2008
|
|
Bestalde, neska mutikoen ikaste prozesua, Haur Hezkuntzan, Lehen Hezkuntzan eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan, 0 eta 16 urte bitartean hedatzen da. Hegoaldean, behintzat, Haur Hezkuntzan bi ziklo ditugu (0 urte, 3 urte); Lehen Hezkuntzan, ostera, 3 aldi bereizten dira (6 urte, 8, 10 urte), eta DBHn lau maila
|
ditugu
bi ziklotan (12, 13, 14, 15). Iparraldean, berriz, zikloen banaketa zerbait aldatzen da, baina ez da esanguratsua proposamen honetan.
|
2010
|
|
Gainera euskara ikasteko zortzi motibapen aukera eta ikasleen hamar helburu aukera aztertzen
|
ditugu
bi ikasle mota hauen arabera.
|
|
Ohiko metodoari jarraikiz herrikoen eta etorkinen kopuruak bereizi
|
ditugu
bi talde horien ezaugarriak azaltzeko. Hiru ikasturteen arteko balizko berezitasunak ere aztertu ditugu, urtean, urtean eta urtean izan daitezkeenak beraz.
|
2013
|
|
Gizon hanitz galdu ginuen deus handirik egin gabe. Hemen biziki gutiago galduz, hamar mila etsai bederen lehertu
|
ditugu
bi egunez, beren geriza toki azkarrena aztaparretarik kentzen giniotelarik.966
|
2016
|
|
Batik bat irri eginarazteko antzerkia zen Soroarena, bere nortasun alaiari eta garaiari zegokiona. Hemen gogoratu
|
ditugu
bi autoreen kartak, Soroak Antton kaiku antzerkia idatzi ondoren, V. Hugo eta F. Mistralek idatzitakoak, bi idazleek euskal literaturari buruz zuten interesa erakusten dutenak.
|
2021
|
|
Aipatu hiztegian (lxxvi) jakitera ematen da ahoskabe/ ahostun (te/ de) txandakatzea dagoenean bigarrena dela alomorfo zaharra. Arte/ alde bikotean (ibidem, cxxiv), konparaziora,* den errotik datozkigun alomorfoak
|
ditugu
bi kasuetan, bata forma (d) eta esanahi zaharrarekin (‘amaitu’), bestea forma (t) eta esanahi funtzio berrienarekin (plurala eta aditz izena). Beraz, usu alomorfo antigoalekoak morfemen funtzio zaharrarekin edo/ eta hitzen adierarik antzinakoenarekin doaz, eta alomorfo berrienak funtzio eta esanahi berrienekin.
|
|
42.20.2a Formaz eta sortzez, adberbio
|
ditugu
bi DM hauek. Ikusten ahal denez, beste eta la modu atzizkiaz osaturikoa da bestela (bestelan, bertzela) eta bertze ren forma gehi n eta kasu instrumentalaren marka, bertzenaz (bestenaz).
|
|
lehenik kualitatea aipatzen dugu eta gero markatzaile batez baliatzen gara ‘kontu hori alde batera utzita’ edo halako zerbait adierazteko. Beraz, ez
|
ditugu
bi baieztapen horiek bata bestearen gainean jartzen hor: lehena ahazten baldin badugu bakarrik eta ahazten dugun neurrian bakarrik, hau da, haren kontra jartzen garen neurrian, da egia bigarrena.
|
|
Idazkerari dagokionez, gehienetan elkarturik aurkituko
|
ditugu
bi osagaiak, edo, bestela, marratxoz loturik.
|
|
" Antzutu samarrik dago euskal sorbide hau" irakur dezakegu Hitz Elkarketa/ 4 lanean, baina hala ere azpimarratzen da badirela aski bizirik dauden sorbideak, hala nola, zikloka zikloka, edo fasean fasean modukoak. Denbora eta neurria dira, oro har, bikoiztapen mota honen bidez aditzera ematen ditugunak; eta marraz elkarturik ematen
|
ditugu
bi osagaiak. apurka apurka, arrastaka arrastaka, banaka banaka, bazterka bazterka, tarteka tarteka, txandaka txandaka; launaka launaka aldian aldian, arian arian, egunean egunean, ekinean ekinean, ezarian ezarian, lekuan lekuan, onean onean, unean unean; banan banan aldiro aldiro, egunero egunero, jaiero jaiero c) Indargarriak. Morfologiaren ikuspegitik egitura bat baino gehiago aurkituko dugu ondoko adibideetan, baina esanahiak ematen die bateratasuna guztiei.
|
|
Beraz, hor irakurri behar da ‘Lehendakariak ere asmo bera duela’, ‘Lehendakariak ere Madrilera joateko asmoa duela’ Zernahi gisaz, ere ren erreferentziak ez du nahitaez eskuinaldean egon beharrik, testuinguruaren arabera aurreko esaldian ere egon baitaiteke. Horiek
|
ditugu
bi interpretazioak, bada: ‘ez bakarrik entzun, irakurri ere bai’ eta ‘zerbait ere irakurri’.
|
|
Azken batean, forma biak ageri dira, bai ahal eta bai al, galdera nabarmentzeko eta bestelako balioetan (desira adierazteko edo ‘ziurrenik, dirudienez’ adieran). Euskara estandarrean bereizi egin
|
ditugu
bi formok: al utzi dugu galdera nabarmentzeko morfema balioan, eta ahal gainerako balioetan.
|
|
Perpaus baten barruan bi izen sintagma erreferentziakideak direnean (hots, izaki bera aipatzen duten bi izen sintagma ditugunean) bigarren izen sintagmak izenordain bihurkarien forma hartzen du. Ez
|
ditugu
bi izen sintagmak errepikatzen, eta bigarrena agertu behar lukeen tokian neure (edo heure, bere...) burua ezartzen dugu: Itziarrek ez du ongi ezagutzen bere burua.
|
|
nondik edo zertatik. Ezin
|
ditugu
biak metatu: Zuk egia erdi hori esatetik dator arazoa(* zure etxetik/* zugandik).
|
|
intonazioa, batetik, eta zati galderaren erantzuna izatea, bestetik. Ordena kanonikoa, neutroa, hausten dugunean, ez da zalantzarik zein den galdegaia; estandar idatzian, behintzat, aditzaren ezkerrean kokatuko dugu eta talde foniko bakar batean ahoskatuko
|
ditugu
biak (ahoz ari garenean). Ordena kanonikoan ere, galdegaiak eta aditzak talde foniko bakarra osatuko dute, nahiz idatziz zailagoa izan hori adieraztea.
|
|
Lehen adibidean galdegaia (emakume asko) eta mintzagai aurreratugabeak ditugu, aditzaren eskuinean eman ditugunak. Bigarrenean, berriz, ezkerreko gunera atera
|
ditugu
bi mintzagaiak eta, horrela eginaz, hanpatu, nabarmendu egin dugu noiz gertatu zen eta non gertatu zen emakume asko erretzeko ekintza.
|