Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 36

2000
‎Gogoratu besterik ez; anaforikoak eta erreskada luzeak (jatorrizko testuaren ezaugarri agerikoak) premiazko nabarmendu ditugun bakar horietan datoz. Enparauetan ikuspegi estuagotik ibili gara ia beti, diskurtsoaren maila, ahal den neurrian, galdu gabe.
‎garrantzizkoena, lehen mailakoa, hemen eta orain behagarria dena deskribatzen duten proposizio faktualek osaturikoa zen. Bigarren mailako sistemaren eginkizuna kontzeptu eta proposizioen kasu aktualentzat eta, batik bat, posibleentzat, legeak ematean zetzan, horretarako haiek, ahal den neurrian, behagarria denarekin lotuz. Sistema horren helburua argitzearena zen batez ere.
‎Baina, jakina, bere boterearen ideia moldatuta dago, —herriaren eta subiranoaren— esperientziarekin bat etortzeko moduan. Honetan hipokrisia amiñi bat agertzen dela, gizakiek egiten dituzten gauza gehienetan agertzen dela egia den neurri berean soilik da egia.
2001
‎Horregatik, organismo bat ezin da mekanismo hutsera murriztu; bizidunak ez dira makinak, bizidun bakoitzaren banakotasuna ezin da adigai determinatuen bidez agortu; horregatik, ez dago Newton bat Biologian Fisikan badagoen antzera. Kanten iritziz, ahal den neurrian argipen mekanikoa erabiltzen saiatu behar gara, horrekin ezagutza irmoa lortzen baita, baina garbi dauka zenbait agerpenek aukera horri ihes egiten diotela. Beraz, judizio erreflexionatzailean oinarrituta helburutasun bat onar dezakegu, baina soilik zentzu erregulatiboan, organismo biziak nolabait pentsatu ahal izateko.
‎Baina ezintasun hori ez da psikologikoa eta, beraz, enpirikoa, gure gogamenaren ahalmen berezien ondorio soila, baizik eta egiturazkoa. Gure errepresentazioen baldintza batez ari gara, eta" gure" esaten den neurrian baldintza subjektiboez ari garela esan daiteke, baina ez gustua edo kolorea subjektiboak diren zentzu berean, zeren ezinezkoa baita oro har espaziorik gabeko errepresentazioa. Ezin da ezer errepresentatu eta, ondorioz, ezagutu, espaziorik gabe.
‎Eta jainkoa ez da hor zeruan nonbait dagoen izaki gorena. Gugan besterik ez dago jainkotiar izaki hori, ahal den neurrian hurbildu behar gatzaizkion ideal gisa. Ideiek historikoki gauzatzen den esperientzia baterako batasuna eskaintzen digute, ez historiatik kanpo jauzi egiteko tranpolina.
2002
‎Horrez gain, ordea, arrazoi ekonomikoek ere gugandik uxatzen dute neurri hori, gastu handia ekarriko bailuke ezinbestean: argitarako, garbitasun baldintzatarako, airearen berrikuntzarako eta gainerako eginbeharretarako ohikoak diren diru gastuak bikoiztu egingo lituzke bestela ere ankerra den neurri horrek. Lan egoera oinarrizkoenek agintzen dute, gainera, leotz bakoitzean preso biren edo gehiagoren arteko elkarlana.
2003
‎Lege zibilek hiru bide erabiltzen dituzte delituei aurre egiteko: lehenik eta behin, egileak zigortzen dituzte; bigarrenik, eta ahal den neurrian, haiek eragin duten gaitza konpontzen dute; eta, hirugarrenik, kriminalak geldiarazi edo kontrolatzen dituzte, zigorraren eredu gisa. Horiek dira, beraz, legeek erabili dituzten bideak, delitu eta krimenei zigorrak ezartzeko.
‎Emaitzara azkar iritsiz gero, ondo baino hobeto. Hala ez bada, bere lanabes eta ekuazioekin borrokatuko du harik eta, ahal den neurrian, hasieran aurreikusitako eredu motari egokitzen zaizkion emaitzak eman arte. Zientzialariak ez ditu soilik bere ikerkuntzaren bitartez aurkezten naturak eskain ditzakeen fenomenoei buruzko eta horiek teoriari atxikitzeko moduei buruzko uste irmoak.
‎Agian zientzi hezkuntzaren ezaugarririk deigarriena hauxe da: beste esparru sortzaileetan ezezaguna den neurri batean, testuliburuen bidez eramaten da aurrera, bereziki ikasleentzat idatzitako obren bidez. Bere tesia hasteko prest, edo ia prest, egon aurretik, ia inoiz ez zaio eskatzen kimika, fisika, astronomia, geologia edo biologia ikasleari ikerkuntza proiektu esperimentalak saia ditzan edo besteek burututako ikerketen berehalako emaitzak —hau da, zientzialariak bere kideentzat idazten dit... ‘Iturri irakurgaien’ antologiek garrantzirik gabeko zeregina dute zientzi hezkuntzan.
2004
‎Ez al du gizakiak naturaren osotasuna nahastu bere akatsetan? Ez al da natura bera ere, nola edo hala, ezerezaren partaidea izango sortua izan den neurri horretan?
2005
‎euskaldunek herri leinu isolatu bat osatzen dute edo hauek handiagoa den beste baten zati bat bakarrik dira? Eta, kasu batean edo bestean, orduan bakarrik ere ahal izango ditugu euskaldunak zuzen sailkatu, posible den neurrian, hauek herri leinu guztien jatorri taulan ondo kokatu.
‎Atal honi bukaera emateko, euskal hizkuntzaren eta beste hizkuntzen arteko konparaketa orokor bat eskainiko dut. Honen helburua, ahal den neurrian lortu beharrekoa, bikoitza da: lehenik, haren egitura orokorra kontuan hartuz, euskarari dagokion Klasea zehaztea; eta ondoren, haren ahaidetasunean arreta jarriz, hizkuntza honi dagokion Familia finkatzea.
2006
‎tecnh hitz batean. Are gehiago, aristokratak trebea den neurrian erakusten du bertutea (areth). Bere lanean.
‎Giza abere heroikoaren definizioa emango da aurrerantzean —hurrengo saiakera baterako utziko ditugu berrikuntza nagusiak— Definizio orokor horren barruan, halaber, eredu zaharra eta eredu berria bereiziko ditugu, ahal den neurrian. Nortasun heroikoa deitu duguna deskribatuko badugu, korapilo ezberdinak askatu ditugu hurrengo bi ataletan:
‎Zeusen borondatea den neurrian, lege naturala edo ohitura ere bada qe/ uj, maila apalago batean: maiz adierazten baita legeak zer eskatzen duen (h qe/ uj esti) 5; edo, gizon emakumeen artean legezkoa zer den (h qe/ uj anrwpwn pelei andrwon hde gunaikwn) 6; edo, abegitasun legeak zer agintzen duen (a te ceinoij e/ uj estin) 7; edo, txiroa eta eskalea nola tratatu behar diren begirunez8; edo, odol eskubideak zer diren9; edo, gurasoen eta seme alaben arteko harremanetan zer behar den10.
‎Hizlari horren diskurtsoaren analisia egin lukeen beste garai bateko edo beste nazio bateko kritikariak zirkunstantzia horiek guztiak kontuan hartu lituzke, eta bere burua entzuleriaren kokapen berean jarri luke diskurtsoaren gaineko judizio egiazko bat eratze aldera. Antzera, lan bat publikoarengana zuzentzen denean, nahiz eta ni egilearen adiskidea edo etsaia izan, egoera hori ez dut kontuan hartu behar; aintzat hartu behar dut neure burua, baina gizaki gisa, zentzu orokorrean ulertuta, eta ahal den neurrian ahantzi behar ditut nire izate partikularra eta nire zirkunstantziak. Aurreiritzien mendean dagoen pertsonak ez du betetzen baldintza hori, eta bere kokapenari eusten tematzen da; ez du bere burua kokatzen obrak duen ikuspuntuan; obra beste garai eta nazio bateko pertsonengana zuzenduta baldin badago, haien ikuspegia eta aurreiritziak ez ditu aintzat hartuko.
‎Esaterako, Clarkek honako inferentzia egiten du: jainkoa, izaki gisa, gizakia baino handiagoa da, infinitua finitua baino handiagoa den neurri berean. Beraz, gizakiak jainkoaren zerbitzaria izan behar du.
2008
‎Sokrates musikaria da egiazko bezala eta Diagonala eta aldea ez dira neurgarriak faltsu bezala dira. Subjektu pentsatzailearen senaren afekzio gisa ulertu behar den neurrian, izate zentzu hura bigarren mailako zentzua da. Eta izate akzidentalari dagokionez, gauza bera esan daiteke," bere kausa zehaztugabea baita" (VI 4, 1027b34).
‎zientzia batzuei dagokiela onartzen bada, orduan ez da jakingo jakituria zein kausaren zientziari dagokion. Izan ere, a) duinena den neurrian kausa finalaren (ongiaren) zientziari legokioke; b) lehenengo kausen eta ikergairik ezagungarrienaren zientzia den neurrian, jakituria kausa formalaren (formaren) zientziari legokioke; c) eta sorrerei, ekintzei eta aldaketei dagokienez, kausa eraginkorraren (mugimenduaren printzipioaren) zientziari legokioke.
‎Edonola ere, gure Metafisika ren barneko egituraren eta edukien azterketari begira, eztabaida hori gure ikergunetik kanpo gelditzen da. Izan ere, Aristotelesen analisia, zuzentasuna alde batera utzita, haren pentsamendu propioaren garapenerako abiapuntua den neurrian interesatzen zaigu. Hurrengo ataletan ikusiko dugunez, lehenengo filosofo materialisten ustezko doktrinak oinarrizkoak izango dira Aristotelesen eraikuntza aporetikoan, aporia gehienetan alde baten edukia beteko dutelarik.
‎zientzia batzuei dagokiela onartzen bada, orduan ez da jakingo jakituria zein kausaren zientziari dagokion. Izan ere, a) duinena den neurrian kausa finalaren (ongiaren) zientziari legokioke; b) lehenengo kausen eta ikergairik ezagungarrienaren zientzia den neurrian, jakituria kausa formalaren (formaren) zientziari legokioke; c) eta sorrerei, ekintzei eta aldaketei dagokienez, kausa eraginkorraren (mugimenduaren printzipioaren) zientziari legokioke.
2010
‎Clemens Alexandrinusek gorengo inperio eta erregetasuna aintzatesten dizkio legeak emateko arteari, hauxe gaineratuz: artzamak dena zaindu behar duen bezala, giza taldea hornitu eta zaintzen duen legegilearen ogibideak ere dohaina dakarkie gizakiei, ahal den neurrian pertsonaren ontasuna sustatzeko dohaina, hain zuzen.
‎Bestelako da Alfontso Castrokoaren definizioa, hark esaten duenean legea dela herria ordezkatzen duenaren borondate zuzena, ahoz nahiz idatziz aldarrikatua, mendekoek hari men egitera behartzeko. Bi zehaztapen horiek barruratzen dituzte nork egin eta horien iritziak; hori, bistan da, baztertu beharra dago, ahal den neurrian, zehaztapen batek izan behar duelako lehen printzipioaren modukoa, ondorengo guztien oinarri erkidea. Bestalde, bigarren zehaztapen horrek barruratzen ditu ikuspegi batzuk, hain zuzen ere, premiazko ez direnak edo azalpen zabalagoa luketenak, hala nola, zer den borondate zuzena, hori, zinez, ez zuzena izan daitekeenean.
‎Lege kanonikoak, aldiz, naturaz gaindiko ordenari dagozkio, lehen lehen jatorria baitute Pedrori emandako ahalmenean, Kristoren artaldea zaintzeko; eta, bigarrena, zuzenbide jainkotiarraren hatsarretan baitute oinarri eta hura islatzen baitute ahal eta komeni den neurrian. Horrexegatik esan zuen Inozentzio Ill.a zenak zehapen kanonikoak sortu zirela Itun Zahar eta Berriaren testuetatik.
2013
‎Normalean, liburu sakratuan (edo beste euskarri batean) jasotzen den halako kontakizun bat dago oinarri oinarrian, eta erlijiozaleak kontakizun hori osatzen du, batzuetan bakardadean, besteetan norbaiten laguntzaz. Hala, sinesmen sare (nik esango nuke, sinesmen antzeko sare) bat osatzen du, ahal den neurrian bat datorrena jatorrizko kontakizunarekin. Gainera, kontakizunak erlijiozalearen emozioak eta sentimenduak (nik esango nuke, emozio antzekoak eta sentimendu antzekoak) pizten ditu (pizten, berotzen, baretzen, areagotzen...).
2021
‎Falometroan ezarritako neurri arbitrarioa betetzen badu, gizon izendatuko da. ‘Behar bezain gizona’ ez bada (hots, organoa pixa zutik egiteko eta penetrazio baginalerako beharrezkotzat jotzen den neurri eta itxurakoa ez bada)," gehiegizko gizontasuna" kendu eta emakumetzat joko da (ibid.: 80).
‎Dominatzaileengan tipikoa da bere izateko era partikularra unibertsal gisa aitorrarazteko gai izatea. Bikaintasunaren definizioa, eremu orotan, hala ez agertzeko partikulartasuna duten inplikazio maskulinoez zamatuta dago[...] altuera fisiko bat, ahots bat, edo agresibitatea bezalako disposizio batzuk, segurtasuna, ‘paperarekiko distantzia’, autoritate naturala delakoa, eta abar, zeinetarako gizona gizon den neurrian prestatua izan den. (Bourdieu 2000:
‎EAEko demokrazia patriarkala ikerlanak hala berresten du: gizontasun hegemonikoa adaptatzen ari da, baina gizon (egiten) den neurrian lortzen den kapital ekonomiko, sozial, kultural eta sinbolikoaren galerarik gabe (Goikoetxea et al. 2019: 123).
2022
‎Baina ni hori, idazten du Nietzschek Honela mintzatu zen Zaratustra n," izaki jatorren hau, nia, gorputzaz mintzatzen da, eta oraindik gorputza nahi du, nahiz eta poetizatu, asaldatu eta hegal hautsiez zafraka ari izan". 46 Arintasuna, askatasuna, eternitatea, unibertsaltasuna, utopia eta subjektibotasuna, pentsamenduaren ahalmenen gainean gorputzaren ezinen kontra. Baina borroka hori gorputzak gorputz den neurrian asmatzen duena da. Edo hobeto esanda, tu egiten duen objektu hondarra.
‎Frantsesez, salut (salbazioa) eta sante ren (osasuna) arteko hitz jokoa ahalbidetzen du. Metafisikatik eta teologiatik terapeutikarako pasabidea adierazten du, gizon eta emakume jakin batzuen esku dagoen praktika den neurrian pentsatzeko moduak alda baititzakete beren ekintzarekin, eta alderantziz. Hori bai:
‎bizitza pertsonala eta kolektiboa eta beren nortasunak gogo eta materia aldetik antolatzen dituzten erdiguneetatik lekualdatzeko esperientzia izatea. Hori produktu akademiko global den neurrian atzeman liteke, edo herri bakoitzaren adierazpen kultural den neurrian, baina hor filosofiarik ez dago. Diskurtsoaren gorputza dago, baltsamatua eta txukun aurkeztua, baina ez pentsamenduaren efekturik.
‎Ikuspegi infinitu eta murrizgaitzen mural hori den topografian aurkitu behar du egun pentsamendu filosofikoak bere lekuen lekua. Horrela baino ez diezaioke filosofiak produktu akademiko edo kultural izateari utz, jarrera existentzial eta politiko den neurrian eskaintzeko bere burua.
‎Jakintzaren beste eremu batzuen aldean biziki espezializatutakoakbeti egon izan da filosofiarekin leku, asmo eta sakontasun maila ezberdinetatik erlazionatzeko aukera. Filosofia bere historian ikas liteke, testuetan irakurri, auzi existentzial edo kosmologikoetan maiztu, ondorio etiko eta politikoetan eztabaidatu, kultura orokorraren parte den neurrian kontsumitu, beste eremu batzuetan aplikagarri izan litezkeen pentsamendu ereduak elaboratzeko baliabide bezala erabili... Filosofia ezagutu egin liteke, menderatu, disfrutatu, erabili, transmititu, saldu, sintetizatu, dibulgatu...
‎Filosofiak hezkuntza praktika den neurrian planteatzen duena da heztea ez dela gaitasunak eskuratzea edo ezagutzak transmititzea, ezta pentsamenduak eskolatzea ere. Funtsean, lekualdaketa bat da, pentsatzeko gogoa eta egiarekiko konpromisoa berritzen duen toki aldaketa.
‎Horiek guztiz artifizialki antolatu dute munduaz dugun esperientziaren eta gure ikasketaren mutilazio sakona, ume umetako hezkuntza programarena barne; horri buruz idatzi zuen C. P. Snowek ere 1959an. Aurkaritza hori gainditzeaz hitz egiteko, Wilsonek ere mugaren irudia badarabil, eta proposatzen du hori lurraldeen arteko muga balitz bezala pentsatzeari uztea, lurralde zabal eta ezezagun den neurrian deskubri dezagun, gaur, bi aldeetatik, elkarlanean miatzea eskatzen duena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia