Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 26

2001
‎3. Euskararen aldeko eragileen eginkizuna da, epe laburrera eta urgentziazko erantzunak emateko, beren baitan biltzen den jendea aktibatzea eta euskararen aldeko neurrikonkretuetan parte har dezaten dei egitea eta lortzea. Jarrera aktibo hori ekimen ezberdinetan konkretatu liteke, haurrak euskarazko ereduan matrikulatuz, euskara ikasiz, lan munduko euskara planetan arituz, euskararen alde antolatzen diren festa, aldarrikapen eta ekimen ezberd inetan parte hartuz, administrazioan euskaraz egin diezaioten exijituz, euskarazko produktuak hobetsiz eta kontsumituz...
2002
‎ikasle kopuruagatik eta diru iturriek jarriko dituzten mugengatik. Baina zerbait txikia egiten bada, oso neketan konpetituko genuke, eta oso neketan erakarriko genuke kanpotik behar den jenderik hoberena. Zeren zerbait txikia egiten badugu, eta akademikoki hoberena ez den jendea ekartzeko gai ez bada unibertsitate hori, hortik sortutako unibertsitatea guztiz bigarren mailako zerbait izango baita. Eta ez nuke nahi nik bigarren mailako euskal unibertsitaterik.
‎ikasle kopuruagatik eta diru iturriek jarriko dituzten mugengatik. Baina zerbait txikia egiten bada, oso neketan konpetituko genuke, eta oso neketan erakarriko genuke kanpotik behar den jenderik hoberena. Zeren zerbait txikia egiten badugu, eta akademikoki hoberena ez den jendea ekartzeko gai ez bada unibertsitate hori, hortik sortutako unibertsitatea guztiz bigarren mailako zerbait izango baita. Eta ez nuke nahi nik bigarren mailako euskal unibertsitaterik.
‎Mendebaldeko bizimoduaren alderdi positiboak ezagutzen dituzte —komertzioaren, turismoaren, unibertsitatearen edo emigrazioaren bitartez—, baina beren identitatea galtzeko beldurra ere badute. Eta areago beldurtzen ditu ezer gabe gelditu den jendearen bazterketak. Horregatik, Islamaren eta modernitatearen arteko bateragarritasun mota ren bat bilatzen dute, eta horiengan legoke, beraz, Mendebal dearen eta Islamaren arteko gatazka are gogorragoa saihesteko itxaropena.
2004
‎Jean Louis Davantek idatzi pastoral honek arrakasta handia ukan du, ikusgarrira hurbildu den jende osteaz gain, oholtzaratu diren jokalariak molde ederrez aritu baitira. Gehitu nahi nuke ere esku programa guziz aberatsa zela, 1004 eta 1035 urteen artean Nafarroako Errege izandakoaren biziaren joan jinen hobeki ezagutzeko.
2008
‎zerbaitek zuzenean eragiten digunean, orduan bai, aztoratu egiten gara; haatik, aldamenean triskantzarik handiena gertatuta ere, nekez mugituko gara. Esan bai, esango dugu izugarria dela Afrikatik batel txikietan datozenekin gertatzen ari den odolustea, edo goseak den jendearen atarramentua, edo Irak, Palestina eta enparauen paraderoa, baina deus gutxi egingo dugu tabernako aldarri itxuraz haserre baina funtsean otzanez harago. Egitez edo egin ezaz, mundu ordena honi eusten diogu guztiok; oharkabean bada ere(?), berorren zutabe diren erakunde eta jokamoldeak erreproduzitzen ditugu egunero egunero.
