2005
|
|
Eguneuskarabatuarenetaberreuskalduntzeareninguruan sortu denedo sortuazdoan«prosodiagaztea> > ereez dagauzaarrotzaguretzat, egunoroz entzuten baitugu inguruan, baina horrek
|
ez
du esan nahi ongi ezagutzen dugunik, deskribapen guztizko bategitekogaigarenik.Antzera gertatzen da arestianaipatzen genuenestandarrarenetaherri hizkerarenbitartean dagoen iraganbidezabaletakonplexu horren guztiaren kasuanere.
|
2019
|
|
M. Azkue, bere ohiko jokabide apolitikoari jarraituta, uzkur edo hotz samar agertu zen Euzkadiko Jaurlaritzarekiko. Horrek ez
|
du
esan nahi jeltzaleekin parekotasun handiak ez zituenik, Autonomia Estatutuaren beharraz edota euskarazko hezkuntzaren premiaz den bezainbatean. Hain zuzen, B. Echegarayk, Akademiako idazkariordearen bidez, mezu hau helarazi zion Lekeitiora 1936ko azaroan:
|
2021
|
|
Iparragirre aipatzen duten testuetan, bada, bere bizitzak izan dezake protagonismoa, edo foralismoak, edo legitimismoak, edo abertzaletasunak, edo bere figuraren garapen gisa garai ezberdinetan batzuek eta besteek burututako lanak. Bertsolaritzari ez zaio toki handirik gordetzen, baina horrek ez
|
du
esan nahi bertsolaritza aipatzen ez denik. Bertsolari, bardo nahiz trobalari gisa definitu ondoren85, askotan esaten da euskal inprobisatzaileen tradiziotik sortua dela, eta zenbaitetan tradizio horri lerroren bat eskaintzen zaio.
|
|
97). Horrek ez
|
du
esan nahi bertso saioa Lore Jokoen elementu zentrala zenik. Lehen ekitaldiko kartelean ikus daiteke pilota partida zela ikuskizun garrantzitsuena78, eta gerora ere horrela izaten jarraituko du:
|
|
Madrilen Odontologia ikaske150 Esan bezala, irratsaio horietako grabaziorik ez da berreskuratu ahal izan. Horrek ez
|
du
esan nahi garai hartako audiorik ez dagoenik. Txirritari berari egindako grabazio bat da, Juan Iñurrietaren Donostiako Columbia Gramophone Company diskoetxeak Regal zigiluarekin eta" Asteasu y Txirrita" tituluaz 1926 eta 1930 artean kaleratua, bertsolari baten lehen audiotzat hartzen dena.
|
|
Horrek ez
|
du
esan nahi, noski, 1880ko hamarkadatik aurrerako Lore Jokoetako bertso saio guztiak ikuskizun autonomo gisa edo antzokiren batean jokatzen zirenik. Eta are gutxiago, Labordek seinalatzen duen bideari jarraituz garai hartako bertso saio guztiak plazatik frontoira eta frontoitik antzokira lekualdatu zirenik.
|
|
ETBn azken muntatze lana baino ez da egiten egun. Garzia zuzendari zela taldean errealizadore laguntzaile gisa sartu zen Pello Elizasuk egiten du. Horrek ez
|
du
esan nahi ETBk programan eskurik ez duenik, garai bateko tentsioak gainditu egin direla eta Elkartearen lantaldearengan konfiantza duela baizik. Izatez, urtero berritzen da Elkartearen eta telebistaren arteko hitzarmena:
|
|
Gerrak eta gerraosteko erregimen frankistak, hartara, egiazko parentesi kronologikoa ekarri zuen euskal kultura produkzioari dagokionez Hego Euskal Herrian. Baina, etenaldi bortxatu horrek ez
|
du
esan nahi pentsaera mailan aldaketarik ekarri zuenik[...] Belaunaldi beretsua da gerraurrean nahiz gerraoste garaian euskal kulturgintzan diharduena, XX. mendeko bigarren hamarralditik aurrera hasi zen belaunaldi huraxe, hain zuzen. (2007b:
|
|
Bertsolariek batez ere festa giroan kantatzen zuten, librean eta gai jartzailerik gabe. Librean kantatzeak ez
|
du
esan nahi edozer kanta zitekeenik. Gai politikorik jendeak apenas eskatzen zuen eta noizbait abertzale aldeko edo Francoren kontrako bertsorik entzuten bazen, halako dardara zabaltzen omen zen entzuleengan.
|
|
Izatez, esan bezala, 1986koa izan zen bertsolariek eurek antolatu zuten lehen txapelketa. Horrek ez
|
du
esan nahi Zulaikaren hitzei jaramonik egin ez zitzaionik, eta txapelketaren inguruko kritikak hainbat gogoeta eta ñabardura eragin zituen, asko eta asko bertsolarien eskutik mahaigaineratutakoak. Eragiletzan buru zebiltzanak ere kritiko agertu ziren zenbaitetan; Jon Sarasuak, esaterako, 1991ko Gipuzkoako txapelketan lehiaren aurkako protesta ekintza burutu zuen, 408 eta urte batzuk geroago Joxerra Garziak eta biek txapelketaren egokiera zalantzan jartzen zuten Jon Sarasua:
|
|
Zavalaren planteamenduek antz gehiago dute XIX. mendean euskal kultura popularra deskubritu zuten Mogel bezalako tradizionalistek egindakoekin, 285 XX. mende hasieran euskal kulturgintza modernoa kontzienteki planifikatu zuten Euzko Pizkundeko eragileek egindakoekin baino. Horrek ez
|
du
esan nahi, ordea, tolosarrak Mogelek bezala kultura popularrari modernitaterako bidea ukatzen dionik. Esaterako, Caro Barojak 1967an RTVErako zuzenduriko" Bersolaris, poetas populares vascos" lanean, tolosarra izango da gidoilari.
|
|
Bertso eskoletako lehenengoak ziren, bertsolaritzaren transmisioa ziurtatzeko horren framinga eguneratzeko behar larria zuen mugimendu hasi berriaren baitan. Araban 1980ko hamarraldian gertatutakoak erakusten
|
du
esan nahi dena, han egoera muturrekoagoa zela zehaztu behar bada ere: " Bitxikeria gisa, zer den ausardia.
|
|
137), ikuspegi polisistemikoaren ezaugarrietako bat da beste eredu sistemiko batzuekin lotzeko eta integratzeko ahalmena. Horrek ez
|
du
esan nahi, nolanahi ere den, ezberdintasun epistemologikorik ez dagoenik eredu polisistemiko eta soziologikoen artean: ezin dugu, esaterako, Bourdieu sistemen teorizatzaile bihurtu, ez eta Even Zohar soziologo ere (Grutman, 2009:
|