2001
|
|
9 Hemendik aurrera literatur kritikan errusiar formalistez geroztik onartua den" historia/ diskurtso" dikotomiaz baliatuko gara. Bi hitzetan adierazteko, testu narratiboek kontatzen dutenari (pertsonaia batzuek leku eta espazio batzuetan burutzen dituzten istorioak) HISTORIA deritzo.; eta eduki hori testuan azaleratzen
|
den
moduari (narratzaile mota desberdinak erabiliz, fokalizazioez baliatuz, denbora) maiztasun/ hurrenkera) desberdinekin,...) DISKURTSOA.
|
|
Prozedurak, erabiltzen
|
den
moduak berak apurtzen ditu testua egiteko eta ulertzeko bideekin. Etiopia argitaratu zen garaietan testuak sortzen zuen lilura aipatzen zen, baina era berean, testua ulertzeko zailtasunak aipatzen ziren.
|
|
Dadaismoan oinarritutakoa, surrealismoa ere onartzen duena, baina estetizismoaren bidea aukeratu beharrean, eguneroko hitz arrunt eta ironikoen ildoa jorratu du zuzenean. Estetizismoa garbiagoa da Sarrionandiaren Izuen gordelekuetan barrena lanean, garbiago
|
den
moduan Álvarez-en influentzia nabaria. idazten du" novísimo" en poesiari buruz Juan José Lanz ek. Eta abiapuntua bera bada, autonomiaren bilaketa, desberdina izango da portura heltzeko bidea.
|
2002
|
|
Hortik, testuak darabilen hizkuntza eta estilo neurtua, zehatza... M. Durasen lanetan gertatu ohi
|
den
moduan, barrokotasun oro saihestuz bizikizun indartsuenak iradokitzen dizkigun hizkuntza narratiboa.
|
|
Jon Kortazarrek oroitarazi digun moduan, 1990etik 2000 urte bitartean 38 idazlek argitaratu zuten euren lehen poema liburua eta horien artean kausi ditzakegu 70eko hamarkadan jaiotako euskal idazle berri asko: ...Susa argitaletxearen ahalegina, poesia sail bat ez ezik, Koldo Izagirrek zuzendutako XX. mendeko euskal poesia kaierak izeneko bilduma eskaini diguna. atxikiz ulertua (grekerazko" kanon" hitza zurginek neurketak egiteko erabili ohi zuten makilatxoa izendatzeko erabiltzen baitzen), ezta zentzu biblikoan ulertua ere, baizik eta XVIII. mendeaz geroztik literatur kritikan eta teorian aztertu
|
den
modura ikertuz: hizkuntza desberdinetako literaturetan eredugarritzat hartuak izan diren testu edo egileen inguruko hausnarketa gisara.
|
2009
|
|
rrak. Herri egutegia aztertzerakoan jorratuko dugu gai hori behar
|
den
moduan. Santakurtzeko landan Alegri etxeko soroak zeuden.
|
2015
|
|
Prakan itzulitako ipuina aski borgestarra dela esan daiteke, gainera. Bide ez errealistetatik doa batetik eta labirintu egitura moduko bat deskribatzen da hasieran; baina horretaz gain, ipuinak berak egitura zirkularra du, hasten
|
den
moduan bukatzen da espiral infinitu batean. Gisa honetako aleak" literatura fraktala" deritzonaren baitan sartzen dira, zeinetan Borges jotzen den maisu nagusitzat (Paniagua, 2013).
|
|
Bataren eta desberdinaren edo partikularraren eta unibertsalaren arteko tentsioan, Saidek desberdinean eta partikularrean ipintzen du azpimarra, eurozentrismoaren unibertsalismoaren eta monismoaren kontrapisu gisara. Bi muturren orekan datza neurri batean literatura konparatua, eta honenbestez, poskolonialismoaren kritika literatura konparatuaren baitan sar daiteke, benetan historikoki halaxe izan
|
den
moduan neurri handi batean107.
|
2019
|
|
Horiek jakiten eta ondorioztatzen ditu apurka apurka protagonistak Mikele de Abandoren argazki batetik abiaturik. Post memoria gisako eleberrietan ohi
|
den
moduan, protagonistak ikertzaile baten moduan bilduko du informazioa Bioletaren ahaide hark eta bere aitak zuten harremanaz:
|
|
Inplikatuak berak ere halakoxeak dira, barne korapilo edo pasio gaiztorik gabeak gehienbat. Miranderen pertsonaiek aldiz, barne gatazka latzak dituzte eta haiei irtenbidea eman beharrean suertatzen dira, sarritan, nekez kontrolatu ditzaketen pasioen bulkaden eraginez jokatzen baitute6 Giro tradizionaletan gertatu beharrean, Miranderen narrazioek narrazio fantastikoetan eta beldurrezkoetan ohi
|
den
moduan, eldarnio eta amesgaizto giroan suertatzen dira. Mundu ikuskera nihilistaren menpe eta gizarte egoera itxi eta itogarrietan dauden pertsonaiek irteera gogorrak hautatzen dituzte, moralaren arauetatik kanpo eta errealitate ilun eta ezkorretan amildurik.
|
2021
|
|
Hezkuntza nahiz, oro har, gizartearen erronka dela uste dute beste hainbatek ere (GE2, IIR2, NE1) eskolaren esku soilik utziz gero, emaitza zein den argi geratu delako. Dena den, ikastetxeetan hobetzeko tarte zabala ikusten dio GE2 k, eta gizartean eragile desberdinen elkarlana behar
|
den
moduan, hezkuntzan ere klaustro osoaren inplikazioa funtsezkoa dela irizten dio, problematika transbertsala den heinean, zeharkako erantzuna behar duelako, eta ez Euskara eta Literatura irakaslearen engaiamendua. Hala ere, arloko irakasleari, kasu batzuetan bederen, konpromiso maila handiagoa eska dakiokeela uste du GE4 k:
|
|
71 Ikerketa garatze fasean dago. Probak kontrol laginari pasatu zizkioten eta, horren ebaluazioaren emaitzak aztertuta, laginaren gainerako kideekin egitea falta da zehaztutako adierazleetan garapenik egon den neurtzeko, eta, ondorioz, eragin positibo hori baieztatzen
|
den
modu enpiriko batez frogatzeko (op.). berretsi behar dute, eta, horrez gain, langai duten adin tarteagatik, HHn zein LHn kokatzen da. Bestetik, Arnedoren (op.) ikerketak BM bera ikertzen duenez, etapa berdinei erreparatzen die, eta, gainera, irakaslearen jarduna du, batik bat, ikergai72 Hori kontuan hartuta, lan honen helburu nagusietako bat aurrekoek zabaldutako bideari ekarpena egitea da:
|
|
Azpiatalaren hasieran aipatzen zen eredu aldaketa ezari ere heltzen dio IE5 ek ere. Bere aburuz, eduki, autore, obra eta, batik bat, irakasteko modu batzuen inertzia jakinek segitzen dute indarrean hezkuntzan, eta azken batean, ikasi
|
den
moduan irakasten dela adierazten du. Hots, transmisio eredu jakin bat eta eredu jakin batean ikasi dela eta hori ari dela erreproduzitzen, orain arte eredu propioa topatzen jakin ez delako.
|
|
Zehaztutako printzipioei jarraiki, literatura eskoletan irakurtzearena oinarri oinarrizko zeregina dela adierazten du DGIR1 ek, eta BHn egin ohi
|
den
moduan, hiruhileko bakoitzean liburu bana irakurtzen dutela zehazten du gelan lantzen dituzten beste irakurgai zehatzagoen artean:
|
|
Halaber, literaturaren zein bere irakaskuntzaren ikuskera zabaltzeari begira," beste era batera idatzi" behar dela adierazten du IEE1 ek, musikagintzan edota zinemagintzan gertatzen ari
|
den
moduan. Dioenaren arabera, literatura irakurlearen bizitza aldatzen duen hori dela sinesten bada, hartzailearen hizkuntzara eta moldeetara hurbildu behar da, eta beste modu batez ere idatzi.
|
|
Aurretik beste batzuen antzera, jarduera hori ere hautazkoa izango da, baita nahi
|
den
moduan egokitzea ere. Hala ere, haikuen bidez, edota egoki ikusten den beste testu batzuen bidez saioa hastea garrantzitsua izango da errutinaren egiturari eusteko.
|
|
Hala ere, irakaskuntzak bere mugak dituela aitortzen du EIAE3 k, eta arazoaren muina etxean kokatzen du. Baina, eztabaida ez da irakurtzen den ala ez ideiara mugatzen, irakurketa edota literatur kontsumoa oro har ematen
|
den
moduak ere garrantzia duelako; hots, nola gertatzen den. Horrela, etxe askotan gurasoek seme alabekin irakurtzeari denbora tarteak eskaintzen dizkiotela dio IE3 k ikastetxean bizi duen esperientziatik abiatuz.
|