2007
|
|
• Funtzio erreferentziala: pertsona orok ditu bere erreferentzi propioak (gurasoak, lagunartea, lankideak,...) eta horiekin batera bizi
|
den
komunitatearentzat komunak diren beste erreferente
|
2008
|
|
15 doktorego tesi sortu dira iturri horretatik. Ingeniaritza linguistikoan I+G horretan (Ikerketan eta Garapenean) arituko
|
den
komunitate zabal bat sortu behar dugu.
|
|
Horretarako, hiru elementu hauek hartuko ditugu kontuan: a) zer taldebizindar duen haietako bakoitzak, kapituluaren lehenengo atalean azaldutakoari jarraiki; b) hizkuntza gutxiengo bakoitzak bere inguruneko hizkuntza gehiengo menderatzaileekin dituen harremanak gidatzen dituzten hizkuntza legeen premisa ideologikoak; eta c) zenbateraino mobilizatzen
|
den
komunitate bakoitza kultura autonomiaren inguruan, kapitulu honetako 2 atalean azaldutakoari jarraiki. 4a irudian, 1999 urtean Bilbon, Euskal Herrian, gutxiengoen hizkuntzari buruz egindako hitzaldi batean ordezkapena izan zuten hizkuntza gutxiengoen egoera aztertuko dugu labur labur.
|
2009
|
|
Dagoen hizkuntzarik globalenetako bat estoniera da —demografiaz euskararen oso antzekoa—, herrialde hartan baliabide asko daudelako informatika mailan. Adibidez, Skipe —zuetako askok erabiliko duzue hitz egiteko—, estoniarra da, eta bere inguruan sortzen
|
den
komunitate guztiak norberaren hizkuntzaren alde egiten bukatzen du. Tamaina ez da problema, hizkuntzaren zailtasuna ez da problema; berdin da bat izan edo bestea izan:
|
|
Horrela, bada, hizkuntza politikaren baitan sortzen diren mezuak edo bideratzen diren ekimenak behar bezala gizarteratzeko, informazio, zabalkundeeta kontzientziatze estrategia gehiago lirateke, komunikatzeari eta sentiberatzeari lotutako jardun iraunkor bat egin beharra dago. Zentzu honetan, ahalegin berezia egin litzateke elebiduna ez
|
den
komunitatea erakartzen, euskara denona dela transmititzen. Interesa eta sorrarazi behar du euskal komunitateak erdal komunitatearengan, euskarak prestigioa lortu behar du eta hori denon lana da.
|
2014
|
|
Maila kontzeptualean, lan honetan agerian geratu da BE bezalako esparru bat JK gisa azter daitekeela, eta JK gisa aztertzea baliagarria dela. Kontzeptu honek ahalbidetzen du jarduera baten inguruan eratzen eta garatzen
|
den
komunitate baten baitan gertatzen diren fenomeno konplexuak modu holistikoagoan aztertzea. Hala, hizkuntzari loturiko
|
|
IEHn, familiaz gain euskararen transmisio eremu nagusia eskola izanik, 18 urte betetakoan euskaMaila kontzeptualean, lan honetan agerian geratu da BE bezalako esparru bat JK gisa azter daitekeela, eta JK gisa aztertzea baliagarria dela. Kontzeptu honek ahalbidetzen du jarduera baten inguruan eratzen eta garatzen
|
den
komunitate baten baitan gertatzen diren fenomeno konplexuak modu holistikoagoan aztertzea. Hala, hizkuntzari loturiko fenomenoak bestelako fenomenoekiko elkarreraginean aztertzea ahalbidetzen du, eta nire ustez, horrek hizkuntza erabileraren gakoak modu errealagoan aztertzera garamatza.
|
2017
|
|
23). 2012ko gaeltacht legearen 11.1 artikuluan xedatutakoaren arabera, Ministroak agindu bidez izenda dezake Gaeltacht hizkuntza plangintzako eremu batekoa edo Gaeltacht eremu batekoa ez
|
den
komunitate espezifiko bat irlanderako hizkuntza sarea izan dadin. legeak hutsune asko baditu ere, nabarmentzekoa da lege horretan aintzat hartu direla, lehen aldiz lege batean, Gaeltacht eremutik kanpoko irlanderako sareak (o’rourke & Walsh, 2015: 67). irlanderaren kasuan, ikerketa honetan hiztun berriaren definizio zabal bat erabili da, tartean diren era askotako jatorriak eta konpetentziak biltzeko asmoz:
|
|
...ri askok uste badute ere Gaeltacht eremua garrantzitsua dela hizkuntzaren etorkizunerako, aitor dute errealitate soziolinguistiko berri bat sortzen ari dela tradizioz irlanderaz mintzo diren komunitateetatik kanpo, eta hiztun berriek beren burua ikusten dute hura eratzen laguntzen. zenbait hiztun berrik aitortu izan dute Gaeltacht eremua, garrantzitsua bada ere, ez dela gaur egun irlanderaz mintzo
|
den
komunitatearen eredu bakarra, eta aintzat hartu liratekeela" ikasleak" gehiengoa baitira. uste hori du b6 dublindarrak (45 urte, emakumezkoa) erdi landako eremu batera bizitzera joan eta alaba Gaelscoil batera bidali zuenak:
|
|
Tira bada/ bada Gaeltacht komunitate batekoak direlako edo irlanderaz mintzo
|
den
komunitate bateko kide direlako baina ni irlanderaz hitz egiten duen familia batean sortu nintzen ingelesez mintzo den komunitate baten barruan eta horregatik (G20, 146)
|
|
Tira bada/ bada Gaeltacht komunitate batekoak direlako edo irlanderaz mintzo den komunitate bateko kide direlako baina ni irlanderaz hitz egiten duen familia batean sortu nintzen ingelesez mintzo
|
den
komunitate baten barruan eta horregatik (G20, 146)
|
2019
|
|
98). dena den, lan honek ongizaterako bidea erakuts badiezaguke ere, ohar gaitezen erresilientziak balio digula baina partez bakarrik: traumatismoak iragana izan behar baitu. alta, Jakilea eta bere hizkuntza komunitatearen kasuan trauma bizitzen ari
|
den
komunitatea da, orain eta hemen.
|
2020
|
|
Azken garapen honek, noski, arazo handi bat ekar diezaioke hizkuntza gutxiagotuan lan egiten duen hedabideari eta oro har bere hizkuntza gutxiagotua normalizatu nahian ari
|
den
komunitateari. Izan ere, gero eta gehiago makinekin ahots bidez komunikatuko bagara, makina horiekin euskaraz aritzeko aukera bermatu ezean, beste hizkuntza batzuk erabiliko dira eta euskarak beste erabilera espazio bat galduko du, horrek dituen ondorio guztiekin.
|
2021
|
|
Soziolinguistika tradizionala suposizio batetik abiatzen da sarri, zeinaren arabera hizkuntza baten eremu ideala mundu guztia hizkuntza berean mintzo
|
den
komunitate homogeneoa den, eta horregatik lantzen ditu hizkuntzen kontaktuarekin eta, bereziki, bi hizkuntzen kontaktuarekin lotutako kontzeptu ugari. Gogoratu behar dugu, Uriel Weinreichen Hizkuntzak kontaktuan klasikoan (1968), elebitasuna eleaniztasun modurik ohikoentzat hartzen dela; hots, elebitasuna eta eleaniztasuna fenomeno mota beretzat hartzen dira.
|
|
Euskararen hiztun aktibo bihurtu nahi duten hiztun gazteen mudantza prozesua (Pujolar eta Gonzàlez 2013) erraztu dezaketen espazioetan jarriko dugu arreta. Ildo horretan, ekintza ikerketa (Greenwood eta Levin, 2006) eginda burutu den Bilbo Handiko unibertsitate ikasleen mudantza prozesuak izeneko proiektua proposatu nahi dugu espazio gisa, eta erakutsi proiektu hori, eta burutzeko sortu
|
den
komunitate epistemikoa (Estalella eta Sánchez Criado 2018), mudantza prozesuak errazteko espazioa izan dela berez, bai babesgune (Puigdevall, Colombo eta Puigdevall, 2019; Hernández, Iñarra eta Altuna, 2021, zenbaki honetan bertan) bai zubi espazio (del Valle 2001). Espazio horrek, proiektuaren diseinua eta helburua bera kontuan hartuta, baldintza mesedegarriak eman ditu eraldaketa prozesuetarako, bai hizkuntza praktikei dagokienez (aktibazioa), bai pertsonen subjektibotasunei dagokienez, gazteek izandako hausnarketa kritikoaren prozesuari esker.
|
2022
|
|
" A community of practice is a collection of people who engage on an ongoing basis in some common endeavor" (683 orr.). Hau da, praktika bat eginez helburu zehatz bat aurrera eramateko sortzen
|
den
komunitatea da praktika komunitate bat. Esan bezala, batez ere metodologikoki egiten da baliogarria, hizkuntza garatzen den praktikaren testuingurua ikertzea ahalbidetzen duelako.
|
2023
|
|
Atal honetan hizkuntzen ezagutzari eta erabilerari buruzko datuak bildu ditut, hasieratik argitu beharreko galdera nagusietako bati erantzuteko balio izango dutenak: Orioko gazteen sozializazioa ematen
|
den
komunitatea komunitate elebiduna al da egiazki?
|
|
Immigrante askok bigarren hizkuntza bat ere hitz egiten zuten, galegoa. Jatorrian egoera minorizatuan egon arren (babes ofizialaren estatusik ez izatearen ondorioz), demografikoki oso indartsua
|
den
komunitateko hizkuntza zen.
|
|
Horrez gain, horietako askok bigarren hizkuntza bat ere hitz egiten zuten, galegoa. Jatorrian egoera minorizatuan egon arren (babes ofizialaren estatusik ez izatearen ondorioz), demografikoki oso indartsua
|
den
komunitateko hizkuntza zen.
|
|
Kulturaz hitz egiteak intersekzio horiez arduratzea dakar. Gizakia bizi
|
den
komunitatean posizio jakin batean egongo da izendatutako aldagai horien arabera; kolektiboez gauza bera esan genezake. Zentzu horretan euskal kulturaren inguruko lanketa orok eskatzen du euskaldunek izan duten posizio ezberdinez arduratzea (ikus sakontzeko:
|
|
Hondarreko hausnarketa gisa, interesgarria izan daiteke biziberritze prozesu hau Columbia Britainiarreko, Kanadako eta munduko beste hizkuntza gutxitu batzuen esperientziekin konparatzea eta antzekotasunak eta desberdintasunak aztertzea. Horrek, nabarmen lagun dezake aztergai
|
den
komunitatearen beste alderdi batzuk ulertzen. Hala ere, hizkuntza biziberritzea kultura biziberritzeko prozesu zabalagoaren parte bat dela kontuan hartuta (Wilson eta Kaman, 2009), esperientzia bakoitza bertako komunitatean soilik aplika daiteke.
|