2009
|
|
Ikus dezagun zerk ezaugarritzen dituen bereizi
|
ditugun
hiru bikotemota hauek edo hiru prozesu mota hauek:
|
|
Lantzen
|
ditugun
hiru atalak oso zabalak dira (enpresa/ lan mundua, merkataritza, elkarteak) eta lan munduari dagokionean, kasurako, badago zerbitzuetako profesionalen esparrua (abokatuak, osasun zerbitzu pribatuak, aseguru etxeak,...), oraintsu jorratzen hasi garena. Hortxe daukagu erronkarik argiena, beti ere lortu duguna egonkortzeko lanari eutsiz:
|
2010
|
|
Sistematikoki jokatuta baino ez zaigu posible izango euskararen Framing Aldarrikatzailearen eta Framing Herabearen muinak eta zergatiak sakon aztertzea eta ezagutzea. ezagutza zorrotz horrek euskararen inguruko diskurtso teoriko berritua osatzeko ahaleginak gidatu lituzke, honako galdera bikoitz honi erantzun egokia eman ahal izateko: ...an behako luke. eginkizun horretan, Framing Aldarrikatzailearen ezaugarri baliotsuak kontuan hartu eta alderdi desegokiak baztertuko lirateke; halaber, Framing Herabearen indarguneak nola desaktibatu eta planteamendu horretatik etor litezkeen mehatxuak nola saihestu pentsatu lirateke. aurreko horiek guztiak aintzat hartuz, euskararen inguruko mezua berritua osatu litzateke. ondoren, arestian landu
|
ditugun
hiru kontzeptu edo efektuak —framing, agenda setting eta priming— sistematikoki eraikitzea eta garatzea letorke. hori dena, helburu jakin batekin betiere: gizarteak dituen euskararen errealitatearen hautematea eta irudikapena hizkuntza horren alde jartzea eta bere defentsarantz bideratzea. laburbilduz, eman beharreko pausoak honako hauek lirateke:
|
|
paradigmaTiKoa eTa paradoXiKoa euskararen erabilera normalizatzeko helburuarekin azken hamarraldiotan garatutako prozesua, hiru bider da paradigmatikoa. lehenik, paradigmatikoa da azken hiru hamarkadetan euskarak bizi izan duen bilakaera sozialak erakusten duelako —argi asko erakutsi ere— hizkuntza ahuldu bat berrindartu daitekeela, hots, hegemonikoak ez diren hizkuntza guztiak ez daudela lehentxeago edo geroxeago desagertzera kondenatuta. bigarrenik, paradigmatikoa da erakusten duelako hizkuntza minorizatu baten biziberritze prozesuaren arrakasta neurri handi batean hiru faktoreren uztarduraren emaitza dela; zehatz esanda, euskararen ibilbideak erakusten du lege babes egokia, hizkuntza politika eraginkorra eta gizartearen atxikimendua (adostasun politiko eta sozial batek hauspotua) uztarri berean lotuta doazen heinean biziberritu daitekeela hizkuntza ahuldu bat. eta hirugarrenik, paradigmatikoa da erakusten duelako, hizkuntza biziberritze prozesuetako askotariko mugen artean muga sozialak direla prozesuen erritmoak guztiz baldintzatzen dituztenak, nahi izate hutsa ez delarik aski ahal izateko. soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain laburtu beharrez hitz bitara errenditu bagina euskararen hamarraldiotako bilakaera soziala adierazteko, hazkundea eta paradoxa hitzak erabiliko genituzke. euskara inoiz izan ez duen hiztun kopurua eskuraturik iritsi da mende honen hasierara, eta inoiz bereak izan ez dituen hainbat esparru funtzional eta sozialetan bereganatu du tokia. horra hazkundea; hona, baina, paradoxa, hazkunde prozesu hori ez baita berdin gertatu euskararen hiru lurralde nagusietan: ...parraldean. hiru lurraldeotan, hain zuzen ere, lehen aipaturiko hiru faktore horiek (legeria, hizkuntza politika, herritarren atxikimendua) oso errealitate desberdina dute. horrek guztiorrek erakusten du posible dela hizkuntza bat biziberritu eta indartzea, utopia egingarria dela hori; baina, aldi berean erakusten du, hizkuntzabiziberritze prozesuen arrakasta edo porrota besteak beste aipatu berri
|
ditugun
hiru baldintza horien araberakoa izan ohi dela. orobat, aurrerapauso sendoenak eman diren lurraldean, eaen alegia, gertaturikoaren argitan bistan da errealitate soziala dela euskararen biziberritze prozesuaren abiaduran zuzenean eragiten duena, prozesu hori azkartzeko mugak oro har ez baitira legerian edo herri aginteen jardunean atzeman, euskal gizartearen beraren baitan baizik. horregatik guzti...
|
2012
|
|
Emaitza horiek eta hona ekarri ez ditugun beste batzuk aintzat hartuta, lehen aipatu
|
ditugun
hiru kluster edo iritzi taldetan sailkatu zituzten ikerlariek EAEko erdaldunak(" aldekoagoak"," bai bainakoak"," kritikoagoak"), eta haiek aztertuta, honako beste emaitza hauek eskuratu zituzten, besteak beste: euskararen aldekoagoen artean, %80, 6k uste du euskal herritarren hizkuntza nagusia dela euskara; bai bainakoen %55ek uste du euskal herritarren hizkuntzetako bat dela euskara, ez nagusia; eta berdina uste du kritikoagoen artean %76, 7k.
|
2013
|
|
bai Aukerak (aldekoak) eta baita Mehatxuak (kontrakoak) ere. Bietatik ematen dira egunean Euskararekiko, batez ere bereiztu
|
ditugun
hiru organizazio motatan. Hauetan kokatzen dira ere pertsonak:
|
2015
|
|
• Hurrengo bi multzoek (%80 %90, %70 %80) galera txikiak izan dituzte aztertutako 30 urteetako epealdian, eta datuetan sakonduz ikusiko dugu joera aldakorra izan dutela aztertu
|
ditugun
hiru hamarkadetan: 1981 euskaldunen kopurua igotzen ikusi zuten udalerri horiek; 1991 egonkor iraun zuen eta azken hamarkadan jaitsi egin da.
|
|
Edonola ere, guk landu
|
ditugun
hiru aldagaiak, gutxi izanda ere, ez
|
2019
|
|
Bat aldizkariko Bizindar digital monografiari amaiera emateko Josu Aztiria elhuyar eko teknikariak idatzi du" euskara ingurune digitalean hedatzeko
|
ditugun
hiru erronka..." artikulua. Bertako ideia nagusienetakoa da euskararen bizitasun digitala baliabide urriko beste hizkuntza asko baino hobea izan arren, ez dagoela arriskutik kanpo. eta bere aldarria da azkar baino lehen heldu behar zaiola erronka teknologiko eta sozial horri. horregatik, bere iritzian, ezinbestekoa da komunitate bezala autonomiarekin ibiltzea, enpresa teknologiko erraldoiek euskararen aldeko garapen teknologikoa egingo dutela itxaron gabe; guk geuk hiztun komunitate gisa, egin ditugula, alegia, euskarari dagozkion eta behar dituen egokitzapenak. aldizkariaren GUREAN atalean bi artikulu bildu ditugu gai monografikotik harago.
|
2020
|
|
Lanaren helburu nagusia aztergai
|
ditugun
hiru kazetaritza saioetan komunikazio egoera zehazten duten baldintza komunikatiboek solasaren antolamenduare kin loturarik eta eraginik duten aztertzea da.
|
|
Lanaren helburu nagusia aztergai
|
ditugun
hiru kazetaritza saioetan komunikazio egoera zehazten duten baldintza komunikatiboek solasaren antolamenduarekin loturarik eta eraginik duten aztertzea da. Aukeratu ditugun saio guztietan elkarrizketa generoa erabili arren, egoera komunikatiboek euren ezaugarri bereizgarriak izango dituzte eta hauexek aztertu nahi ditugu zehaztasunak lortuz.
|
|
Gauzak honela, aztergai
|
ditugun
hiru kazetaritzako saioek, bakoitzaren baldintza komunikatiboei lotuta, hitz hartze modu berezituak erakutsiko dituztela uste dugu, solasaren antolamenduan bereizgarriak diren alderdiak agertuz eta elkarrizketa bideratzeko molde desberdinak erakutsiz. Hipotesi hau baieztatu nahian, jarraian ageri diren galdera hauek hartu dira oinarrian azterketa gauzatzeko:
|
|
Amaitzeko, ikertu
|
ditugun
hiru saioen konparaketa egingo dugu, aztergaien artean harremanik dagoen eta zein eratan dauden baldintzatuta ikusteko.
|
2022
|
|
Taula honetan Heziberri 2020 Planak EAEn Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako eta Batxilergoko curriculumean" Hizkuntzaren alderdi soziala" deituriko atalean aipatzen diren edukiak hartu ditugu erreferentzia bezala. Ikerketa lanean aztertu
|
ditugun
hiru curriculumetatik EAEkoa hartu dugu erreferentzia bezala, izan ere, Hizkuntzaren alderdi sozialari dagokionez osatuen zegoen curriculuma iruditu zaigu. Hala ere, eduki horiek Obradoiro Santillana argitaletxeko Lingua galega e literatura.
|