2007
|
|
Prozesu hori argitzeko, Vygotsky kseinalatzeko keinuaren garapena azaldu zuen. Hasieran, keinu hori haurrarenhelmenetik at
|
dagoen
objektu bat eskuratzeko saiakera okerra da; objektura iritsinahian, haurrari eskuak airean zintzilik gelditzen zaizkio eta hatzak mugitzen ditu, zerbait hartu nahi balu bezala. Hasierako une horretan, seinalatzeko keinua haurrakegiten dituen mugimenduei dagokie.
|
|
Oro har, hiru segundoko tartea izateko arauak balio dezake. Hori kalkulatzeko, bidearen ertzean
|
dagoen
objekturen bat har daiteke erreferentziatzat. Distantzia hori nahikoa izango da ibilgailua geldiarazteko, beharrezkoa izanez gero; izan ere, hiru segundo horiek izango lirateke, gutxi gorabehera, larrialdi geldialdi bat egiteko erabiliko litzatekeen denbora.
|
2008
|
|
Esate baterako, burruntzi arra gai da eme bati, ar lehiakide bati edo harrapakin bati hurbiltzeko, horiek ohartu ere egin gabe. Izan ere, jazarriak (beste burruntzia edo harrapakina) geldi
|
dagoen
objektu baten irudia ikusten du, hau da, erasotzailea erretinan posizio berean dago, errealitatean abian datorren arren. Konturatzen denerako, ordea, beranduegi da:
|
2009
|
|
Izan ere, euskara ez baita urteen poderioan zahartu eta erabat hondatzear, nork konpondu zain,
|
dagoen
objektu bat. Euskara ezin dugu objektu zaharkitu bat bailitzan konpondu.
|
2011
|
|
Pentsamenduaren nahaste formalen barne sailkatzen dira: ...arekin (besteak beste, esaldiak ez dituztelako amaitzen edota hitzen bukaerak jaten dituztelako) eta beren hizketaldia etetea ezinezkoa gertatzen da; hitz egiterakoan oharkabetasuna nabarmendu daiteke, bat batean adierazten ari ziren ideia bertan behera utzi eta gai desberdin bati ekin diezaiokete (adibidez, elkarrizketagilearen arropari buruzko aipamen bat egiten has daitezke, edota mahai gainean
|
dagoen
objektu bati buruz hitz egiten hasi); eta, asoziazio fonetikoak burutu ditzakete hizketa ulertezina bihurtuz, hots, hitzak aukeratu ditzakete horiek duten soinuarengatik eta ez beren esanahiagatik.
|
|
Esadazu zerbaiten falta sumatzen baduzu, zer edo zer arraroa iruditzen bazaizu. Lekuz aldaturik
|
dagoen
objekturen bat edo...
|
2013
|
|
Badira irteera digitalekoak eta irteera analogikokoak. Lehenengoek kontaktu baten gisa (irekitzekoa edo ixtekoa) jokatzen dute, eta bigarrenek zehaztasunez neurtzen dute zer distantziatara
|
dagoen
objektu bat detekzio eremuan.
|
|
Prozesu hori argitzeko, Vygotskyk seinalatzeko keinuaren garapena azaldu zuen. Hasieran, keinu hori haurraren helmenetik at
|
dagoen
objektu bat eskuratzeko saiakera okerra da; objektura iritsi nahian, haurrari eskuak airean zintzilik gelditzen zaizkio eta hatzak mugitzen ditu, zerbait hartu nahi balu bezala. Hasierako une horretan, seinalatzeko keinua haurrak egiten dituen mugimenduei dagokie.
|
|
Helduak gutxien erabiltzen direnak sar ditzake, haurrak jokoan aktiboki parte har dezan eta hitz berriak ikas ditzan. Ikusi, ikusi Jolas klasiko honek gauzak deskribatzen erakusten dio haurrari eta hiztegia garatzen laguntzen dizu. Adingabekoak (edo helduak) agerian
|
dagoen
objektu bat aukeratzen du, eta arrastoak ematen hasten da, horien artean kolorea, hasten den letra edo egoera. Txanda amaitzen da beste jokalariak asmatzen duenean zer den.
|
2014
|
|
Pentsamenduko nahaste formalen barne sailkatzen dira: ...molde batekin (besteak beste, esaldiak ez dituztelako amaitzen edo hitzen bukaerak jaten dituztelako), eta haien hizketaldia etetea ezinezkoa gertatzen da; hitz egiterakoan oharkabetasuna nabarmendu daiteke, aipatzen ari ziren ideia bat batean bertan behera utzi eta beste gai bati ekin diezaiokete (adibidez, elkarrizketagilearen jantziari buruzko aipamen bat egiten has daitezke, edo mahai gainean
|
dagoen
objektu bati buruz hitz egiten hasi); eta, asoziazio fonetikoak burutu ditzakete, eta hizketa ulertezina bihurtu, hots, hitzak aukeratu ditzakete beren soinuarengatik eta ez esanahiagatik.
|
|
Baina lau hilabete igaro ondoren, «bigarren mailako erreakzio zirkularra» agertzen da, aditu horiek azaltzen dute, tamalgarria eta gorabeheratsua, baina ez du bere gorputzarekin zerikusirik, baizik eta haurraren ingurune fisiko eta sozialarekin. Haurrak sehaskaren gainean zintzilik
|
dagoen
objektu bat ukitzen badu edo besoa txintxirrinak jo dezan mugitzen badu, gero mugimendua errepikatuko du, horrela efektua errepikatzeko. Zaratak, imitazioak eta gauak dituzten jolasek haurraren hazkunde intelektuala bultzatzen dute Orain haurrak hartzen eta erabiltzen ditu jostailuak edo objektuak, eta, beraz, mugimenduen koordinazioa hobetzen du.
|
2017
|
|
Bestea hemen ez da objektu eta luke objektu izan, azaldu dugunez, non eta niak ez dion aldi berean Bestearentzako objektu izateari uzten eta desegiten. Horrela, nik ez dut Bestea objektutzat jotzen, ezta nire Egoa ere niretzako objektutzat, eta ezin diot Ego horri intentzio huts bat zuzendu ere egin nire eskumenetik orain kanpo
|
dagoen
objektu bati bezala. Horrela, ezerez batek bereizten du Ego hori nigandik eta ezin dut asebete, niretzat ez delarik atzematen baitut eta printzipioz Bestearentzat existitzen delarik; beraz, ez dut hartzen noizbait emana izan dakidakeena bezala, baizik eta, alderantziz, printzipioz ihes egiten didana bezala eta nirea inoiz izango ez dena bezala.
|
2022
|
|
Galduta
|
dagoen
objektu bat aurkitzen baduzu gertuen dagoen langileari esan.
|
2023
|
|
Bere ikerketaren ahalegin nekagarrian, maitasun hori jakintsuaren eragingarria izan dadin jakintsuak zerbait izan luke maitatzeko; horretarako, bere ikerketaren objektuaz daukan kontzepzioak ongi bat eduki luke; alta bada, kontrarioa da gertatzen. Berpizkundeaz geroz, zehatz mintzatzeko, berpizkundearen bigarren parteaz geroz, zientziaren kontzepzioa gaizkitik eta batez ere ongitik kanpo
|
dagoen
objektu baten ikerketa da, ez gaizkiarekin ezta sustut ongiarekin ere inolako erlaziorik daukan objektu baten ikerketa. Zientziak datuak aztertzen ditu datu gisa, eta matematikariek erlazio matematikoak begiratzen dituzte izpirituaren datu gisa.
|