Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2007
‎• Arestian aipatutako hiztun berrien kalitatea ez ezik, kantitatea ere dugu kezka. Irakaskuntza da Nafarroako lurralderik gehienean euskal hiztun berriak sortzeko bide nagusia eta egun bide hori Nafarroako lurralderik gehieneko sistema publikoan itxita dago hemengoen nola berriki etorritakoen seme alabendako. Hori berebiziko eragozpena da eta ez du iduri hurrengo urteotan konponbide politikoa emanen zaionik.
2009
‎• Aurrekoarekin jarraituz, eta asko laburtuz, badirudi bi bide nagusi ikusten direla euskararen (eta Euskal Herriaren) normalizaziorantz argi joateko, baita normalizaziora iritsi eta bertan mantentzeko ere:
2010
‎• Bestelako xedapenak: aurreko multzoetatik kanpoko xedapenak. hartara, horiek guztiek hizkuntzari zein trataera ematen zaion alderatzeko balio badute ere, egungo argazkiarekin amaitzeko nahitaezkoa da europako estatuek hizkuntza aniztasuna kudeatzeko erabiltzen dituzten bide nagusienak jasotzea:
2012
‎Irizpide honekin lotuta, zalantzarako bi bide nagusi daude.
‎Hizkuntzarekiko aktitude positiboak sustatzea da hizkuntzaren etorkizuna ziurtatzeko bide nagusietako bat.
‎Hizkuntzarekiko aktitudeak oso garrantzitsuak dira soziolinguistikan, jakina delako aktitudeek jokabideetan eragina dutenez, hizkuntza baten aldeko aktitudeek eragin zuzena dutela hizkuntza hori ikasteko motibazioan eta prozesuan eta, gero, haren erabileran. Hizkuntzarekiko aktitude positiboak sustatzea da hizkuntzaren etorkizuna ziurtatzeko bide nagusietako bat (Crystal, 2000). Izan ere," azken finean, hizkuntza plangintzak ez ditu helburu linguistikoak.
‎Hori da osasun oneko hizkuntzen belaunez belauneko jarraipen bide normala, prototipikoa. Hori izan da euskararen mendez mendeko transmisio bide nagusia ere, lehen zatiari (etxeko eta auzoko hizkera bizia eskuratzeko bideari) dagokionez. Bigarrenean (errejistro formaleko, bereziki idatzizko lanketan eta garapenean) arras eskas eta ibili gara, ongi ezaguna denez.
2016
‎Arreta eskoletako hizkuntzaren biziberritzean jartzen bada, egoeretako aldaketak ere antzemango dira: galzorian dagoen hizkuntza bat sozializatzeko bide nagusi bezala sartzea ez da helburu errealista bat, bereziki hizkuntza hori ez badago zabalduta, erabilera urria badu edo gurasoek ez badute menderatzen. Romain ek (2006) honako galdera egiten du:
‎V. Inkestako galdu irabazien taulek ez digute eginbehar honetarako ezer asko balio124, gaitasun kontuan oinarritzen baitira eta ez erabileran; ama hizkuntzaren analisia ere nekez erabil dezakegu hemen, hartarako datuak dauden gisa antolaturik daudelarik125; etxeko transmisioaz biztanleek zer aitortu duten ikusiz zenbait ondorio atera liteke, baina hor ere ez dugu emaitza operatibo handirik126 Hiru argi iturri horietako informazioa ez da beraz gutxiestekoa, baina ez da beste iturriena bezain balio betekoa E4, E3edo ET jardunak azken 20 urtean izan duen bilakaeraz ondorio sendorik atera ahal izateko. Gatozen, beraz, goian azaldutako lau analisi bide nagusietara.
2019
‎a) bikote euskalduna egiten dute bertako gazte gehienek eta, horrela, herrian bertan (edo inguruko beste arnasguneren batean) asentatuz euskal familia sortzen dute maiz: ...asun moldaera31 argi horri eskerrak, arnasgunean ez dago eus> erd mintzaldaketa32 zabalik. are gutxiago galera osoa33 Belaunez belauneko jarraipena inon baino seguruago bermaturik dago hor. eguneroko mintzajardun arruntari dagokionez, hortaz, osasun oneko hiztun elkarteetan normal dena normal da arnasgunean. ama hizkuntzaren belaunez belauneko jarraipena da osasun oneko hizkuntza bizien iraupen bide nagusia. hori da osasun oneko hiztun elkarte orok ahuldutako hiztun elkarteen aurrez aurre duen bereizgarri soziolinguistiko nagusietarikoa: hainbatentzat nagusia. ama hizkuntzaren belaunez belauneko jarraipena sendo dago gure arnasguneetan:
‎...rraza da Xabierrek eskaini digun iruzkina. orain urtebete inguru prestatu genuen ppt azalpenari orpoz orpo eusten dio eta, teknika hori dela medio, erraz ikusten da zertan gure azalpenarekin bat datorren, zertan ñabardura erantsi duen eta zertan formulazio alternatiboa eskaini digun edo hartarako tentaldi bizian dabilen. esan dezagun, labur beharrez, kasu askotan bat datorrela Xabier gure argudio bide nagusiarekin. agertutako begirunea biziki eskertzeaz gainera, ñabardura biziz hornitu dituen oharretan eta ikuspegi alternatiboari ateak zabaldu dizkionetan zentratuko gara. darabilen euskara (Beterrikoontzat hain) gozo horrek arindu egiten du irakurketa, eta ohar soilak aukeratzea errazten.
‎Nagusiki, bi arrazoigatik: ...euskararen normalizaziorako interesgune garrantzitsua delako ezagutzea nerabeek zenbat erabiltzen duten euskara testuinguru informaletan eta, era berean, zer nolako euskara darabilten; eta bestetik, interesgarria delako jakitea euskal hiztun gazteek zenbateko lekua ematen dioten euskarari sare sozialen bidezko komunikazioan, zeina bihurtu baita haien eguneroko —eta ia une roko— harreman bide nagusietako bat.
2021
‎Hortaz, jarduna gehiago lotzen zaio ELEN sareak duen alde politikoari. Lan horrek bi bide nagusi hartu izan du. Batetik, ELEN sarearen barruan euskal hizkuntza komunitatearen aldarria eraman izan du Kontseiluak, eta ondorioz, ELENen izenean gure komunitateari eragindako hizkuntza eskubide urraketa larriak nazioartean salatu izan ditu.
‎Ikerketan informazioa jasotzeko proposatu ziren bide nagusiak (memoria ariketa eta eztabaida saioak) osatzeko beharra baloratu zuen ikerketa taldeak. Zenbait erakundek memoria ariketan idatzitakoa osatzeko eta eztabaida saioetan parte hartzerik izan ez zutenen testigantzak jaso ahal izateko, elkarrizketa sakonak egin ziren hiru erakunderen ordezkariekin (2020ko abendua eta 2021eko urtarrila artean).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia