Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 26

2007
‎Gure gizartean, euskara asko estimatutako gaia da, guraso gehienek nahi dute beren seme alabak euskara ikasi eta euskaraz egin dezaten, baina bestelako giza ereduak antzematen dituzte gaztetasunera heltzen direnean, eguneroko hizkuntza erabilerak bestelakoak direla ohartzen dira, erdara erabiltzeko joera edo ohitura dutela helduek. Eta haurrak, errazago ikasten du egin behar duela esaten zaiona baino, besteek egiten dutena edo bere inguruan ikusten duena. Ikustea ikastea dela baieztatzen da hizkuntzen gizarte errealitatean.❚
2008
‎Bien bitartean, irakasleak ikaslearen lana gainbegiratuko du, premian den ikasleari ariketak egiten lagunduko dio eta, aldi berean, egindako hutsegiteak identifikatuko ditu. Aurrez finkatutako mailak gainditu ahala, ikasleak aukera du egindako ariketa kopurua eta halaber asmatutako kopurua hitzarmenarekin kontrastatzeko. Ildo berean, esan behar da, premia bereziak dituzten ikasleen jarraipena egiten edota etorkinak integratzen lagundu dezakeela proiektu honek.
‎Aldiz 2007ko hitzarmenean lan ardatz amankomunak finkatzen dira, eta proiektuak elkarrekin obratzen ditugu. Bestalde fondo bat eraiki da eta fondo horren kudeantza batek du egiten bien izenean. Mugaz bi aldetako partaidetza instituzionaletan bekan ikusi dugu holako dispositiborik".
‎Baina, bere eduki propioen jabe den enpresak baizik ezin du egin hori. Are, modu arrakastatsuan nahi bada.
‎Euskaldunaren hautua da euskaraz ez egitea. Jakina, erdaldunak ere ez du egiten, baina ezinbestean. Erdaldunak berak jakingo du zergatik ez dakien.
‎Aldiz, euskaldunak bai, ahal du. Borondatezko hautua du egitea edo ez egitea.
2010
‎...z eginez eta, anitzetan, gurasoak euskara ala ingelesa hautatzeko kinkan paratuz. hiru ikasturtetan til eredua %4, 7 izatera iritsi da, horren barnean a eta d ereduko lerroak ere badaudela. immigrazioaren aitzineko hizkuntza politika estrategikoari dagokionez, nafarroako gobernuak atzerriko jatorria duen populazioa euskarara erakarri eta etorkin belaunaldi gazteak euskaraz bertakotzeko deus ere ez du egin. izan ere, ikasturtean etorkinak nafar ikasleen %2, 3 ziren eta 2006 aldiz, %11, 3 atzerriko jatorria duten ikasle horien %85 g ereduan eskolatzen da, %13 a ereduan eta %1 baizik ez d ereduan (zenbaiten artean 2009). azken hamarkadan nafarroan gertatu den aldaketa demografikoak luzera bertako hizkuntza ahulerako zer ondorio ekarriko duen oraindik ikuskizun dago. horrek kezkaturik, toki entit...
‎euskaldunen (elebidunen) kopuruak nabarmen egin du gora, batez ere belaunaldi gazteagoetan, hezkuntza sisteman murgiltze ereduak sartzearen ondorioz; eta gaur euskara, inoiz izan ez dituen esparruetan, batez ere esparru ofizialetan, erabiltzen da. alabaina, oraindik euskaldundu ez direnen kopurua oso altua da (bataz beste bi heren inguru) eta gizartean erabilerari buruzko kezkak areagotu dira: alde batetik, euskararen erabilera handitu bada ere (altuna 2007; eusko Jaurlaritza 2008), ez du egin gaitasuna hazi den neurrian, egoeraren konplexutasuna kontuan harturik, harritzekoa ez dena bestalde (ikus baztarrika 2009: 189); bestetik, gazteen hizkuntza jokabidea ere kezkagarria eta interes handikoa da ikerlari askorentzat, batez ere lagunarteko egoeretan egiten duten hizkuntza hautua dela-eta (Mart� nez de luna eta Suberbiola 2008; topagunea eta beste 2009), baita erabiltzen omen duten hizkuntza eredu eskasa(" kalitate" eskasekoa) dela-eta (esnaola soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain
2011
‎Abestien ulermena dela eta, elkarrizketetan zehar askok esan dute arazo handirik ez dutela izaten ingelesez dauden kantak ulertzeko. Horrek indartu baino ez du egiten, gehiengoak inportantziarik ez ematea abestien letrek duten hizkuntzari, ulertu ulertzen dituzte eta. Hala ere, ingelesarekin aipatu ez badute ere, zenbaitek gaztelaniazko kantak euskarazkoak baino errazago ulertzen dituela esan du
2012
‎Herritarrek ez dute euskara ikasteko beka sistema arauturik. (in http://www.udalenhizkuntzapolitika.org/udalerriak /Barakaldo/Barakaldo.html). hau guztia kontuan harturik, argi geratzen da euskal hiztunen hizkuntza eskubideak sistematikoki urratzen direla; beraz, Barakaldoko udalak, euskara sustatu eta normalizatzeko bide luzea du egiteko. datu hauek ikusita, argi dago administrazioak lan handia duela egiteko, baina herritarrek nagusiki gaztelania erabiltzeko dituzten arrazoiak eta motibazioak ere aztertu beharrekoak dira: euskararekiko motibazio sinbolikoak hizkuntzaren erabilera ikuspegi dinamiko batetik aztertu behar da, hots, gizarte harremanetan parte hartzen duen oinarrizko elementu bezala.
‎Puntuazioa baxuagoa da beraien artean ari direnean. Bilakaerak, gainera, berretsi besterik ez du egiten. Aurrerago ere aipatu dugu fenomeno horrek duen garrantzia.
2013
‎Gaur egun, duela 30 edo 40 urte ez bezala, asmo handiko helburu hori jada ezin da mugatu diziplinaren sortzaileek proposatutako bizpahiru ikuspegi linguistikoetatik eta soziologikoetatik abiatuta egindako ikerkuntza osoa paradigma bakar batera murrizten saiatzera (Fishman 1972). Antzeko eginkizun bat ia ezinezkotzat jo zen jatorrizko korronte soziolinguistikoen artetik hirutara mugatzen saiatu zirenean —Laboven bariazionismoa, Fishmanen hizkuntzaren soziologia, eta Hymesen komunikazioaren etnografia (Figueroa 1994) —, eta denboraren joanak zeregin hori zaildu besterik ez du egin.
2014
‎5 Bestalde, bi elkarrizketatuei Atxutxiamaikak euskararen erabileran ia eraginik ba ote duen galdetzean, batek ez dakiela erantzun du eta bigarrenak baiezkoa eman du. Azpimarratzen duenez, egoerak okerrera ez du egin eta Atxutxiamaika saiatzen da, egitasmo eta ekintza ezberdinen bidez, bere helburu eta erronkak betetzen. Hobetzekorik badagoela badakien arren, hainbat gauza ondo egin direla ere aipatzen du.
2015
‎5 Beste arlo batzuetan, euskarak bidea du egiteko oraindik, esaterako, Gizarte Politikan, Mugikortasunean eta Bide Azpiegituretan. Kulturaren kasuan, euskararen erabilera bermatuta bada ere, Kultura Politikan euskararen ildo estrategikorik ez dutela antzematen aipatu da.
‎Irakaslearen eta ikasleen motibazioan ere eragin positiboa izan du egiteko modu honetan sakontzeak, eta gainerako curriculum arloetan, ahozko hizkuntzaren garrantziarekiko sentsibilitatea piztu dela jaso dugu. Honako ideiak nabarmendu dizkigute irakasleek:
2017
‎Jauzi kuantitatibo kualitatiboak emateko beharra eta aukera dugu. Horrek eskatzen du egiten dugunaz eta egin genukeenaz hausnartzea.
‎] alegia horrekin bai ikusten dut · bai ikusten dut bi mundu desberdinetan moduan · berez da izango banitu bezaez bizitza paraleloak ze hori txorrada bat da baina bai bi konpartimentu banitu bezala ez[? ...oilik pertsona bat da, eta, normalean, hizkuntza bakar bat erabiltzeko joera edukitzen dute. horrenbestez, mudei aukera eman diezaieke zentzu askotan. bikotekidea duten gazteen artean, %26k hitz egiten du bere oan Pujolar, Isaac González eta Roger Mart� nez – Gazte katalanen muda linguistikoak ohiko hizkuntza ez den beste batean, eta eremu horretan, lagun artekoan bezalaxe, katalanak ez du egiten aurrera era esanguratsuan (%39). azkenik, umeekiko hizkuntzak ematen digu guztietatik daturik harrigarriena. izan ere, eremu horretan" katalana soilik" %47, 3 da eta %3, 2" katalan gehiago", beraz, erraz gainditzen ditu gainerako adierazleak. interesgarria da adieraztea seme alabena jo daitekeela, seguruenik, hizkuntza hautaketa egiteko harreman mota irekien gisa. azken... kasu askotan haurrei katalanez hitz egiteko apustua ez da ulertu behar asimilazio prozesu klasiko bat bezala, ezpada elebitasunaren aldeko apustu gisa. gurasoen desioak azal dezake hori; izan ere, gurasoek nahi dute seme alabak eskolan ongi egokitu daitezen eta haiek bizi izan direnaren moduko testuinguru linguistikoki hibrido batean erosotasunez mugi daitezen. halaber, desioa dute ikaskuntza prozesu aberatsagoa izan dezaten, bat etorriz gaur egun eleaniztasunaren alde dagoen jarrera orokorrarekin:
2018
‎Bata gertatu gabe ezin da bestea eman. Erabaki kualifikatu hori aldiro berretsi beharrak handitu besterik ez du egingo zilegitasunaren eragina7.
2019
‎— Aiiiii eneeeeee/ Zapatun euririk ez Minimuk 10 Maximuk 17/ Negu leuna Edurrik ez du egingo Prezipitazioak euri erara jauziko dira Sinmas Tokata geatuna geografia,/ [emotikonoak]/ Ui Oporrak birdouz guk/ benetanbe gabon nezesidadi ra
2021
‎Honela, galdetegien arabera, parte hartzaile gehienek euskaraz hitz egin dute espedizioko egunerokoan, nahiz eta batzuek gutxitan egin dutela aitortu duten (34 grafikoa). Gainera, horixe bera erakutsi du egindako etnografia azterketak ere, nahiz eta zehaztapen batzuk izan; izan ere, espedizioko lehen unean euskara asko erabiltzen zuten, gero, oraindik espedizio hasiera izanik, erabilera jaisten hasi zen arren. Espedizioaren erdi inguruan berriz ere pixka bat igo zen erabilera baina bukaeran berriz ere asko jaitsi zen.
‎Goian azaldu denez, Murgiltze Astea izan zen haren ondorengoa da Pulunpa, baita hasi berria ere. Azken bi urteetako ibilbidea baino ez du egin oraindik: 2019 eta 2020koa, hain zuzen ere.
‎Ahozko hizkuntzaren azterketak bidea du egiteko eta eskola barruko interakzio komunikatiboen azterketak ekarpen interesgarria egin diezaioke hezkuntza sistema eleaniztunari, bidea eskaintzen baitu hizkuntzaren tratamendu integratuan eta integralean aurrerapausoak emateko.
‎interakzioen deskribapen zehatza, hizkuntzaren alderdi ezberdinak (pragmatikoa, soziolinguistikoa...; mugiarazten diren hizkuntza gaitasun eta errepertorio diskurtsibo zehatzak...); didaktikaren alderdia, alderdi kognitiboa... Ahozko hizkuntzaren azterketak oraindik bide luzea du egiteko eta eskola barruko interakzio komunikatiboen azterketak ekarpen interesgarria egin diezaioke hezkuntza sisbesteko irakasgaietan euskararen ahozko erabilera indartzen tema eleaniztunari, bide bat eskaintzen baitu hizkuntzaren tratamendu integratuan eta integralean aurrerapausoak emateko.
‎Aurreko adibidean, lehenengo grabazioan irakasleak ez du egiten saioa bideratzeko ahalegin handirik, ikasleek barneratuta dute egin beharrekoa eta automatikoki egiten dute betikoa; ekintza nagusitzen da, ez dago inolako gogoetarik ezta berbazko interakziorik ere. Bigarrenean, aldiz, ezagutza eraikitzen laguntzeko estrategiak nabari dira:
2022
‎Ikerketa soziolinguistikoak funtzio garrantzitsua du egiteko horretan. Hizkuntzarekin lotutako egoera eta dinamika sozialak ulertzerakoan eta esku hartze eraginkorrak sortu eta hobetzerakoan, ezagutza zientifiko zorrotza hartu behar da oinarritzat.
2023
‎Lehen ekitaldia martxoaren 8an egin genuen, tuerking ikastaro batekin4 Ordutik, urtebete pasa da eta urte honetan metatu dira eztandak, eztandatxoak, emozioak, pozak eta zorionak. Eta horregatik bakarrik merezi izan du egindako bidea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia