2006
|
|
Espazioan dago denbora. Nahia, alegia denbora, zulo bat baldin bada, ezinbestekoa da zuloa kokatzen
|
den
espazioa. Eraztunak, urrea bezain osagai du zuloa.
|
2009
|
|
Emergentzia da, bada, indarrak eszenatokian sartzea; oldar bizian agertzen dira bat batean, bastidoretik antzerkira jauzi eginez, indar bakoitzak bere bizitasuna eta gaztetasuna duelarik. Nietzschek onaren kontzeptuaren Entstehungsherd a30 deitzen duena ez da zehazki indartsuen energia, ezta ahulen erreakzioa; batzuk besteen aurrean eta batzuk besteen gain jartzen direneko eszena hori baizik; beraien artean zabaltzen eta banatzen
|
den
espazioa, elkarri zuzenduriko mehatxuak eta hitzak zeharkatzen duten hutsunea. Jatorriak senaren kalitatea, bizitasuna edo ahulezia eta gorputzean uzten duen marka adierazten duen bitartean, emergentziak, aitzitik, gatazka lekua adierazten du; hala ere, ez da borroka burutzen den eremu itxi baten gisa, aurkariak berdintasun egoeran liratekeen plano baten gisa irudikatu behar; gehiago da —on eta gaiztoen adibideak frogatzen duenez—" ez leku" bat, distantzia hutsa, aurkariak espazio berekoak ez izatea.
|
|
Garai bateko mintzairak eratzen ditu" kultura baten funtsezko kodeak" —garai bateko episteme, Foucaulten terminologian—, eta, horrekin batera, bere pertzepzio eskemak, bere aldaketak, bere teknikak, bere balioak, bere praktiken arteko hierarkiak, pentsatu eta hauteman daitekeenaren mugak finkatuz. Errealitate linguistikoak mugaturiko berdintasun eta ezberdintasunen adierazpen antolamendua nagusi
|
den
espazioan hautematen eta pentsatzen dugu gizakiok. Horrela definituriko esperientziaren mugetatik kanpo inozotasuna bakarrik kabituko litzateke —hortxe legoke humanismo eskatologikoa— edo ausarkeria, atrebentzia —esperientzia artistikoa—.
|
|
Kultura indoeuroparren mitoak ez dira adimena aurre logikoa izan zatekeen estadioa. Ez dira aztertu behar, beraz, estreinako herentzia komunaren hedarazle eta sorburu
|
den
espazio edo denbora batetik abiaturik, transmisio kronologikoan kate linealean ere. Egin behar dena, aitzitik, gizartearen gaineko jakintza tradizional baten mugetan, mitoen corpus heterogeneo hori antolatzen duen eta praktika instituzional eta errituen inguruan atontzen dituen kontzeptu sistema arakatzea da.
|
2017
|
|
Distantziaren bi terminoak indiferenteak eta aldagarriak izan beharrean, eta elkarrekikotasunezko erlazioa eduki, distantzia zabaldu egiten da abiatzen ikusten dudan gizonarengandik zelairaino, erlazio uniboko baten agertze sintetikoa bezala. Alderik gabeko erlazioa da gertatzen dena, bat batean ematen dena eta bere barruan nirea ez
|
den
espazio tarte bat zabaltzen duena, ezen, objektuak niganantz bildu beharrean, ihes egiten didan orientazio bat hartzen baitute.
|
2022
|
|
kutsadura, klima aldaketa, baliabide energetiko eta naturalak ahitzea, biosferaren dibertsitatea suntsitzea... Aro planetarioa hori dena gertatzen ari
|
den
espazio denbora da, modu berean gizateria osoan, testuinguru politiko, sozial eta kulturalen dibertsitateaz harago. Horregatik esan genezake, Alexandre Koyreren liburu garrantzitsuaren izenburura joz eta parafrasia eginez, gure aroa unibertso infinitutik ahitutako planetara igaro dela.
|
|
Horretarako, oso interesgarria da Homi Bhabharengana jotzea: modernitatean, baita aldirik berantiarrenean ere, eratu
|
den
espazio literario kulturalaz egin duen ikerketa kritikora. Kulturaren lekua (1994) liburuan, Bhabhak proposatzen du nazioen eta erakundeen bazterretara joatea kultura bila, unibertsalaren uniformitatearen eta identitate nazionalaren homogeneotasunaren azpitik.
|