Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2000
‎Baina ez du zentzurik esateak munduaren existentziak harritzen nauela, ezin baitut imajinatu existitzen ez denik. Jakina, nire inguruko mundua den moduan izateak harritu nintzake. Adibidez, zeru urdinerantz begiratzen dudanean esperientzia hori edukiz gero, zerua urdina izateak harrituko ninduke, hodeitsua den kasuarekin konparatuta.
‎Zuzena hurrengoa esatea da: ikuspegi bakoitza esanguratsua da esanguratsu gisa ikusten duenarentzat (horrek ez du esan nahi den moduan ikusten ez duenik). Egiaz, zentzu honetan, ikuspegi guztiak hein berean esanguratsuak dira.
2002
‎Nola ziurtatu, baina, ekonomia? Fabriketan ziurtatzen den modu berean. Erakunde publikoetan ohikoak dira axolagabekeria zein lapurretak; etxe partikularretan, aldiz, interes pertsonalak babesa dakar ezinbestean.
2003
‎Horren ondoren, Sokratesek maitasunari buruzko bere ideiak aurkeztuko dizkigu, baina bere teoriari Mantineako Diotima emakume apaiz baten ahotik jasotako errebelazio baten kutsua emanez. Diotimaren arabera maitasuna ez da ez itsusi ez gaizto, Sokratesek bere hitzaldiaren hasieran zioen bezala, eder eta itsusi, on eta gaiztoaren arteko zerbait baizik, iritzi zuzena jakintza eta ezjakintasunaren arteko zerbait den modu berberan. Faltan dituen ezaugarri horien ondorioz ezin du jainko izan, nahiz eta ez izan izaki hilkorra ere, bion arteko zerbait baizik:
‎berez egina ez da ez eder 181 ez lotsagarri; oraintxe gu geu egiten ari garena bezala, edan edo abestu edo elkarrekin solastatu, horietako ezer ez da berez eder. Baina egiterakoan, egiten den moduaren arabera, horrelakoxea aterako da. Ederki eta zuzen egiten dena eder gertatzen baita, oker egiten dena lotsagarri.
‎Geometria berri horrek oinarriak ditu zientzietan, eta horren edukia ere argi dauka Domatek, Lege zibilak hurrenkera batean barruratzea izan da Legeen Tratatua egiteko arrazoi lehena eta pisuzkoena. Izan ere, horixe da behar beharrezkoena lege zibilak egoki ulertzeko, geografia bera ondo menderatzeko kosmografiak ematen digun munduaren sistema osoa ezagutu behar den modu berberean. (Lege zibilak, euren berezko hurrenkeran, hitzaurrea)
2004
‎Horregatik guztiagatik kritikatzen du Descartesek sentimenezko ezagutza; berari menperatuta arrazoimena ahulduta geratzen delako bere autonomia ukatzen zaiola-eta, eta, azken batean, gizabanakoaren askatasuna deuseztatzen delako. Arrazoitzea da sentimenen menpe egon, fedearen edo nagusigoaren menpe egon ezin den moduan.
‎Bere garaiko matematikaz hausnarketa egitean nahasia eta baliagarritasun gutxikoa irudituko zaio, irudien eta kopuru zehatzen menpekoa delako eta, nagusiki, ez dagoelako oinarri unibertsalik bere baitan, ez duelako behar den moduan betetzen arrazoimen unibertsalaren eskakizuna. Edozein modutan, pisuzkoak diren arren, ez ditu argudiook nahikotzat joko matematikaren indarra auzitan jartzeko bidean, eta urrats bat gehiago eman beharra ikusiko du.
‎Azken batean, argudio hauek kontuan dute gizakiek bere garaian matematikez egiten zuten erabilera, eta balio dute erabilera horren baliagarritasuna (praktikoa nahiz teorikoa) auzitan jartzeko. Baina matematikak munduaren oinarritzat eta giza pentsamenduaren sustraitzat jotzen baditugu, gauza korapilatsuagoa izango da, azken batean bere gairako matematikak ez duelako behar den moduan adierazten oinarri hori.
‎Ez da makala izango hor eman den jauzia! Hor aurkituko ditu Descartesek bere estutasunik gogorrenak, eta, zenbait momentutan, bere argudiapenean, bereziki Jainkoaren eta munduaren arteko lotura horretaz hitz egitean," ezin dut nik hori ukatu" tankerako argudioetara joko du itxitura itogarri horretatik ahal den moduan irteteko. Zaila da jaitsierako bidea gailurra hain goian jarri denean, baita berarentzako ere.
‎Horrexegatik Wittgensteinek egun batzuk beranduago honako gogoeta idatzi zuen: " Gauza oro agitzen den modua Jainkoa da. Jainkoa da gauza oro agitzen den modua"().
‎" Gauza oro agitzen den modua Jainkoa da. Jainkoa da gauza oro agitzen den modua"().
2008
‎Kanti buruzko eztabaidak bukaezinak ziren; hala ere, bereziki Rousseau izan zen eztabaidagai. Laburbilduz, hori guztia azaltzea ez baita lan honen helburua, Frantzian politikoki eta Alemanian intelektualki gertatzen ari zenak bat egin zuen historian inoiz gertatu ez den modu berezi batean, eta hortik ekoizpen interesgarri bat sortu zen: Kanten filosofia abiapuntu berri bat bezala.
2011
‎Osotasuna esatean agertzen den moduan geureganatzen dugu, hala uste dugu, baina horretarako alde batera utzi behar dugu ezen gizakiak hor dagoen hori baino ez duela biltzen, nahiz eta haraxeago ere izan zerbait, pentsaturik gabeko zerbait, beste modu batez eta beste une batean ezagutza berri gisa ager dakigukeena, edo giza ikuspegiak inoiz inola irits ez dezakeena. Horixe adierazten digu paradigma holografikoak:
‎Pentsamenduaren historian, errealitatearen ezagutza nola eskuratzen eta komunikatzen dugun jorratzerakoan, Kant arte (eta, haren kasuan, teorikoki baino ez), benetan badenaren aurreiritzia zalantzan jarri gabe jokatu da; modu dogmatikoan onartu da errealitate beregaina eta irmoa den zerbait, halako moldez non jakintza mundua den moduan ezagutzea baino ez baita, betiere adostasun edo korrespondentzia gisa. Pentsamolde metafisikoak sinetsarazi digu errealitatea hizkuntzaren bidez geureganatzen dugula, eta, beraz, komunikazioa hizkuntza deskribatzaile batean prozesaturiko eduki batzuk ematera mugatzen da (proposizio egiaztagarrien bidez, nahi bada), edukiez aparte dauden igorle baten eta hartzaile baten artean, eta igorle hartzaile horiek eduki haietan izan dezaketen eragina alde batera utzita.
‎..., sistema ireki gisa; ordena bat erakusten du, bai, baina ordena horren existentzia, garapena eta iraunkortasuna etengabe egiaztatzen ari dira eta etengabe mugitzen/ aldatzen; osotasun horrek, azaleratu ahala, bere prozesua ziurtatzen du, izatea txirikordatzen du gero eta konplexutasun handiagoan, etengabe aurrera eginez, eta hainbesterainoko ezegonkortasunez non arrazoimenarentzat oso asaldagarri den moduan urtuz baitoa, nahiz eta, paradoxikoki, modu analogikoan hurbiltzen uzten digun logika linealaren arabera izatearen agerpenerako nahasteak eta testuinguru patogenoak ziruditen haietara. Izateak, hartara, anbibalentziaren erreinua dirudi, ordena josten duen sare bat:
‎Paralelo bat suma daiteke, izan ere. Gizarte feudalaren hondamenaren aurrean, aldi bereko Iraultzaren porrotarekin ordea, erromantizismoa erreakzioa izan den moduan Ilustrazioren razionalismo formalistaren aurka Mito
2012
‎Familia da" demokrazia" politikan den hori, denei inposatu nahi zaien zerbait (armez bidez, beharrezkoa bada). Eta demokrazia politikarik gabeko politika (bere interes bakarra gaurko kapital parlamentarismoa mantentzea da) den modu berean da familia amodiorik gabeko amodioa (bere interes bakarra familia nuklear modernoa mantentzea da).
‎Amodioa eta politika ezberdintzea garrantzitsua da. Etsaiaren definizioa kontrolatu, mugatu, minimora murriztu behar den moduan, horrela ere amodioa, ezberdintasunaren egiaren abentura singularra denez, politikatik zorrozki banandu behar da. Badiouren" hipotesi komunistak" zera esan nahi du:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia