Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2001
‎Konstituzio politiko egokienaren inguruan ere eztabaida ugari izango da (demokrazia ote den, monarkia, aristokrazia...). Orokorki, bizitzaren arlo guztietan mundu ikuskera aristokratikoaren eta berriaren arteko borroka eta, zenbaitetan, uztardura dagoela esan dezakegu. Sofisten jarrera (Gorgias, Protagoras...), esate baterako, honen adierazgarri da, beraien erlatibismo eta balio absolutuekiko eszeptizismoak atenastarren oinarri erlijioso eta etikoak zalantzan jartzera bultzatuko baititu, jasotako tradizio atenastar guztia desorekatuz.
‎Lehenak dio sentsuetako objektuetan soilik dagoela errealitatea eta beste guztia itxurakeria soila dela. Bigarrenak, berriz, sentsuetan ilusioa besterik ez eta benetako errealitatea adimenean soilik dagoela dio.
2003
‎Baina itzelena guztiek diotena da: maitaleari bakarrik barkatzen diotela jainkoek egindako zinak hautsiz gero, maitasun zinik ez dagoela baitiote. Horrelako askatasun osoa eman diote maitaleari bai jainkoek eta bai gizakiek, hemengo legeak dioenez.
‎2 Ez dakit Kuhnen ‘puzzle’ hitzaren erabilerak eta Wittgensteinenak elkarren artean zerikusirik ote duten. Jakina, Wittgensteinek bere tesi bati lotuta erabili zuen, alegia, filosofian benetako arazorik ez dagoela esaten duenari —hau da, hizkuntzaren erabilera desegokiari lotutako sasi arazoak, puzzleak, daudela— Gerta ala gerta, ‘arazo’ hitzaren ordez ‘puzzle’ hitza erabiltzea, egia esan, horrela deitutako arazoak oso sakonak eta larriak ez direla erakusteko nahiaren seinale da.
2004
‎Zer esan nahi dugu, baina, subjektu metafisiko diogunean? Metafisikaren errealitatera irekita dagoela esan nahi dugu, hau da," fisikatik" (psikobiofisikatik) haratagoko eta honatagoko errealitatea ezagutzeko eta kontenplatzeko (thedrein) isuria duela gizakiak. Beste era batean esanez:
2007
‎hezkuntza berez zer den galderari erantzutea aldez aurretiko zeregina da pedagogo ororentzat, eta, auzi horretan, berorrek ezinbestean jo behar du hezkuntzaren antropologia filosofikora eta hezkuntzaren antropologia kulturalera. ...udio pedagogiko filosofikoak, batetik, haren berezko" hezigarritasunaz" hitz egitera garamatza —hezkuntza gizakiaren beraren behar, posibilitate eta obligazio bat da—, baita hezkuntzaren izaera" teleologikoaz" ere —heztea helburu baten araberako jarduera bat da— Gizakiaren ikerketa pedagogiko kulturalak, bestetik, sozializaziorik gabeko pertsonalizaziorik ez dagoela esaten digu —banakoaren errealizazioa beti taldearen baitan ematen da— eta, bide batez, kultura ezberdinen araberako sozializazioez eta hezkuntzaren erlatibitateaz hitz egiten digu. Bestela azpimarratu beharrekoa da, hezkuntzaren antropologiaren baitan ere, pedagogia ekintza edo jarduera baten zientzia dela —ez da deskribapenetan agortzen— eta, horrenbestez, hezkuntza mailan egin beharreko horren zentzuaren inguruko galdera etikoa saihestezina dela.
2008
‎Egintza, hain zuzen, gauzaren gauzatzea da, baina ez potentzian dagoenean esaten dugun bezala: potentzian dagoela esaten dugu, adibidez, Hermes egurrean dagoen bezala, eta lerro erdia lerro osoan bezala, lerro erdia lerro osotik bereiz litekeelako; eta ikertzen ez duena ere jakintsua dela esaten dugu, ikertzeko gai baldin bada. Beste [izate zentzu] a egintzan da.
‎Horrela, landaturiko hazia potentzian den garia dela, eta galburu heldua egintzan den garia dela esaten dugu. Antzeko moduan, artista lantzen ari den marmolezko blokea potentzian dagoen eskultura bat dela, eta eskultura burutua, berriz, egintzan dagoela esaten dugu.
2009
‎Ezagutza ez da gizakiaren sen aspaldikoena edo, alderantziz adieraztearren, ezagutza agerpenaren antzekorik ez datza gizakiaren jokabidean, gurarietan, giza senean. Ezagutza, izatez, senekin lotua dagoela esango zukeen Nietzschek, Foucaulten iritzian, baina horietan ezin egon daiteke presente edo, areago, ezin daiteke senetako bat izan, besterik gabe: ezagutza, hain zuzen, senen arteko jokoaren, enfrentamenduaren, bat egitearen, borrokaren eta konpromisoaren emaitza baizik ez da.
‎Zilegi bedi, nolanahi ere," estruktura" terminoaren adierak gogoan hartzea. Aitortuko dugu, era berean," estrukturalismo" hitza belaunaldi fenomenologikoak" jokaera" edo" jokabide" adieraz (Gestalt, modu organizistan, zernahi ororekin" osotasun bizi" bat bezala loturik dagoela dioen nozio erromantikoari legokiokeen moduan) erabili izan duela. Hemen adiera hori ez da bidezko.
2010
‎18 Aurrekoa dela bide, botoaren kasuan zalantzarik gabe uste dut, behartzeko asmorik gabe emandako botoak ez duela behartzen, beste toki batean aipatu nuen moduan. Botoa egin daiteke behartzeko asmorik gabe eta Medinako Bartolomek parekotasuna ezarri du kasu horren eta agintzeko baina ez behartzeko borondatea duen legegilearen artean, halakoetan betebeharra dagoela esan arren.
2011
‎Filosofia, izatez, filosofiaren filosofia omen da eta oinarrira itzultzeko ahalegin etengabea, Heidegger, aurrera egitea atzera egitea da eta hasieran ez dago izatea baino Parmenidesek debekatzen baitit ezer ez dagoela esatea. Hasieran, ordea, poesia zegoen, Homero.
2012
‎egia bat gertaera batetik bakarrik sor daiteke. Egia bat unibertsala izanez gero, bere unibertsaltasuna kontingentzia hutsari, gertaeraren kontingentziari lotuta dagoela esan behar da. Egia bat kontingentziaren eta eternitatearen lotura supernumerario gisa agertzen da mundu batean.
‎Bere filosofia berrian, politika ez da izango alderdiari eta alderdiaren pisuari lotuta dagoen kontzepzio bat. Hein batean, printzipio emankor bakartzat praxi politikoa duen, baina hori aktibitate kolektibo batekin bat eginda dagoela dioen Sartreren ideian oinarrituko da; garrantzitsuena da horrek kanpo estatutuen edo estatutu instituzionalen beharrik eza adierazten duela. Arazoa taldearen kohesioan datza, bertan behera utzia edo traizionatua izango ez den helmuga bateranzko aktibitatearen erregulazioan; hots, antolaketa minimo baten beharrean.
2014
‎Beti doinu berarekin, perkusio mutuekin neurtua. Gaia animatzen da; Siegmundek Brunnhilde begiratzen du, hotza eta ederra dagoela dio, gaia froga jasanezina bihurtzen da Brunnhilderentzat, beldurrik gabeko gizon batek kanporatzen du. Amore ematen du, beranduago Wotanek emango duen bezala.
‎Baina maitasuna da mintzairan, hizketan, zirkuluan mugitzen dena, ez urrea. Zirkulazio ‘arruntarekiko’ perbertsioa dagoela esan genezake: urrea eskuz esku pasatzen da, eta harekin maitasunaren maldizioa, eta, beraz, maitasuna da jada zirkulatzen ez duena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia