2000
|
|
Bestalde, oso testu motzak, irakurterrazak dira, edozein lekutan irakur
|
daitezkeenak
. Gainera, umorea eta ironia darie kontakizun hauei.
|
2001
|
|
Baina Frantziako kritika estrukturalista aipatu badugu ere, badira zenbait lan ikuspuntuaren eremu mugatuan aurrekari garrantzitsu gisa har
|
daitezkeenak
. Horrela, Bigarren Mundu Gerraren ondoren, Iparrameriketako Lost Generation eko idazleen obren itzulpen arrakastatsuek kontateknika berriei buruzko ikerlanak eragin zituzten.
|
2005
|
|
Badago nolabaiteko oroit mina iraganean lotu diren gertaerekiko, Jimenezentzat epopeia eta oroimen iturburu direnak. Berriz, gaur egungoak izan
|
daitezkeenak
, oro har, ilunago agertzen dira, horietan ez da epopeiarik edo oroit minik antzematen.
|
|
Horrela, adjektiboen eskutik ipuin triste, barregarri, garratz, lotsagarri, zahar eta itsusiak topatuko ditugu, izaerazko kalifikatzaileekin alegia. Pertsonen izaeraren kalifikatzaileak ere izan
|
daitezkeenak
. Bestalde, eta bigarrenez, izenlagunek gaia aurreratzen digute, ez digute ematen ipuinaren argumentu osoa baina bai laguntzen dute berau ulertzen.
|
|
Guztira berrogei liburu jorratu ditugu ipuin bildumak guztiak. Kanpoan utzi ditugu aldizkari eta lehiaketako ipuinak, lan argitaragabeak eta baita haur eta gazte literaturan sar
|
daitezkeenak
ere. Garrantzia liburu argitalpenei eman nahi izan diegu.
|
2008
|
|
Badira bi obra mota, kalitate handiarekin lotuta egon
|
daitezkeenak
: a) batzuk irakurle normal batek irakurtzeko modukoak dira:
|
2009
|
|
Hala ere, badago hainbat gaitz, udagoieneko lehi baltza esaterako, botiken bidez ere saihestu ezin
|
daitezkeenak
.
|
2011
|
|
Jatorrizko polisistemako bestelako informazioa ere jasotzen da, baina hori ere, itzulpenarekin lotu
|
daitezkeenak
legetxe, kritikari bakanek baino ez dute aipatzen. Gisa horretakoak dira, esaterako, obra jatorrizko kulturan eskolako irakurgaia ote den, beste hizkuntzetara itzuli izan den, probokatzailea izan zenetz bere garaian eta kultura giroan, obrak arrakasta gehiago izan ote duen bere kulturan edo handik kanpo, obraren ibilbidea zein izan den, hari buruzko ikerketarik egin denetz, kritikak lanaren inguruan zer esan duen, edo jatorrizko sistemaren barnealdean ala periferian kokatzen den.
|
2015
|
|
Ikusi dugun moduan, aurreko zenbakian izenburu bereko artikulu bat argitaratu zen, Juaristiri egotzi dioguna, eta honakoa ere berea delako traza guztia du. Horien ondoren ageri zen halaber poema sorta bat, Euskal Erriko Neskatxatxoak Vasquitos y nesquitas izenekoa, horiek ere Juaristirenak izan
|
daitezkeenak
. Izan ere, euskal tradizio intelektualari (Ignazio Loiolakoa, Larramendi, Labairu) eta euskal tradizio katolikoari erreferentziak azaltzen ziren, eta neurri handi batean, Euskal Herriaren eta Espainiaren loturen gainean ziharduten.
|
2019
|
|
Gizonezko matxistek egin ohi dituzten iruzkin topiko ugari txertatzen dira eleberrian ere, maiz umore beltzarekin lotuta daudenak eta edozein emakumerentzat ofentsa handia izan
|
daitezkeenak
. Adibidez:
|
|
Nola hitz egin bestela inkomunikazioaz, zeloez, gudari buruz eta sufrimenduari buruz, edo beren bizitza eta ingurukoena hondatzen dutenen mundu ikuskeraz eta jokaera naturalizatuaz? Umorearen eta ironiaren funtzionalitate zabalaren atala osatzeko, aipatu nahi dugu batetik, Bioletarekin ligatzeko ere umorea darabilela, txiste bat kontatzen baitio (60) eta bereziki bitxia suertatu zaizkigula narratzaileak zenbaitetan egiten dituen konparazioak, nahiko umoretsuak izan
|
daitezkeenak
. Esate baterako:
|
2021
|
|
Zentzu horretan, HIR1 en ustez batak ez du bestea kentzen, eta ikasleentzat erreferente izan
|
daitezkeenak
ere gelara eraman behar dira, bere iritziz, adin horretakoek" askoz gauza tangibleagoak" eskatzen dituztelako. LIR2 ek ere literaturako programazioan biek ala biek izan behar dutela haien lekua baina, hala eta guztiz ere, ohartarazten du ezin dela mugatu kanonikoak diren autore eta obren eta gazteentzat hurbilagokoak diren erreferenteen nahasketa batera.
|
|
Horri jarraiki, bi ideia garrantzitsu harilkatzen dira ikastetxeetan proposatzen diren irakurgaien inguruan: alde batetik, zer irakurgai eta zer motatako irakurketa proposatu, hots, autore eta obra kanonikoak, ikasleengandik hurbilago egon
|
daitezkeenak
, obra bakarra edo aukera askekoa, ikasleek hautatutakoak izan behar diren edota irakasleek proposatutakoak, zer lanketa egiten den irakurgaiekin, etab. gai honi ondoko atal batean helduko zaio modu sakonagoan; eta, bestetik, nola inplikatu behar diren familiak eta hezkuntza komunitateko beste zenbait kide irakurketari berezkoa duen izaera soziala emateko eta literaturaren transmisioaren zein bali... Azken ideia hori, halaber, ikasleen ikaskuntza prozesuarekiko inplikazioarekin nahiz ardura hartzearekin lotuta dagoen zerbait da.
|
|
Ez dugu guztiok partekatzeko denborarik izango, baina asmoa da guztion ekarpenak horma irudi batean biltzea eta horman jartzea. Beraz, eskatuko dizuet nahi duenak hartzeko hitza, eta ea 4 ekarpenetan 4 bat egoera irudikatzea lortzen dugun, egoera horietan senti
|
daitezkeenak
aipatzeko, eta pentsatzeko nori oparituko geniokeen aipua, bizi duen egoeratik ateratzeko aholku gisa".
|