Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 39

2023
‎Azkeneko biak ahalbide printzipioaren araberakoak baino gehiago, baliokidetasun printzipioaren araberakoak dira. Badirudi ekonomia ahalbidearen printzipioa bakarrik zergei aplikatzen zaiela, baina horrek ez du esan nahi tasak eta kontribuzio bereziak Konstituzioaren aurkakoak direnik. Esanahi horretan, baliokidetasun printzipioan oinarritutako tributu batzuk zerbitzu publikoaren kostea estaltzeko bestekoak dira; horiei zerbitzu zatigarri deritze.
‎Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake: artikulu horrek ez du esan nahi ekonomia ahalbide bera duten subjektuek tributu kuota berbera ordaindu behar dutenik lurralde osoan. Hori lurralde erakundeen autonomiaren aurka jotzea izango litzateke, eta Konstituzioaren printzipio batek ezin dezake beste bat urratu.
‎Tributuaren sortzapena zerga egitatea Zuzenbidearen aldetik gauzatu den unea da, eta zerga ordaintzeko betebeharraren sortarazlea da subjektu pasiboaren ikuspuntutik, baina horrek ez du esan nahi betebehar hori une horretan bertan bete behar denik. Horrela, TFAOen 22.2 artikuluaren (eta TLOren 21.2 artikuluaren) ariora, tributuaren legeak kuota edo ordaindu beharreko kopurua eskatzeko moduko eguna zehatz dezake, edo kopuruaren zati batena, sortzapena ez den beste egun batean.
‎Autolikidazioaren bidez hasitako prozeduretan, zergadunak zorraren zenbatekoa zehaztu duenez, likidazio egintza zenbaketa hori zuzentzeko erabiliko da soilik. Edozein kasutan, tributu zorraren definiziotik ondorioztatu badaitekeen arren, zenbatekoa zehazteak ez du esan nahi kuota zehaztea soil soilik, ezpada betebehar osagarriak zehaztea ere bai, berandutze interesak edo errekarguak, kasu. Halaber, begi bistakoa bada ere, Administrazioak ez du zertan doitu likidazioak betebeharpekoek euren autolikidazio, aitorpen, eskaera edo bestelako agirietan adierazitako datuetara, baina likidazioa ez badator bat betebeharpekoak adierazitako datuekin, likidazioa arrazoitu behar du, arrazoiketa betebeharpekoari jakinaraziko zaion likidazio egintzan berariaz jasoko baita.
‎Aitorpena aurkezteak ez du esan nahi tributu betebeharraren bidezkotasuna onartzen denik; egitate aitortuak gauzatu direla aitortzea baino ez da aitorpena, baina ez du esan nahi aitortutakoaren kalifikazio juridikoa onartzen dela.
‎Aitorpena aurkezteak ez du esan nahi tributu betebeharraren bidezkotasuna onartzen denik; egitate aitortuak gauzatu direla aitortzea baino ez da aitorpena, baina ez du esan nahi aitortutakoaren kalifikazio juridikoa onartzen dela.
‎Ondorioz, akta adostasunez sinatuko da baldin eta jarduleak egindako likidazio proposamena eta zehapen proposamena, hala deneanonartzen duela adierazi badu interesdunak. Adostasun akta, beraz, interesdunaren aitortzaren parekoa da; horregatik, aktetan jasotako egitateak egiazkoak direla uste da, eta horiek aldatu nahi izanez gero, egitezko okerra izan dela frogatu behar da. hala ere, horrek ez du esan nahi aktaren ondoriozko likidazioa ezin daitekeenik aurkaratu, inolako mugarik gabe. Akta jakinarazitzat ulertuko da betebeharpekoak eta jarduleak sinatu dutenean.
‎Aurrezpen hori bazter utziz gero, ez dago arrazoi ekonomikorik halako enpresak erosteko, kasurik gehienetan. Nolanahi den ere, aurrezpen fiskala lortzeko helburu bakarrarekin negozioa burutu bada ere, horrek ez du esan nahi berez abusuzko jokabidea denik, aldi berean negozio artifizialik ez badago eta emaitza arauaren espiritu eta xedearen kontrakoa ez bada.
‎Zehatzago esanik, zerga ordaindu behar da ekonomia ahalbidea agertzen duen egitatea burutu delako. Tasa eta kontribuzio berezien kasuan, lotura hori malguagoa da, baina horrek ez du esan nahi tasa eta kontribuzio bereziak tributuak ez direnik. Orokorrean, tasa eta kontribuzio berezien bitartez, jarduketa publikorako finantzaketa lortu nahi da; ildo horretatik, jarduketatik onura gehien ateratzen dutenek parte handiagoa hartu lukete jarduketaren finantzaketan.
‎Tasak kontraprestazio izaera izan badezake ere, horrek ez du esan nahi tasa ordaintzen denean Administrazioak emaniko zerbitzu baten kontraprestazioa dela. Zehatzago esanda, tasak ordaindu behar dira legeak agindutako egitezko kasua gauzatu delako.
‎Horren erakusgarri dugu, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zerga. Istanteko zergetan, ordea, zerga egitatea, bere izaeragatik, epealdi jakin batean agortzen da; horrek ez du esan nahi egitate hori bat batekoa izan behar denik, baizik eta ez dela etenik gabe luzatzen (adibide moduan aipa daiteke ogia erostean ordaintzen dugun Balio Erantsiaren gaineko Zerga).
‎Halakoetan, Ekonomia Itunaren 12 artikuluak ezarri duenez, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zerga likidatzean, lurralde batean zein bestean egin diren konturako ordainketek balioko dute. Baina horrek ez du esan nahi, ordainketa horiek behar ez den Administrazioari eginda ere, beste Administrazio eskudunak berari dagokion kopurua jasotzeari uko egin behar dionik; alderantziz, azken horrek kopurua emateko eskatu ahal izango dio atxikitzaileari. Beste lurralde batean txarto ordaindu diren atxikipenak eta konturako sarrerak baliozkoak badira ere, atxikitzailea ez da bere erantzukizunetik askatuko.
‎Orobat, urriaren 3ko KAren 263/ 1994 eta irailaren 26ko KAren 234/ 2005 epaiekin bat etorriz, sindikatu arrazoiengatik derrigorreko eszedentzia balia dezakete ordezkaritza handieneko sindikatuetan ordezkaritza karguak dituztenek bakarrik. Nolanahi ere, horrek ez dio kalterik egiten Konstituzioaren 14 artikuluko tratu berdin tasunaren printzipioari edo Konstituzioaren 28 artikuluko sindikatu askatasunari; izan ere, horrek ez du esan nahi ordezkaritza handienekoak ez diren sindikatuek sindikatu ekintza eragingarririk ezin dutenik gauzatu. Egin eginean ere, halako sindikatuei LELTBren 46 artikuluko erregelak bere horretan aplikatuko zaizkie.
‎Azken buruan, bermatu nahi da langileak lan baldintzak enpresaburuarekin kontratatu ahal izatea, berdintasun materiala oinarri hartuta. Jakina, horrek ez du esan nahi langileak, praktikan, enpresaburuarekin kontratuko baldintza guztiak banan banan negoziatzen dituenik, maila berean alegia. Baina horrek ez du eragozten alderdien artean berdintasun materiala izatea.
‎Hala ere, osagarritasun horrek ez du esan nahi lortutako akordioak edo itunak izaera orokorra edo erga omnes delakoa lortuko duenik. LELTBren III. tituluko betekizunak betetzearen arabera lortuko du hori; eta betekizun horiek betetzen ez badira, akordioak edo itunak inter partes ondorioak izango ditu.
‎Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake: artikulu horrek ez du esan nahi ekonomia ahalbide bera duten subjektuek tributu kuota berbera ordaindu behar dutenik lurralde osoan. Hori lurralde erakunde autonomiaren aurka jotzea izango litzateke, eta Konstituzioaren printzipio batek ezin dezake beste bat urratu.
‎Estatuak eta autonomia erkidegoak (finantza zaintzako funtzioen eskumena autonomia estatutuan jasota dutenean). Baina, horrek ez du esan nahi finantza zaintzako jarduera ezin daitekeenik administrazioarekiko auzibidean aurkaratu hori da kontrol bikoitzaren ondorioa. Finantza zaintzako organo eskudunen esku hartzeaz gain, TAOLren toki erakundeen ebazpen eta akordioak aurkaratzeko sistema ere aplikatu egiten da.
‎" Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake: artikulu horrek ez du esan nahi ekonomia ahalbide bera duten subjektuek tributu kuota berbera ordaindu behar dutenik lurralde osoan. Hori lurralde erakundeen autonomiaren aurka jotzea izango litzateke, eta Konstituzioaren printzipio batek ezin dezake beste bat urratu.
‎Horren inguruan, Gonzalez LoPEzek horrela adierazten zuen: " Ituna, egia da, ez dator bat zergekin, baina horrek ez du esan nahi Itunari buruzko Legearen II. kapituluan definitzen diren finantza harremanetako arauak alde batera utz daitezkeenik, aurrekontu egonkortasunaren arloan Estatuarekin koordinatzeko eta lankidetzan aritzeko funtsezko printzipio bat barne hartzen baitute, eta hori guztiz bateragarria da 135 artikuluarekin" 645.
‎Honek ez du esan nahi, hala ere, dena batera egin behar denik; izan ere, legegintzako politaren arrazoiak tartean direla, erregulazio bereiziak egitea hobe izan daiteke (gure artean ere horrela gertatu zen Ekonomia Itunaren Legearen aldaketaren ondoren, 1988ko Toki ogasunen Estatuko Legearen egokitzapenarekin; araua garatzeko estrategia propioa eta zatikatua egin baitzen. Edo Estatuan bertan Toki ogasunen Legearen beraren garapenarekin gertatu dena).
‎Arabako eta Bizkaiako arauek, aldiz, ez dute abalen, berrabalen edo bestelako berme publikoen gaineko arauketa zehatzik, ez dituzte abalen gaineko kontrol zehatzik zuzenean egiten. TOLTBk zuhurtasun printzipioaren arauketarekin batera jasotzen dute baimenaren beharra 48.bis.5 artikuluan, baina Araba eta Bizkaiako arauek ez dute horrelako aipamenik egiten ez toki ogasunei buruzko foru arauetan ezta bakoitzaren finantza zuhurtasunaren printzipioa arautu duten foru aginduetan632 Baina, horrek ez du esan nahi inolako kontrolik ez dela egiten. Araban eta Bizkaian zorpetze eragiketa guztien (horiek zelako tresna erabiltzen duten kontuan izan barik) gaineko informazioa finantza zaintzako organo eskudunari eman behar zaie, hau da, Foru Aldundiek zorpetze eragiketen gaineko informazioa izan behar dute eta horren gaineko ikuskapena egingo dute.
‎lehenengo eta behin, 2019ko COVID19 pandemiak administrazioei eta herritarrei ekarriko zizkieten arazo ekonomikoei aurre egiteko prinztipio biek ekartzen zituzten arau fiskalak (aurrekontu egonkortasuna, gastu araua eta zor biziaren gaineko arau fiskalak) etenda gelditu ziren. Administrazioek, esangura horretan toki erakundeek ere, ez dituzte arau fiskalak bete behar, baina horrek ez du esan nahi politika horiek ekartzen dituzten informazio betebeharrak bete behar ez direnik. Bigarren ñabardura 2023ko apirilean Europar Batasuneko 27 herrialdeek hartutako erabakian dago:
‎Bi irizpide horiek elkarrekin hartuta, argi dago aurrekontu egonkortasunaren politikek ere toki erakundeek duten berezko nukleo gaindiezina errespetatu behar dutela. Baina horrek ez du esan nahi jardueraren gainean kontrolik ez dela egongo eta, esangura horretan, aurrekontu egonkortasunaren politikek aurrera aterako direla bermatzeko, kontrol harremanak ezartzen dituzte aurrekontu egonkortasunren eta finantza jasangarritasunaren arauek.
‎TAOLk, 25 artikulutik aurrera, eskumen banaketaren zerrendak eta gutxieneko zerbitzuak zeintzuk diren adieraziko ditu. Ikerketa honen lehenengo zatian adierazi genuen bezala, eskumenen egikaritza eta zerbitzuen ematea toki autonomiaren bermearekin batera emango dira, baina horrek ez du esan nahi kontrolik ez dagoela. Kontrol hori beti gauzatuko da berezko eskumenen gain eta berezkoak edo eskuordetuak ez diren eskumenen gain (lehen adierazi dugun bezala eskuordetutako eskumenak beste baten izenean egikaritzen direnez, eskuordetze sistemek kontrol sistema zehaztuak ezarriko dituzte).
‎Hori horrela, kontuan izan behar dugu EAEren eta Estatuaren finantza harremanak (tributu harremanak barne) Ekonomia Itunaren bitartez garatzen direla eta EAErekin Ekonomia Ituna arautzen duen maiatzaren 23ko 12/ 2002 Legean, bakarrik aipatzen da finantza zaintza 48 artikuluko 5 atalean: " Estatuak toki erakundeen arloan une bakoitzean gauzatzen dituen finantza zaintzako ahalmenak Euskal Autonomia Erkidegoko erakunde eskudunei dagozkie, baina horrek ez du esan nahi, inola ere, EAEko toki erakundeen autonomia maila araubide erkidekoena baino txikiagoa denik".
‎Ekonomia Itunaren 45.2 artikuluak honakoa jasotzen zuen: " Estatuak une bakoitzean zerga horiek ezarri eta antolatzearen arloan egikaritzen dituen finantza zaintzako ahalmenak foru aldundiei dagozkie, eta horrek ez du esan nahi, inola ere, EAEko toki korporazioen autonomia maila araubide erkidekoek dutena baino txikiagoa denik". Artikuluak toki ogasunei dagozkion zergen inguruan hitz egiten du, tributuen kapituluan toki ogasunei buruzko atalean jasotzen baita eta momentu horretan indarrean zeuden zergen inguruko arauketa egiten da Ekonomia Itunaren 41 eta 44 artikuluen artean.
‎Bestetik, TOLk 1988an horrela zihoen: " Euskal Autonomia Erkidegoko lurralde historikoek beren araubide berezia izaten jarraituko dute udal gaietan, Ekonomia Itunari buruzko Legearen arabera ekonomiaeta finantza araubideari dagokionez, baina horrek ez du esan nahi EAEko toki korporazioen autonomia maila txikiagoa denik gainerako toki korporazioena baino, hargatik eragotzi gabe Toki Araubidearen Oinarriak arautzen dituen apirilaren 2ko 7/ 1985 Legean xedatutakoa eta Autonomia Erkidegoari dagozkion eskumenak aplikatzea". Bi xedapenek toki araubidearen finantza izaeradun harremanak Ekonomia Itunaren esparruan garatuko direla adierazi zuten.
‎Ekainaren 8ko 2/ 1990 Legearen bitartez 1981eko Ekonomia Ituna aldatu egin zen eta, gaiari dagokionez, 45.2 artikulua ere aldatu egin zen honako idazketa hau emango zitzaiolarik: " Toki erakundeen tributu eta prezio publikoak ezarri eta antolatzearen arloan Estatuak unean unean betetzen dituen finantza zaintzako ahalmenak foru aldundiei dagozkie, eta horrek ez du esan nahi, inola ere, euskal toki erakundeen autonomia maila araubide erkidekoek dutena baino txikiagoa denik". Funtsean idazketa berriak ez dauka aldaketa handirik.
‎Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bizkaiko Batzar Nagusiek ere prozeduran parte harturik Eusko Jaurlaritzak egindako hausnarketaren aurka agertu ziren eta aurrekontu araubidea garatzeko eskumena lurralde historikoei zegokiela adierazi zuten, honako argudioak erabilita: Toki araubidearen eskumena autonomikoa da Estatu zentralaren erakundeekin alderaturik, baina EAEren barnean erakunde amankomunei dagokiola ez da zehazten eta EKak babesten duen forutasunaren erakunde bermearen errespetuari jarraituz ulertu behar da barneko eskumenen banaketa. BFAk adierazi zuenez, eskumena beren beregi norena den ez zehazteak ez du esan nahi automatikoki LHLren 6.1 artikuluko klausula aplikatu behar denik. Aldundiaren iritziz, kasuan Ekonomia Itunaren interpretaziora jo litzateke eta ikerketa historikoan oinarrituz 1906ko abenduaren 13ko Errege Dekretuaren 15 artikuluko eskumen ekonomiko administratiboetan exekuzio ahalaz gain arau ahala ere sartzen da. Ezin daiteke aurrekontu jarduera eta tributu jarduera bereiztu gauza ezberdina izango balira bezala edota bata bestearekin zuzeneko lotura dagoenean.
‎" Egia da, arazo honetan interesa duten alderdi guztiek gaur egun indarrean dagoen 2002ko Kontzertu Ekonomikoaren 48.5 artikuluaren aipamen berezia egin dutela, eta honela dio artikuluak: " Toki erakundeen inguruan Estatuak gauzatzen dituen finantza zaintzaren ahalmenak Euskal Autonomia Erkidegoan eskumena duten erakundeei dagozkie; hala ere, horrek ez du esan nahi Euskal Autonomiako Toki erakundeek erregimen arruntekoek baino maila txikiagoa dutenik". Aurreko Kontzertu Ekonomikoaren (1990 urtean eraldatu zen 1988ko Estatuko Toki ogasunen Legera egokitzeko) 45 artikuluan du aurrekaria manu horrek, baina haren kokapena eta edukina aldatzen du (alderdietako bakoitzak berak egiten duen interpretazioa justifikatzeko erabiltzen ditu aldaketa horiek).
‎Xedapen honetan eta guri dagokigun toki erakundeen finantza araubidearen gaian, xedapen gehigarriak horrela adierazten du: " Euskal Autonomia Erkidegoko lurralde historikoek beren araubide berezia izaten jarraituko dute udal gaietan, ekonomiaeta finantza araubideari dagokionez, Ekonomia Itunari buruzko Legearen arabera, baina horrek ez du esan nahi EAEko toki korporazioek gainerako toki korporazioek dutena baino autonomia maila txikiagoa dutenik, hargatik eragotzi gabe lege honen 115 artikuluan xedatutakoa eta Autonomia Erkidegoari arlo horretan dagozkion eskumenak aplikatzea". Xedapen hori garrantzi handikoa da269 eta, horren arabera, lurralde historikoek udal gaietan dituzten eskumenak garatzen jarraituko dute Ekonomia Itunari buruzko Legean zehaztutakoarekin batera.
‎Ildo horretatik, 1988an TOLk (gaur egun TOLTBn eta horri TAAJLk egindako erreforma eta gero gauza berdina esaten jarraitzen du) 8 xedapen gehigarrian antzeko forma duen edo ia berdin ezartzen duen esamoldea garatu du: " Euskal Autonomia Erkidegoko lurralde historikoek beren araubide berezia izaten jarraituko dute udal gaietan, ekonomiaeta finantza araubideari dagokionez, Ekonomia Itunari buruzko Legearen arabera, baina horrek ez du esan nahi EAEko toki korporazioen autonomia maila txikiagoa denik gainerako toki korporazioena baino, hargatik eragotzi gabe Toki Araubidearen Oinarriak arautzen dituen apirilaren 2ko 7/ 1985 Legean xedatutakoa eta Autonomia Erkidegoari dagozkion eskumenak aplikatzea. Euskal instituzioek, bakoitzak bere eskumen eremuan, eskumenak esleitu ahal izango dizkiete beren lurraldeetako udalerriei, betiere Toki Araubidearen Oinarriak arautzen dituen apirilaren 2ko 7/ 1985 Legearen 25 artikuluko 3, 4 eta 5 paragrafoetan adierazitako irizpideen arabera".
‎Toki erakundeen berezko beste tributu batzuen zerga araubidea mantendu, ezarri eta arautu ahal izango dute bere lurralde historikoan, Ekonomia Itunaren 42 artikuluan adierazitako irizpideei jarraituz. EAEko toki erakundeek itundu gabeko tributuen diru sarreretan (Estatuaren tributuak) duten partaidetzari dagokionez, foru aldundiek banatuko dituzte, izaera orokorreko banaketa arauen arabera, beraien lurralde historikoko toki erakundeei dagozkien kopuruak. Gaur egun EAEko toki erakundeek zerga itunduen bilketan duten partaidetza ETELk ezarritako sistemari jarraitu dio. Estatuak toki erakundeen arloan une bakoitzean gauzatzen dituen finantza zaintzako ahalmenak EAEko erakunde eskudunei dagozkie —ez du zehazten zeintzuk diren erakunde horiek—, eta horrek ez du esan nahi, inola ere, EAEko toki erakundeen autonomia maila araubide erkidekoena baino txikiagoa denik. Foru aldundiek 1906ko abenduaren 13ko Errege Dekretuaren 15 artikuluak ekonomiaeta administrazio arloan aitortu dizkien ahalmenak izango dituzte, eta, Konstituzioaren lehen xedapen gehigarrian ezarritako foru araubidearen eguneratze orokorraren prozesuaren ondorioz, iraundakotzat jotzen dira, K... Azkenengo honen barruan toki ogasunei dagozkion beste finantza jarduerak sartu daitezke.
‎TAOLaren 6 artikuluak adierazten duen moduan, toki erakundeek euren jarduera legeari eta zuzenbideari egokitu behar diotela, eta ondorioz, toki egintza eta akordioen inguruko lege kontrola Auzitegiei ematen zaie, EKk 106.1 eta 117 artikuluan adierazten den bezala, erantzukizun printzipioa aitortuz. Baina horrek ez du esan nahi ikuskapen judizialaz gain, Legeak ezin diela kontrol horren inguruan Estatuko Administrazio Orokorrari edota Autonomi Erkidegoko Administrazioari eskumenik eman eta, lehenago ikusi dugunez, hori ez da KAren arabera toki autonomiaren kontrakoa. Debekatu, ordea, debekatzen dira kontrol orokorrak (ikerketa honen lehenengo zatian adierazi dugun bezala), eta horiek lege kontrolak izan dira.
‎Hori gainditu ezin daitekeen funtsezko nukleoa da, toki autonomiaren muinetariko bat eta finantza jarduera ahalbideratzen duen oinarrizko irizpidea. Horrek ez du esan nahi muga ekonomikorik ez dagoenik eta horiek ere ikuskatzeko aukera egongo da toki erakundez gaineko lurralde administrazioen eskutik.
‎Zuzeneko esleipena gauzatu ahal izango da 137.4 artikuluak zehazten dituen kasuetan (Administrazioen arteko eskualdaketak, esate baterako). Horrek ez du esan nahi prestatze egintzak gauzatu behar ez direnik. Ez da SPKLren kontratu txikia ere.
‎Baliabide horiek nahiko izango direla esaten du EKk, baina ez baliabide horiek berezkoak izango direla". Hori horrela eta Auzitegi Gorenaren (hemendik aurrera AG) 3 aretoko 2 sekzioaren 2012ko irailaren 17ko Epaiak120 adierazi zuen bezala edota KAren 48/ 2004 Epaiak121 esaten zuen bezala, finantza nahikotasuna izateak ez du esan nahi finantza autonomia dagoenik, baizik eta bere funtzioak garatzeko beharrezko baliabideak kudeatzeko beharra dagoela.
‎Horrela, Konstituzioak, eremu horretan, Estatuko lege erreserbaren eta lurralde autonomiaren askotariko eskakizunak integratu nahi ditu. Toki korporazioei dagokienez, autonomia horrek ere badu proiekzioa zergen arloan, horiek lehen zerga propioak izan baitituzte, eta horien gainean Legeak bere ezarpenean edo eskakizunean esku hartzea aitortu baitie, Oinarrizko arau bereko 140 eta 133.2 artikuluek adierazten dute, baina horrek ez du esan nahi tributu autonomia hori erabatekoa denik (tributu propioak toki ogasunen diru sarreren iturri bat baino ez dira), eta autonomia hori, zalantzarik gabe, mugarik gabea denik, toki korporazioen zerga boteretik eratorritako izaera beragatik, eta haiei dagokienez ere, nola ez, autonomiak botere bati egiten diolako erreferentzia. Nahitaez mugatua (1/ 1981 epaia, azaroaren 26koa)" 134.
‎Hori ulertu daiteke EKren 142 artikulutik, baina artikuluak aipatzen dituen baliabideen inguruan honakoa zehaztu daiteke: a.) EKk aipatzen dituen bi baliabide horiek funtsezko bezala edo oinarrizko bezala adierazten ditu, baina horrek ez du esan nahi baliabide bakarrak direnik. b.) Artikuluak aipatzen dituen baliabide horiek tributu izaera izango dute, hau da, zuzenbide publikoko baliabideen artean tributu izaerakoak izango dira oinarrizkoak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia