hemen, Echepareren irakurlea behe mailakoa zela dioen azterketaren kontra joateko. Altunaz gainera, Juaristik bereziki defendatu du ikuspegi hori, haren ustez, Echeparek labora rientzat eta ofizialeentzat idatzi baitzuen, talde irakurketaren bidez izan zeza ketelarik hauek kopla haien berri.39 Ordea, ez da den mendreneko seinalerik hipotesi honen indartzera heldu denik. Gizarteko kontuak oro har arras guti agertzen dira Echepareren kopletan, baina egiten direnean, beti goi mailako taldeen munduan geldituz aipatzen dira.
‎Horrez gain, Vilarren ustez 1766ko matxinada Frantziako Iraultzaren hasieran bizi izandako Irinen Gerra eta Izu Handiaren aurrekaritzat har dezakegu. Fernandez de Pinedok, ordea, zalantzan jartzen du ikuspegi hori bere eraginaren, ratio, a askoz txikiagoa izan zela azalduz: «Matxinadaren gunetik urrunen zeuden lekuetaraino 25 kilometro baino ez zeuden zuzen joanda, 40 bat kilometro errepidetik.
‎Ikuspegi horren arabera, haur baten lehen urratsak ez dira garapen prozesu baten azken emaitzak, aro berri baten hasiera baizik, zeren gertakari horiek jokabide berriak izatera eramaten baitute umea. Igel baten bizi zikloak islatzen du ikuspegi hori. Arrautza batekin hasten da eta, horretatik, zapaburu bat ateratzen da.
2009
‎Piratei lehia irabaztean, ez borroka. Txostenean zehar luze tratatzen du ikuspegi hori, eta emankorra da. Hona bere pasartetxo bat:
2010
‎guztion ontasuna erdietsi nahi duen manua, benetako legea da. Accursioren glosak hobeto azaltzen du ikuspegi hori, hauxe baieztatzean: aipatu Digestoaren testuak ez du legea benetan definitzen, bertan erkideak ez diren legeak daudelako.
2011
‎Batean zein bestean, burrukarako tresna bihurtu eta erabili da sarri diglosia kontzeptua. Soziolinguistika frantsesak, bai bere aldaera marxistan eta bai bestelakoetan, maiz jo izan du ikuspegi horretara. " guante zuriko" diglosia iruditu izan zaio, Calvet bati adibidez, Ferguson-en eta Fishman-en formulazioa.
‎Teoriatik tiraka diren formulazioak, izan ere, kontaktu= konfliktu= diglosia ekuazio hirukoitzera bildu dira maiz. ez da hori ere katalanen 60ko eta 70eko hamarkadako berrikuntza esklusiboa. Frantziako soziolinguistikak berak aski barneraturik du ikuspegi hori, bere bidetik ibiliz107 katalan herrietatik (bereziki Ninyoles en eskutik) gugana iritsitako formulazioak bekokian iltzaturik darama ordea, nolanahi ere, ikuspegi hori. ororen gain, diglosiazko kontaktuak konfliktiboak direla eta konfliktu egoera horrek ezin horrela iraun dezakeela eman da oinarri oinarriko abiaburutzat. Askok esana digu hori:
‎" edo" pentsatu beharrean" eta" pentsatzen badugu, denek dute arrazoia. egun, hizkuntza fenomeno psikologiko, soziologiko, sozial eta kontzeptual bat da. Jada ez dago kontraesanik. hizkuntzek aldi bereko hiru dimentsio horiek dituzte. horrek, noski, aldaketa epistemologiko handia dakar. horiek horrela, hizkuntza ekologiaren teorizazioak bat etorri behar du ikuspegi horrekin. helburuak ezartzean, kontuan hartu behar ditugu pertsonen ikuspegiak eta arrazoibide nagusiak. Baina, nola konbentzituko ditugu gizabanakoak?
2012
‎Ikasketa prozesuaren oinarria haurraren interes eta esperientziak izango dira. Helduak egoera artifizialetan proposatutako gaiak eta edukiak saihestea eskatzen du ikuspegi horrek.
‎Elbarrion eskubideen aldeko mugimendu sozialak (AEBn DRM edo Disability Rights Movement delakoak) «medikuntzaren eredu» izendatu du ikuspegi hori. Sendagintzaren ikuspuntutik, elbarritasuna duen pertsona gaixoa da, sendatu beharreko pazientea beraz.
‎Ikuspegia aldakorra eta merkea da, eta, beraz, mikroorganismo sorta zabal baten azterketan aplika daiteke, dio Rafael Valdivia doktoreak, Dukeko Genetika Molekularreko eta Mikrobiologiako irakasleak. “Clamidia beren apopiloetan loratzea ahalbidetzen duten geneei buruzko datu gehiago jakiteko gai izan gara, patogenoen etxekotze prozesu tradizional luzera jo gabe, DNA birkonbinatzailea onar dezaten”, azaldu du Valdiviak, eta erantsi du ikuspegi horrek “mikrobiologiaren teknika klasikoak XXI. mendeko sekuentziazio genomikoarekin batzen dituela”. “Mikroorganismo arriskutsu berri bat aurkitzen badugu, eta haren gene garrantzitsuak zehaztu nahi baditugu, gure sistemak informazio hori ahalik eta azkarren eskuratzeko modu eraginkorra adierazten du”, dio.
2013
‎Izan ere, azken urteotan, gero eta aditu gehiagok ohartarazi dute joerak ez duela izan behar nola lortu energia ekoizpena areagotzea gero eta handiagoak diren beharrei erantzuteko, baizik eta kontsumoa gutxitzea, eta Europako Batasunak bat egin du ikuspegi horrekin.
‎Gaur egun mundu mailan adierazgarriak diren irudietako bat, Gothenburg eko (Suedia) Nordic School of Public Health eko pediatra den Bengt Linström doktorea da. Linströmek azterlan ugari argitaratu ditu, eta ikerketa horien bidez, ebidentzia zientifikoa ematen zaio, eta horrek erakusten du ikuspegi horrek pisu espezifikoa izan dezakeela osasun publikoan, bai eta osasunaren sustapena ikertzen eta praktikatzen ere. Osasun publikoaren arloan, gaur egun premiazkoenak diren eta osasun mentalean dauden arazoei irtenbideak emango lituzketen zenbait datu ere ematen ditu.
‎Bada argudio ildo bat dioena euskara despolitizatu behar dela. Euskara denon ondare eta denon ardura dela esango du ikuspegi horrek, eta hautu politiko edo elektoral batekin lotzeak hondatu egiten duela, arma politiko bihurtu, sektore batzuk uxatu, gaiak blokeatu eta epe luzera garapena baldintzatu.
2014
‎Ikuspegi horren arabera, haur baten lehen urratsak ez dira garapen prozesu baten azken emaitzak, aro berri baten hasiera baizik, gertakari horrek jokabide berriak izatera eramaten baitute umea. Igel baten bizi zikloak islatzen du ikuspegi hori. Arrautza batekin hasten da eta, horretatik, zapaburu bat ateratzen da.
2015
‎" Guk hasieratik argi geneukan garapen komunitarioaren logikan kokatu behar genuela ikastaro hau, bertatik sortu zitezkeen ekimenak autoeraketaren paradigmara bilduz dio koordinatzaile lanetan aritu den Lankiko Aritz Kanpandengik. Hasieratik oso harrera ona izan du ikuspegi horrek".
‎Definizioak berak dio paisaia lurraldearen zati bat dela, bertako biztanleek hautematen duten moduan.Argi adierazten du paisaia ez dela lurraldearen baliokidea. Paisaia dela guk geure buruan sortzen dugun irudi bat, lurralde horrekin harremanetan sartzen garenean, eta gainera errekonozitzen du ikuspegi horren alde indibiduala; hau da, nik eta zuk paisaiari begiratzen diogunean, paisaia desberdinak ikusten ditugu gure esperientzia pertsonalen ondorioz. Baina esperientzia kulturalak ere, hau da, gizarte osoak partekatzen dituen esperientziak eta urteen poderioz eta kulturaren bitartez transmititu dituenak, horiek ere, bakoitzak ditugun paisaiaren betaurrekoetako kristaletan daude.
2016
‎Asturiaseko soziolinguistikaren azterketa azken hamarkadetako hizkuntza aldarrikapenaren mugimenduarekin batera garatu da, eta, funtsean, planteatutako hizkuntza politikei buruzko erabilera, identitate kontzientzia eta jarreren inguruko estimazio kuantitatiboak dituen inkestetan oinarritu da. Modu horretan, ikuspegi soziologiko zehatz bat deskribatu du, neurri handi batean hizkuntzaren inguruko debate publikoko terminoen bitartez adierazitakoa, baina, agian, ez du ikuspegi hori behar bezain sakon deskribatu gako garrantzitsuen berri emateko. Kontu horietako batzuk teoria soziolinguistikoa formulatu baino askoz lehenago planteatu ziren, inplizituki edo bakar bakarrik hizkuntzaren inguruko gogoeta intelektualetan zein dialektologia tradizionaleko lanetan, baina, ordea, ez dira era intuitiboan edo anbiguoan lantzen gaur egungo hizkera soziologikoan.
‎Petriatik ere bat egiten du ikuspegi horrekin. Haren ustez,, bidegabekeria hutsa?
‎EiTBk berezko ikuspegi informatiboa du herrialdeari buruz eta munduan izaten diren jazoerei buruz, eta gai izan behar du ikuspegi hori gure gizartearen interesak presente dauden eremu guztietan txertatzeko. Hortik abiatu behar du EiTBren ekoizpen informatiboak:
‎Liburu honek memoria kolektiboari egiten dion ekarpen handietariko bat da Gerra Zibilaren memoria leku historikoa (k) gatazkaren memoria kultural kolektibo gisa espazio nahiz denbora (g) une zabalago batean txertatzen d (it) uela. Mikel Ayerbe EHUko irakasleak zuzenean txertatzen du ikuspegi hori. Iban Zalduaren ipuingintza: guda eta gatazka?
2019
‎Bestetik, adostasuna behin betiko zerbaiten moduan planteatzen du ikuspegi horrek: gerta daitekeenaren aldez aurretiko onarpen bat, gerora aldaketarik jasan ezin duena.
‎Ugaldek bat egiten du ikuspegi horrekin. " Egungo diktadura mantentzen bada, herritarrek gosea pasatzen jarraituko dute eta milioika venezuelarrek erbestera joaten jarraituko dute bizitza hobe baten bila", dio.
2020
‎Gorka Bueno (Bilbo, 1970) EHUko irakasle eta energia eta klima gaietako adituak sakondu egin du ikuspegi horretan. " Atentzioa eman zidan Jaurlaritzaren adierazpen horrek.
2022
‎Zintzotasunez, errealitateari begietara begira, noiz eta nola hilko den inork ez dakien arren, nire kasuan ospitale bateko gelan hiltzeko probabilitate oso handiak dauzkadala onartu beharra daukat, daukagu; eta bakarrik, probabilitate handiarekin ere, edo zaintzaile lanak egiteko ordaindutako migratzaile ezezagun baten alboan akaso. Kartzelara joateak edo ez, ez du ikuspegi hori ezertan aldatuko.
‎Peter Handkek adierazi nahi zuen ez dagoela laugarren hormarik antzokietan;" ez bilatu eredurik, zuek zarete eredua". Bat egiten du ikuspegi horrekin Xabi Erkiziak ere: " Soinurik ez duena da txalorik onena.
‎Patria liburua saldu zen errelatoaren oinarri gisa. Hura zen Euskal Herria, batzuen arabera, eta justizia errestauratiboak hautsi egiten du ikuspegi hori. Izan ere, memoria edo errelatoa mila puskatan hautsitako ispilu bat da.
‎AMA SINBOLIKOARI ABERRIAREN UGALTZE SINBOLIKOA EGOZTEN ZAIO: emakumea* herriaren sinbolotzat hartzen du ikuspegi horrek, Ama Euskal Herria imajinario ezaguna, ikuspegi katoliko batetik Mariarekiko debozioari lotu izan dena, edo beste ikuspegi batzuetan Mariren mito jakin bati loturikoa. “Aberria” familia kontzeptuarekin edo sinboloarekin parekatzen da, eta emakumea* familiaren zaindari dugu, baina, baita lurraren, herriaren eta kulturaren zaindari ere.
2023
‎«Ez du galdetzen nork egin lukeen ahaleginik handiena karbono gutxiago isurtzeko, eta nork sakrifikatu lukeen bere bizimodua, neurri batean». Gaineratu du ikuspegi horrek ez duela aitortzen herri indigenen ezagutzak eta praktikak «konponbidearen parte» direla.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia