2004
|
|
Horretarako, letuak, ezpada erabat antolatutako arauketa koherenteak. Horren guztiaren xedea da, argi
|
dagoenez
, jurisdikzio zibilari dagokion babesa eragingarritasunez gauzatzea.
|
2007
|
|
Beraz, Espainia Europar Batasunean
|
dagoenez
, nahitaezkoa da Espainiako politika bateratzea Europako Erkidegoan gai horren inguruan sortu berri den politikarekin. Europako Erkidegoko politika gero eta gehiago arduratzen da, lanetik etorri arriskuak prebenitzeko azterketez eta tratamenduez.
|
|
Hala ere, eskubide hori praktikan nola aplikatu behar den erabakitzeko askotariko ikuspegiak daude. Horrez gain, lehenengo tituluko 2 kapituluaren lehenengo atalean kokatuta
|
dagoenez
, babes berezia du eta konstituziogileak garrantzi handia eman ziola erakusten du.
|
|
Irismena legeak ezarri behar duen arren, osasuna babesteko botere publikoen jardun zehatza eskatzen da, prebentzio medikuntzan zein laguntza medikuntzan. Ez du eredu zehatz bat aurretik ezartzen, baina 41 artikulutik bereizita
|
dagoenez
, Osasun Zerbitzu Publikoa Gizarte Segurantzarekin nahitaez identifikatzen ez dela interpretatu daiteke, eta administrazio publiko desberdinen kargura dauden bestelako osasun erakunde eta prestazio batzuk ere barruan har ditzakeela.
|
|
Elkarte bereziak diren aldetik, 22 artikulura bildutako elkartze eskubideak ere ukitzen ditu. Hain zuzen ere, artikulu hori lehenengo tituluaren bigarren kapituluko lehenengo atalean
|
dagoenez
, babes indartua du, Konstituzioaren 53 artikuluan ezarritakoaren arabera. Konstituzioan alderdi politikoen inguruan jasotako arauketari, 2002 urtea arte, Alderdi Politikoen abenduaren 4ko 54/ 1978
|
|
Eta, hori gutxi balitz, arduratzeko beste fenomeno bat dago, 11 zenbakiko protokoloa indarrean jarri denetik gertatzen ari dena eta Espainiaz gain Europako Kontseiluko gainerako estatu kide guztiak ukitzen dituena: paradoxa dirudien arren, protokolo hori abian jartzean, asmoa auzien izapidetzan atzerapenak saihestea izan zen, auzitegira zuzenean jo zitekeelako, barne errekurtso guztiak agortu ondoren (Giza Eskubideen Europako Batzordearen iragazkia kenduta, etab.) eta, gaur egun, errekurtsoak biderkatu direnez, horiek jartzeko legitimazio zabala
|
dagoenez
eta Europako Kontseiluan bloke komunista zaharreko herrialdeak sartu direnez, Estrasburgoko Auzitegiari eta Espainiako Konstituzio Auzitegiari gauza bera gertatzen zaie babes errekurtsoaren kasuan: ezin diote eskaerari erantzun eta, bitxia den arren, GEEAk berak ezin du Hitzarmenaren 6.1 artikulua bete, nahiz eta berak estatu kideak sarritan kondenatu Hitzarmenaren artikulu hori urratzeagatik, prozedura judizialak ebazteko gehiegizko atzerapenak gertatzen direnean.
|
|
Modu horretan, legegilea Konstituzioaren mende egongo da eta ezin du legearen aurka egin edo legea errespetatzeari utzi (izan ere, hala egiten badu, legegileak emandako legea konstituzioaren aurkakoa izango da eta, beraz, deuseztatu egingo da). Parlamentuan herriaren borondatea ordezkatuta
|
dagoenez
, Parlamentua ez dago bere legeen mende, hau da, askatasunez alda ditzake, muga bakar batekin: Konstituzioa errespetatzea.
|
|
Hori bat etorriko litzateke hurrengo honekin: EKren 9.3 artikuluan ezarritako xedapen zehatzaileen atzeraeraginik eza, xedapenok banakako eskubideei begira onuragarri ez direnean (martxoaren 30eko 8/ 1981 KAE; azaroaren 11ko 215/ 1998 KAE); hala ere, bere garaian ikusi genuen moduan, konstituzio jurisprudentziak «a contrario sensu» onartu du onuragarri ez diren xedapen zehatzaileak atzeraeraginez aplikatzea debekatuta
|
dagoenez
, onargarria dela onuragarri diren zigor xedapenen atzeraeragina, hau da, aurretik zigortutako jokabideei zigorra kentzen dietenak edo aurretik ezarritako zigorra murrizten dutenak; c) Lex certa: amaitzeko, delitua eta zigorra zehaztea eskatzen da, hau da, debekatutako jokabidea eta horren ondorio penala zigor arauan argi eta zehatz ezarrita egon behar dira (urriaren 15eko 62/ 1982 KAE; urriaren 30eko 151/ 1997 KAE).
|
2008
|
|
Zerga bat baino gehiago
|
dagoenez
, galdera hau azal daiteke: berdintasun printzipioa zerga bakoitzean zaindu behar ote da, ala nahikoa da tributu sistemak printzipio hori orokorrean errespetatzea?
|
|
Legeak ezarritako egitezko kasuen arabera, eginkizun hori egikaritzean, egoera juridiko ezberdinak sor daitezke; horietariko batzuek eduki aktiboa izango dute (tributu zorra eskatzeko eskubidea, edo bera likidatzeko eskubidea, ikuskatzeko eskubidea, argibideak eskatzeko eskubidea?); beste batzuek, ordea, eduki pasiboa izan dezakete (gehiegizko atxikipenak itzultzeko eginbeharra, egindako kontsultak erantzuteko eginbeharra eta abar). Argi
|
dagoenez
, Administrazioaren eskubideari zergadunaren betebeharra dagokio, eta alderantziz.
|
|
Beste kasu batzuetan, aitorpena edo autolikidazioa epez kanpo baina borondatez egin arren, aldi berean ez da ordainketarik egiten edo zorra geroratzea zein zatikatzea ala berau konpentsatzea ez da eskatzen. Kasu horretan tributua zenbatuta
|
dagoenez
(subjektu pasiboak zenbatu badu ere), exekuzio bidea hasi behar da. Orduan, berandutza korrituekin batera, TLOren 28 artikuluko betearazpen aldiko errekarguak sortzen dira, TLOren 161 art.aren aginduz.
|