Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2007
‎Prozesu hori argitzeko, Vygotsky kseinalatzeko keinuaren garapena azaldu zuen. Hasieran, keinu hori haurrarenhelmenetik at dagoen objektu bat eskuratzeko saiakera okerra da; objektura iritsinahian, haurrari eskuak airean zintzilik gelditzen zaizkio eta hatzak mugitzen ditu, zerbait hartu nahi balu bezala. Hasierako une horretan, seinalatzeko keinua haurrakegiten dituen mugimenduei dagokie.
‎Oro har, hiru segundoko tartea izateko arauak balio dezake. Hori kalkulatzeko, bidearen ertzean dagoen objekturen bat har daiteke erreferentziatzat. Distantzia hori nahikoa izango da ibilgailua geldiarazteko, beharrezkoa izanez gero; izan ere, hiru segundo horiek izango lirateke, gutxi gorabehera, larrialdi geldialdi bat egiteko erabiliko litzatekeen denbora.
2008
‎Esate baterako, burruntzi arra gai da eme bati, ar lehiakide bati edo harrapakin bati hurbiltzeko, horiek ohartu ere egin gabe. Izan ere, jazarriak (beste burruntzia edo harrapakina) geldi dagoen objektu baten irudia ikusten du, hau da, erasotzailea erretinan posizio berean dago, errealitatean abian datorren arren. Konturatzen denerako, ordea, beranduegi da:
2009
‎Izan ere, euskara ez baita urteen poderioan zahartu eta erabat hondatzear, nork konpondu zain, dagoen objektu bat. Euskara ezin dugu objektu zaharkitu bat bailitzan konpondu.
2011
‎Pentsamenduaren nahaste formalen barne sailkatzen dira: ...arekin (besteak beste, esaldiak ez dituztelako amaitzen edota hitzen bukaerak jaten dituztelako) eta beren hizketaldia etetea ezinezkoa gertatzen da; hitz egiterakoan oharkabetasuna nabarmendu daiteke, bat batean adierazten ari ziren ideia bertan behera utzi eta gai desberdin bati ekin diezaiokete (adibidez, elkarrizketagilearen arropari buruzko aipamen bat egiten has daitezke, edota mahai gainean dagoen objektu bati buruz hitz egiten hasi); eta, asoziazio fonetikoak burutu ditzakete hizketa ulertezina bihurtuz, hots, hitzak aukeratu ditzakete horiek duten soinuarengatik eta ez beren esanahiagatik.
‎Esadazu zerbaiten falta sumatzen baduzu, zer edo zer arraroa iruditzen bazaizu. Lekuz aldaturik dagoen objekturen bat edo...
2013
‎Badira irteera digitalekoak eta irteera analogikokoak. Lehenengoek kontaktu baten gisa (irekitzekoa edo ixtekoa) jokatzen dute, eta bigarrenek zehaztasunez neurtzen dute zer distantziatara dagoen objektu bat detekzio eremuan.
‎Prozesu hori argitzeko, Vygotskyk seinalatzeko keinuaren garapena azaldu zuen. Hasieran, keinu hori haurraren helmenetik at dagoen objektu bat eskuratzeko saiakera okerra da; objektura iritsi nahian, haurrari eskuak airean zintzilik gelditzen zaizkio eta hatzak mugitzen ditu, zerbait hartu nahi balu bezala. Hasierako une horretan, seinalatzeko keinua haurrak egiten dituen mugimenduei dagokie.
‎Helduak gutxien erabiltzen direnak sar ditzake, haurrak jokoan aktiboki parte har dezan eta hitz berriak ikas ditzan. Ikusi, ikusi Jolas klasiko honek gauzak deskribatzen erakusten dio haurrari eta hiztegia garatzen laguntzen dizu. Adingabekoak (edo helduak) agerian dagoen objektu bat aukeratzen du, eta arrastoak ematen hasten da, horien artean kolorea, hasten den letra edo egoera. Txanda amaitzen da beste jokalariak asmatzen duenean zer den.
2014
‎Pentsamenduko nahaste formalen barne sailkatzen dira: ...molde batekin (besteak beste, esaldiak ez dituztelako amaitzen edo hitzen bukaerak jaten dituztelako), eta haien hizketaldia etetea ezinezkoa gertatzen da; hitz egiterakoan oharkabetasuna nabarmendu daiteke, aipatzen ari ziren ideia bat batean bertan behera utzi eta beste gai bati ekin diezaiokete (adibidez, elkarrizketagilearen jantziari buruzko aipamen bat egiten has daitezke, edo mahai gainean dagoen objektu bati buruz hitz egiten hasi); eta, asoziazio fonetikoak burutu ditzakete, eta hizketa ulertezina bihurtu, hots, hitzak aukeratu ditzakete beren soinuarengatik eta ez esanahiagatik.
‎Baina lau hilabete igaro ondoren, «bigarren mailako erreakzio zirkularra» agertzen da, aditu horiek azaltzen dute, tamalgarria eta gorabeheratsua, baina ez du bere gorputzarekin zerikusirik, baizik eta haurraren ingurune fisiko eta sozialarekin. Haurrak sehaskaren gainean zintzilik dagoen objektu bat ukitzen badu edo besoa txintxirrinak jo dezan mugitzen badu, gero mugimendua errepikatuko du, horrela efektua errepikatzeko. Zaratak, imitazioak eta gauak dituzten jolasek haurraren hazkunde intelektuala bultzatzen dute Orain haurrak hartzen eta erabiltzen ditu jostailuak edo objektuak, eta, beraz, mugimenduen koordinazioa hobetzen du.
2017
‎Bestea hemen ez da objektu eta luke objektu izan, azaldu dugunez, non eta niak ez dion aldi berean Bestearentzako objektu izateari uzten eta desegiten. Horrela, nik ez dut Bestea objektutzat jotzen, ezta nire Egoa ere niretzako objektutzat, eta ezin diot Ego horri intentzio huts bat zuzendu ere egin nire eskumenetik orain kanpo dagoen objektu bati bezala. Horrela, ezerez batek bereizten du Ego hori nigandik eta ezin dut asebete, niretzat ez delarik atzematen baitut eta printzipioz Bestearentzat existitzen delarik; beraz, ez dut hartzen noizbait emana izan dakidakeena bezala, baizik eta, alderantziz, printzipioz ihes egiten didana bezala eta nirea inoiz izango ez dena bezala.
2022
‎Galduta dagoen objektu bat aurkitzen baduzu gertuen dagoen langileari esan.
2023
‎Bere ikerketaren ahalegin nekagarrian, maitasun hori jakintsuaren eragingarria izan dadin jakintsuak zerbait izan luke maitatzeko; horretarako, bere ikerketaren objektuaz daukan kontzepzioak ongi bat eduki luke; alta bada, kontrarioa da gertatzen. Berpizkundeaz geroz, zehatz mintzatzeko, berpizkundearen bigarren parteaz geroz, zientziaren kontzepzioa gaizkitik eta batez ere ongitik kanpo dagoen objektu baten ikerketa da, ez gaizkiarekin ezta sustut ongiarekin ere inolako erlaziorik daukan objektu baten ikerketa. Zientziak datuak aztertzen ditu datu gisa, eta matematikariek erlazio matematikoak begiratzen dituzte izpirituaren datu gisa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia