2000
|
|
Honela," erdi tabu edo (izan) diren gaiak lotsa zuririk gabe jorratzeko gogoa" (Jakin 106) erakutsi du. Baina, gai hauek guztiak gai bakar baten inguruan harilkaturik
|
daudela
esan genezake: desioaren inguruan.
|
2009
|
|
Eta alde horretan, justu, errekatxo batek salatzen dituela, daude sorgin lezak, urak egindako koba handiak. Bertan tunelak
|
daudela
diote ezagutzen dituztenek, baina tunelok ez direla gerra sasoian eginekoak. Eta sorgin leizeetan Sirpea bizi ei da, sugetzar handi eta itzela.
|
2015
|
|
Ekitaldiaren amaitzearekin, gabardinadun bat inguratu zaie oholtzara igo direnei trenpu txarrez. Atxiloturik
|
daudela
esan die, eta handik pare bat kaletara dagoen komisaldegira eraman dituzte agudo. " Oraindik ere horrela", pentsatuko dute komisaldegira bidean.
|
2021
|
|
Beste zenbaitek, berriz, GE1 en diskurtsoari jarraiki liburuaren balio artistikoa eta estetikoa goratzen badute ere (MIR1, HIR1), gaur egun inoiz baino medio gehiago
|
daudela
esaten dute formatu eta adierazpide guztien etorkizuna eta elkarbizitza bermatzeko. Hala eta guztiz ere, literaturarekiko eta horren didaktikarekiko ezarritako irudi eta inertzia jakin bat dagoela diote LIR1 ek eta LIR3 k, eta horri aurre egiteko ikuskera hori deseraiki behar dela lehenik, gehitu dute.
|
|
Testuinguru horretan, unibertsitateak egin dezakeen giltzarri lanari azpimarra jartzea inportantea dela uste du IE3 k, alde batetik, elkarrengandik ikasteko, eta bestetik, praktika onak eta egiteko modu jakin batzuk zabaldu eta estandarizatzen laguntzeko. Norabide berean, irakasle sortzaile asko
|
daudela
dio IEE1 ek," zoritxarrez testuliburuetara besarkatuta bizi direnak", eta bere hitzetan, dituzten gaitasunen jabe egin daitezen eta sormen hori haien irakas jardunaren ardatz egiten lagundu litzaieke, bai unibertsitatetik, bai ikastetxetik bertatik. Izan ere, material hori ezagutzea bezain inportantea hura modu sortzailean eta kritikoan erabiltzea dela eransten du IE4 k.
|
|
Eremu jakin batzuk eta salbuespenak egon daitezkeen arren, joera nagusia hori dela zehazten du, eta bere kezka adierazten du. Arrazoi ugari
|
daudela
dio, baina elementu traktore garrantzitsuenetako bat ikasleen erreferenteak direla uste du ere. Izan ere, borondate propioz aukeratutako euskal literatur kontsumoa kontuan hartuta, eta musikagintza alde batera utzita, YouTube, Instagram edo Twitch en nerabeek kontsumitzen dituztenak gaztelaniazkoak edo, zenbait kasutan, ingelesezkoak dira, eta eduki horiek mintzagai bihurtzen direnean, horien inguruko elkarrizketak, txantxak edota esamoldeak ere kasu askotan gaztelaniaz gertatzen dira.
|
|
" Oro har, ekonomia batek langileei eskatzen dizkien ezaugarri espezifikoak, jokabide ezaugarriak, gaitasunak eta xedapenak
|
daudela
esan nahi dute korrespondentzia teoriek. Behar ekonomiko horiek hain dira indartsuak, non gizarteak, batez ere eskolan, beste sektore batzuetan zer gertatzen den" erabakitzen" duten".
|
|
Diagnosiarekin bat dator IE2 ere, eta baieztatzen duenez, gero eta eskaintza handiagoa eta zabalagoa dago euskarazko literaturan; Espainiako produkzioarekin alderatu ezin bada ere," oso egile onak"
|
daudela
dio, bai eta literatur mugimendu handia ere. Hori kontuan hartu eta ezagutu behar dela uste du elkarrizketatu honek ondoren autoreak zein obrak geletara hurbiltzeko baina, haren iritzian, salto handia dago euskaraz ekoizten den literatur bolumenaren eta gerora ikastetxeetan gelaratzen denaren artean.
|
|
Alde batetik, ikasle profil orokorrari erantzuteko planteamendu eta irizpide metodologikoak proposatu daitezkeela, modu orokor batean, eta izaera batekoak zein bestekoak, eta horien artean sartuko genituzke, adibide baterako, metodologia aktibo desberdinak. Baina bestetik eta horrekin lotuta, diseinatzen eta inplementatzen diren proposamenen oinarriak eta abiapuntuak
|
daudela
dio. Hau da, metodologiak arrakasta izan dezan zer beste printzipio hartzen den kontuan, eta horien artean, ikaslearen errealitatetik zein hezkuntza testuingurutik hurbil egon daitezkeen elementuak aurkitzen ditugu:
|
|
Ikasleen kasuan ere, profil oso desberdinak
|
daudela
esan da lehen, baita horrekiko dauden pertzepzio65 ezberdinak ere. Galdetutako nerabeen artean irakurzaletasuna nagusi ez den arren, asko irakurtzen duten eta zaleak direnak ere egon badaude, baina, beharbada, bi kontzeptuen arteko desberdintasuna argi uztea komeni da, zuzenean ez bada ere, elkarrizketatuen hitzetan irakur daitekeelako.
|
|
Galdetutako nerabeen artean irakurzaletasuna nagusi ez den arren, asko irakurtzen duten eta zaleak direnak ere egon badaude, baina, beharbada, bi kontzeptuen arteko desberdintasuna argi uztea komeni da, zuzenean ez bada ere, elkarrizketatuen hitzetan irakur daitekeelako. Hau da, irakurtzeko ohiturei edo praktikei dagokienez, ikuspegiak urrunago
|
daudela
esan genezake, eta galdetutako heldu batzuen aburuz, ikasleek irakurtzeko ohitura handirik ez duten bitartean, beste hainbatek gazteek" inork baino gehiago" (MIR1, IEE1) irakurtzen dutela baieztatu izan dute aurreko ataletan; alde batetik, ikastetxean eskatzen zaizkienak kontuan hartuta, oso kontuan hartzeko irakurgai kopura delako (MIR1), eta, bestetik, gustuko duten hori irakurri irak... Zaletasunaren kasuan, aldiz, pertzepzioa homogeneoagoa da eta, oro har, nerabezaroan literaturarekiko zaletasun handirik ez dagoela antzematen da.
|
|
Gizarte errealitatearen dimentsio sinboliko horren baitan biltzen eta antolatzen diren kultur erreferentziak desegituratuta
|
daudela
dio Petit-ek (2015) batez ere, heredatutako kulturaz ari zaigu eta hori kulturarentzat oso arriskutsua dela eransten du. Horren ondorioz, hizkuntzak adierazpide kulturalak gogora ekartzeko ahozko literatura jartzen du adibide gisa eta adierazteko gaitasuna galtzen joan dela irizten dio, eta hizkuntzak gauzen berehalako izendapenerako ia besterik ez duela balio ondorioztatzen du.
|