2010
|
|
Jakina da arrazoizkoena agian hizkuntza nagusia erabiltzea izango zela. errazagoa izango zitzaigun denoi, denok erdaraz hitz egingo bagenu. baina orduan ez ginateke geu izango, geu izan nahi dugu ordea eta ez beste zerbait. gutxiengotua den hizkuntza batek esplikatu beharra izaten du bere izanaren zergatia, zergatik den azaldu behar du, arrazoitu. baina hizkuntza nagusi baten kasuan ez da sekula galdera hori egiten: zergatik hitz egiten duzu gaztelaniaz edo frantsesez?. hizkuntza nagusiak ez du justifikazio beharrik, hizkuntza hauen eguneroko erabilerak justifikatzen baitu bere erabilera. gutxiengotua denak berriz bai. izaten jarraitzeko arrazoiak eskatzen zaizkio hizkuntza nagusiak dituen bezala, logika, argumentu arrazionalak, erabilerak edo hizkuntza baten praktikak indartzen
|
dituen
arrazoiak. gizartean maila ahulena duen hizkuntza erabiltzen duen hiztunari motibazioak eragiten dio hizkuntza hori erabiltzen jarraitzea. ez du erabiltzen hizkuntza gehiengoak hitz egiten duen hizkuntza delako, berezkoa duen hizkuntza —edo berezko egin duena— gorde nahi duelako baizik. hizkuntza gutxituari edo hil zorian dagoenari, balio gutxiago aitortu ohi zaio gizartean eta bizirik ...
|
2018
|
|
Nolanahi ere, adinekoen tartean izan ezik, gainerako tarte guztietan antzeman da emakumezkoen erabilera handiago bat. Artikuluan, gertaera hori sortzen
|
dituen
arrazoien azalpena ematen dute. Horretarako kale neurketak hainbat urtetako datuen gaineko genero irakurketa egin dute, eta datu horiek osatzeko, zenbait azterlan kualitatiboetako ondorioak ere aldatu dituzte hona.
|
2019
|
|
4 EMAITZAK egungo abeslariek gaiaren inguruan eman dituzten erantzunak aztertuko dira ondoren. Musikariak euskararekin duen harremana eta bere testuinguru soziolinguistikoa zein den zehaztuko da lehenbizi, ondoren hizkuntza hautua egiterakoan emango
|
dituen
arrazoiak eskaintzeko. Azkenik, euskal musikaren baitan euskarak duen egoeraren inguruan musikari bakoitzak duen iritzia ere kontuan hartuko da.
|
|
Arrazoi bategatik ala besteagatik, beraz, euskararen geroarekin itxaropentsuak dira hiruak. Batzuek euskararen aldeko ingurune positiboa duMusikariak euskararekin duen harremana eta bere testuinguru soziolinguistikoa zein den zehaztuko da lehenbizi, ondoren hizkuntza hautua egiterakoan emango
|
dituen
arrazoiak eskaintzeko.
|
|
Ildo berean, hizkuntza hautua egiteko" ekintzaren arrazoia" dela zehazten du Jose Maria Sanchez Carrion Txepetx soziolinguistak: " Motibazio gisa ulertu behar da, hizkuntza bat ikasi edo erabiltzera bideratzen
|
dituen
arrazoi, desio edo interesak" (in ibid) 2 hortaz, definizio hauei jarraiki, motibazioa norbanakoaren prozesu mentala da, hizkuntza hautuaren zergatia. Azken batean, norbere interes, desio eta arrazoien baitakoa izango baita, hizkuntza hautua eraginez eta baldintzatuz. dena den, jarrera eta motibazioen arteko muga oso fina dela kontutan izan behar da, bi kontzeptuak norbanakoaren portaeran eragingo duten eragileak izango direlako, bai pertsonen ekintzetan eta baita pentsamenduetan ere (erize 2016, 122). hala ere, esan liteke jarrera hizkuntza hautuaren aurrean norbanakoak izango duen jokabidea bideratuko duen joerari lotuago dagoela, eta motibazioa, berriz, hautu hori egiteko duen zergatian kokatuko litzatekeela.
|