2007
|
|
Eta, nola ez, 20 eta 30 hamarkadetan bizirik zirauten antzinako aldizkariez gain, 1920.eko hamarkadan berean Iparraldean sorturiko aldizkariak hartuko
|
ditugu
kontuan, garaiko ekintza intelektualen isla ere izan baitziren, hala nola: Gure> Herria, Bulletin> du> Musée> Basque> eta Aintzina.
|
2008
|
|
Horretarako, esaldien iturri gisa erabili ez dugun Euskaldunon> Egunkaria ko corpusa erabiliko dugu. Dena den, aipatu behar dugu, datuek esangura izateko, 10 agerpen baino gehiago dituzten aditzen datuak bakarrik izango
|
ditugu
kontuan. Hala, esaldi horietan oinarrituz, guk erabakitako aldi bereko kasu konbinazioak, aipatu cor pusean agertu diren edo ez begiratuko dugu.
|
|
Aditz formak erabilera desberdin guztietan hautatzen duen aditz laguntzaile mota baliatzeko garaian, ohizko lau motak izango
|
ditugu
kontuan; adierazpide eza guna erabiliz: DA, DU, DIO eta ZAIO aditz laguntzaileak.
|
|
Testu hauek sailkatzeko ardatz biak izan
|
ditugu
kontuan. Alde batetik, testuaren espezializazio maila edo, beste era batera esanda, ea testua espezialistarentzat, ikaslearentzat edo irakurle arruntarentzat idatzia dagoen.
|
|
Aztergaia argitzen saiatze aldera, batez ere bost iturri hartuko
|
ditugu
kontuan, etxekoen artean: Resurección María Azkueren 1905eko hiztegia> (aurrerantzean DVEF) eta Morfología> Vasca> (aurrerantzean MV), Koldo Mitxelenaren Apellidos> Vascos> (aurrerantzean AV), Luis Villasanteren Palabras> Vascas> Compuestas> y> Derivadas> (aurrerantzean PVCD) eta Mitxele naren zuzendaritzapean bideratutako Orotariko> Euskal> Hiztegia> (aurreran tzean OEH).
|
2012
|
|
Guk ez dugu hurbilbide guztien errebisio kritikoa egiteko asmorik, baina oso ongi datozkigu bataren eta bestearen ekarriak azterkizun duguna ahalik eta hobekien azaltzeko. Ez gara, bada, ikuspegi bat eta bakarrera lerratuko, baina, adibideak azaltzerakoan, bereziki, Griceren (1989, 1991) eta Sperber eta Wilsonen (1986/ 95) ikuspegiak izan
|
ditugu
kontuan. Oso labur bada ere, teoria horien gakoa zein den azalduko dugu, beti ere aztergai ditugun corpuseko adibideak interpretatzeko lagungarri izan daitezkeen heinean.
|
|
zein dira testuinguruak barne hartzen dituen gertakariak? Eta guk gertakari horietatik guztietatik zeintzuk hartzen
|
ditugu
kontuan, enuntziatu parentetikoak testuingururatzeko baliabide ere badirela diogunean. Erantzunean bila ditzakegu batzuen eta besteen arteko aldeak.
|
|
diogunean zein, tasun? edo ezaugarri hartuko
|
ditugu
kontuan?
|
|
Gure ustez, oinarrizko enuntziatuko osagaien hurrenkera (eta enuntziatu parentetikoa ere bertan tartekatzen da), esatariak komunikatu edo aditzera eman nahi duena ahalik eta argiena eta eragingarriena gertatzeko moduan antolatu du Mitxelenak. Hori argudiatzen eta azaltzen saiatuko gara atal honetan eta horretarako, tema errema (Osa 1990) edo mintzagaia irazkina (Euskaltzaindia 1987) segidak hartuko
|
ditugu
kontuan; informazio zaharra edo ezaguna dena informazio berriarekin uztartzeko egiten duen osagaien antolamendua edo mintzagai egitura, hain zuzen. Izan ere, enuntziatu parentetikoen kokagunea informazio ezagunaren (mintzagaia) eta berriaren (irazkina) kokapen estrategikoaren baldintzapean dagoelakoan gaude.
|
|
Era honetako adibideak izango
|
ditugu
kontuan:
|
|
Guk lan honetan bi diskurtso zati edo bi enuntziaturen arteko lotura dugunez aztergai (eta ez perpaus beraren barneko osagaiak), testu mailako kohesio prozedurak soilik izango
|
ditugu
kontuan. Beraz, kohesio prozeduren barnean, testu antolatzaileak ere aztergai izango ditugu, baina ez Larringanek (1995), nahiz Esnalek (2008) kontzeptu horren barnean aztertzen dituzten guztiak, testu mailakoak diren haiek soilik.
|
|
Ordezkapen lexikalerako moduek, ordea, ezinbestean inferentzia kateak oso kontuan izatea dute eskakizun. Beraz, guk A tipoko enuntziatuak aztertzeko izan
|
ditugu
kontuan:
|
|
105 Komunikazio aldetik egokia diogunean, labur esateko, honako parametroak hartzen
|
ditugu
kontuan:
|