2008
|
|
Eta azkenean euren ametsa beteko zen. Iparraldeko hautagai posibleez, Broussainek bere iritzia ahalik eta objektiboen eman nahi izan zion, «en faisant abstraction de mes sympathies et mes amitiés, m, inspirant uniquement
|
du
bien et de l, avenir de notre chère langue.» Lacombe adiskide mina zuen eta linguistika gaietan Iparraldeko jantziena zen duda gabe, baina tamalez ez omen zuen osoki betetzen euskaldun izatearen baldintza. Daranatz ere estimutan izan arren ez zeritzon hain egoki, Baionako apezpikutzako idazkari gisa lanpetuegi egoteagatik.
|
2009
|
|
Corpus batzordearen kezka nagusia da euskara modu komunikatibo batez lantzea. Izan ere, horrek eskatzen
|
du
bi alor desberdin uztartzea: lehena, komunikazioaren teoria sendoa, euskararen ezaugarrietatik abiatua;
|
2010
|
|
Bange autoreak (1983) aitortzen
|
du
bi korronte horiek etorki edo abiaburu desberdina dutela (batak, filosofia analitikoa; besteak, hizkuntzalaritza), eta baliatutako oinarrizko kontzeptuak ere bestelakoak direla, baita deskripzioen norabideak eta helburuak ere. Hala eta guztiz ere, baieztatzen du bi korronteok ez direla ezinbestean eta bete betean dibergenteak eta ezkonezinak.
|
|
Bange autoreak (1983) aitortzen du bi korronte horiek etorki edo abiaburu desberdina dutela (batak, filosofia analitikoa; besteak, hizkuntzalaritza), eta baliatutako oinarrizko kontzeptuak ere bestelakoak direla, baita deskripzioen norabideak eta helburuak ere. Hala eta guztiz ere, baieztatzen
|
du
bi korronteok ez direla ezinbestean eta bete betean dibergenteak eta ezkonezinak.
|
|
Izan ere, hasierako kokagunean, sarrera funtzioaz gain, iragazki lanak ere egiten ditu aditzak. Hau da, markatzen
|
du
bi enuntziatzaile desberdinen presentzia, eta, printzipioz, euren arteko autonomia. Baliteke bi enuntziatzaileak bat etortzea, edo ez, baina bakoitza bere aldetik enuntziatzen da.
|
|
Kontua da jakin behar dela zein den bi enuntziatzaile horien arteko erlazio modua. Elementu bat polifonikoa dela esateak, bere adiera hertsian, esan nahi
|
du
bi enuntziatzaile horiek kantitatez ez ezik ikuspuntuz edo iritziz ere elkarrekiko bestelakoak direla. Hau da, printzipioz, ez datozela bat, edota, gutxienez, beregainak direla.
|
2012
|
|
2.1 Esatariak aukera egiten
|
du
bi enuntziaturen arteko harremana linealki, bata bestearen ondoz ondo paraturik gauzatzea edota bata bestean gurutzatuta: enuntziatu parentetikoa eta oinarrizkoa batak bestea hautsiz lotzen dira, batak bestea inguratzen du eta horrela bien arteko harreman semantiko pragmatikoa hertsiagoa egiten du.
|
|
1) Oinarrizko enuntziatua adierazpenezkoa izanik, enuntziatu parentetikoa galderazkoa, harridurazkoa, desirazkoa nahiz aginterazkoa... izan daiteke, eta horrek agerian jartzen
|
du
bi enuntziatu desberdin direla.
|
|
b) Juntagailu metaketari dagokiona: gramatikak debekatzen
|
du
bi juntagailu ondoz ondo paratzea. Egitura parentetikoan para badaitezke, bai entonazio aldetik bai sintaxi aldetik bi enuntziatu bere eskuko direlako para daitezke; bi diskurtso zati independente direlako.
|
2021
|
|
282) azterketa burutzean jarraitu beharreko bidea maisuki adierazten du. Ohartarazten
|
du
bi aldaketa saili erreparatu behar zaiela:
|
|
Kultura berrikuntzek sartaldeko eta erdiko sartaldeko Pirinioetan izan duten eraginaren artean dagoen aldeaz diharduelarik, Gorrotxategik (2002a: 75) nabarmentzen
|
du
bi lurraldeen arteko ezberdintasuna Brontze Arorako antzematen dela, Pirinioetako cromlechak erdiko sartaldeko Pirinioetan baizik ez baitira azaltzen.
|
|
Bi hizkuntza eremuetan dituen sustraiez zalantzarik ez dagoenez gero, (ib.) beleś/ bels ek ‘beltza’ esanahia balu, akitanieraren eta iberieraren artean elkarbizitza antzinakoa eta estua onartzea beste erremediorik ez legoke Gorrotxategirentzat (ibidem), izena aurrenekotik bigarrenera igaro eta molda zedin nahikoa zatekeena; horrela ez balitz, iradokitzen
|
du
biek hirugarren hizkuntza ezezagun batetik hartuko zutela.
|
|
Grafien aldizkatzeei erreparatuta ondoriozta daitekeenaz landara, xo/ xso/ so eta xe/ se/ tse/ sse atzizki sailen arteko balizko lotura dago (ikus 3 §). Hain zuzen, onso/ onse bikoteak eta baicoriso/ baigorixo/ bvaigorixe (Valentina) hirukoteak iradoki moduan, irudi
|
du
bi multzoak osagarriak direla (bata maskulinoa eta bestea femeninoa), eta, Pirinioen hegoaldean bederik, bigarren sortak txistukari afrikatua zuela. Oroit bedi, baita ere, xo, xso euskarazko txo txikigarriarekin lotu izan dela.
|
|
5.5.3b Atzizki izen sortzaileetako kizun1 ek bezala, adjektibo sortzaileak ere aditzaren barne argumentua lotzen du. Horrek esan nahi
|
du
bi argumentuko aditzetan, du motakoetan, ‘gaia’ argumentua lotzen duela. Barkakizun, eginkizun, emankizun, erremediakizun, ikuskizun, dagokien aditzen objektuei dagozkie.
|
|
Mahaia zikin baldin badago, baten batek zikinduko zuen beharbada, baina gertaera hori ez dago sintaxian kodifikatua. Bereizketa horrek berebiziko garrantzia
|
du
bi adjektiboon banaketa sintaktikoan. Adjektibozko partizipioak bateragarriak dira gertaera modifikatzen duten moduzko, denborazko eta lekuzko adberbioekin:
|
|
7.1.2b Dvandva elkartuko izenak maila berekoak direla esan dugu. Eta horrek eskatzen
|
du
biak azpikategorizazio berekoak izatea: pertsona adierazten dutenak, animalia izenak, izen bizigabeak, izen propioak...
|
|
Lehenean, gaztainak erretzeko prozesuaren hasieratik daude zurituta, eta horrela irauten dute erretzeko prozesu guztian zehar; bigarrenean, guztiz txigortutako egoera ekintzaren azkeneko uneari bakarrik dagokio, emaitzari, eta ez aditz nagusiko ekintza gertatzen den denbora tarte osoari. Horrek eragiten
|
du
bi adibideen arteko desberdintasuna.
|
|
Juntagailurik gabeko juntadura da, hortaz, labur esateko, alborakuntzak gauzatzen duena. Bestalde, etenaren luzerak lagunduko du jakiten edo adieraziko
|
du
bi perpaus askeren aurrean gauden, edo alborakuntza dagoen.
|
|
Irakurriz ikasi dute haurrek; Irakurtzen ikasi dute haurrek. Bi perpausak dira zuzenak, eta ematen
|
du
bi adibide hauetan bataren zein bestearen eremuak ongi mugatuta daudela. Lehenbiziko adibidean, ‘nola ikasi duten’ da kontua, hau da, ikasteko moduaz ari gara, eta beste zerbait ikasi dute, ez irakurtzen.
|
|
42.21.7c Aurreko bi diskurtso markatzaileez esan denak balio
|
du
bien bitartean, (t) arte horretan, eta artean DMentzat ere. Areagotuta, ordea.
|