2007
|
|
Aurreko historia guztiak, nire ustez, gauza bat utzi du argi: eragiteko erak ugari dira, baina inportantea da" eragingarriena"
|
den
bidea bilatzea. Eragingarria azken helburua ondoen betetzen duena bada, lehenengo eta behin lortu nahi den helburua ezartzea komeni da.
|
|
Halere, hari berean, Euskal Herriko soziolinguistikako inkesten aitorturiko datuen arabera (Euskal Herriko Soziolinguistikako Inkesta 2001), elebidunak 2001ean 55.000 ziren Ipar Euskal Herrian(% 24,7), 1991ean aldiz 69.000 zirelarik(% 33,1). Beraz, mutatis mutandis, herrialde horretan euskararen kale erabileraren ehunekoak eta elebidunen ehunekoak bide paralelo bati jarraitzen zaiotela erran dezakegu, jaisten
|
den
bide bat. Hari berean," eraginkortasun indizea" ren kalkulatzea baliagarri litzateke, indize hori" behatutako erabileraren eta neurtutako ezagutzaren ratioa" delarik (ikus Altuna, Iurrebaso:
|
2009
|
|
— 1) Alde batetik, eraginkorragoa izan daiteke bide jeneralagoa azpimarratzea eta jarraitzea, maila, ekintza, ikuspegi, eta abarretan. — 2) Eta bestetik, errazagoa da bide partikularragoa jarraitzea, batez ere, gauden ukipen menpeko egoeran, izan ere, gauza bat da nahi dena eta bestea ahal dena, edo bestela esanda, gauza bat da utziko digutena (partikularragoa
|
den
bidea gehiago) eta bestea aukera dezakeguna errazago (partikularragoa dena, berriz ere).
|
|
Aipatutako liburuan heziketa arloa jorratu da. Honela Gipuzkoako hainbat ikastetxetan, tartean Andoaingo Aita Larramendi ikastolan, ikasketa emozionala eta soziala sustatzeko egin
|
den
bidea jasotzen da.
|
2013
|
|
Jasotze horretan, bide anitzak erabiltzen dira, agian bere aztergaia ere aniztasunaren inguruan aritzen delako. Txostenean aipatzen
|
den
bide aberatsa bat da honako bereizketan oinarritzen dena: " a) ukipen egoeran dauden hizkuntzen arteko harremanen ekologikoa; b) hizkuntza bakoitzak bere ingurune sozialarekin duen harreman ekologikoa" (63 or.), ukipen egoeran ematen diren harreman nagusien ondorioa izango delako, neurri handi batean, hizkuntza bakoitzaren inguruan eraikiko den harreman mota, nahiko ulergarria zaiguna gorago esan ditugunak hizkuntza ukipenari buruz kontutan hartzen baditugu.
|
2015
|
|
transmisioa ulertzeko eredu berri baten bila hizkuntz politikan eta soziolinguistikan helburu jakin batzuk aplikatu eta garatu direla. Euskararen egoerak behartuta, hizkuntz errealitatean esku hartzea izan da nagusitu
|
den
bidea. Horrekin lotuta egoera diagnostikatzea eta neurtzea, eta egitasmoak diseinatzea, gauzatzea eta ebaluatzea izan dira protagonismoa hartu duten jarduerak, beti ere planifikazioaren beharrak bultzatutako ikuspegitik.
|
2016
|
|
Nola egin hori? Aurreko atalean azaldu
|
den
bide batezko euskalgintzaz edo bide batezko hizkuntza plangintzaz baliatu behar da hemen ere. Euskarazko zerbitzu eskaintza eratu behar da hor ere, halakorik nahi edo behar duten euskaldunentzat.
|
2017
|
|
Behin eta berriro adierazi dugu Protokoloak ez duela inolako balio juridikorik edota loteslerik. Halere, kontuan hartuta Protokolora iristeko egin
|
den
bidea eta egun duen sostengua, balio sinboliko eta politiko handiko dokumentua dela uste dugu. Milioika hiztunen interesak defendatzen dituzten eragileek prestatutako proposamena da eta, beraz, erakundeek kontuan hartu beharrekoa.
|
|
Horrexegatik, prestatu dugun artikuluak badu behin behinekotasun handia plangintzaren lehen urratsak besterik ez dituelako jasotzen. Halere, lehen esan bezala, Protokoloak berak zortzigarren artikuluan zehazten zuen etorkizuneko lan ildoek nondik jo luketen, eta artikulu hau prestatzeko ildo bakoitzaren inguruan egindako lehen hausnarketa, lehen urratsak eta aurreikusten
|
den
bidea laburtzen saiatu gara.
|
2018
|
|
Bertan, euskararen hautuaren aldeko diskurtsoak egokitu beharra azpimarratzen du, orain artekoak duela 50 urte garatutako pentsamenduan oinarritutakoak direlako eta, beraz, nekez izan daitezkeelako eraginkorrak egungo mundu globalizatuan. Eskisabelek, lehenagotik lantzen ari
|
den
bidea jorratuz, feminismoaren diskurtsotik baliatu daitezkeen ideien inguruko proposamen interesgarriak plazaratu ditu.
|
2020
|
|
Izan ere, hedabide gehienen estrategia ez da indartsuak diren edo presentzia handiagoa duten euskarri edo plataforma utzi eta beste plataforma batzuetara migratzea. Orokorrean hartu
|
den
bidea edukiak euskarri edota plataforma ezberdinetan eskaintzea izan da.
|
2021
|
|
Gaitasunaz gain, norbanakoak hizkuntzarekin duen lotura afektiboak zerikusi handia du hizkuntzaren erabileran. Euskal Herriko Ikastolen Elkartea, Pulunparen bitartez, zubi hauskor hori indartu nahian ari da, orain artekoak bere fruituak eman dituela eta aurrerantzean emango dituela sinetsita, nahiz eta formatu berri honekin egin
|
den
bidea oraindik laburra izan. Horrenbestez, Ikastolen Elkarteak, aurrerantzean ere, egitasmoa zabaltzeko ahaleginean jarraitzeko asmoa du.
|
2022
|
|
Euskal Herriko lurralde ezberdinetan euskararen inguruan azken hamarkadetan egin
|
den
bidea ezberdina den arren (Amonarriz, 2019), jakina da bilakaera honetan hezkuntzak eta euskaltegiek pisu handia hartu dutela: besteak beste, EAEn adibidez, bitartean euskaldunen kopurua 275.600 hiztunetan hazi zen eta horietatik% 96ak euskara erakunde edo elkarte horiei lotuta ikasi zuela kalkulatzen da (Goikoetxea, 2016).
|
|
Baina, aldi berean, esku hartze egituratuagoak diseinatuta, zuzenean helburu den hartzailearengana jo ordez, fokua aldatuta. Merkataritzan edo enpresetan zuzenean eragiteaz gain (orain arte landu
|
den
bidea), fokua interes taldeetan ere jartzea proposatzen dugu, horiengan eragiteak orain arteko lana indartu dezakeelakoan.
|
|
Nola egin hori? Aurreko atalean azaldu
|
den
bide batezko euskalgintzaz edo bide batezko hizkuntza plangintzaz baliatu behar da hemen ere. Euskarazko zerbitzu eskaintza eratu behar da hor ere, halakorik nahi edo behar duten euskaldunentzat.
|