‎Kulturako gauzetan lardaskatzen hasi aurretik beti egin ohi dut sartu irten bat politikan, luzeak izaten baitira gure egoera petral honen adarrak, eta era guztietakoak haren ondorioak; aurten, berriz, jendearen kezkabide nagusiak politikarekin ez baizik ekonomiarekin duela zerikusia ohartzen naiz. Horrek esan nahiko luke, beharbada, orain hasten direla benetako arazoak, orain arteko gure koitak esne bitsetan bizi den jendearen denbora pasa zirela, gizarte burges ondo bizi baten buruko min existentzial hutsal samarrak, oinazeak oinaze; seinale litzateke, halaber, gobernuarekiko azken mus partidan burnien aldeko apustua egin zutenek hordago ustela jo zutela, norberaren kartak eta aurkariarenak baloratzen jakin gabe. Denon, baina batez ere beraien, kalterako.
‎Bada, bagara, badira horretaz kezkatzen direnak ere. Sarean lanean ari den jende ikaragarri bat. Euskal Herrian ez ezik, munduko beste hamaika bazter, unibertsitate eta eremu ezberdinetan.
2009
‎(2) Adiskidetasunarentzako informazioa ongi uler dezagun, lagunak mantentzeko borrokan ari den jendeari zuzendutako auto-laguntzarako liburuen rolaren antzekoa betetzen duela pentsa genezake. Baina interesgarriagoa da, aldiz, informazioaren teknologiak eguneroko harreman partikularrak sortu eta hobetzeko nola erabiltzen ditugun ikustea, besteak beste chat berriketak, testuak, posta elektronikoa eta ikus entzunezkoak.
2011
‎Eremu jakin batean euskaraz ari direnak" Euskel erria" dira, Araban Perez Lazarragakoak XVI. mendean esaten duen eran, eta 1803an J.P. Astarloak Bilbon bertso jakin batzuetan. Euskaraz komunikatzen eta bizi den jendea dugu, beraz. Baina lurraldean ez ezik, itsasoan ere izan daiteke euskal herri delako hori.
‎Beraz, erdaldunak Euskal Herria ez ulertzea, beharbada, ez da harritzekoa. Horregatik beste izen batzuk asmatu ohi dituzte, euskal kostaldean eta barnealdean bizi ohi den jendearen nortasun izena adierazteko.
‎Haien lehenbiziko lanetarik egin zuten Baigorrin: Bankan bazen La Rosee deitzen den jende inbalituen etxe bat, horretan sartua zen Baigorriko botikario bat, eta gau batez joan ziren haren etxera eta jo zuten. Eman zioten sekulakoa.
2013
‎Horrekin batera, euskaldunek, elebidunak izanik, gaztelerazko unibertsoa oso ondo ezagutzen badute ere, ez da berdin gertatzen alderantziz: erdaldun elebakarrek oso gutxi ezagutzen dute euskararen unibertsoa (euskaraz egiten diren gauzen eta aritzen den jendearen unibertsoa, alegia), eta gaztelerazko kanala ez da ezagupen hori handitzeko erabili.12
2014
‎Meza Santuak eta Kristau Ikasbideak markatzen duen bidea. d) Pedagogiaren arloan batasuna urratzea, bereziki gure lana dela uste dugu. Hala ere, nola eta zer mailatan batasun hori egin, gurasoekin eta gure hizkuntzari buruz ikasia den jendearekin kontatzeke ez genuke aurrera eraman nahi.
2015
‎Katakrak-ek komikien irakurle taldea antolatu du, Iruñean. Euskara ikasten ari den jendeari zuzenduriko egitasmoa izango da, komikia izango baita euskara praktikatzeko makulu, berorren erabilera eta adierazpen anitzekin. Proposatu dituzten bost irakurgaietatik, aurrenekoa eta azkena euskaldun berriak diren bi egilerenak izango dira, aurretik aipatuak ere biak:
2016
‎Orduan, torturatua izan den jendea osatzeko, sendatzeko, barnetegi gisa antolatu nahi dugu etxe bat. Bertan bilduko direnek beren gain hartuko dute etxeko jira.
‎Beste batzuentzat makarra hutsak, hipiak, erdaldunak, abertzaleak... Baina inoiz ez oharkabean pasatzen den jendea.
2017
‎kultur programazioaren bidez jendearengana heltzea, eta jendea Biba! ra hurbiltzea, haien sorkuntza lanak bertan lekua izango duela jakinda. Bestalde, arreta berezia jarriko dute Euskal Herriko eta euskarazko kulturan eta sortzaile hasiberriengan," kultura eta euskara munduan mugitzen den jendearen topagune" bihurtzeko asmoz, eta euskara hegemonikoa izango den gune bat sortuz.
2018
‎Areago: euskaraz mintzatzeko gai den jende gehiagok ikusten du ETB2 euskarazko kanala baino; eta ETB2 ikusten duten euskaldun gehienek (lautik hiruk) ez dute ETB1 ikusten (CIES, 2017). 9
‎Arratiako bailaran dago Artea, eta udalak utzi digu etxea. Ostatu moduko zerbait bihurtu da, eta han egiten zaie harrera igarobidean daudenei, hemen gelditu behar ez den jendeari. Pertsona horiei laguntzen zaie beren bizitza ibilbidea osatzen, norabait eramaten...
2019
‎Tripa-zorria esnatzen duen hamaiketakoa usaintzen da noizbehinka, kontuak esateko aitzakia ematen duena, gainera. Beste batzuetan hitzaldiak izaten dira, edo talde txikitan hitz egiteko bildu den jendea. Beti ere unibertsitateari akademiaren tribuna kendu eta gizartearekin parekatzea bilatzen da.
2020
‎Hor dago haren bizibalioa. Bestela esan, euskal momiak merkaturako edota politikarako izan dezakeen balioa ez da truke balio hutsa, bizi balioa behar du, bizi balioa sortzen ari den jendea behar duen moduan. Euskal zeraren espiritua sentitzen duenak berritzen du, hala edo nola, herri sentiera hura.
‎beti hartu behar dira aintzat entzuleak eta testuingurua, bai eta irakurleen jakintza maila (edo ez jakintza maila) mintzatzen den gaiaz. Xedea ez bada ere jendarteratze merke eta arina lortzea, bai izan liteke ahal den jende gehienarenganaino iristea, eduki aldetik ezer galdu gabe. Horixe da zereginik zailena eta filosofoek erantzun lioketen erronka bat.
2021
‎Halakoetan irakurleari" tori nik idatzitako artikulua" edo" tori nire hausnarketa" esaten zaiola iruditu arren, ni haur argentinarren" toma" horrekin askoz identifikatuago sentitzen naiz. Idatzi ditudan pieza guztietan hizkuntza gaietan lanean ari den jende ugariren hitzak eta jakintzak jaso ditudalako. Aurretik aritu izan direnen (aitzindariak eta ondorengoak) ezagupenak ekarri ditudalako.
2022
‎Unibertsitateetan arlo horretan ikertzen ari den jendea badela ukatu gabe, lan horiek ez daude erdigunean eta ez dago horretan ari diren guztien (eta ariko liratekeenen) arteko harreman handirik eta harreman hori egituratuko lukeen elkarlanerako tresnarik; are gehiago, ildo hori ez da ageri instituzionalki (arlo linguistikoak gaina hartzen dio arlo kulturalari eta soziolinguistikoari). Horra hor Euskal Unibertsitatearen zutabe bat.
‎Gainera, zuzenean egiaztatu ahal izan duen moduan, dantza, gehienetan, festa eta gozamenerako testuinguruetan agertzen da, zeinetan jendeak elkar igurzten duen, komunitatea ahaldunduz eta trinkotuz, gizarte artikulaziorako eta herrigintzarako duen gaitasuna agerian utziz. Slaveci gertatu zaion bezala, euskal dantzaren alorrera gerturatzen den jendeak euskaraz bizi den komunitatean erortzeko arrisku handia izaten du, euskal dantzarekiko eta euskararekiko konpromiso bikoitz horretan bizi baita gehienetan euskal dantzaren mundua.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia