2000
|
|
Baina, liberalismoaren ikuspuntutik, lehenengo eskakizunak, barne murrizketak ezartzera bideratutakoak, alegia, onartezinak dira, dagoeneko ezaguna egiten zaigun argudio liberalean oinarrituta: barne murrizketok gizabanakoaren autodeterminazioa oztopatzen dute, gizabanakoek antzinako autoritateak eta praktikak kolokan jarri ezin dituztelako eta, beraz, beraien bizitza onaren ikuskera ezin berrikus
|
daitekeelako
. Itsu itsuan onartu behar dituzte, beraien zentzu kritikoa alboratuz eta zapalketari bidea zabalik utziz.
|
2001
|
|
Eskuindarrak ere badira euskararen aldekoak —lehen orain baino gehiago, egia esan— eta euskararen kontra daudela egia izanik ere, onartezina da gaur egun jarrera hori. Bai ikuspuntu politikotik, pertsonaren eskubideak urratzen direlako, bai kulturaletik, ondare kulturalaren kontrako erasorik onartu ez
|
daitekeelako
, eta baita soziologikotik ere, euskararen kontrako diskurtso tinkoari ezin zaiolako jendaurrean eutsi. Beraz, derrigorrezkoa da, neke arrastorik gabe, UPNren eraso horri aurre egitea, eta ez besoak gurutzatuta gelditzea.
|
2002
|
|
Baliteke kezka horien oinarrian arazo sendoa izatea, ze ren asko baikara idazterakoan —edo beste batzuek idatzia irakurtzerakoan— ideia konplexuak azaltzeko —edoulertzeko— zailtasun handia sentitu izan dugunok. Halakoetan, mugak norberarenak direla pentsatu ohi dugu batzuek; baina hainbat euskal idazleren artean ere antzeko bizipenak pairatu direla jakiteak norberak duen muga baino arazo sakonagoa izan
|
daitekeelako
susmoa pizten du.
|
|
Egia da hizkuntz normalkuntza esparru pribatuetan ezartzea zaila dela, interbentzio zuzenerako aukera gutxi dagoelako eta gizabanakoaren askatasuna urra
|
daitekeelako
. Baina, aipaturiko zailtasunak ez ezik, badaude bestelako arrazoiak ere; zientziari dagozkionak, esaterako.
|
2003
|
|
Nolanahi ere den, aintzat hartzeko moduko lan garran tzitsua dela pentsatu behar dugu, alde batetik, instituzioen aldetik borondate sendoa sumatzen delako (honetaz, irakur bedi Iñaki Uriarte arkitektoak abuztuaren 21eanGara nargitaratu zuen kritika gogorra) eta, bestaldetik, lan guztienoina rrian filosofia orokor eta komuna antzeman
|
daitekeelako
. Egia da lantaldeen joera izan dela goieneko egoera ideala irudikatzea, eta oraingo egoeratik ideal horreta rain oko tartea handia —handiegia— izan daitekeela zenbait arlori dagokiola, baina ez da txarra izatez, bidearen luzea izan arren, helmugak argi zirriborratzea.
|
|
Oke rragoa ren beldur. Beti gerta
|
daitekeelako
gauzak okerrera egitea, jite patetikoko baikortasuna, ikuspegi" p raktikotik" errenta gutxikoa beherantzako interesa rekineta salgarria, bereziki orain bezalako itolarrietan. Okerr agokoak ere okertzen jarraitzeko aukera izango du, baina okerrena baliabide eta babes instituzionalarekin batera euskararekiko atxikimendua eta hizkuntza eskubideen kontzientziak euskalgintzan bertan zein gizartean duten itzala galtzea da.
|
2006
|
|
Gurera ere ekar
|
daitekeelako
iruditzen zait interesgarria eztabaida. Euskal literatura soilik euskaraz idatzita dagoena da?
|
2007
|
|
Orain arte liburutegien katalogo kolektiboak garatu ditugun bezala, liburutegi digitalak zabaltzeko aukera dago. Egun teknologia berriei esker ezin dugu konformatu katalogo kolektiboak sortzearekin, liburutegi digital kolektiboa erraz lor
|
daitekeelako
.
|
|
Horretan arrazoi ematen (omen) dio Moulinesi, horrek entitate teorikoak direla baieztatzen baitu bere Manifestuan. Gainera, nazio eta etnien balizko existentziak ez dio buruko minik sortzen, egon
|
daitekeelako
nazionalisten aurka, nazioen aurka egon gabe, errepikatzen du. Nazionalismo politikoa hiritarren borondateari begira dago.
|
2008
|
|
Horregatik guztiagatik, Josu Mendikute ospetsu egin da euskal blogosferan. Adituek mikro ospea deitzen diote horri, sarean pertsona bat izan
|
daitekeelako
izugarri ezaguna, ez milioika lagunen artean, Madonna edo Beckham izan daitezkeen moduan, baizik eta talde txiki batean, milaka lagun edo dozena batzuen artean. Blog bat duenak, eta hainbat kontu Flickr, Zooomr, Twitter eta Facebook en, litekeena da hortik zehar hainbat jende izatea berari jarraipena egiten, eta berak uste baino gehiago jakitea berari buruz.
|
|
" Herri galdeketa tresna bat da, baina ez da erabakiak hartzeko dagoen tresna bakarra" (ikus Berria k argitara emaniko elkarrizketa; sailburuaren hurrengo aipua ere bertatik ateratakoa da). Herri gogoaren bandera astintzea ondo dagoela, beraz, baina Madrilera begira haizatzekotan (orain beharbada Madrilera begira ere ez), etxe barrurako elementu bazter nahasle bihur
|
daitekeelako
. Egin kontu orain arte galdeketak egin diren herrietan (Urbina, Itsasondo, Aramaio, Atxondo, Alegia, Elorrio, Anoeta, Uztaritze, Mugerre) herritarrek azpiegitura horren aurkako jarrera nabarmena adierazi dutela.
|
2012
|
|
Are gehiago, Arabak euskal hedabideetan isla izango luke. Ildo beretik, bertako kulturaren hobespenak ez du kanpoko edukirik baztertzen, munduko kulturetara gerturatzeko bidea ere izan
|
daitekeelako
: gurean bertan dauden zenbait kultur erkidegoren berri emateko ere, adibidez.
|
|
2016ko kultur hiriburu izendatzeak eraldaketa horretan lagundu dezake. Kulturatik ere eraiki
|
daitekeelako
herri bat, nortasun bat, hizkuntza, sorkuntza. Eta adibide edo praktika ona izan daiteke, kulturaren ezaugarriak oro landuz:
|
2014
|
|
ukoak ere ekar lezake kontrasaria, onartzeak emango ez lukeen nabarmentze baten abantaila. Duintasunetik bakarrik ez, harrokeriatik ere egin
|
daitekeelako
uko. Horixe askotan erakundeek zenbait izen aurpegi medium eta zurigarri bezala erabiltze hutsarekin euren burua saritu eta euren kontzientzia lasaitzeko joera daukatela, eta erabilpen hori deitoratzeko modu zilegia dela ukoa, baina ez da bide bakarra.
|
|
Batetik, belaunaldien sailkapena, adinaz eta garaiaz gain, ikuspegi zinematografikoarekin ere egin
|
daitekeelako
. Borja Cobeaga, Nacho Vigalondo eta Pablo Malok zerikusi gehiago dute ziurrenik Alex de la Iglesia, Enrique Urbizu, Juanma Bajo Ulloa eta Daniel Calparsororekin beren belaunaldi kide diren Asier Altuna, Telmo Esnal, Jose Mari Goenaga edo Jon Garañorekin baino.
|
2016
|
|
Horretarako, 70eko hamarkadan sortutako kooperatibetatik hoberena hartu genuen, baita M15aren zikloaren emankorrena ere: antolakuntza eta zuzentasuna, politizazioa ohiko militantzia baino gehiago izan
|
daitekeelako
ideiarekin.
|
2017
|
|
Defentsiban egoteari utziko diogu, nostalgian goxo egoteari uko egiten diogu. Aldaketa garai hau gerta dakigukeen bizialdi interesgarrienetako bat izan
|
daitekeelako
, beldurrak atzean utzi, eta hasi gaitezen eraikitzen.
|
|
Haien gaitasunak nireak halako hamar izan zitezkeela zalantzan jartzeko ezelako asmorik barik, kontaketak aditu ditut haien bertsoetako hitz bakoitzak hartzen zuen pisuaz, gizon haien (orduan gizonak ziren) jardun harekiko zegoen miresmenaz. Gaurko bertsolaria, ezer izatekotan, trebea da, baina ez bere presentziak, ez bere hitzak (nonahi presente egon
|
daitekeelako
,), ez du karga hori, ez behinik behin distantzia laburrean ematen denean. Denborak eta distantziak hartara ekarrita, laburrean bertsolariak gehiago tirako dio fisikoari, begitik sartzen denari, topikoari, eraikita dagoen moldeari, horrek berarekin dakartzan arrisku guztiekin.
|
2020
|
|
Balorazioa besterik ez zezakeen egin, datuak eta kopuruak biltzea oso zaila delako eta azterketa objektiboa ezin egin
|
daitekeelako
. Halere, esperientziaz zekien argitaletxeek beren jardun ekonomikoa zeukatela jokoan; izan ere, liburu bakoitzaren ebaluazioan erregistro baimena kentzeko arriskuan jartzen ziren:
|
2021
|
|
Baina kitatze guztiek epe bat dute. Ezin da asko luzatu, bestela bortitza izan
|
daitekeelako
kontu eskea.
|
2022
|
|
Online unibertsitate horrek balio bakarra eta bereizgarria eman diezaioke xxi. mendeko euskal gizarteari. Lehenik eta behin, unibertsitateak bakarrik eskain ditzakeelako punta puntako ikerketan oinarritutako edukiak; bigarrenik, unibertsitateak mendeak daramatzalako ezagutzak transmititzeko modurik onenari buruz hausnartzen, eta, azkenik, unibertsitatetik bakarrik eman
|
daitekeelako
goi mailako prestakuntza kualifikatua, gaur egun hain beharrezkoa dena gure garaiko erronka handiei aurre egiteko.
|
|
Kultura erreka bizia da, eta, euskal kulturaz ari garenean, bizirik dagoen zerbaitez ari gara (nahiz eta euskara eta euskal kulturaren adierazpenak hildako zerbaiten gisan ikertzen dituzten ikerlari asko egon). Baina oraingo kultura bizi eta biharkoa elikatu behar dugun bezala, kultura horren ondarea ere ikertu eta transmititu behar dugu, herriak eta herritarrek ezagutza hori ere behar dutelako, eta ezagutza hori gabe nekez uler
|
daitekeelako
orainaldia.
|