Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2004
‎–Horrelako ausiabartzetan ohi denez, denetik ikusten ari gara. Oro har, euskal identitateaz autodefinitzen garen komunitatearen erantzuna ona izaten ari dela uste dut nik ere, bikaina ere bai beharbada, ez dakit, hori denborak erranen, garagardoa aparra jaitsitakoan baita dastatzekoa; espainiar identitateaz erosoki harro eta lasaiki laketurik bizi den komunitatearen erantzuna, berriz, ohorezko salbuespenak salbuespen, negargarria?. 415
2008
‎Gainerakoan, ekinaren emaitza aski ezaguna baitugu gure artean: edo herri euskalduna barneko eta tarteko ez duen nazio proiektu erdalduna eta arrotza, edo beregain ez den komunitate euskaldunaren nora eza eta galbidea. Biak dira baztergarriak, eta biak baztertu behar genituzke euskaldun eta abertzale garen aldetik.
2009
‎Eta lehengo bihotz ikaratuen esplikaezinezko eraldaketa, konbertsio, indarberritze, ustekabeko kemen honena ei da espresioa, komunitatearen sinesmen honena, Jesusen Pizkundeko hizpide guztia, agerpenen eta mirabilia guztiekin (Schillebeeckx). H. d., hil zuten Jesus horri berari da, nori aitortzen eta eskertzen zaion ekimena eta eragina, agitzen ari den komunitate ahalketuaren transformazioan eta oraingo fedean. (Abertzaleak esango balu bezala:
2015
‎Laburturik: euskararen inguruan hedatzen den komunitatea edo jende multzoa bakarrik hartzen da naziokide bezala. Baina, aurrekoan ez bezala, ez dago argi naziokideak euskaldun izan behar duen.
2017
‎Giza komunitateetan, arbitrariotasuna eta kontingentzia hor daude beti, izan ere, besteak beste, komunitateak erabakitzen duen hori ez duelako sekula komunitate oso osoak erabakitzen (adibidez, haurrek, migranteek eta beste hainbat pertsonak ezin dute bozkarik eman, ez eta parte hartu ere), baina, hala ere, komunitate osoari ezartzen zaio. Erabaki bat ezin badu inoiz ere erabaki hori ezarriko den komunitate oso osoak hartu, gatazka eta arbitrariotasuna presente egongo dira, egon behar dira, nahiz eta aurrez adostu diren arau eta legeen arabera ezarri erabaki hori. Hobbesek aspaldi esan moduan,. Auctoritas non veritas facit legem?;. Autoritateak egiten du legea, ez egiak?.
‎Eta behar bezala ikasi ezin den hizkuntza, nola erabil daiteke behar hainbat eta behar den gaitasun komunikatiboz? Gurpil zoroaren zurrunbiloan amiltzen dira horrelakoetan hizkuntza eta hizkuntza hori mintzo den komunitatea, eta irtenbiderik ez zaio ikusten, egiturazko dinamika soziolinguistiko berri bat abian jarri ezean281.
‎Motibazio estrintsekoak edo pragmatikoak ez dauka behar adinako erakarpen indarrik euskaldun berria euskararen mundura lerrarazteko. Ez dezagun ahantzi euskarak uztartzen duen komunitatea ez dela komunitate nazional estandarra, horren mende eta horren mirabe den komunitate etnikoa baizik. Motibazioaren ahuldadea hortik datorkio euskarari, hots, gizarte nazional normalizatu baten estatusik ez edukitzetik.
‎Estatu menderatzailearen asmoa bat eta bakarra izango da identitate nazionalen alor gatazkatsu honetan: alegia, kontzientzia nazionalaz jabetzen ari den komunitate historiko etnikoa ez dadila bere identitate etnokultural horretatik haratago joan. Ez dadila naziogintzaren prozesuan benetan jardun.
‎Hizkuntzaren nazionalizazioak gerora zekarren politizazioaren atarian gaude Erdi Aroaren bukaeran. Geroztik ez dute onik izango estatu nazionalaren ideologoek berea ez den komunitate linguistikoen jarraipena suntsitu arte. –Hizkuntza nazionalaren arrakasta eta gainerakoen minorizazioa prozesu historiko global baten bi alde dira?, zioen Aracilek166.
‎motibazioaren ezaugarriak gizarte nazional baten funtzionamendu komunikatiborako beharrezko ez den mintzairari legozkioke. Alegia, gizarte nazional hegemoniko horren mirabe den komunitate etnokulturalean bizitzeko balio dezake egoera batzuetan, axaleko, motibazioak, baina ez gaurko gizarte eta kultura estandarrean jarduteko.
2018
‎Adibidez, lan librearen aldeko mugimenduan, demokrazia industrialaren, langileen kontrolaren edota norbere burua gobernatzearen aldekoan, pentsatu izan dute langilea gizonezkoa dela eta beti dagoela (etxeko) andre bat hari zerbitzu domestikoak emateko. Sozialistak luzaroan saiatu izan dira berriz ezartzen edo sorberritzen norbanakoari harreman sozialak kentzean galdu omen den komunitate, solidaritate edo anaitasun hori, eta ahalegin horietan aski argi geratu da norbanakoa gizonezkoa dela, baina, hala eta guztiz ere, maskulinotasun hori ezkutuan geratu da: ez da igartzen zer sexutakoa den norbanakoa, interpretatzen baita anaiartea komunitate (unibertsal) bat dela.
2019
‎Askoz ere zailagoa da, ordezkatze prozesua erabat bete ondoren, hizkuntza hegemonikoa hitz egitera pasa den komunitate batean, guztiz desagertutako jatorrizko hizkuntza berreskuratzea. Ezinezkoa zela ere pentsatuko zuten askok, manxeraren kasua ezagutu arte.
2021
‎Euskararen batasuna arriskuan ikusten dugu –edo egin gabe! – Gabriel Aresti existitu izan ez balitz bezala. Une batez euskaldunen moduan portatzen ez bagara desagertu egingo garela pentsatzen hasten gara, normala litzatekeelako, jakina, leku berean milaka urtetan egon den komunitate bat halako batean desagertzea, gure historia guztia geure alde edukiko ez bagenu bezala, Espainiako estatua eta Gaztelako Koroa eta Frantziako Errepublika existitu aurretik hemen berton egon ez bagina bezala, euskaldun izatearen egoskorkeriari zenbateraino eutsi diezaiokegun aski frogatu ez bagenu bezala. Euskara territorio librea dela esaten dugu, baina ez dugu libre izatea baino terrore sakonagorik, gureagorik, historikoagorik.
‎Beraz, musika, hasiera batean, egilearena da eta, aldi berean, bera bizi den komunitatearena, garaiarena, egoerarena... Musikak hori dauka:
‎Ez ditugu beti balio berberak izan. Benedict Anderson-ek bere Comunidades imaginadas liburuan aipatzen du gizataldeek nazio baten irudia egiten dutenean, gizakiak pentsatzen duela bera parte den komunitateak ere berak duen irudi berbera duela. Bere gizartean balio horiek ikustea espero du eta horien arabera interpretatzen ditu besteek dituztenak, eta horien arabera egiten ditu sailkapenak.
‎Euskarazko kazetaritza herrigintzan txertatuta dago erabat, herrigintzaren parte oso garrantzitsua da, batetik, hizkuntzaren garapenean eta zabalkundean diharduelako; bestetik, herrigintzaren subjektu den komunitatea lotzeko tresna delako".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia