2006
|
|
Pertsonaia erreal, borrokalari eta boterearekin ados ez dagoenaren aurrean gaude. Ez da feminismoaren ikuspegitik bere
|
burua
emakume bezala eraikitzen duen protagonista bat, ezta ere emakume ideal bat Dultzinea edota Beatriz bezala, edota Salome edota Lilith bat, Euskal Herriko gauean mugitzen den haragizko gazte baten argazki bat baizik.
|
2009
|
|
Dena dela ere, bere hitzetan, ez da lotsatzeko zerbait. Bi organo genital ditu, emakumezkoena eta gizonezkoena, baina berak bere
|
burua
emakumetzat omen dauka. Gainera, bisexuala denez, bi sexu organo izateak asko aberasten ditu nire harremanak.
|
|
Bat batean, Dariok gau hura gogoratu zuen, Daniel jaio zenekoa. Han ikusi zuen bere
|
burua
emakume haren aurrean: goseak, dardaraka, miserable, behin eta berriz" dirua behar dut..." esaten, besterik esateko ez-gauza.
|
2011
|
|
– Ea, bada: altxa
|
burua
emakumea, telefonoz bestalde ere burumakur sumatzen zaitut-eta. Albiste onak dauzkat zuretzat:
|
2012
|
|
Barrura begiratzean, ez zegoela lagun askorik autobusean ikusi zuen. Arreta erakarri zion bi ilara aurrerago zihoan neskatikoak zer nolako moduekin ematen zizkion azalpenak aldamenean zeraman emakumeari, ustez bere ama izan zitekeenari;
|
burua
emakumearenganantz zuzenduta, gozo gozo mugitzen zituen ezpainak eta, haiekin batera, baita bere eskutxo txikiak ere. Umearen soslaiak txundituta luzaz egon ondoren, hark buruan zeraman lorean pausatu zitzaion begirada Margaritari.
|
2013
|
|
Martak gorroto zuen bere
|
burua
emakume frigidoaren rola betetzen ikustea. Bere sexu grinaren aurrean Agus asaldatu egiten zen garaiak ez zeuden hain urruti ere.
|
2014
|
|
Neure baitan esan nuen, mila bizi emateko prest nengokeela han galtzen ziren hainbeste arimetako bakar bat oneratzearren. Eta neure
|
burua
emakume eta kaskar eta Jaunaren zerbitzuan nik nahi nukeen onura lortzeko ezindua ikusirik, hala ere, nire irrika guztia izan zen, eta orain ere hala da, Jaunak hainbeste etsai eta hain adiskide gutxi dituenez gero, hauek onak izan daitezela. Beraz, nik neure esku zen apur hori, hau da, Ebanjelioko aholkuak ahal nuenik eta hobekien jarraitzea erabaki nuen eta hemen dauden gutxi hauek ere gauza bera egin zezaten lehiatzea, Jainkoaren onberatasun handian uste osoa jarririk, beragatik guztia uztea erabakitzen dutenei ez baitie sekula ere, huts ematen.
|
|
soilik tarteka bizitzen edo tratatzen bada sexutu gisa, horrek egiaztatzendu giza bizitza gorputzetan zatitzeko dagoen modua, generoaren araberakoa, ezindela egokia ezta absolutua izan. Soilik batzuetan inposatuko dio gorputzak bereburuari, edo antolatuko du gorputzak bere
|
burua
emakume edo gizon gisa. Ondorioz, historian zehar emakumeen gorputzak aurkitzeko bideari ekiten badiogu, aldezaurretik mugatuko genuke zer den benetan harrapatu behar duguna, formulazioaegitean.
|
|
– Autoginefiliarekin (bere
|
burua
emakume moduan hautemateak sortzen duen kitzikapen sexuala).
|
|
Askotan aurkitu izan dut nire
|
burua
emakume izatearen zergatiari, depilazioari...
|
2015
|
|
Mutilen dantzak, edo ezkongabeen dantzak, edo etxeetako morroien dantzak. Mutilek beren
|
burua
emakumeen aurrean erakusteko dantzak. Ez da ezaguna Baztango mutil dantzen jatorria, eta, horrenbestez, ezta garai hartako testuingurua ere.
|
|
Zoratuta egongo zen akaso. [noski, adulteroak beti babesten du bere
|
burua
emakume zoroaren parapeto pean.] Baina, edozein kasutan, zuk sartu zenuen hanka beste behin, hori onartu zenuen, hanka sartzeen kate ederra josten ari zinela.
|
|
Neure baitan uste nuen, mila bizi emateko prest nengokeela han galtzen ziren hainbeste arimetako bakar bat oneratzearren. Eta neure
|
burua
emakume eta kaskar eta Jaunaren zerbitzuan nik nahi nukeen onura lortzeko ezindua ikusirik, hala ere, nire irrika guztia izan zen, eta orain ere hala da, Jaunak hainbeste etsai eta hain adiskide gutxi dituenez gero, hauek onak izan daitezela. Beraz, nik neure esku zen apur hori, hau da, Ebanjelioko aholkuak ahal nuenik eta hobekien jarraitzea erabaki nuen eta hemen dauden gutxi hauek ere gauza bera egin zezaten lehiatzea, Jainkoaren onberatasun handian uste osoa jarririk, beragatik guztia uztea erabakitzen dutenei ez baitie sekula ere huts egiten.
|
|
Neure baitan uste nuen, mila bizi emateko prest nengokeela han galtzen ziren hainbeste arimetako bakar bat oneratzearren. Eta neure
|
burua
emakume eta kaskar eta Jaunaren zerbitzuan nik nahi nukeen onura lortzeko ezindua ikusirik, hala ere, nire irrika guztia izan zen, eta orain ere hala da, Jaunak hainbeste etsai eta hain adiskide gutxi dituenez gero, hauek onak izan daitezela. Beraz, nik neure esku zen apur hori, hau da, Ebanjelioko aholkuak ahal nuenik eta hobekien jarraitzea erabaki nuen eta hemen dauden gutxi hauek ere gauza bera egin zezaten lehiatzea, Jainkoaren onberatasun handian uste osoa jarririk, beragatik guztia uztea erabakitzen dutenei ez baitie sekula ere huts egiten?
|
|
Neure baitan uste nuen, mila bizi emateko prest nengokeela han galtzen ziren hainbeste arimetako bakar bat oneratzearren. Eta neure
|
burua
emakume eta kaskar eta Jaunaren zerbitzuan nik nahi nukeen onura lortzeko ezindua ikusirik, hala ere, nire irrika guztia izan zen, eta orain ere hala da, Jaunak hainbeste etsai eta hain adiskide gutxi dituenez gero, hauek onak izan daitezela. Beraz, nik neure esku zen apur hori, hau da, Ebanjelioko aholkuak ahal nuenik eta hobekien jarraitzea erabaki nuen eta hemen dauden gutxi hauek ere gauza bera egin zezaten lehiatzea, Jainkoaren onberatasun handian uste osoa jarririk, beragatik guztia uztea erabakitzen dutenei ez baitie sekula ere huts egiten?
|
|
Neure baitan uste nuen, mila bizi emateko prest nengokeela han galtzen ziren hainbeste arimetako bakar bat oneratzearren. Eta neure
|
burua
emakume eta kaskar eta Jaunaren zerbitzuan nik nahi nukeen onura lortzeko ezindua ikusirik, hala ere, nire irrika guztia izan zen, eta orain ere hala da, Jaunak hainbeste etsai eta hain adiskide gutxi dituenez gero, hauek onak izan daitezela. Beraz, nik neure esku zen apur hori, hau da, Ebanjelioko aholkuak ahal nuenik eta hobekien jarraitzea erabaki nuen eta hemen dauden gutxi hauek ere gauza bera egin zezaten lehiatzea, Jainkoaren onberatasun handian uste osoa jarririk, beragatik guztia uztea erabakitzen dutenei ez baitie sekula ere huts egiten.
|
|
Subjektu politiko bezala nire tradizio guztia emakumeekin lotzen dut, erresistentzia subjektu bezala: sufragistak, Atenaseko asanbladetako emakumeak, Lesboseko Safos eta Zugarramurdiko sorginak dira nire genealogia, baina ez dut nire
|
burua
emakume bezala ikusten; feminitatean ez naiz eroso sentitzen. Nire lagunek marikoia naizela esatendidate.
|
2016
|
|
Edonola ere, beren aurkako eraso maskulino supremazistak gertatu ondoren, ondo ohartu ziren: ez bazuten beren
|
burua
emakume gisa defendatzen, ez bazituzten, oro har, emakumeen eskubideak defendatzen?, esklaboak askatzeko kanpainatik kanpo geratuko ziren, betiko. Angelina Grimkek, bera baitzen hizlari abilena, kolokan jarri zituen emakumeen aurkako eraso haiek, jendaurreko hitzaldietan.
|
|
Nosotras, mujeres de Euskalduna dokumentalak, Euskalduna Ontzioletako Emakumeek (AME), ontziolen jarraipenaren alde, 1983 eta 1988 urteen artean Bilbon aurrera eraman zuten borrokaren oroimena berreraiki nahi du. Beste mota bateko oroimena, borroka galduaren zamatik haraindi, langileen borrokan parte hartze zuzena izatetik sortu ziren kontzientzia hartzea eta ahalduntzea, eta ia erabat gizonezkoek osatutako ingurune hartan, emazte eta ama baino gehiago emakume izatearen eta norberaren
|
burua
emakume gisa aldarrikatzearen zailtasuna erakusten dizkiguna.
|
2017
|
|
Ni, aldiz, izotz puska bat bezala, barrutik galda ederrik banerabilean baina. Horrexek galtzen ziek
|
burua
emakumeei; hobe huke gogoan ongi gordeko bahu, nagusi, sekula holako kinkan gertatzen bahaiz ere: emaiek ikustera barrutik sutan hagoela, baina ez itzak ukitu ere.
|
|
“Ez nuke kontatu baina... ba bere
|
burua
emakume oso modernotzat duela baina afera oso zaharrari egin behar izan diola aurre, alegia, aitaren arbuioari, lesbiana delako. Aita hil zutenean elkarrekin haserre zeuden, eta etxetik bota zuen.
|
2018
|
|
Kritikoak dira erakundeekin: . Alderdi politikoen eta erakundeen geldotasuna salatu nahi dugu, bere
|
burua
emakumeon eta gure eskubideen defendatzaile bezala saltzen duen talde bati erabateko inpunitatea ematen zaion bitartean, beren iritziekin bat ez gatozenak iraintzen eta kaltetzen dihardutelako?. Zenbait lubakiren sakontasuna ageri agerian ikusten da halakoak irakurritakoan.
|
2019
|
|
Bernardo Atxagaren eleberrietan gutxitan agertzen dira protagonista femeninoak paper nagusietan. Gizona bere bakardadean eleberrian, esaterako, Carlos protagonistak gordea duen komandoko
|
burua
emakume zakar bat da, eta thriller honetako orrietan rol pasibo bat soilik jokatzen duen arren, nortasun handiko pertsonaiatzat profilatzen du, inguruko beste guztiak menderatzen dituena. Carlos bera berriz, pertsonaia tragikoa da, iraganean harturiko erabakiei ukorik ez egiteagatik, berriro ekintza armatuan inplikatzen da eta.
|
|
Amatasunak eman diezaioke, haurraren bitartez, zakilaren baliokide bat. Baina, horretarako, aldez aurretik bere
|
burua
emakume gisa onartu behar du osoki, eta, beraz, gutxiago izatera etsi. Emakumea zatiturik dago bere buruaren kontra, gizona baino askoz sakonkiago.
|
|
bat, eta zuri aberatsak trebeak dira harrotasun horretaz baliatzen. Orobat, gizonik erdipurdikoenak erdi jainkotzat dauka bere
|
burua
emakumeen aldean. Montherlanti errazagoa izan zitzaion heroi bat zela pentsatzea zenbait emakumeren kontra aritu zenean (horretarakoxe zituen aukeratuak, gainera), ezen ez gizonen artean bere gizon rola bete behar izan zuenean; rol hori, hain zuzen, emakume askok hobeto bete zuten hark baino.
|
|
batzuk,, maskulinoak?,, gizona imitatu nahi dutenak?; besteak,, femeninoak?,, gizonari beldur diotenak?. Egia da bi joera daudela, oro har, homosexualitatean; zenbait emakumek uko egiten diote pasibotasunari, eta beste batzuek, berriz, beren
|
burua
emakumeen besoetan pasiboki abandonatzea aukeratzen dute; jarrera horiek, ordea, eragina dute batak bestean: aukeratutako objektuarekiko harremanen argitan ulertzen dira arbuiatutako objektuarekiko harremanak, eta alderantziz.
|
|
esperientzia bitxia da, bere burua Norbera gisa ikusten duenarentzat, ohartzea bestetasun dela. Horixe gertatzen zaio neskatoari bere
|
burua
emakume gisa atzematen duenean, mundua zer den ikasten ari delarik. Gizonen unibertsoak alde guztietatik giltzapetu, mugatu eta menderatzen du emakumeari dagokion esparrua:
|
|
" Ez dakit zenbateraino sailkatzen dudan neure
|
burua
emakume kategorian; horrekin ez dut esan nahi emakume ez naizenik, baina ez dut inoiz modu horretan planteatu nire ingurua: nik beti ikusi ditut pertsonak, edo izenak.
|
|
Nik badakit emakume izateak badakartzala ondorio batzuk, gizona izateak bezala, baina nik ez dut inoiz hala planteatu izan; orduan, neure burua ere ez dakit zenbateraino sailkatzen dudan binarioki. Ezin dut nire
|
burua
emakume gisa irakurri. Ez dut neure burua mutiltzat ere.
|
2020
|
|
–Ergela behar baitu, txolina eta tuntuna eta zanpana, tuntun paela ere bai?, jarraitzen nuen nire haurtzaroko hitzekin. . Baina non du
|
burua
emakume honek??, eransten nuen, tarteka egongelatik ujuak eta zalapartak entzuten nituen bitartean. Dagoeneko garbi nuen gau osoan ez nuela begirik bilduko.
|
|
Albertok zioen, ez hizkera filosofikoan, baizik arruntean: " Nola jan zien
|
burua
emakumeei?". Eta Imanolek:
|
2021
|
|
esperientzia bitxia da, bere burua Norbera gisa ikusten duenarentzat, ohartzea bestetasun dela. Horixe gertatzen zaio neskatoari bere
|
burua
emakume gisa atzematen duenean, mundua zer den ikasten ari delarik. (II:
|
|
Denek izan dute trabaren bat bizitzan emakume izate hutsagatik, eta horietako batzuek gaizki amaitu dute. " Ni poetikoak" ez du bere
|
burua
emakume hauekin alderatu nahi, hein batean, maila altuago batean kokatzen ditu euren historiagatik, eta bera oso xume sentitzen da hauen alboan. Emakume horiek guztiak ispilutzat hartzen ditu eta une oro bere burua kokatzen eta definitzen dabilela aitortzen du, baina mitifikazioetatik ihesi, bere natura hibridoa eta kontraesanez betea aldarrikatuz:
|
2023
|
|
Ez du bere
|
burua
emakume* musikari bezala definitu, «musikari gisa baizik, pertsona bezala har nazaten». Hala ere, «egia da kanpotik emakume* bezala irakurtzen zaituzten momentutik, tendentzia aunitz horren araberakoak direla.
|
|
Leonida izenarekin aurkeztu die bere
|
burua
emakume hark. Ikasia da, eta hala erakusten dute haren gaztelaniazko berba luze eta esaldi ondo josiek.
|
|
Bertan gogoratzen du berarekin bizi izandako pasio sutsua, gizonak duela urtebete utzi zuen arte. Oroitzapenetan murgilduta, Martinekiko bere mendekotasun emozionalaz ohartzen da, eta horrek agerian uzten dio, bere
|
burua
emakume aske eta ahaldundutzat bazuen ere, maitasunarekin beti izan duen kontraesana.
|
|
Beraz, semeak maitalea kendu dik. Horixe besterik ez genian behar orain, aitaren semea, baboetan baboena,
|
burua
emakume likits horren hankartean galduta duela ikustea. Ez diok ezertan erakutsi, haragiaren bizio ezkutuetan besterik.
|