2004
|
|
–Horrelako ausiabartzetan ohi denez, denetik ikusten ari gara. Oro har, euskal identitateaz autodefinitzen garen komunitatearen erantzuna ona izaten ari dela uste dut nik ere, bikaina ere bai beharbada, ez dakit, hori denborak erranen, garagardoa aparra jaitsitakoan baita dastatzekoa; espainiar identitateaz erosoki harro eta lasaiki laketurik bizi
|
den
komunitatearen erantzuna, berriz, ohorezko salbuespenak salbuespen, negargarria?. 415
|
2008
|
|
Gainerakoan, ekinaren emaitza aski ezaguna baitugu gure artean: edo herri euskalduna barneko eta tarteko ez duen nazio proiektu erdalduna eta arrotza, edo beregain ez
|
den
komunitate euskaldunaren nora eza eta galbidea. Biak dira baztergarriak, eta biak baztertu behar genituzke euskaldun eta abertzale garen aldetik.
|
2009
|
|
Eta lehengo bihotz ikaratuen esplikaezinezko eraldaketa, konbertsio, indarberritze, ustekabeko kemen honena ei da espresioa, komunitatearen sinesmen honena, Jesusen Pizkundeko hizpide guztia, agerpenen eta mirabilia guztiekin (Schillebeeckx). H. d., hil zuten Jesus horri berari da, nori aitortzen eta eskertzen zaion ekimena eta eragina, agitzen ari
|
den
komunitate ahalketuaren transformazioan eta oraingo fedean. (Abertzaleak esango balu bezala:
|
2015
|
|
Laburturik: euskararen inguruan hedatzen
|
den
komunitatea edo jende multzoa bakarrik hartzen da naziokide bezala. Baina, aurrekoan ez bezala, ez dago argi naziokideak euskaldun izan behar duen.
|
2017
|
|
Giza komunitateetan, arbitrariotasuna eta kontingentzia hor daude beti, izan ere, besteak beste, komunitateak erabakitzen duen hori ez duelako sekula komunitate oso osoak erabakitzen (adibidez, haurrek, migranteek eta beste hainbat pertsonak ezin dute bozkarik eman, ez eta parte hartu ere), baina, hala ere, komunitate osoari ezartzen zaio. Erabaki bat ezin badu inoiz ere erabaki hori ezarriko
|
den
komunitate oso osoak hartu, gatazka eta arbitrariotasuna presente egongo dira, egon behar dira, nahiz eta aurrez adostu diren arau eta legeen arabera ezarri erabaki hori. Hobbesek aspaldi esan moduan,. Auctoritas non veritas facit legem?;. Autoritateak egiten du legea, ez egiak?.
|
|
Eta behar bezala ikasi ezin den hizkuntza, nola erabil daiteke behar hainbat eta behar den gaitasun komunikatiboz? Gurpil zoroaren zurrunbiloan amiltzen dira horrelakoetan hizkuntza eta hizkuntza hori mintzo
|
den
komunitatea, eta irtenbiderik ez zaio ikusten, egiturazko dinamika soziolinguistiko berri bat abian jarri ezean281.
|
|
Motibazio estrintsekoak edo pragmatikoak ez dauka behar adinako erakarpen indarrik euskaldun berria euskararen mundura lerrarazteko. Ez dezagun ahantzi euskarak uztartzen duen komunitatea ez dela komunitate nazional estandarra, horren mende eta horren mirabe
|
den
komunitate etnikoa baizik. Motibazioaren ahuldadea hortik datorkio euskarari, hots, gizarte nazional normalizatu baten estatusik ez edukitzetik.
|
|
Estatu menderatzailearen asmoa bat eta bakarra izango da identitate nazionalen alor gatazkatsu honetan: alegia, kontzientzia nazionalaz jabetzen ari
|
den
komunitate historiko etnikoa ez dadila bere identitate etnokultural horretatik haratago joan. Ez dadila naziogintzaren prozesuan benetan jardun.
|
|
Hizkuntzaren nazionalizazioak gerora zekarren politizazioaren atarian gaude Erdi Aroaren bukaeran. Geroztik ez dute onik izango estatu nazionalaren ideologoek berea ez
|
den
komunitate linguistikoen jarraipena suntsitu arte. –Hizkuntza nazionalaren arrakasta eta gainerakoen minorizazioa prozesu historiko global baten bi alde dira?, zioen Aracilek166.
|
|
motibazioaren ezaugarriak gizarte nazional baten funtzionamendu komunikatiborako beharrezko ez den mintzairari legozkioke. Alegia, gizarte nazional hegemoniko horren mirabe
|
den
komunitate etnokulturalean bizitzeko balio dezake egoera batzuetan, axaleko, motibazioak, baina ez gaurko gizarte eta kultura estandarrean jarduteko.
|
2018
|
|
Adibidez, lan librearen aldeko mugimenduan, demokrazia industrialaren, langileen kontrolaren edota norbere burua gobernatzearen aldekoan, pentsatu izan dute langilea gizonezkoa dela eta beti dagoela (etxeko) andre bat hari zerbitzu domestikoak emateko. Sozialistak luzaroan saiatu izan dira berriz ezartzen edo sorberritzen norbanakoari harreman sozialak kentzean galdu omen
|
den
komunitate, solidaritate edo anaitasun hori, eta ahalegin horietan aski argi geratu da norbanakoa gizonezkoa dela, baina, hala eta guztiz ere, maskulinotasun hori ezkutuan geratu da: ez da igartzen zer sexutakoa den norbanakoa, interpretatzen baita anaiartea komunitate (unibertsal) bat dela.
|
2019
|
|
Askoz ere zailagoa da, ordezkatze prozesua erabat bete ondoren, hizkuntza hegemonikoa hitz egitera pasa
|
den
komunitate batean, guztiz desagertutako jatorrizko hizkuntza berreskuratzea. Ezinezkoa zela ere pentsatuko zuten askok, manxeraren kasua ezagutu arte.
|
2021
|
|
Euskararen batasuna arriskuan ikusten dugu –edo egin gabe! – Gabriel Aresti existitu izan ez balitz bezala. Une batez euskaldunen moduan portatzen ez bagara desagertu egingo garela pentsatzen hasten gara, normala litzatekeelako, jakina, leku berean milaka urtetan egon
|
den
komunitate bat halako batean desagertzea, gure historia guztia geure alde edukiko ez bagenu bezala, Espainiako estatua eta Gaztelako Koroa eta Frantziako Errepublika existitu aurretik hemen berton egon ez bagina bezala, euskaldun izatearen egoskorkeriari zenbateraino eutsi diezaiokegun aski frogatu ez bagenu bezala. Euskara territorio librea dela esaten dugu, baina ez dugu libre izatea baino terrore sakonagorik, gureagorik, historikoagorik.
|
|
Beraz, musika, hasiera batean, egilearena da eta, aldi berean, bera bizi
|
den
komunitatearena, garaiarena, egoerarena... Musikak hori dauka:
|
|
Ez ditugu beti balio berberak izan. Benedict Anderson-ek bere Comunidades imaginadas liburuan aipatzen du gizataldeek nazio baten irudia egiten dutenean, gizakiak pentsatzen duela bera parte
|
den
komunitateak ere berak duen irudi berbera duela. Bere gizartean balio horiek ikustea espero du eta horien arabera interpretatzen ditu besteek dituztenak, eta horien arabera egiten ditu sailkapenak.
|
|
Euskarazko kazetaritza herrigintzan txertatuta dago erabat, herrigintzaren parte oso garrantzitsua da, batetik, hizkuntzaren garapenean eta zabalkundean diharduelako; bestetik, herrigintzaren subjektu
|
den
komunitatea lotzeko tresna delako".
|