2011
|
|
5) galdua (hiztunik ez dagoenean). geroz eta informazio gehiago dugu munduko hizkuntzen egoerari buruz. halere, oraindik oso gutxi dakigu zergatik mantendu diren hizkuntza batzuk eta desagertu beste batzuk. urrutirago joan gabe, ez dakigu zergatik euskara mantendu edo garatu den hizkuntza berezitu bezala europako mendebaldean, bere inguruan eta garai berberean egiten ziren besteak desagertu edo ordezkatuak izan diren bitartean. ondo dakiguna hau da: gaur hizkuntza gutxituak egiten
|
dituzten
erkidego horietako hiztun asko, gehienak behar bada, elebidun edota eleanitzak direla, hizkuntza aniztasunean bizitzeko ohitura dutela, eta nolabait elebakartasunaren murriztasunari aurre egiten jakin dutela.
|
|
Ondo dakiguna hau da: gaur hizkuntza gutxituak egiten
|
dituzten
erkidego horietako hiztun asko, gehienak behar bada, elebidun edota eleanitzak direla, hizkuntza aniztasunean bizitzeko ohitura dutela, eta nolabait elebakartasunare n murriztasunari aurre egiten jakin dutela.
|
2017
|
|
Eskualdeetako edo eremu urriko hizkuntzen egoerarekin zerikusia duten betebehar zehatzak adierazten dira. Betebehar horiek hizkuntza horiek erabiltzen
|
dituzten
erkidegoetako egunero bizitzako hainbat arlotan jarraitzekoak dira: hezkuntzan, justizian, administrazioan, kulturan, ekonomian, gizartean eta mugaz haraindiko trukeetan.
|
|
Eskualdeetako edo eremu urriko hizkuntzen egoerarekin zerikusia duten betebehar zehatzak adierazten dira. Betebehar horiek hizkuntza horiek erabiltzen
|
dituzten
erkidegoetako egunero bizitzako hainbat arlotan jarraitzekoak dira: hezkuntzan, justizian, administrazioan, kulturan, ekonomian, gizartean eta mugaz haraindiko trukeetan.
|
|
Hizkuntza sozializazioa ingurune eleaniztunetan erkidego batean bi hizkuntza edo gehiago izateak haurren hizkuntza gaitasunean eta garapen sozio-kulturalean eragina dauka, berdin dio egoera horren jatorrian dagoen prozesua (ochs & Schieffelin, 2008: 10). zenbait hizkuntza, dialekto, erregistro, edo estilo bertzeen ordez lehenesteak ondorioak ditu hizkuntza mantentzeari eta ordezkatzeari dagokionez (ibid., 11). ideologia eta hizkuntza zein kultura praktika askotarikoak ezaugarri
|
dituzten
erkidegoetan, haur eta helduen bizitza linguistiko eta kulturalak gizarte eta hiztun taldeen arteko" harreman guneetan" gertatzen dira, egonkorrak bezain mugikorrak izaten ahal direnak eta hizkuntza aldaketa edo mintzaira ez atxikitzea ekartzen ahal dutenak (ibid., 15). hizkuntza ordezkapen testuinguru batean, hizkuntza gutxiagotu baten jarraipena gizarte eraldaketa prozesu gisa ulertze... Reversing Language Shift (1991) tankerako ahalegin kolektibo bat gizarte mugimenduen analisi esparruaren barne kokatzen ahal da (Fishman, 1991:
|