2001
|
|
Bertan, Kantek ezagutzaren izaera aztertzen du ikuspuntu iraultzaile batetik abiatuz, eta jarrera berri horren ondorioz ezagutzaren mugak zehazki zedarritzen ditu, zeren arrazoimenaren interes nagusia ez baita epistemologia, filosofia praktikoa baizik. Beraz, Kanten pentsamendu orokorrean epistemologia ezinbesteko lehen urrats iraultzailea da, ezagutzaren eremua argitu eta era berean ekintza praktikoari
|
bidea
irekitzen diona.
|
|
Hala ere, Metafisikaren ideien baliotasuna frogatu ezin bada ere, era berean, beren baliotasun eza ere ezin da frogatu. Horrek
|
bidea
irekitzen dio ideion beste trataera bati, eremu praktikoan egingo denari.
|
|
4 Jarrera hau Nietzschek gogor kritikatuko du, zeren teologia zaharberritzea besterik ez bailitzateke bere ustez. Bestalde, Hegeli espiritu politikoaren eta historikoaren garapen konkretua ulertzeko
|
bidea
irekitzen dio.
|
2005
|
|
Herri guztien historiek barruratu zituztenak dira horretarako egokienak; ez, ordea, ondorioak lortzeko, sarritan egiten baita gauza bera eta gainera, okerretara. Horrela, bada, egiazko
|
bidea
ireki zuten harako juriskontsulto zaharrek, euren izenak ere miresten ditugula, eta behin eta berriro zientzia zibila izaeratik bertatik datorrela azaldu dutenak. Hala dator Tuliorengan, horrek esaten baitu zuzenbidearen doktrina atera behar dela, ez pretorearen ediktutik, orduan askok egiten zuten bezalaxe, ezta XII tauletatik ere, filosofiaren barne muinetik baino.
|
2007
|
|
Osagai garrantzitsua izan zen herriarentzat: prozesioekin eta kirol lehiaketekin batera osatzen zen jai sare hark teatroa edo beste kultur adierazpenak bultzatzen zituen; ezagutzaren
|
bidea
irekitzen zuen herritarrarentzat.
|
2008
|
|
Filosofia analitikoaren esparruan Hegeli gehien hurbildu zaion filosofoa Wilfrid Sellars da. Gero hainbat autorek jarraitutako
|
bidea
ireki zuen. 1956an" Empiricism and the Philosophy of Mind" izenburuarekin hitzaldi batzuk argitaratu zituen," emandako mitoa" deitzen duenaren kontra gogor eginez.
|
2009
|
|
begia, lehenik, ehizak eta gerrak menpean hartua izan zen; zigorra, hurrenez hurren, bengantza hartzeko, erasotzailea eskluditzeko, biktimagatik libre geratzeko, besteak beldurrarazteko premietara egokitua izan zen. Metafisikak, oraina hastapenetan kokatuz, lehen momentutik
|
bidea
irekitzen saiatzen den patuaren lan ilunean sinistaraztera eramaten du. Genealogiak mendekotasun sistema desberdinak berrezartzen ditu:
|
|
Kanten beraren proposamenari helduko diot aurrera egiteko. Lanaren atal honi
|
bidea
ireki eta argituko diona Kantek Prolegomenoetan11 erabiltzen duen egitura bera izanen da, beraz. Liburu hori, Arrazoimen hutsaren kritika (bere bertze liburu ospetsu bat; ospetsu eta garrantzitsuena ziur asko) uler zedin edo haren sarrera edo prologo gisa balio zezan egindakoa, izanen da, bada, bide zail honetan neure, geure, kriseilua.
|
2010
|
|
" Humboldt da etnolinguistikaren aita eta aurrekaria" 139 Ildo horretatik, bestela," erlatibismo linguistikoaren printzipioa" aztertzera iristen gara, zeinek egiaz" hizkuntza kultura pentsamendua" erlazioa bere gordintasunean planteatzen duen: Sapir eta Whorf dira —aipatutako Boasen ikerketei segida emanez— printzipio hori hipotesi bezala formulatzeko
|
bidea
irekitzen dutenak. Aipa ditzagun, adibide moduan, honako euren hitzak:
|
|
Aniztasuna kulturen eta giza naturaren parte dela onartuko bagenu, bada,
|
bidea
irekiko genioke giza izakiaren eta hizkuntzaren estudio ezberdin bati, zeinek —aldakuntza arau bezala hartzetik abiatuz— hizkuntza giza kondizioaren parte bezala ulertzeko helburua izango lukeen146.
|
|
Bada, aipatu ikerketek —pedagogia linguistikoaz haraindi— interakzio didaktikoa bera ere sozio kulturalki begiztatzeko
|
bidea
irekitzen dute; horrenbestez, interesgarria dirudi ikustea nola Titonek, adibidez," eskola komunikazioa etnografikoki aztertzeko beharraz" 195 diharduen. Kontua da, hasteko, ikas irakas prozesua beti oinarritzen dela interakzio komunikatiboan, hau da, testuinguru jakin batean gertatzen den eta bereziki linguistikoa den interakzioan.
|
|
Kontua da, bada, pragmatikari ere
|
bidea
ireki dion linguistikaren beraren garapen prozesuak —gogora dezagun" makrolinguistika" 80 kontzeptua— aldi berean aberastu duela ere hizkuntzaren eta hizkuntzen ikas irakas prozesuen edota estrategien inguruko hausnarketa.
|
|
Esan dezagun, baina, planteamendu horrek Humboldtengandik urruntzen gaituela. Austin (1962) eta Searle (1969) filosofoak izango dira, besteren artean, ekintza linguistikoen zentralitatea eta linguistikaren ikuspuntu" energetikoa" berreskuratzeko
|
bidea
irekiko dutenak:
|
2011
|
|
Izateak, hartara, anbibalentziaren erreinua dirudi, ordena josten duen sare bat: elkarrekin erlazio solidarioa duten ezin konta ahala hutsune eta anbiguotasunak, agindu eta utzi egiten duen zerebroa, hitz egin eta isilik dagoen ahotsa, ez izatetik izatera
|
bidea
irekiz eta itxiz ari den etengailua. Ordena bat antolatzera eta egituratzera mugatzen bada izatea, zer agertzen da ba ilunetik eta irrazionaltasunetik?
|
2013
|
|
Mitoak ez du irakasten, mitoak kontatzen du (141). Baina kontatze horretan mitoak zentzua ematen dio bizitzari, edo, gutxienez,
|
bidea
irekitzen dio bizitzaren zentzuaren gaineko kezkari, zientziak ez bezala.
|