Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2006
‎Haurrekiko hizkeran badira, noski, faseak edo aldiak, eta aldi bakoitzak bere ezaugarri propioak dauzka. Ez dira, noski, homogeneoak, eta hitz egiten dion heldua nor den, halakoxea izanen da hizkera ere. Baina oro har heldu askoren haurrekiko hizkeran hasieran bi fase oso nabarmen ikus litezke:
2012
‎Anderrek Klaudia besotik darama etxera, arretatsu eta maitekiro. Semeak heldu ezezagun baten itxura hartu du, emakume bati etxera laguntzen dion helduarena, eta ez zait gustatzen. Leihotik oihukatuko nioke emakume ero hori uzteko eta etxean berriro sartzeko.
‎8 Begien parean jarri Begietara begiratu eta segundo batzuk hartu, ulertu duela jakiteko Ahal den guztietan, oso ona da aitak edo amak haurraren begirada haurraren maila berean jartzea, harekin hitz egiteko. Izan ere, ikusizko kontaktuak komunikazioa hobetzen du, eta, horrela, haurrak hurbilago sentitu ahal izango du, eta hobeto enpatizatu ahal izango du hitz egiten dion helduen keinuekin, jada ez baitu ikusiko garaietatik hitz egiten dion erraldoi bat bezala. 9 Ongi portatzen denean haurrari pozgarria izatea Batez ere, egin nahi ez zenuen zerbait bete baduzu.
2013
‎Beste batzuetan, fenomenoak alderantzizko norantza hartzen du, eta errealitatea da fikziozko izenaren jabe egiten dena. Hala, psikologian Dorian Greyren sindromea omen da zahartu nahi ez denaren gaixotasuna, Oscar Wilderen pertsonaiaren omenez, edo Huckleberry Finnena aldiz, erantzukizunak hartzeari tirria dion helduarena, Mark Twainren heroiaren ibileren kariaz.
2016
‎Hizkuntzaz jabetzea, oso prozesu konplexua Hizkuntza eskuratzea oso prozesu konplexua da, eta haurren entzumen ahalmenak ez ezik, ikusmenek ere hartzen dute parte. Bizitzako sei hilabetetik aurrera, hots, hotsak emiti ditzaketela eta balakatzeko etapa hasten dutenean, haurraren begiek hitz egiten dion helduarenean fokalizatzeari uzten diote, eta ahoan kontzentratzen dira. Hori da, hain zuzen, adingabekoak, bere modura, bere hizketakidearen «ezpainak irakurtzen dituelako», Estatu Batuetan egindako azterlan batek esan bezala.
2018
‎Egunkarietan idazten duenak aukera dezake artikulugintza autobiografikoari nahi dion heldu ala analistaren tresnak baliatzea duen gurago. Ispilua nahiago duzu ala leihoa?
2020
‎zergatik ezin diegu esan haurrei gu garela urte berriari heltzeko opariren bat egin nahi diegunak, ez dakit zer balio izanaraziko dien ipuinik erabili gabe? Ziur guraso batek baino gehiagok benetako magia egin behar duela urtea amaitu eta seme alabei gutiziaren bat erosteko, eta izango dun magiaren presioa eta prezioa ordaindu ezinda, etxeko txikiei egia nahi baino lehen kontatu behar izan dion heldurik. Penagarria iruditzen zaidan pentsatzea Olentzero bezalako trikimailuak beharrezkoak direla etxeko txikiak mehatxuen bidez txintxo ibil daitezen...
‎–Aizan, Martine! Zer dion helduen eta haurren arteko harremanez, dakigunean satiroek ez dituztela ez mutil ez eta neska adin txikiko eta adin gabekoen urteak errespetatzen; edozein adinetan sexura bortxatzen dituztela. Zer egin?
2021
‎Hala eta guztiz ere, argi izan behar dugu ipuinen bertsio desberdinen kopuru ia kontaezina dugun moduan, oinarri oinarrian UZTARO 119, Bilbo, 2021eko urria abendua hauek harremanetan jartzen eta multzokatzen uzten diguten elementu konbergente ugari dituztela. Nahiz eta ikuspegi genetiko batetik ez dion heltzen, Vladimir Proppen analisi morfologiko estrukturalistak argi uzten ditu ipuinen egiturazko elementu amankomun horiek. Unibertsalak eta konstante diren elementuez ari gara (pertsonaien soslaiak eta ezaugarriak; zenbait gertaera, leku, gai edota emozio, eta abar) eta horiek eskaintzen diete ipuinei sustrai partekatu bat3. Hain zuzen ere, variants eta invariants horiek ahalbidetuko dute azterketa literario konparatiboa egitea.
2022
‎komunitatearen aldeko lanak 31 egunetik 90 egunera (errudunak aurrekari penalik ez duenean eta delitu hori egiten duen lehen aldia denean). Zehapenak laguntzaileari Pertsona heldu batekin gidabaimenik gabe gidatzeak gidariari laguntzen dion helduari ere eragiten dio (aita/ anaia/ laguna…). Arau hauslea gidaria izan arren (edo haren tutorea, adingabea bada), pertsona heldu laguntzailea ere erruduntzat har daiteke, ibilgailua eman eta baimenik gabe gidatzera bultzatzeagatik.
‎“Heldu horiek nor diren antzeman, prestatu eta ahaldundu behar dira, eredu izan daitezen. Umeari zerbait sentiaraziko dion heldua behar dugu eskolan, auzoan, aisialdian, parkean... ”.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia