Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2001
‎Urte batzuen buruan datuak izango ditugu esateko oraingoa onerako ala txarrerako sukarraldia izan ei den. Hala eta guztiz ere, euskararen inguruan sortu den egoera printzipioz lagungarria ez dela onartu behar da.
‎Eta bizirauteko maila minimoaz ari naiz. Gauza bat baita behar lukeena ezinezkoa gertatzea (orduan egoera nolakoa den salatu eta ezagutarazi behar da), eta oso bestelakoa injustua den egoera bat lausotzea eta mozorrotzea," normal" eta legitimotzat hartzea. Hori, menperakuntzaren zere gineta interesa da beti; menperatuarena alderantzizkoa da.
2002
‎Beraz, soziolinguistikoki Euskal Unibertsitatea sortzeko inoiz izan ez den egoera onik badugu egun. Erreferentziak, ereduak eta bideak, berriz, gertu daude. Egiterik badago.
2003
‎Jarri izan balira, 25 urte bitart eko beste asko eta askorentzat euskara ez zatekeen hainarrotza izango une honetan. Baina apustua beste zerbaiten aldekoa izan da, eta begi bistan dago zein den egoera.
2006
‎Jakina, Adolfo Suarezen gobernuak ez zion itzulketari ekin. Eta orduantxe gertatu zen, hain zuzen ere, betiereko Espainian hain miragarria den egoeretako bat. Manuel Fraga Iribarnek berak sartu zuen Diputatuen Kongresuaren erregistroan, bere sinadurarekin, paperak Kataluniara itzultzeko talde mistoak Gobernu espainiarrari egindako eskaera.
‎Esan nahi dut, nola aldatu den egoera urte gutxian. Orduan eliza zen nagusi.
2007
‎Zeren eta irakaskuntzaren porrota, batzuetan, aski ez saiatzearen ondorio izan badaiteke ere, batzuetan irakaskuntzak berak porrot egiten du haur batzuekin, saiatu arren ere, eta bere ubidera, gizartearen ubidera eraman beharrean, irakaskuntzak berak botatzen ditu behin eta berriz bazterretara, ito arte erabiltzen ditu batzuetan bere zurrunbiloak, haurrak izan beharrean, gizaki izan beharrean, kodifikatu eta ordenatu beharreko mundu seriatu bateko ale bailiran. Hala, haur batzuek ondo ezagutzen ez diren zailtasunak dituztenean, gelaz gela eta psikologoz psikologo erabiltzen ditugunean, derrigorrezko irakaskuntza amaitu arte, sarri beraientzako egokia ez ezik batzuetan erabat nekagarri eta erasotzaile bihurtzen den egoera batera behartzen ditugu. Eta halakoetan ere ez dirudi zilegi hainbat haur, kosta ahala kosta, sistemara egokitzeko porrotaren ondorioz, ahaleginaren ahaleginez, nekearen nekez, birrindu gabe irakaskuntza sistematik ateratzea.
2008
‎Ikus dezagun zein den egoera kopuruetan. Eusko Jaurlaritzaren datuen arabera, 2007 ikasturtearen hasieran etorkinak 17.000 ziren derrigorrezko hezkuntzan, ikasle guztien %5, 5 Gaur egun EAEn etorkinak horrela banatzen dira hizkuntza ereduen arabera:
‎Orain dela gutxi, lagun birekin eleketan nengoela, gogoan iragan genuen ez ote litekeen, hurrengo egunen batean," Euskalgintzaren eztabaidaldiak" deitzen ahal liratekeen topaketa antzekoak antolatzen ahal. Mahai baten edo gehiagoren inguruan bildutakoen artean —eta ez euskalgintzako profesionalak soilik, noski— euskararen eta euskal kulturaren arloetako egituretan bizi den egoera aztertzeko eta hobekuntzarako bideak xedatzeko helburua har lezakete eztabaidaldi horiek. Galdera honakoa da:
2009
‎Beraz, zatiketa bat dago historikoki euskal nortasunari lotuak izan diren bi lurralde blokeen artean. Trantsizio espainiarretik ondorioztatu den egoera paradoxikoa da, gutxienean: izan ere, EAE sortzeak euskal nortasunaren aitortza dakar berarekin, baina nortasun horren adierazpenetik haren osagai historiko bat errotik ateratzen du.
2012
‎Hiru herrialdeen arteko ezberdintasun handiak ikusten dira, bai 2011ko datuetan, baita haien bilakaeran ere. Kasu bakoitzean eratortzen den egoera soziolinguistikoa ere oso ezberdina da. Datu horiekin parametro ezberdinak deskriba daitezke:
‎2011ko urria oso hilabete esanguratsua izan zen gure herri txiki honen historian. Mota askotako erpinak dituen gatazkarekin amaitzeko urrats handiak eman ziren, eta zabaldu den egoera horretan itxaropentsu agertu nahi izan genuen. Halere, jakin badakigu horrek besterik gabe ez duela ondorio praktikorik sortzen; eta, horrexegatik, Kontseiluak, aldaketa garai honetan ere, gure ekarpena beharrezkoa zela ondorioztatu zuen.
‎Joan den 2012 urtean zehar euskarari buruz hedabideek zabaldutako albiste eta iritzi batzuen iruzkin laburra egitea dagokit. Ez ohikoa den egoera horretan albiste berri asko sortu delako, baizik eta urtez urte errepikatzen diren gertakari setati batzuk azpimarratzeari beharrezkoa deritzodalako.
2013
‎Hogeitaka alderdik eta eragilek ETAri eskatu zioten" nazioarteko komunitateak egiaztatzeko moduko su eten iraunkorra eta aldebakarrekoa aldarrikatzea, jarduera armatua behin betiko uzteko borondatearen erakusle gisa". Era berean, ETAri eta Espainiako Gobernuari eskatzen zieten" indarkeriarik izango ez dela bermatzea eta normalizazio politikoa progresiboki garatuko den egoera" baterantz abiatzea, nazioarteko komunitatea bitartekari zela, eta Mitchell Printzipioetan oinarriturik, Irlandan gertatu bezala. ETAk berriro erantzun zion eskaerari, eta 2011ko urtarrilean su eten iraunkor eta egiaztagarria adierazi zuen.
2014
‎BPG oinarri duten iragarpen guztiek, alegia. Izan ere, enpleguaren datuan hobekuntzarik espero ez denez, Hego Amerikan (Txile eta Perun, batik bat) nahiko ohikoa den egoera ikus dezakegu: adierazle makroekonomiko onak (edo), errealitate mikroekonomiko askoz lausoagoa lagun.
2017
‎Zein ari da kalitatean eta interesean oinarritutako erabakiak hartzen? Bada, arduradun politikoak; hots, Jardunbide Egokien edozein eskuliburutan gorriz eta debeku seinale batez agertzen den egoera dugu geurean. Eta DSS2016k, hori ekiditera eraman beharrean, egoera hori bultzatzera eta zalaparta publikorik gabe onartzera eraman badu, jaia eskuetatik joan zitzaigun guztiz.
2019
‎Hemendik hasita, George A. Kennedyk erretorikaren inguruan burututako proposamena bereganatzen dute: hitzaren botere zabalaren barruan eremu mugatuagoa litzateke erretorika, hitzak erabilia edota jasoa den egoeran eragiteko duen gaitasuna (ibid.: 176).
‎Horrez gain, bere bizitzako hainbat oroitzapen bildu ditu eta Ipar Amerikako zenbait emakume sortzaile, idazle edota intelektual ezkongaberen biografiak gogora ekarri eta berridatzi ditu. Emakume horiek," etxetiartasunari berezkoa zaion autoeroapena" baztertzean," beren nia lantzeari" ekin zioten, ezkondu gabeko bizitza" maila sozial zein pertsonalean baliotsua den egoera gisa" defendatuz, eta" ezkontzaren aurkako hautuaren bitartez independentzia femeninoaren balioei forma eman zieten" (2016: 315).
2020
‎Nahikoa da eta aski begien irikitzea, ikasteko nola gurea bezain apala den egoeran bizi ondoren, azken ehun urteotan herri batzuek beren etnia nortasunaren errespetua irabazi duten, izan dadin politika jabetasunarekin edo gabe, beren ohiko dantza eta kanten alde lan egiteaz oso bestelako bideetatik, hola nola Fintar, Flamandar, Galestar. (Mirande, in Larrea 1985:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia