Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 26

2008
‎erlijioa, maitasun mundutarra, bere bizitzako pasarte bat eta euskara. Gaien arabera egindako sailkapen hau begiratzea aski da, beste sailkapen irizpide bati bidea irekitzeko: lehen hiru gaietan hizkuntza bitarteko du, laugarrenean, berriz, hizkuntzara bertara biltzen du arreta.
‎Ez da horrelako hausturarik Etxeparerengan: Andre Mariaz igorri nahi duen lekzioa da kopla profanoei bidea irekitzen diena eta, gisa honetan, mundu sakratua eta mundu profanoa uztarturik azaltzen dira. Azken batez, mundu profanoko maitasunaz emandako ikasgaia mundu sakratuko maitasuna hobesteko bitarteko du.
‎Inon ez zuen Broussainek Arana Goiriren aurka jotzeko asmorik aipatzen. 100 bat kongresukideri bidea irekitzea «quelques­uns», hots, zenbaitzuk nahiko luketela esaten zuen, baina zenbaitzu horien aburua iritzi soil gisa aipatuz, ez Hendaiako erabaki ofizial gisa. Eta aukera horren aurrean berak beste iritzi bat zuen, aurrekoa bezain zilegia iruditzen zitzaiona, eta teknikoki egokiagotzat jotzen zuena.
‎Eta ukitu zituen guztietan itzal luzea izan zuen, egundaino suma daitekeena. Berak pertsonalki arrakastarik izan ez zuen arloetan ere (literaturan eta musika konposizioan adibidez), besteei bidea ireki eta oinarriak eskaini zizkien. Adibidez, Txomin Agirrek Azkuek antolaturiko lehiaketa baterako idatzi zuen bere lehen eleberria; Guridik bere Diez melodías vascas obrako zortzi doinu Azkuek bildutako kantutegitik atera zituen; Gabriel Arestik Euskalerriaren yakintzan ezagutu ahal izan zituen hainbat herri tradizio; Euskal hiztegi modernoa egiteko Azkueren Tours­eko hiztegia izan zen oinarrietako bat; eta Euskaltzaindia egundaino mantendu bada, Gerra Zibilaren etena gaindituz, Azkuek horretarako ardura berezia jarri zuelako da...
2010
‎Moduluak hainbat modutara irakur daitezke eta irakurketak ere desberdinak izan daitezke, esan gabe doa. Hasiera bateko hurbiltze erretorikoa utzi genuen beste bati bidea irekiz, alegia, diskurtsiboari. Diskurtsiboari ekitean, baina, erretorikara iritsi gara.
‎HABEren lekua HGAren barruan. Hainbat pausoren ondoan, 1983an bertan bi aginduren bidez garatu zuen Hezkuntza Sailak lotune hori, HABEren bidezko EGA azterketak egiteko bidea irekiz. Lotune hori ez zen behin betiko konponbidetzat eman.
‎Ikastola batean ere irakasle gisa aritutakoa zen Gurrutxaga. Haren esanetan,, ikastolentzako publikotasunerako berezko bidea irekiz gero, ikusten genuen inertzia geldiezin bat sortuko zela eskolak hizkuntza arrazoiengatik sailkatzeko. Hau da, ikastolak izango ziren eskola euskaldunak, eta beste eskola publikoak izango ziren euskaldun izan nahi ez zuten beste euskal herritarrentzako eskolak.
2012
‎Azkenik, Belgikan eta Herbeheretan sortu eta israeldar ikertzaileen artean zabaldu ziren itzulpen ikasketa deskribatzaileek hirugarren mugimendu baterako bidea ireki zuten. Polisistemen teoriaren jatorri estrukturalistatik urrundu nahian, Theo Hermans, André Lefevere, José Lambert, Susan Bassnett eta Lawrence Venuti adituak itzulpenikasketak ikuspuntu postestrukturalistago batetik aztertzen hasi ziren.
‎Jatorrizko finko eta aldaezinaren ideia hankaz gora jartzen du, beraz, atal honetan aurkeztutako, itzulpen txarren? bidez, eta agerian jartzen testu oro beste hainbat testuren itzulpen edo birsortze bat dela, aldi berean beste hamaika testu birsortzeko bidea irekiko duen, testu originala, izanik.
‎Hainbat informazioren asoziazio edo lotura egingo du; ziurrenik, esatariak berak buruan zerabiltzanak baino gehiago. Enuntziatu parentetikoek, bada, testuak adierazten duenaz gaindi, iradokitzeko aukera eta bidea irekitzen dute.
‎Bi adibide horiekin esatariak ez du irmoki eta zorrotz baieztatuko, baldintzazko egitura honek ez aditzondoarekin batera bere baieztapena leundu, arindu egingo du, zalantzari ere bidea irekiz. Garbi dago, halere, bigarren formulazio honen aldeko joera erakusten duela.
‎Egitura parentetikoan agertzen den informazioak, nahiz eta proposiziozko edukian parte hartu ez, oinarrizko diskurtsoa interpretatzeko, iruzkintzeko, errealitatearekin kontrastatzeko, etab. datuak eskaintzen dizkio norentzakoari (Dafouz Milne 2000:). Ondorioz, oinarrizko diskurtsoan bertan tartekatzen duenak bezainbesteko garrantzia edo gehiago ere izan dezake, horiei esker diskurtsoari koherentzia bilatzeko erraztasunak izango baititugu; izan ere, parentesien edo marren arteko informazio labur, zatikatu edo keinuek iradokizunei eta inferentziei bidea irekitzen diete, eta esatari norentzakoek batean duten informazio pragmatiko hori martxan jarri eta gidatzeko datu ezin hobeak gertatzen dira. Eta hori, testuaren koherentzia lortzeko funtsezkoa da:
2013
‎D. Abbadie zen Larresoroko eskolako zuzendaria. Saint Pierrek gazte gazterik ezagutu zuen, beraz, Eskualduna ko jendea, eta horrek bidea ireki zion geroago astekari hartan idazten hasteko.
‎«Eskualduna kazetari esker beren lehen probak egin dituzte idazkera mailan. Manex Hiriart Urruti-k, erakasle gisa luma trebeenak berehala begistatzen zituen seminario ttipian eta, ondotik bere astekariarentzat behar zituen berriketariak ikasle ohien artean hautatzen zituen ardura». apaiz eskolan ezagutu zituen ikasle hoberenak bere taldean hartuz, astekariari hats berria eman zion, eta idazle belaunaldi berri bati bidea ireki zion.
‎Artikulu haren mezua zen frantsesek Champagne aldean gaina hartzean, etsaiak Reims eta Verdunetik urrunduko zituztela eta Errusiari bidea irekiko ziotela horrela, Alemaniari bidea hetsiz bezala. Eta gehitu zuen eskualde hartako populu ttipiak Frantziaren («gure») alde jarriko zirela azkarrena nor zen ikusiko zutenean.
2016
‎Baimen hori eskainiz, taula gaineko lana aberasten ahal zen, bakoitzak ekartzen ahal zuen horretaz aberasteko ahala zeukan, autorearen nagusitasuna alde batera utziz eta bertako sorkuntza biderkatuz. Irudimenari ematen zion lehentasuna, tresna ideologikoak baztertzeko bidea irekitzen zuen, testua eta antzerkiaren artean dagoen espazioaren betetzeko aukera emanez.
‎Eta egoera desberdinen irudikatzeko aukera ematen zuen. Izan ere, telebistarik ez zegoelarik, bizitzako gai nagusiak eta gehiago oraindik aipatzen zituen Larzabalek bere antzerkietan, ikusgarri horietan ageri ziren egoerek mundua irekitzen zien ikusleei, eguneroko bizitzako gertaeretatik at joateko aukera eskaintzen zien, askatasun bidea irekitzen ere. Egoera larrietan zer aterabide aurki daitezkeen, zer nolako harreman zailak konpondu eta horrelako egoera anitz lantzen baitzituen.
‎Hartzaren bitartez, Larzabalek torturaren aipamena egin du, urrats berria da hau aitzineko antzerkiekiko, antzerkia Erdi Aroan kokatuz, urruntasuna jartzen du publikoaren eta errealitatearen artean, publikoa ez du bortizki hunki nahi, baina torturaz hitz egin nahi du eta azalpen zuzena egiten du bai baitaki egoera horren bitartez gogoetarako bidea irekitzen duela, sufrimenduaren aipamen zuzena aktoreen bitartez ondorioak izanen dituela, oihartzun azkarra dela.
2021
‎Jendeak zioen ile luzeko gizon bat zela, mamu antzekoa (A. ...bortizki mugiarazten ditu (Arkotxa); Historia luzeko museoa (Egunkaria); Bakarkako gairako neurri luzeko doinuak hautatu zituzten (Egunkaria); Takoi luzeko kanperak oinetan (Arretxe); Kaxa blindatuan zeukan guztia emateko agindu zion traje ederreko gazteak (Hernandez Abaitua); Pentsamentu ederreko liburu batetik neure egiten ditut bi pasarte ttipi (Perurena); Begi ederreko neskarenganaino iristeko bidea ireki zuen jende artean (Rey); Ile belzdun neskaren ondoan (X. Aranburu); Ehun bat lagunek lortu zuten tartean xingola belzdun ikurrinekin korridore bat egitea (Hermosilla). Bestalde, oro har, Euskaltzaindiaren arauak dioen bezala, ko3 baliatzen dugu tamaina, iraupena eta abar adierazteko:
‎komentario asko/ nahikotxo... Badirudi izena soilik utzi nahi bada, horrelako interpretazioei bidea irekitzen dieten izenak behar direla.
‎Korrelaziozko perpaus erlatiboa mendekoa izanik, izenordain korrelatu anaforikoa perpaus beregain batean egon daiteke. Gehienetan horrela gertatzen bada ere, ez da ezer ezinbestekorik horretan, eta erlatiboari bidea irekitzen dion perpausa bera ere (izenordain anaforikoa duena, hots) mendekoa izan daiteke.
2023
‎Guillaume Farel, François Vatable, Gerard Roussel, Martial Mazurier, Mi chel d ‘Arande, Pierre Caroli, Jodocus Clichtove eta Jean Lecomte Lacroixkoa. Garai hartako bizi ziren idazle asko oso gertu zeuden mugimendu hartatik, hala nola François Rabelais edo Erasmo. ideia erreformatzaileetatik hurbil baina Eliza katolikoari atxikia, Margarita Nafarroakoak XVI. mendetik aurrera emakumeen askatasunaren eta au to nomiaren kon tzientzia hastapenen aldeko aldarrikapenari bidea ireki zion.
‎Antza denez, 1553ko otsailaren 9an irudikatu zuten, lehenik Henrike II.a erregearen aurrean. Lehen komedia humanista da, zenbait idazlerendako frantses antzerki klasikoari bidea ireki zuena. margarita, nafarroako erregina(). Antzezlanak eta gutunak 164 osoan eta erabaki bat hartu zuen horretarako.
‎Suitzarrak garaitu ondoren Frantziako erregearentzat Milango bidea irekia zen, eta Milango dukerria eskuratu zuen, adostutako dirutza baten truke, ondo ren aita santuak, Leon X.a aita santuak, Parma eta Piacenza utzi zizkion eta 1516an suitzarrekin bakea adostu zuen (Friburgon hitzarmena izenpetu zuen Frantziak suitzarrekin. Suitzarrek onartu zuten ez zutela gehiago Frantzia erasotuko, hori zen 1516ko azaroaren 26an izenpetu zen Betirako bakea deitutako akordioa).
‎1536an akordioa izenpetu zuten Solimanek eta Frantzisko I.ak. Akordioak Europako bidea irekitzen zion otomandarrari. Mediterraneo itsasoa eremu zentrala zen oraindik, Euro pako herri nagusientzat aberasten jarraitzeko.
‎Zapi urtez Margarita anaiaren ondoan jarraitu zuen, diplomazia lanak eginez, anaiaren politikak defendatzen. Baina, denboraren poderioz, eta Henrike se narraren kezkek, bere lurraldeen berreskuratzeko zituen proiektuak, urruntze bidea ireki zuten anaia arreben artean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia