2004
|
|
Honela dio, aurrerago, delako txostena iruzkinduz: . Kapitulu mamitsu batean, hizkuntza bat gutiengo egoeran nola sartzen
|
den
aztertzen da baina azalpen berezia hartzen duke horrek: hizkuntzaren produkzioan eta erreprodukzioan diren eragileak (familia, irakaskuntza, komunitatea), antolaketa ekonomikoaren pisua, instituzionalizazioaren eta legitimazioaren inportantzia molde berri batean erakusten dira.
|
2011
|
|
Horren ondoren, hainbat gogoeta filosofiko egiten ditu blogariak. Gizakiak berezkoa duen alde basatiaren deia da behin eta berriro errepikatzen duen gaia, historia kontatu ondoren berriro gaitzaren edo gaixotasunaren krisiari heldu nahiko balio bezala, erantzukizunak eta eguneroko bizitza utzi eta munduaren alde ezkutua ezagutzera garamatzan indarren sorburua non ote
|
den
aztertzen ariko balitz bezala.
|
2013
|
|
Bigarren kasuaren (pasarte bat gehiegi analizatzearen) adibide bat liburuari hasiera ematen dion esaldia da. Hori ere aldatu dut edizio honetarako, eta irakurlearen esku uzten dut, interesik balu, aldaketa zertan
|
den
aztertzea.
|
2015
|
|
Bertara hurbildu dira, ahal izan duten gertuen, eta desmasiaren larritasunaz ohartu dira, are eta gehiago, gizonetako bat uretara murgildu, eta ur azpian zuloa noraino ailegatzen
|
den
aztertu duenean: –Metro bateko zabalera eta ia 2 metroko altuera ditu zuloak, eta lehen eta bigarren kubiertaren artean egina dago?, jakinarazi die gizonak, ur izoztutik atera denean.
|
|
ondo luketeela azterketa xehe bat, bi ildo paralelotan garatuko litzatekeena: lehenengo eta behin, euskara batua zer
|
den
aztertzea, alegia, nola diseinatu zen (diseinatu zenean) eta zertan bilakatzen ari den batetik, eta bestetik ea euskara benetan bihurtzen ari ote den kultura hizkuntza bat, alegia, goi mailako kultura modernoa naturaltasunez transmititzeko gai den hizkuntza bat. Bi prozesu desberdin baitira, bata bereziki hizkuntzalarien gain doana eta bigarrena komunitate zientifiko euskaldun osoaren gain.
|
|
Teknologiaren izaera zein
|
den
aztertu nahi dugunean, razionaltasunari buruz mintzatzea teknologia bera zer ez den jakiteko modu hoberenetarikoa izan liteke, Heideggerren ustez. Heideggerrek berak jakin bazekien teknologia zer ez den:
|
|
zenbat jatea komeni
|
den
aztertzen da, eta, besteak beste, adinaren, urtaroaren edo herrialdearen
|
|
–ikerketa txostenaren izenburua egokia
|
den
aztertzen:
|
|
Aurreko jardueran atomoen egitura nolakoa
|
den
aztertzeko aukera izan duzu, baina jakin badakigu
|
|
adierazpena hainbat zenbakiz ordezkatzea eta berdintza betetzen
|
den
aztertzea, edo
|
|
pertsona bizi
|
den
aztertu du talde horrek. Ikerketan bildutako datuak barra diagrama hauetan
|
|
–egindako kilometro kopuruaren arabera kotxerik egokiena zein
|
den
aztertzeko aurreko bi
|
2016
|
|
Orobat, eskolaz kanpoko egoerari begiratu behar zaio. «Eskolatik kanpoko erabilera nolakoa
|
den
aztertu litzateke; hau da, jendartean nolako aukerak dituzten euskaraz aritzeko eta jasotzen duten hizkuntza eredua (inputa) zenbatekoa eta nolakoa den. Argi dago eskola ez dela nahikoa jendarte osoa euskalduntzeko».
|
|
1981eko datuetan, gipuzkoarren %40 ageri ziren euskaldun; 2011n, %53 Altunaren ustez, ordea, ezagutza nola handitu
|
den
aztertzean, ezin zaie zenbakiei bakarrik begiratu: «Hiztunen nolakotasuna ere aintzat hartu behar da.
|
|
Justiziaren beltzunea nabarmendu du Europako Kontseiluak azken txostenean. Hizkuntza Gutxituen Europako Ituna betetzen ote
|
den
aztertzen du aldian aldian, Espainiak sinatua eta berretsia du, eta Frantziak oraindik ez du berretsi?. Kontseiluak ohartarazi du Espainiako legeetan bertan dagoela hutsunea:
|
|
Aurreko jardueran, informazio genetikoa zelulen bidez nola transmititzen
|
den
aztertu duzu. Gai
|
|
–ikerketa txostenaren izenburua egokia
|
den
aztertzen
|
|
– , emaitza onargarria
|
den
aztertu du.
|
|
– , emaitza onargarria
|
den
aztertu du.
|
|
– , emaitza onargarria
|
den
aztertu du.
|
|
– , emaitza onargarria
|
den
aztertu du.
|
|
kotxerik egokiena zein
|
den
aztertzeko aurreko
|
|
bati zenbaki bat egokitzea da, aurretik ezarritako eredu bat zenbat aldiz errepikatzen
|
den
aztertuta.
|
|
Emaitza onargarria
|
den
aztertu dut.
|
|
Polinomioak faktorizatzeko orduan, hiru bideetatik egokiena zein
|
den
aztertu behar da beti,
|
|
egokia ote
|
den
aztertzea, ekoizpenean
|
|
izan dadin, ikastetxearen teilatuaren makurdura egokia
|
den
aztertu duzue, eta,
|
|
ipini nahi diren gainazalaren makurdura egokia ote
|
den
aztertzea, ekoizpenean
|
2017
|
|
–Hasteko, norbanakoaren elebitasuna positiboa dela esango genuke. Hala ere, egoera diglosikoetan bi hizkuntzen erabilera modua zertan
|
den
aztertu behar da maila indibidualean eta kolektiboan? 189 Gurera etorrita, galdera ziri bat abiapuntu: euskaldun gehienen elebitasuna positiboa al da gaurko euskalduntasunaren egoeratik begiratuta?
|
|
Emaitza onargarria
|
den
aztertu dut.
|
2018
|
|
Irudi batek nola hartzen duen esanahi bat. Sinbolizazio prozesua nola egiten
|
den
aztertzea. Adibide batez esanda:
|
2019
|
|
Argigarria litzateke, zentzu honetan, 1970etik honako hamarkada bakoitzean, euskararen inposaketa? kontzeptua zein esparrutan erabili den edo zein alorrekin lotu
|
den
aztertzea. Esango nuke, 80ko eta 90eko hamarkadetan, askotan hitz egin zela irakaskuntzako eta Gipuzkoako udal administrazioko euskararen inposaketaz, esate baterako.
|
2021
|
|
Etengabe. Kanpotik entzuten denean, nola entzuten
|
den
aztertu behar dugu. Abesti bat buruan izatea eta abesti hori kantatzea desberdina da, ezta?
|
|
Eszenatokiak, pertsonaiak, sinboloak, argumentua, gaiak... era horretako gauzak aztertzen ditu. Egileak planteatu duen ariketa zein
|
den
aztertzen du eta ze mailataraino lortu duen ariketa hori ondo egitea. Zer nolako erabakiak hartu diren aztertu behar luke, eta erabaki horiek egokiak edo desegokiak diren baloratu behar luke, irakurketan jaso duen inpresioaren arabera.
|
|
Beraz, pertsona da janzten duen horri nortasuna ematen diona. Orain garrantzitsuagoa da norbere nortasuna nolakoa
|
den
aztertzea, eta ezagutzea eta horren arabera arropa aukeratzea, herri baten nortasunean pentsatzea baino".
|
2023
|
|
Bigarren atalean (Zaintzaren mundura gerturatzen) zaintzaren kontzeptualizazioa egiten da, eta berau Ongizate Estatuaren eta gizarte zerbitzuen sistemen logikan kokatu. Euskal erakundeetan hau guztia nola inplementatu
|
den
aztertzen da segidan. Hirugarren atalean (Pertsonen beharretatik begiratuta) eraikuntza hau guztia adineko pertsonen egunerokotik irakurriko dugu, Koro2 izeneko pertsona baten adibidea oinarri harturik.
|