2000
|
|
Francisco Abad ek (1981, 21) aurretik eginiko lanaren erreferentzia dakarkigu gogora género berba aztertzerakoan: , generoa egiten da, idazten ari
|
den
testurako egitura eredu modura lehenaldiko idazlan baten eredua hartzen denean?.
|
2001
|
|
Eta, euskarazko hedabideen egoera guztiz bazterrekoa den arren, onartu behardugu egunero
|
sortzen
den testu kopurua gure eskoletako beharrak asetzeko erabatnahikoa dela, bai horixe! Endemikoa zirudien material eskasiaren gaitza zirt zartbatean konponduta!
|
|
– Entzun edo irakurriko
|
den
testua behar bezala aurkeztu behar da. Ikasleaktestuaren inguruan jakin behar duen guztiaren berri izango du:
|
|
– Erabiliko
|
den
testuaren aukeraketa.
|
2002
|
|
Literatura kontzeptua bera ere egun hartu ohi duena baino zentzu zabalagoan erabiltzen da latin literaturaz jardutean, latinez idatzi
|
den
testu oro sartuta kontzeptu horretan: gramatikak, lan teknikoak, txosten modukoak...
|
2004
|
|
Baina testu arkaikoen izaeraz harago, horici buruzko ikuspegia ere berritu behar delakoangaude. Homerorekin hasiko gara, eta irakurleak badaki, honezkero, zer izendatzen dugunHomero esaten dugunean?, helendar kulturatik gordetzen
|
den
testu idatzi zaharrenctik, alegia, zentzu batean aberatsak izan arren, taulatxo mizenikoetan kopuruak eta administrazio kontzeptuak besterik ez baitira jasotzen?. Lehendabiziko galderarekin hasikogara, beraz:
|
2005
|
|
testu deskribatzailea eta irudikatzailea, entzutekoa da. Aldiz, ideien, konzeptuen abstrakzioa, irakurtzekoa
|
den
testua da.
|
|
Aurreko biak erabiliz osatzen
|
den
testua. Informazio+ iritzia, argudioa.
|
|
Melodiaren terminoak badu zerikusirik pertsona bakoitzak aukeratzen dugun intonazioarekin. Tonu aldaketetan, goitik behera eta behetik gorako melodian asmatzea komeni zaio esatariari, irakurtzen ari
|
den
testuari eman nahi dion esanahia emateko eta entzuleak horrela jasotzeko. Hitzen aldaketa txikiak eragin ohi du melodia bat edo beste erabiltzea, ironiaz edo bromaz ari garen adierazteko geure egunorokoan.
|
|
Esateko, baina, idatzi beharra dago aurretik, testua ondo prestatzea komeni da, esateko izango
|
den
testua dela jakinda. Era horretatik begiratuz gero, ikasleen eskuliburu honek akatsa du zati honetan.
|
|
belarriarentzat idatzitako testua. Irakurria izango
|
den
testuaz arituko gara liburu honen orrialdeotan.
|
2006
|
|
emozional bat eratzeari (gero legeakfamiliari dagozkion ondorio juridiko eta ekonomikoak aitortuko ditu). Horregatikzaila da ulertzea, Konstituzioaren familia kontzeptua hain malgua izanik, zergatikpentsatzen
|
den
testu berean egiten den ezkontzaren konfigurazioak murriztaileaizan behar duela.
|
|
Zeharrolak edo ur indarrez zebiltzan olak agertzen dira zuzenean eta argi dokumentatuak 1335ean Seguran bertan, masuquerekin batera, eta Legazpiz ari
|
den
testuan (Orella, 2003: 54) 274:
|
|
Bere fundazioaren testuinguruaz gehiago jakiteko ikus liburu honetan bertan Arriagako Kofradiaz egin
|
den
testu iruzkina.
|
2007
|
|
Egiatik eta justiziatik apartatzen
|
den
testu erretorikoa baztergarria da Aristotelesentzat. Autore horrentzat, metafisika eta zientziak omen daude ezagutzaren gailurrean, haren morroi da dialektika (iritzien trukaketa eta argumentazioa), eta beheragoko maila batean legoke erretorika, entzuleak pertsuaditzeko ahaleginean.
|
|
hizkuntza bera metafora jarraitu bat da (Herder-ek esan, Nietzsche-k berresan); haren izatea metafora izatea da, ez metaforaren zentzu metaforikoan, estriktoenean baizik. (Dena metafora
|
den
testuak utzi egiten dio, noski, metafora izateari, errealitatea berak definitzen du!).
|
|
Itzulpen espainoletan ere maiz irakurtzen dira al.. Stamm?,. Geschlecht?, esp., raza? izulita; hala, original alemanean arrazarik ageri ez
|
den
testu askotan, espainolez arrazaz mintzatzen irakurtzen duzu Humboldt (eta Cassirer judua bera!).
|
2009
|
|
Zientzia eta teknologia publiko orokorrera eraman ahal izateko, ezinbestekoada zientifikoa
|
den
testua, ikerketa edo dena delakoa itxuraz aldatzea.
|
|
5 Nobela da. Ez dira normalean nobelak aipatzen ikasketetarako bibliografietan, baina kultur kazetaritzaz ari
|
den
testua toki paregabea da nobela batentzat. Etabereziki honentzat.
|
2014
|
|
Corpusaren nolabaiteko definizio bat emate aldera, hauxe lirateke corpuslinguistikoak: hizkuntzaren atal baten erakusgarri gisa erabiltzen
|
den
testu multzoelektroniko egituratua, erabilera errealak jasotzen dituena (Sinclair, 1996; Urkia, 2010).
|
|
Erregela multzoek, aldiz, erregelak biltzen dituzte iturburu hizkuntzakoinformazio morfologikoa eta sintaktikoa transferitzeko, batik bat. Programek, berealdetik, itzuli nahi
|
den
testu berri bat hiztegietatik eta erregela multzoetatik eraordenatu eta antolatu batean pasatzen eta eraldatzen joan dadin ahalbidetzen dute, azken emaitza lortu arte. Arkitektura honek hizkuntza berrien integrazioa erraztendu, hizkuntzalariak hiztegiak eta erregela multzoak programazioko ezagutzarik gabeeguneratzeko aukera ematen baitu.
|
2015
|
|
Erabiltzailearenjoera arruntena, pertsona, erakunde edo munduko toki horren informazioaren bila Wikipediara jotzeada. Ekintza honek, irakurgai
|
den
testuaren haria galtzea ekartzen du. Gainera, klik bakarrean informazioa eskura jar daiteke testua informazio askorekin aberastuz.
|
|
Lau hizkuntza erabili dirakonparaketa honetan: bi VO hizkuntza (ingelesa eta gaztelania) eta bi OV hizkuntza (gaztelania eta euskara). Aukeratu
|
den
testua Steven Pinkerren The Language Instinct eko lehenengo kapitulua izan da: jatorrizkotestua (ingelesez) eta bere itzulpenak (gaztelaniaz, euskaraz eta koreeraz) (2 taula).
|
|
Bilatu nahi
|
den
testua idazteko hutsuneaz gain, hiru aukera leiho daude bilaketa irizpideak zehazteko: batetik, hizkuntza norantza (euskaratik gaztelaniara ala gaztelaniatik euskarara); bestetik, idazten dentestuaren forma (konbinazio osoa, aditza edo izena); eta hirugarrenik, bilatu nahi den konbinazioarenegitura. Asmatu aditza bilatuta, adibidez, 1 irudiko emaitzak agertzen dira:
|
2019
|
|
Testu generoen ezaugarritze faltaz gain, beste zailtasun bat kontsigna egokiak asmatzea izaten da.Hau da, irakasleak ikasleei proposatzen dien ariketaren formulazioan ez da argi deskribatzen zer delaeta ekoitzi behar den eskatzen
|
den
testu hori. Izan ere, sarritan ikasleei ematen zaien kontsigna gelabarrurako izaten da, eta ez da kontuan hartzen, zein garrantzitsua den egoera komunikatibo argi etaerreal bat deskribatzea testuaren ekoizpena motibatzeko.
|
|
Izan ere, sarritan ikasleei ematen zaien kontsigna gelabarrurako izaten da, eta ez da kontuan hartzen, zein garrantzitsua den egoera komunikatibo argi etaerreal bat deskribatzea testuaren ekoizpena motibatzeko. Horretarako, kontsignan argi gelditu behar dazein egoeratarako egin behar
|
den
testua. Ez da ahaztu behar ematen den kontsignaren arabera, hiztunak abilezia batzuk edo beste batzuk erakutsiko dituela bere testuan.
|