2008
|
|
Argazkia gaizki interpretatu izanak (IDAZ 1), argudiozko eskutitzak duen helburua ez adierazteak (IDAZ 2 eta 3) edota deitzaile jasotzaileekin loturiko akatsek (IDAZ 4) koherentziarekin dute zerikusia, testuinguruak ezarritako beharrizanak baitituzte muinean. Informazioa ematean aurrekariak ez azaltzea, adibidez, argudiozko eskutitzetan (IDAZ 2 eta 3), eragiteko testuan funtsezkoa
|
den
informazioa ez ematea, eta argazkia deskribatzean ziurtasun eza adierazten duten hipotesi moduko baieztapenak egitea, kohesioarekin lotzen ditugu, testua eraikitzeko aukeratu den edukiarekin baitute zerikusia. Hirugarrenik, testuen ilokuziozko indarra erabat itzaltzen duten akats linguistiko zein diskurtsiboak (IDAZ 2, MINTZA 4, IDAZ 4) aurkitu ditugu.
|
|
Dena den, 1 eta 2 pausoak ematea beharrezkoa da, eta horietatik abiatuta, ostera, bestelako prozesuak sortu ahal dira, eta ez hori bakarrik, baizik eta maila horietan edozein prozesu parte hartzailetan garrantzitsua
|
den
informazio sormen eta kudeaketaren auzia azaleratzen dela. Batetik ea tokiko informazioa kontuan hartzen den ikusi behar dugu, eta datuak eta horien ondorengo iritzi eta interpretazioak zeinek egiten dituen, ea parte hartzaile berberak diren edo kanpoko teknikari bat den, finean, ea informazioaren sortze prozesu osoa plurala den.
|
2009
|
|
Batetik, euskara aditz hizkuntza dela onartzen badugu, litekeena da euskarazko itzulpenean ingelesezko bertsioan baino mugimenduzko aditz gutxiago topatzea, aditz hizkuntzetan mugimenduari buruzko deskribapenak satelite hizkuntzetan baino estatikoagoak izaten baitira. Bestalde, ingelesezko bertsioko mugimenduzko aditzen artean gehienak Moduzko aditzak izango dira, satelite hizkuntzetan aditzak biltzen baitu gehienetan Moduari buruzko informazioa; eta euskarazko bertsioan, berriz, Bidea adierazten duten aditzak izango dira nagusi, aditz hizkuntzetan Bidea izaten baita aditz nagusian biltzen
|
den
informazioa. Ziur asko, beraz, euskal itzulpenean Moduari buruzko informazioa galdu egingo da, eta Bideari buruzkoa, berriz, mantendu.
|
2010
|
|
Gertakizun baten oroimenari buruz ari garenean, ezberdindu beharra dago nagusia edo lehen mailakoa
|
den
informazioaren eta periferikoa edo bigarren mailakoa den informazioaren artean. Izan ere, gizabanakoak bere arreta gertaeraren eduki garrantzitsuenetara zuzentzeko joera du.
|
|
Gertakizun baten oroimenari buruz ari garenean, ezberdindu beharra dago nagusia edo lehen mailakoa den informazioaren eta periferikoa edo bigarren mailakoa
|
den
informazioaren artean. Izan ere, gizabanakoak bere arreta gertaeraren eduki garrantzitsuenetara zuzentzeko joera du.
|
|
Beste autore batzuek, Heuer eta Reisberg ek (1990) esaterako, kontzeptuen mailako bereizketa egiten dute. Autore horien ikuspuntuaren arabera, informazio nagusia argumentua ulertzeko ezinbestekoa
|
den
informazioa izango litzateke; informazio periferikoa, berriz, gertakizunaren mamia ulertzeko garrantzirik ez duena litzateke, hau da, informazio periferikoa aldatuz gero, gertakizunaren mamiak ez luke aldaketarik jasango.
|
|
Alabaina, galdetuz gero, teknologia komunikatzaile horiei esker mugitzen
|
den
informazioaren jabetza intelektualari buruz, gazteek kale egiten dute nabarmen: inkestatuen ehuneko laurogeiak ez daki, esate baterako, Interneten dauden irudiak edo musikak berrerabilgarriak ote diren, irabazi ekonomikorik batere bilatzen ez den kasuan.
|
2011
|
|
Informazio arauak: zabalik geratzen diren komunikazio kanalak eta erabakiak hartzeko prozeduraren barruan erabiltzen
|
den
informazio mota (sorturiko, banaturiko eta erabilitako informazioa) ezartzen dituzte.
|
2013
|
|
Atal honetan adibide zehatzen bidez frogatzen saiatuko gara enuntziatu parentetikoei esker, batzuetan, esataria bikoiztu, erdibitu edo bitan banatuko dela. Batetik, beste ahots batzuen enuntziatzaile izango da; hau da, besteren ikuspegiak ekarriko ditu diskurtsora, nahiz eta hor aditzera ematen
|
den
informazio edo edukiaren arduradun ez izan. Enuntziazio ekintzaren arduradun izango da soilik.
|
|
Ondorioz, kontabilitatearen eginbeharra barne kudeaketari begira, erakundearen planifikaziorako, kontrolerako eta erabakiak hartzeko beharrezkoa
|
den
informazioa bildu, antolatu, interpretatu eta komunikatzea da. Horretarako, erakundeek aipatutako hiru kontabilitate sistemak erabiltzen dituzte:
|
|
...lanek ikerlerro anitz zabaltzen dituzte, besteak beste goraipatzekoak dira, beste batzuen artean, Sinclair eta Coulthard (1975), Stubbs (1983) edota Edwards eta Mercer (1988); ikerlan horiek, ikasgelako parte hartzean sortzen diren oinarrizko arauak identifikatzera eta deskribatzera bideratuta daude, hitz egiteko txanda errespetatzera, irakasleak formulatzen dituen galderak aztertzera, pertinentea
|
den
informazioa garrantzitsua ez denetik bereizten irakastean erabiltzen diren estrategiak aztertzera, edota ikasleen ikaskuntza ebaluatzera eta antolatzera bideratuta dauden komunikazio alderdiak zeintzuk diren identifikatzera.
|
2014
|
|
Erakunde gardenek honako ezaugarriak dituzte: eskura ipintzen dute legalki argitaragarria
|
den
informazio guztia, positiboa zein negatiboa?, zehatza, denbora egokian emandakoa, orekatua eta adiera bakarrekoa (Heise, 1985: 209).
|
|
Gower ek (2006) dio informazio gardentasuna dela erakundeek egiten duten esfortzua beren ekintza eta erabakiak frogagarriak eta ulergarriak izan daitezen. Ematen
|
den
informazioaz gain, garrantzitsua da hartzaileek duten pertzepzioa ezagutzea eta neurtzea. Gowerren esanetan, ematen den informazioaz gain, kideek sinetsi eta bizi egin behar dute erakundea gardena dela.
|
|
Ematen den informazioaz gain, garrantzitsua da hartzaileek duten pertzepzioa ezagutzea eta neurtzea. Gowerren esanetan, ematen
|
den
informazioaz gain, kideek sinetsi eta bizi egin behar dute erakundea gardena dela. Emandako informazioarekin batera, partekatze hori egiteko modua zelan antzematen duten interes taldeek neurtzea garrantzitsua da.
|
|
Harreman publiko etikoen aldeko teoria baten alde lana egiten duten Fitzpatrick eta Gauthier-ek (2001) ere, Boken kontzeptua aplikatzen dute, eta horren harira diote komunikazio selektiboa beti dela susmagarria. Betiere, informazio hori erabakiak hartzeko beharrezkoa
|
den
informazioa denean eta ezkutatzearen azpian engainu asmoa dagoenean. Hala ere, azpimarratzen dute ez dagoela zertan publiko egin erakunde batean ezagutzen den guztia.
|
|
Gizabanakoak egunero izan dezake informazioa ahanztearen bizipena, baina okerra da pentsatzea ahanztea beti oroimen sistemaren ezaugarri ezkorra dela. Are gehiago, askotan ahanzteari esker gogora daiteke beharrezkoa
|
den
informazioa (Anderson, Bjork eta Bjork, 1994; Bjork, 1989). Abesti baten izenburua edo egun horretan autoa non aparkatu den oroitu nahi baldin bada, kontzientzian sartzeko lehian dabiltzan aukerak inhibitu behar dira.
|
|
Azken batean, laburki esate aldera, argi dagoena zera da, kirola serio hartu nahi badugu, hau da, jokoan dagoenaren inguruan kontziente izan nahi badugu, errealitate horrekiko erabilgarria izango
|
den
informazioa eskuratu dugula.
|
2015
|
|
Laburbilduz, Pirinioetako agerkari digitala sortzea ideia ona litzateke: oraingo komunikabideentzat mehatxu izateko ordez, aukera izan daitekeelako, Pirinioetako eskualdea kohesionatzeko tresna izan daitekeelako, existitzen ez
|
den
informazio biltegi eta sorgune interesgarria izan daitekeelako eta euskararentzat mesedegarri izan daitekeelako. Baina garbi dago, parte hartzea eta adostasuna lortu nahi badira, proiektua beheretik sortu behar dela, eta gogoeta prozesuan denek parte hartu behar dutela.
|
|
Eta horixe da, hain justu, ikerketa lan honek aztertu nahi izan duena: ea zer berezitasun dituzten egunkariek (oinarrian idatzizko komunikabideak) sortutako bideo albisteek eta zer harreman dagoen idatzizko albistearen eta ikus entzuteko sortzen
|
den
informazio piezen artean. Badago enpresa estrategia zehatzik ala iraultzaren sasoi honetan berrasmatu beharrak eramaten ditu horretan ere saiatzera?
|
|
438) erabiltzen zuten bideo mota izatetik, dagoeneko ikus entzunezko narratibaren ezinbesteko parte bihurtu da, narratiba informatiboaren ezinbesteko. Informazio osagarritzat jotzen du Larrondok bideoan aurkezten
|
den
informazioa. Ikus entzunezkotasuneranzko joera nabarmena dela dio berak egunkari digital nagusien kasuan, behinik behin,. El Pais eta El Mundo aipatzen ditu berak?, eta nola lortu duten ikus entzunezko informazio hori berehala eskuratzea euren egunkari digitalen webguneetan erakusteko.
|
|
Hala, bada, Berria egunkariak esaterako, kazetariak ia presentziarik ez duen bideoak lehenesten ditu eta El Correok, berriz, gizarte gaiak bultzatzen ditu gertuko estilo batean aurkezteko. Bestelakoa da Arak egiten duena, non telebista erako saio propioak ekoizten dituen, egunkarian lantzen
|
den
informazioa beste era batean aurkezteko asmoz. Saiakera akatsa fase horretan ulertzen da, baita ere, bideogintza oraindik ere ohiko erredakziotik kanpo ulertzea, eta hori, lagungarri baino oztopo da ikus entzunezkotze prozesuan.
|
|
Bestela, gehienetan, irudietan jasotzen dena idatzizkoa bikoizteko erabiltzen da (idatziz ala irudiz informazioa errepikatzen da) eta hori idatzizko lanaren kontra doa. Oreka egon behar da idatziz ematen den eta irudiz erakusten
|
den
informazioaren artean, osterantzean batak besteari kalte egingo dio, eta, audientziaren joerak kontuan izanik, idatzizkoak du galtzeko bideoak baino gehiago.
|
|
Agerikoa denez, idatzizko albistea ilustratzeko erabiltzen da batez ere bideoa komunikabide guztietan,% 65,26an idatzizko testua ilustratzeko bideoaz baliatzen dira medioak, hau da, testuan ematen
|
den
informazioaren lagungarria da bideoa, irudiek ilustratu egiten dutelako idatziz kontatzen dena. Beraz, kasu honetan, eta Masip eta Micók jada aurreratu zutenari jarraituz, idatziz kontatzen dena legitimatzeko irudiak dira bideoan jasotzen direnak (Masip eta Micó, 2009:
|
|
bideoak dauka eta idatziz lantzen
|
den
informazioa, gainera, agentziakoa izaten da, baita ekoizpen propioko bideoetan ere. Azpimarragarriena da, hala ere, bideoari ematen zaion lehentasunezko tratua El Correoren webgunean, produkzio propiokoa denean.
|
2016
|
|
Kontua da, nola neurtu aldagai horiek sortzen duten balioa? Zein da erabili behar
|
den
informazioa. Fase horretan, garrantzitsua da bereiztea balioa sortzeak izan duen kostua (dirutan edo dedikazioetan, bereziki) eta sortutako balioa bera.
|
|
Sare sozialek azken urteetan jasandako zabalkunde masiboak, era berean, haietan lantzen edo zabaltzen
|
den
informazioari buruzko eztabaida ere plazaratu du. Zenbait ikerketak gai hau landu zuten 2009 txerri gripearen pandemia aztergai hartuta, 2006an Twitter sortu zenetik lehenengo osasun izurrite handia izan baitzen.
|
|
AOI metodologia ikaskuntzaren ikuspegi induktiboan oinarritzen dela esaten da (Sherwood, 2004) eta kontzeptua bera oso sinplea izan arren, aplikazioa erronka bihurtzen da. Eskola magistralak antolatu ordez, ikasleek, talde txikietan antolatuz, irakasleak proposatzen dituen egituratu gabeko arazoak konpontzen dihardute; hau da, ez da arazoaren enuntziatu osoa aurkezten baizik eta ikasleak berak finkatu behar ditu arazoak, ezagutzen ez dituen kontzeptuak identifikatu, beharrezkoa
|
den
informazioa bildu eta soluzioak proposatu. Irakaslearen lana ikasle taldeei gomendioak ematea, iradokizunak egitea eta, beharrezkoa denean, gidatzea izango da (Smith, 2005).
|
2017
|
|
Horretarako, lehenik, neuromarketina ulertzeko beharrezkoa
|
den
informazioaren bilduma osatu dugu, marketinaren bilakaera eta diziplina erlatiboki berri honen aukerak eta mugak aipatuz. Giza garunaren ezagupenak marketinaren esparruan hartutako garrantzia ikertuko dugu.
|
|
Dena den, kasu horretan, baiezko eta ezezko erantzunen arteko diferentzia minimoa izan da. Emaitza hauek kontuan izanda, kontsumitzaileen ingurune soziala kontuan hartzea komeni dela uste dugu, horrela, ahoz aho igortzen
|
den
informazioa positiboa izan dadin saiatuz. Era berean, kontsumitzaileen datu pertsonalak eskuratzeko ekintza egokiak diseina daitezke markekin erlazio estuago eta pertsonalagoak sustatzeko.
|
|
Gure ikerketa lana aurrera eramateko, alor linguistikoa eta informatikoa uztartzen ditugu, biak beharrezkoak eta bateragarriak direlako ustean. Hain zuzen ere, BASYQUE aplikazioaren datu basean gordetzen
|
den
informazioa funtsezkoa da hizkeren arteko bariazio sintaktikoa aztertzeko, baina era berean, informazio hori baliatzen dugu lantzen ari garen aldaeren prozesamendua bideratzeko ere. Eta horrelako atlas linguistikoetan HAPren alorreko baliabideak integratzea berrikuntza ez ezik, aurrerapauso garrantzitsua ere bada, horrek erraztu egiten baitu batetik, aldakortasun sintaktikoaren inguruko datuak eskuratzeko eta aztertzeko aukera, eta, bestetik, bildutako adibideen tratamendu automatikoa bideratzeko lana.
|
|
BASYQUE Iparraldeko hizkeren artean dagoen aldakortasun sintaktikoa aztertzeko aplikazioa da. Bertan jasotzen
|
den
informazioak azterketa dialektologiko sinkronikoak nahiz diakronikoak egiteko aukera eskaintzen digu, hau da, momentu jakin batean edo urte jakin batzuetan zehar hainbat herritako hiztun euskaldunek egitura morfosintaktiko jakin batzuk nola erabiltzen dituzten jaso eta leku batetik bestera dauden desberdintasunak alderatzeko eta aztertzeko aukera eskaintzen digu19 Eta horixe izan da, zehazki, eus... Orain, lan hori oinarri hartuta eta lanaren emaitzak ikusita, euskalkiak aztertzen jarraitzeko gogoa eta beharra sentitzen dugu, gure ikergaia leku eta garai guztietako hizkeren azterketara zabaltzeko nahia.
|
|
Ez da bidezko testuan ez dauden informazioak sartzea. Bidezko eta beharrezko ere bada, ostera, testuan inplizitu geratu
|
den
informazioa esplizitatzea, gaurko irakurleak eragozpenik baldin badu testuak dioena ondo jasotzeko. Adibidez, Joanen lehenengo gutuneko hainbat pasarte anaforikoak dira, ez dute subjektua esplizituki jartzen.
|
2021
|
|
Ingumatik abiatuta10 eta bertan jasota dauden 129 aldizkariak aztertuz, egun bizirik dauden eta parekoen ebaluazioa aplikatzen duten 41 aldizkari identifika daitezke. Aldizkariek parekoen ebaluazioa erabiltzen ote duten edo ez jakiteko, aldizkarien webguneak aztertu eta ebaluazio prozesuaren atalean edo baliokidea litzatekeen atalean adierazten
|
den
informazioa erabili da. Irizpide hori aplikatu ondoren, parekoen ebaluazio itsua aplikatzen ez dutelako eta, ondorioz, aldizkari zientifikoen estandarrak erabat betetzen ez dituztelako, azterketatik kanpo gelditzen dira euskal aldizkarigintzan eta kulturgintzan garrantzitsuak diren hainbat aldizkari, hala nola Jakin, Elhuyar edota Bat Soziolinguistika Aldizkaria.
|
2022
|
|
[...] Terrorismoaren apologia ez egitea edota kasurik ez egitea, haren ekintzak zein komunikatuak zabaltzea jendartearentzat dituen ondorio txarrak zabaltzea baita. Une honetan, komunikatu terroristei" Isiltasun Paktu" bat ezartzea beharrezkoa izango litzateke, hori izango bailitzateke ezinbestekoa
|
den
informazioaren zerbitzu publikoak egin lezakeen ekarpen zintzoena (DSC, 1978b: 4.688).
|
|
Sistema horretan eskuz sartu behar
|
den
informazioa burst length eta text dira. Burst lenght zutabean hitz kopuruak sartu ditugu.
|
|
Galdetegietako galdera gehienak Txikipediako sarreran agertzen
|
den
informazioarekin erantzuteko modukoak dira. Horrela, Txikipediak eskaintzen duen informazioa ikasleei lagungarri zaien ala ez neurtzea izan da helburuetako bat.
|
|
Baina Wikipediaren kalitatearen pertzepzioak hobera egin du denborarekin, bereziki akademikoen artean (McDowell, 2017). Wikipedia tresna pedagogiko moduan erabili ostean, erabiltzaileak ohartu dira argitaratzen
|
den
informazioa justifikatu egin behar dela, erreferentziak gehitu behar direla, eta, beraz, Wikipedia proiektu fidagarria dela (Santacruz et al., 2019).
|
2023
|
|
5. Bilaketok Bilketako teknikariekin egin dira bilaketa aurreratuko iragazkiek eskaintzen dituzten aukerak baliatuz (www.bilketa.eus) eta gaurko egunean eskueran
|
den
informazio digitalizatua jasoz.
|