Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2007
‎linguistikoak, testualak, soziopragmatikoak, eta estrategikoak. Hauek ikasle bakoitzak bere funtzioak betetzeko dituen beharren arabera landu genituzke, hau da, bere testuinguruak esango digu zeintzuk diren ikasleak dituen gaitasun linguistiko premiazkoenak, testuinguruan izan ohi den erabilerara moldatzeko landu behar dituen abileziak, zeintzuk testu mota erabili behar dituen... Adibidez, Haur Hezkuntzako irakasleak ipuinak edo haur hizkera landu ditu, baina saltzailea produktuen katalogoak sortzen eta aurkezpenak egiten trebatu da. Kurrikulu honetan horien arabera antolatu dira edukiak, helburuak eta ebaluazio irizpideak.
‎3 taulan" erabilera guztiekin" zutabeak adierazten du zein izan den Gipuzkoako tipologia horretako udalerri guztien erabileraren batez bestekoa aurreko edizioetan. " Erabilera 06koekin" zutabeak, aldiz, adierazten du zein izan den erabileraren batez bestekoa edizio berberetan, baina soilik 2006an neurtu diren udalerriak hartuta. Bi zutabe horietako portzentajeak alderatuta, ikusten da udalerri guztien batez bestekoa 0,18 baxuagoa dela hiru udalerriena baino.
‎Horren guztiaren ondorioz, hizkuntza gaitasuna eta kale erabileraren arteko korrelazioa adierazten duen indizeak behera egin zuen; haurren gaitasun erlatiboa eta kale erabileraren arteko korrelazioa adierazten duen indizeak, berriz, gora egin zuen. Nire ustez, gure artean nagusi den erabilera arauaren isla da hori: euskara bigarren hizkuntza duten haurrek –gainontzeko adin talde guztietako euskaldun berriek bezala– oso joera txikia dute euskara erabiltzeko familian eta lagunartean.
‎Hizkuntza komunitate txikia baina hizkuntzari atxikimendu handia diona da gurea. Izateko nahi hori, izaten segitzeko nahi hori da gakoa eta gako horretan baizik ezin da interpretatu zenbakiek erakusten duten jokamolde zenbait, haurrekin egiten den erabilera soziala, Mendialdeko belaunaldi berrietan antzematen den erabilera altua eta agian, deigarriena: euskararen ezagutza apal apala duen Tuteran, adibidez, euskal komunitate txikia euskaraz aritzea ezagutza tasagatik espero zitekeenaren gainetik ere.
‎Hizkuntza komunitate txikia baina hizkuntzari atxikimendu handia diona da gurea. Izateko nahi hori, izaten segitzeko nahi hori da gakoa eta gako horretan baizik ezin da interpretatu zenbakiek erakusten duten jokamolde zenbait, haurrekin egiten den erabilera soziala, Mendialdeko belaunaldi berrietan antzematen den erabilera altua eta agian, deigarriena: euskararen ezagutza apal apala duen Tuteran, adibidez, euskal komunitate txikia euskaraz aritzea ezagutza tasagatik espero zitekeenaren gainetik ere.
‎Bukatzeko, proposamentxo metodologikoa: gure artean teknologia berriei esker gero eta normalagoa dena, guregandik fisikoki urrun dagoen solaskide batekin aritzea bakarrizketak deitu beharrean solaskidea bertan ez dagoela egiten den erabilera deitzea. Izan ere, bakarrizketa nork bere buruarekin egiten duena edo inorekin ez egiten dena da eta guk neurtzen ditugun horiek ez dira halakoak izaten.❚
‎Hala ere, erantzun borobilik gabe, hainbat galdera egiteko aukera ikusten dut datuen irakurketan. Esaterako, azken hamarkada hauetan garatutako hizkuntza politika eta normalizazioan aurrera egiteko erabilitako baliabideak lotuta daude herrialde batetik bestera ikusten den erabileraren hazkunde erritmo ezberdinarekin. Edo, haur etorkinen eragina arrazoi nahikoa da 2001ean argi eta garbi ikusten zen euskararen erabileraren eta haurren presentziaren arteko lotura 2006an ahulduta agertzeko?
‎Gizarte aukerak beharrezkoak dira hizkuntza bat erabili ahal izateko, baina hiztunak hizkuntza horretan hitz egin nahi izatea da beharrezkoa hizkuntza horretan hitz egingo badu. Txillardegiren teorietan oinarrituz egiten diren interpretazioetan adierazten da euskararen ezagutzaren arabera egokitzen zaiona baino altuagoa dela ematen den erabilera, hiztunaren izan nahia, euskaraz bizi nahia edo hainbat teoriek deitzen dieten identitate etnolinguistikoa da gertakizun hau esplikatzen duena. Hizkuntza erabiltzeko nahia, hizkuntza horrekiko hiztunak duen jarrerak adierazten digu.
‎EAEn, Nafarroakoak eta Iparraldekoak baino aldekoagoak direnez, espero zitekeen lurralde horretako eragina handiagoa izatea dimentsio mikrosozialean gauzatzen den erabileran. Hipotesia berretsi da:
2012
‎Lehenago aipatu bezala, honetan datza, hein handi batean, behaketa bidezko neurketen balioa. Diskrezioaren irizpide honek ahalbidetzen du hiztunaren praktikak behatzea, eta jasotzen den erabilera behatzailea bertan ez balego bezalakoa izatea.
‎Esan dugu ISLn hainbat eremu edo mintzakiderekin egiten den erabilerari buruzko informazioa jasotzen dela. Eremu edo mintzakide horietako bakoitzaren emaitzak hartu, eta aldagaia laburtuko duen tasa bat
‎— Etxean egiten den erabilera aitortuaren tasa
‎Eremu formaletan jazotako igoera indartsu hori osatu eta birbaieztatu egiten da irakaskuntzari erreparatuta ere. Datu ugarik adierazten dute bilakaera hori, nahiz eta, tamalez, ez dugun irakaskuntzan egiten den erabilerari buruzko sintesi datu alderagarririk. Edozein kasutan, datuen argitara, ukaezina dirudi eremu formal nagusietan euskararen erabilerak nabarmen egin duela aurrera azken bi hamarkadotan.
2013
‎Beste hitzetan esanda, bizikidetzarako baldintza da herritar elebidunez osaturiko gizartea, euskara ere gaztelania bezala sasoizko duen gizartea. Eta osasuntsu izango bada, euskarak, beste ezein hizkuntzak bezala, gune partekatuez gain, behar ditu, jakina, bera" nagusi" den erabilera guneak ere. Lehenago aipatu dugun adostasun berrituak naturaltasunez bere egin lukeen zerbait da hau.
2015
‎Euskararen errealitatearen begiratokitik, gainera, hizkuntza gutxitu bateko hizkuntza komunitate" elebidun edo eleaniztun honen behar komunikatiboez" aritzea aberasgarriagoa gertatuko litzaiguke. Eta are gehiago, euskal ikerkuntza soziolinguistikotik" normalizazio" bidean jarri nahi den erabileraz eta interbentzioaz jardutea. Jakin badakigu hizkuntza bat garatuko bada, funtsezkoa dela gutxienez hizkuntza hori hitz egitea eta transmititzea (transmittere:
‎— Erabiltzen den erabilera eremu kopurua
2016
‎a) Kuantitatiboak: hizkuntzen erabileraren neurketa orokorrak, auzoetako neurketak, jardunHizkuntzen ahozko erabilera Aiako kalean eta leku publikoetan – Jose Anjel Aldai gune jakin batzuetako datuak sakonago ezagutzekoak, hizkuntza bakoitza zeinetan erabiltzen den eta zeinetan ari den erabilera galtzen; eta b) Kualitatiboak: arrazoietan sakontzekoak eta hizkuntzen erabilerak baldintzatzen dituzten faktoreak oro ezagutzeko, hizkuntza kontzientziaren ingurukoak, hizkuntzen prestigioari buruzkoak, erdaren sartzeko bideen gainekoak, kanpoko eraginetan sakontzeko, Aiatik kanpokoen iritziak ezagutzeko, erabiltzen diren hizkerak identifikatzeko eta ikertzeko, eta agian jardungune jakin batzuetako —zerbitzuetako hizkuntza erabilerak, esatera— jarduera hobeto ezagutzeko.
‎Hizkuntza ekintzaileentzat, neurketa hori hizkuntza politika ofizialeko inflexio puntua da. Gaur egun, manxerak geroz eta hiztun gehiago ditu, eta baita onespen ofiziala, azterketa publikoak eta oso azkar zabaltzen ari den erabilera ere (Kewley Draskau 2001). Gainera, hizkuntza biziberritzeko mugimendu indartsua eta gobernuaren babesa dute (askotan gobernuz kanpoko erakundeen bidez).
‎a) zonalde erdaldunen bilakaera bera izan dute Gasteizek eta Bilbok: 2006ra bitartean goranzko joera apala izan du bertako erabilerak, eta azken bost urtean zertxobait behera egin du; bi hiriburu horietako ezagutza maila %25 ingurukoa da, eta jaso den erabilera tasa %3 ingurukoa. b) Iruñean erabilera bere horretan dago 1997az geroztik, %2, 5 bueltan; c) Donostian, aldiz, aski bestelako panorama ageri da: 1989tik hona ia sei puntu egin du gora erabilerak.
‎Aurrera begirako erronkak urteotako berrietan ere gaztelania da, ingelesa ez denean, jaun eta jabe. Hori guztia dela medio, eten nabarmena dago eskola bidez bultzatu nahi izaten den erabileraren eta hainbat alorretako kontsumo kulturalaren artean. Eskola ez da erabateko gotorleku:
‎Hasiera batean datu orokorrak, eta ondoren jardunguneen araberakoak, aurkezten ditu, azken kasu honetan kale neurketen emaitzak ere erabiliz. Atalburu honen azken zatian eskolan gertatzen den erabilerari heltzen dio.
2017
‎— Erabileran eragiten duten faktoreei dagokienez, sexuaren araberakoak izan ezik, gainerako aldagaien araberako aldeak estatistikoki adierazgarriak direla ikusi da: adin taldeak, non azpimarratzekoa den erabilera baxuena gazteen (16 urtekoen) artean gertatzen dela; lehen hizkuntzak, non lehen hizkuntza euskara bada, erabilera altuagoa den; hizkuntza gaitasuna, non zenbat eta gaitasun hobea, orduan eta erabilera altuagoa; eta erraztasun erlatiboa, non zenbat eta euskaraz erraztasun erlatibo handiagoa, orduan eta erabilera altuago duten. hortaz, azken hipotesia estatistikoki ia osorik (sexuan salb... " Euskararen erabilera osoak honako aldagaiekin du lotura, hau da, honako faktore hauen arabera aldatu egiten da:
2019
‎5 Wikipedia hizkuntza jakin baten igoera digitalaren funtsa eremu horretan egiten den erabilera denez gero, komunikabide nagusi gisa hizkuntza hori erabiltzen duen online komunitate aktibo bat, gutxienez, identifikatu behar da. hainbat aukera zeuden horretarako, besteak beste, berriak, postazerrendak, Yahoo edo google. halere, esperientziak erakutsi du wikipedia komunitatea hizkuntza komunitate digital aktiboenen artean dagoela. horren ondorioz, aitzin adierazle gisa erabil daitek...
‎Aisialdian gauzatzen den erabilera mugatuko balitz aipatu zirkuituetara, errezeta erraza litzatele: diru gehiago inbertitu, ekintza gehiago bultzatu eta emaitza bikainak izango genituzke.
‎Lagina aukeratzeko Ondarroako Institutura jo nuen, bi arrazoigatik: alde batetik, herria euskararen arnasgune bat delako —8.397 biztanle zituen 2018an, INeren arabera—, eta interesatzen zitzaidalako jakitea euskararen kaleko erabilera hain handia den herri batean zelakoa den erabilera sare sozialetan; beste aldetik, laginaren potentzialitateagatik, Ondarroan adin horretan —batxilergoan, 16 urte bitartean— dagoen hezkuntza zentro bakarra delako. Ondorio estatistikoen Parte hartzea atalean (3.1.1 puntua) hobeto azalduko dudan bezala, ikasturtean 79 ikasle egon dira matrikulatuta batxilergoko 1 eta 2 mailetan; horietatik 72k parte hartu dute soslai soziolinguistikoa eta teknologikoa neurtzeko pausoan (lagin osoa), eta 50ek sare sozialetako jardunarenean (lagin hautatua). ez dira 16 urte bitarteko Ondarroako gazte guztiak, baina adin horretan herrian batxilergoa ikasten ari diren guztiak zentro horretan dabiltzanak
2022
‎Beraz, laburbiltzeko, esan daiteke euskararen ezagutza datua kalean egiten den erabileraren iragarle ona izan daitekeen arren, beste aldagai batzuk ere aintzat hartu behar direla, ezinbestez, hizkuntzen erabileraren konplexutasuna ulertzeko. Gainera, baldintza soziolinguistikoetara mugatu gabe, faktore sozioekonomikoak eta soziodemografikoak ere adierazgarriak dira.
‎Horrela, EAEKo eskualdeetako euskara gaitasuna eskualde horietan egiten den erabilera aztertuta, ezusterako tarte txikia dago, oro har (1 Grafikoa). Hurrengo bi datu horiek erkatzeko aukera ematen dute.
2023
‎Lehen gune soziolinguistikoan, gainera, gehiago egiten dute eremu pribatuan, kontsumitzaile gisa baino. Bigarrenean, aldiz, zerbitzuetan egiten den erabilerak etxekoa gainditzen du. Hirugarren eta laugarren gune soziolinguistikoetan, lankideekin euskara gutxiago erabiltzen da gainerako egoeretan baino.
‎Gogoetatik abiatuta, Euskaltzaleen Topaguneak bere III. Kongresua antolatu du, egindakoa aitortu, egoeraren analisia egin eta etorkizuneko erronkei aurre egiteko, eta, aldi berean, ildoak eta lan ardatzak markatzeko barne ariketa egiteko; erabileraren arora jauzi egin behar dugulako, euskara bezalako hizkuntza gutxitu baten biziraupenaren oinarri den erabilera, xede.
‎Nolanahi ere, hurbiletik jarraitzeko moduko datu batzuk ere agertu dira, euskararen erabileran atzera pausuak adieraz ditzaketenak. Horien artean daude ikerketan parte hartu duten LH4ko haurren euskararen erabileran antzeman den erabilera nabarmen baxuagoa, edota aisialdiko zenbait eremutako euskararen erabilera apala. Era berean, arretaz begiratu behar da etxeko erabilera elebiduna eta, haurrek duten euskaraz hitz egiteko gaitasun erlatiboa, aldagai horiek erabakigarriak baitira euren euskararen erabileran bai esparru formalean eskolan, eta, baita, lagun arteko aisialdiko sozializazioan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia