Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 48

2007
‎Tipologia soziolinguistikoagatik Tafalla Tuteraren aldean para genezake baina ikusiko dugu nola azken honek 2006ko neurketan izan duen emaitzak bereziki azaltzeko bide ematen duen.
‎Beraz, aipatu testuinguru horretan aurrerabiderik ezak Nafarroako euskal hizkuntza komunitateak, bere txikian, erabilera tasari eutsi egin diola errateko bide ematen du. Hau da, espero zitekeenaren kontra, ingurumari soziopolitikoan ez alde jokatu duten aldagaiek jokatu dutela, euskararen erabilera egonkor mantendu duela.
2009
‎Azken ahapaldiak hitzez hitz heltzen dio hasierakoari, existentzialismoaren giza bizitza irtenbiderik gabekoaren zirkulua ixte aldera edo... Baina hortxe bertan —azken lau lerroetan— ireki egiten du bat batean Gandiagak bizitzaren zirkulu existentzialista, bere kristau fedeko esperantzari bide emanez: " Gizon...
2010
‎Beste elementu edo lorpen asko normalizazioaren bidean FAGOR Taldearen kasuan aipa daitezkeen arren, bertan eraiki den dinamikaren emaitzen indarra eta garrantziaz ohartzeko, esanguratsua da bizitutako guztia eta egindako guztia kanpora transferitzeko gaitasuna erakutsi dutela aholkularitzaren bitartez. Honek guztiak kontzeptuak, marko teorikoak, ikertzeko aukerak, ebaluazio sistemak eta esku hartzeak etengabe sortzeko bide eman die.
‎Euskaraz hitz eginez, euskara bultzatzen genuela oso garbi geneukan, ikastolan jasotako hezkuntzagatik baina etxean jasotako hezkuntzagatik ere bai(...) Zangotzan zailagoa da euskaraz aritzeko giroa aurkitzea eta egun asko nabaritzen dut, nik beste esperientzia oso ezberdinak bizi ditudalako nire klasekoekin edo Iruñeako lagunekin alderatuta. iruñerria eta hortik beherako hiriak oso erdaldunak dira (atarrabian %15 inguru euskaldun; barañainen, berriozarren, burlatan, iruñean, lizarran eta zizur nagusian %10; tafallan eta zangozan %5). hiri horietako gure gazte gehienei euskara eskolan/ ikastolan ikasi izanak ondorio batzuk ekarri dizkie. haietariko anitzendako euskararen esperientzia uharte moduko bat izan da: ...ren frustrazioa hunkigarria da, areago ere jakinda bere ikasbidean euskarari behingoan bizkar eman beharrean, unibertsitatean euskaraz ikasten segitzea hautatu zuela. gazteek inguru soziolinguistikoaren eragin erdalduntzaile ikaragarria jasotzen dute. zail zaie euskara erabiltzea. gazte euskaldun horietako anitz nolabaiteko euskaldun ezinduak dira, erdal inguruak berak ezinduak, inguruak ez baitie bide eman euskara normaltasunez erabiltzeko eta horretara ohitzeko. ingurune erdaldunetan erdara beharra eta ohitura da, gizarte araua orotan. euskaraz egiteko aldiz, aukerarik ez, ohiturarik ez eta ondorioz, anitzetan, erraztasunik ere ez. euskararen erabilera kuantitatiboki ez nahikoa eta kualitatiboki arlo bakarrekoa (akademikoa, eta ez arlo askotarikoa) izatearen ondorioz, euskara erabiltzea kosta... euskararekin harremana izaten segitzeko eta euskara ez galtzeko modua baita.
‎• 1 urratsean, interbentzioaren aplikazioan bideratutako interakzioek bide emandako gertaera nagusien kodifikazioa.
‎Aldaketarako ekinbide horien emaitzak adierazle sistema baten bidez jasotzen eta neurtzen dira eta, berrikuntzarako ezagutzak landuz, premia berrietara egokitzen dira. ...ia metodologikoak garatzeko sortu eta diseinatu diren azpi eredu operatiboetan gauzatu dira. azpi eredu horietan, modelizazioarekin batera, sekuentzia metodologikoak, lanabes teknikoak eta erreferentziazko adibide praktikoak eskaini dira, akzio gune horretan garatu beharreko estrategia metodologikoak modelizatu eta operatibizatu asmoz. horrela, bederatzi akzio guneen bitartez egituratutako ereduak bide ematen du azaltzeko, batetik, normalizaziorako kudeaketa sistema batek kontuan hartuko dituen aspektuak eta, bestetik, aspektu horiekin erlazionatuta garatuko dituen estrategiak eta sistematikak, ondorengo taulan eskematizatuta agertzen den eran.
‎Sei elkartea (euskal Soziolinguistika institutua Sortzen izenekoa) babesle zuela, berariaz horretarako sortua. ondoren Soziolinguistika klusterra etorri zen, Sei ren garapenaren ondorioz. garai bakoitzean zuzendariak (txillardegi eta Maria Jose azurmendi), koordinatzaileak, argitalpen batzordeko kideak berritzen joan dira, eta horrek berarekin ekarri du garapena. ez nuke puntu honetan gehiegi luzatu nahi, uste baitut bakoitzak bere neurrian zuen onena eman zuela, baina uste dut bat aldizkariaren" intra historia" azpimarratzekoa dela arlo honetan, izan ere bere iraupen eta bilakaeraren gako nagusia bertan dago. zorroztasun akademikoa, esperientzia aplikatua, militantzia eta zabaltasuna uztartzen asmatu dute aldizkariaren sustapenean lan egin dutenek. denona eta inorena ez, txikia baina ezinbestekoa, hori da bat aldizkaria izan dena eta horretan ahalegindu dira, produktuan ikus daitekeenez, bertara bildutakoak. 1996an esku bateko hatzak aski ziren aldizkariaren iraupenarekin konprometitutako pertsonak zenbatzeko, egun, ordea, bat desagertuko balitz bat berria sortu litzateke euskalgintzak bere eremu desberdinetatik dakarrenari bide emateko. ingurumaria aldatu bada, bat bera ere aldatzen joan da, ez beharbada nahi izan den moduan, bai, ordea, ahal izan den neurrian. Formatu aldetik aldaketa bistakoa da, baina aldaketa nagusia edukietan dago.
‎bestetik norentzat argitaratu? Finantzazio eskemak ezarritako mugak kontuan hartuz, galdera horiei eman ahal zitzaien erantzuna mugatua izan arren, bilakaera ezinbestekoa izan zaio, protagonista berriei eta euren gaiei bide eman, bestetik irakurlego berriaren interesei erantzun produktua aldatu gabe. bat ek asmatu du bere inguru organizatibo eta sozialean gertatutako aldaketei modu eraginkorrean erantzuten, gai eta ikuspegi berriei atea zabalduz, bai bere argitalpen batzordean, bai irakurleei eskuetara eramandako edukietan. ez nuke, ordea, lan hau amaitu nahi, proiektuaren koordinatzaile eta bultzatzaile izan naizen...
2011
‎B. U. Esandakoari lotura eginez, bide ematen didazu hurrengo gaia planteatzeko. zuzenean entzuteko aukera izan dizugunoi deigarria egin zaigu zer nolako garrantzia ematen diozun euskarak berak dituen naturaeta mundu ikuskera zabaltzeari. zure ikuspegitik, ikuskera horiek islatzeko baliagarriak diren heinean, zein izan daitezke euskararen ezaugarri aipagarrienak?
2012
‎Irigarayk (1956) haurrak euskaraz aritzen ez ziren herrietan dokumentatu zuen egoera hiru hamarkadaren buruan nola bilakatu zen aztertuta, Iruritako familiek haurrei euskaraz egiten ez zietela ikusi eta euskararen desagerpena iragarri zuen, zalantzarik gabe. Txepetxek atzemandako hizkuntza egoerak mintzaira ordezkapena gertatzen ari zela pentsatzeko bide ematen zuten alderdi anitz zeuden: hizkuntza erabilera sozialean gaztelaniak ordura artio euskarak zuen lekua hartu izana (karrikan ez ezik, baita etxeetan ere), gazteen artean euskara ez erabiltzea, gaztelaniak egoera formaletako eta prestigiodunetako komunikazio funtzioak hartuak izatea eta euskaraz egiten zuten hiztunak gutxiestea ohikoa izatea... egoera soziolinguistikoaren alderdi adierazgarri horiek guztiak aski argiak izanik ere, Sánchez Carrionendako guraso elebidunek euskaraz ez egitea izanen zen, segur aski, elementurik salagarriena Iruritako euskara ordezkapen prozesuaren azken urratsetan zegoela ondorioztatzeko:
‎Beraz, egile horiendako sozializazioa ez da prozesu mekaniko determinatua gizon emakumeak aldaketetarako gai baitira. Ildo horretatik, sozializazio kontzeptuak egitura sozialen erreprodukzio (edo ugalketa) hutsaren ideia gainditu eta ingurura doitzeko prozesuan gerta daitezkeen desbideratzeak ere kontuan hartzeko bide ematen du. hori horrela, ikertzaileek ohartarazi bezala, hizkuntza sozializazioaren ikerketa arloak jarraipen eta aldaketa soziokulturala, biak, ditu aztergai: " The language socialization paradigm offers a socioculturally informed analysis of life course and historical continuity and transformation" (ochs & Schieffelin 2008:
‎"... everyday life —the mundane activities and interactions in which ordinary individuals participate, constituting the warp and woof of human sociality" (Garrett & Baquedano López 2002: 343). eguneroko solasaldi arruntak hizkuntza jarduera gisa ikusteak bide ematen du mintzaira errutinei erreparatzeko. Azken finean, sozializazio prozesuan helduek haurrari eguneroko hizkuntza jardueretan (errutinetan) parte harrarazten diote (Schieffelin & ochs 1986).
‎Gurasoen jarrerak, erabakiak eta estrategiak funtsezkoak dira baina euskarazko sozializazioaren atzean hiztun taldearen eta bere erakundeen (eskolaren, elkarteen...) harreman sareak eta lan pedagogiko osoa daude. hizkuntza sozializazioa, goitik beheitiko harremanetan gauzatzen den gertakaria izan beharrean, bi ardatzetan (bertikalean nahiz horizontalean, hau da, belaunaldien artean eta adinkideen artean) gertatzen diren elkarreraginetan funtsatzen da. Nire ustez, belaunaldi berekoen arteko elkarreraginak, harreman eszentrikoak, dira hain zuzen ere Iruritako egoera soziolinguistikoari baikor begiratzeko bide ematen duen alderdia. Iruritarren belaunaldi berri bat bada —aspaldiko partez— euskaraz hazten ari dena eta elkarren artean euskara harreman hizkuntza ohikoa duena.
‎Artikulu honek hizkuntza ordezkatze prozesuan amilduta zegoen Irurita (Baztan, Nafarroa) herrian azken berrogei urteotan haurrak euskaldun haztearen aldera gertatutako aldaketa aztertu du. horretarako, egilea hizkuntza sozializazioaren gaineko teoriaz baliatu da. Sozializazio kontzeptuak gizarte erreprodukzioaren eta transmisioaren ikusmolde ohikoek ikusezin utzitako hainbat alderdiri eta horien arteko elkarreraginari erreparatzeko bide ematen du. Landa ikerketak berretsi duenez, hizkuntza sozializazioa prozesu holistikoa da, familiara mugatzen ez dena; dinamikoa eta baldintza soziohistorikoei lotua, ez mekanikoa; elkarreragilea, ez norabide bakarrekoa; malgua eta denboran aldakorra, ez monolitikoa. haurren euskarazko sozializazioa elkarri lotutako bi ardatzetan funtsatzen da:
‎Hiriburuetako egoera arduragarriak, ordea, beste alderdi baikor baterako bide ematen digu. Orokorrean erabilera bere horretan jarraitu edo oso gutxi jaitsi bada, hiriburuak ez diren beste eremuetako erabilera datuak igo egin direnaren seinale.
‎Hala ere, orduan, interakzioa A hizkuntzan jazotzen da, eta, horrenbestez, B hizkuntzaren erabilera (hizkuntzak bizirik irautea ziurtatzeko bide bakarra) txikiagoa da, jokalariek koordinazioan huts egiten dutelako informazio perfektua izanik egindako aukerengatik. Bestela esanda, erregimena 1.a edo 2.a denean, c frustrazioaren kostua ordaintzera kondenatuta daude agente elebidunak4 Gu, ordea, B erabiltzeko bide ematen duen erregimen orekatu batean interesatuta gaude eta, hortaz, 3 erregimena hartuko dugu kontuan azterketa egiteko.
‎Elkarrizketa hasten duen jokalariak S2= AB estrategia baliatzen badu, A hizkuntzan (gizarteko kide guztiek hitz egiten duten hizkuntzan) hasten da, baina, II. jokalaria elebiduna bada eta B erabiltzen badu erantzuteko (hau da, II. jokalaria S1 estrategia baliatzera ausartzen bada), elkarrizketa hasten duen jokalariak S2= AB estrategia baliatzeak esan nahi du hizkuntzaz aldatzen dela. Bestalde, II. jokalariak S2= BA estrategia baliatzen badu, I. jokalariak elkarrizketa hasteko erabiltzen duen hizkuntza bera erabiltzen du; bestela esanda, S2 estrategiak ez ditu behartzen elebakarrak, baina, hizkuntzaz aldatzea dakarrenez gero berekin, B aukeratzeko eta erabiltzeko bide ematen du eta, hartara, gizalegearen arauei jarraitzen die (Lakoff, 1973). Are gehiago, jotzen da S2 estrategiak ez diela egiten" mehatxu" [ikusi Goffman (1967); Brown eta Levinson (1987)] elebidunei ez elebakarrei, bi taldeen eskubideak errespetatzen baititu.
‎Hiru herritan 4, 5 eta 6 mailetan eta arnasgune bateko institutuko 2 eta 4 mailako ikasleei. Horrela, herri diferenteak hartuta batetik, eta adin ezberdineko ikasleak bestetik, erkaketarako eta azterketarako bide eman nahi dugu.
‎Hiru herritan 4, 5 eta 6 mailetan eta arnasgune bateko institutuko 2 eta 4 mailako ikasleei. Horrela, herri diferenteak hartuta batetik, eta adin ezberdineko ikasleak bestetik, erkaketarako eta azterketarako bide eman nahi dugu.
2014
‎Erlijioaren eta militarren botere eta pentsaeretatik eraikitako harresi barruko formak, errepikapen eta babesean oinarritutakoak, hautsi ziren. Sortu berri ziren hiri errenazentistetan hiria hazi egin zen, eskalaz handitu, harresiak hautsi eta kale estu eta ilunak hiribide zabal eta zuzenak bihurtu ziren; Erdi Aroko baratzeek lorategi aberatsei bide eman zieten, eta eskailera luze eta zabalek Estatuaren boterea azpimarratzeko erabili ziren.
2015
‎Baina, bestalde, gazteak beraiek eragile izan daitezen bide ematea ere bada aukera. Gazteak eragile bihurtuta berdinen artean eragitea lortzen da eta goitik behera (irakasle edo gurasoen bidez) aritzea baino eraginkorragoa ere izan daiteke. gazteengan eragiten
‎gurasoak, irakasleak, hezitzaileak (eskola orduz kanpoko jardueretakoak) eta haurrak/ gazteak beraiek. Haurren eta gazteen hizkuntza ohituretan eragitera begira, zuzeneko eragile hauen jarrera aktiboak bilatu eta landu behar dira, horiek garatzea izan daiteke hizkuntza sozializazioan euskarari bide emateko lehentasunezko ardatzetako bat. Ondorengo irudian azaltzen da ideia hori.
‎— Ikasleen motibazioan eragiten duelako; ikasleek aurrera egiten dutela ikusten dute, irakasleek haien motibazio eta aurrerapena ikusten dute eta ikasleen parte hartzeak horretarako bide ematen du.
‎Hizkeraren gaiarekin jarraituz, eta Jone Goirigolzarrik euskaldun berrien autokategorizazioari buruz esandakoaren ildotik, komunikabideak euskaldun berriek hiztun gisa duten zilegitasuna lantzeko plataforma paregabeak izan daitezkeela nabarmendu nahiko nuke. Horrek, beste behin, hizkeraren aldetik egokitzapena eskatzen die komunikabideei, zuzentasuna kolokan jarri gabe hizkuntza forma hibridoei bide emanez, eta era horretara adierazkortasun molde berriak landuz. Berriz ere diot:
2016
‎hazkundetik garapen iraunkorrera bidean" idatziarekin. Euskararen etorkizuneko erronka eta arrisku posibleen testuinguruaz hausnartzeko bide ematen duena.
‎" Euskararen transmisioa eta gaitasuna, eta aurrera begirako erronkak" izenburupean euskararen bilakaeraren gogoetari bide ematen dio Iñaki Martinez de Lunak. Helburu bikoitzari heltzen dio bere idatzian.
2017
‎jatorria, motibazioa, erabilera eta ideologia – Jon Walsh tziz. o’rourke et al en arabera (2015)" hiztun berri" bat hizkuntza bat naturaltasunez eta erregulartasunez hitz egiten duen pertsona bat da, hizkuntza hori lehen sozializazioko hizkuntzatzat izan gabe hazi dena, hizkuntza hori tradizioz hitz egiten den eremu batean. hizkuntzalaritzan autoritarioak izan arren arazoak sortzen dituzten jatorrizko etiketetako batzuk ezabatzeko ahalegin bat bezala har daiteke" hiztun berria" terminoa, hiztunaren hizkuntza ekoizpenean gabeziak nabarmentzeko baino (o’rourke et al 2015; o’rourke eta Walsh 2015). beti ez da posible irlanderaren moduko hizkuntza gutxituetako hiztun berriak eta hiztun zaharrak zein diren garbi bereiztea. ...orikoan hizkuntzek presentzia sozial handiagoa zuten eskualde historikoetan. horrez gain, herritarrak ez ziren mugitzen modernitate berantiarrean mugitzen diren bezain beste, eta herritarrek ez zuten modernitate berantiarrean hitz egiten den bezain erraz hitz egiten. hiztun berriaren kontzeptuak arazoak sortzen ditu" l1" eta" l2" hizkuntzen arteko banaketa binario sinplean, eta bide ematen du kategoria batean edo bestean argi eta garbi sartzen ez diren hizkuntza ohiturak arretaz aztertzeko. horrek hautsi egiten du" hiztun zaharraren" nagusitasun (sozio) linguistiko historikoa, eta legitimitateari nahiz hizkuntza jabetzari buruzko auziak jartzen ditu agertokiaren erdi erdian: nor da emandako hizkuntza baten hiztun legitimoa?
2018
‎40 orduak herriko plazan hezurmamitzen dira eta oholtza zortzikote batek dinamizatzen du, umorea ardatz duten ekitaldiak berariaz prestatuz eta herritarrek prestatuta dituzten emankizunei bide emanez (parte hartzeko baldintza da Lasarte Orian jaio, bizi edo lan egitea). Maratoiaren ardatza euskara da eta bere baliorik kuttunenetakoa, berriz, herriko euskaltzaleak, beren tira-bira ideologikoen gainetik, jaiaren inguruan biltzea.
‎Bestalde, bertako hizkera zaintzeko eta balioan jartzeko lanean jarraitzearen garrantzia aipatuko genituzke, eredu egokiak eskainita. Dena den, kalitatearen gaiari lotuta, kontuan izan behar da hizkuntza batek, bizia denean, berezkoa duela garapena eta aldaketa, eta horri bide eman behar zaio. Honekin lotuta, ahuakemonalai bezalako egitasmoen balioa nabarmendu nahi genuke.
‎— Langileek mehatxu gisa ikus dezakete teknika honen aplikazioa, uste badute ebaluazioan identifikatutako okerrek bide emango diotela nolabaiteko zigorrari, langileentzako prestakuntza edota laguntzari baino (Erstad, 1998);
‎Diskurtso mailan hiztun berriekiko inklusiboa izatea politikoki zuzena bilakatu bada ere bertso munduaren baitan –eta bada zerbait, oraindik ere indarrean dago benetako bertsolaria eta benetako hiztuna lotzen dituen ideologia. Eta alde horretatik, nago arnas laburreko benetakotasunaren ideologia murriztaile hori eraldatzeko ez ote den estrategikoa, bertso munduari dagokionez, euskalduntasunari buruzko diskurtsoak ez ezik bertsolaritasunari buruzko diskurtso berriak pentsatzea, praktika berriei bide emanez eta alderantziz, benetako bertsolariaren ideiaren bitartez eragiteko, hain zuzen, benetako hiztunaren ideian. •
2019
‎Babes laguntza sozialetan ere (adinekoen atentzioan bereziki) badute premia bizirik. horiek ere kontuan hartu behar dira, jende kopuruak hartarako bide ematen duen neurrian noski, arnasguneetan.
‎Soziolinguistika Klusterra teknologia digitalen orokortzearekin batera, aurreikusi gabeko aldaketak gertatu dira hizkuntza komunitateetako komunikazio moduetan; ondorioz, hizkuntzen egoera soziala aztertzeko teorietan eta kudeaketaren proposamenetan ere taxuzko egokitzapenei bide eman behar izan zaie, halabeharrez. h. giles, r.Y. Bourhis eta d.m. taylor ek Bizindar etnolinguistikoaren inguruan euren artikulu ospetsua argitaratu zutenetik(" towards a theory of Language in ethnic group relations", Language, Ethnicity and Intergroup Relations, 1977) munduko hizkuntzen egoera soziala aztertzeko bizindar etnolinguistikoarena erabiltzen den kontzeptu ohikoena da.
‎Baina ez ahaztu xedea ez dela erraminta ahalguztidun eta preskribatzailea prestatzea; aitzitik, bere eginkizuna da hausnartzeko bide ematea, besterik ez. egia esan, baten bati iradokitzailea suertatuz gero, ni neu konforme.
‎Bestalde, manikeismo arriskua uxatzeko, ez ditut parametroak antolatu era dikotonomikoan (formal vs. informal/ folkloriko vs. kultural...), antolamendu modu horrek bide eman baitezake pentsatzeko ezaugarri batzuk baztergarriak direla. eta ez da hala. hortaz, kontuak argi: jarduera batzuk hobesteak ohikoagoak, informalak edo bide batezkoak izateagatik ez du esan nahi puntualak, formalak eta berariazkoak zokoratzekoak direnik. hori bai:
‎" ez dute integratu nahi"," hemengo ohituretara moldatu behar dute"," ez da normala txapelarekin lana egitea, etxean utzi besterik ez dute"... txapelak sortzen du zer esana, nahiz eta identitate ikurra soilik den, eroso senti arazten duena euskaldun gizonezko asko. hainbatek diote, txapela janztean nabaritzen duela bertakoengan halako pausoa atzera eramate bat; distantziamendua. hainbati itxi dizkiete ateak lan bila joatean. txapelaz gain, bada" arazoak" sortzen dituen gure parte den beste kontu bat: txina osoan hainbat elkarte gastronomiko zabaldu ditugu, elkartzeko, eta gure kulturan pisu handia duen mahaiaren bueltako errituei bide emateko. ez dute ulertzen, ez dute onartzen: jan eta edan neurririk gabe egiten omen dugu, ozenago hitz egiten, eta gainera," kanibalismoa" egiten dugula diote, txuleta ia gordinik jaten dugulako. halaxe. urrun gaude beraien pikantea jateko ohituraz, edota, tea hartzea momentu garrantzitsutzat ikusteaz.
2020
‎Jarraian ikusiko dugun moduan elkarrizketatuaren hitzek elkarrizketaren zentralitatea hartzen dute eta honek elkarrizketatzailearen kooperazio maila apur bat mugatzen du. Ondorengo adibidean ikus daitekeenez, elkarrizketatzaileak elkarrizketatua trabatzen denean aurrera jarraitzeko bide ematen dio:
‎Hedabideen dibertsifikazioak eragindako askotariko hizkera moldeen garapenak, aztergai ugari lantzeko bide ematen du, oso interesgarriak ikuspegi diskurtsibotik begiratuta, zein soziolinguistikotik begiratuta. Gauzak honela, lan honekin Larrazabal eta Larringanek (2007) irrati elkarrizketen azterketa egiterakoan zabaldutako bideari heldu nahi diogu, baina euskararen normalizazioarekin hizketa molde eta eredu askotarikoen garapenak duen lotura landuz.
‎Komunikabideek hizkuntza ereduak zabaltzeko duten indarra oso kontuan hartu behar dela dioskue Elordui eta Zabalak (2009); egungo komunikabideen eskaintza zabalak era guztietako komunikazio egoerak islatu eta irudikatzeko bide ematen du.
‎Aztergai izandako alderdiez gain, hitzezkoak ez diren ezaugarriek komunikazioan duten garrantzia ere ikusi dugu, guzti honekin solasaren konplexutasuna azpimarratuz eta hemendik aurrerako ikerketa berrien beharra azaleratuz. Izan ere, hedabideetako mintzajardunetan oinarritutako azterketek, komunikazio egintzak eta testu generoak hobeto ezagutu eta ezaugarritzeko bide ematen digute. Hauek ondo zehazteak ondorio agerikoak ditu, besteak beste, hizkuntza gutxituaren normalizazioan (Moriarty, 2011), hezkuntzan, corpus sorkuntzan eta hedabideen produktu berrien garapenean.
2021
‎• Aitortu behar dugu azken urteotan hizkuntza errefortzua eskaintzeko planteamenduekin uzkur izan garela, Bortzirietako errealitate soziolinguistikoa kontuan hartuta halakoak desegoki izan zitezkeelakoan, ghettoak sortzeko bide eman zezaketelakoan, etab. Datu soziolinguistikoak oinarri9 eta eskualdeko haur gaztetxoentzako aisialdiko eskaintza erabat euskaraz izanik, ereduan matrikulatutako familia migratuetako seme alabek euskara zailtasun haundirik gabe ikas zezaketela aurreikusi genuen. Kalkulu okerra, zalantzarik gabe.
‎Horretarako prest ez bagaude, hizkuntzaren heriotza da alternatiba. Beraz, gainditu egin behar ditugu hizkuntzak ikasteari buruzko ideia zaharkituak eta bide eman hizkuntzen kontaktuari. Azkenean, interferentzia iturrien aniztasuna dela eta, ikusiko dugu hizkuntza autoerregulatu eta beste hizkuntzetatik bereiz mantentzen dela, eta horixe gertatzen da hain zuzen komunitate eleanitzetan:
‎Eusko Jaurlaritza parte hartzen ari da campusaren prestakuntzan. Ikusiko da pandemiak bide ematen duen Campusa aurrera ateratzeko.
‎ekologia erraz uler daitekeen teoria hedatua da, eta herritarrek, oro har, zabal onar dezaketen diskurtsoa. Era berean, aurkezten duen erronketako bat hizkuntzen arteko konfrontazio esparrua uztea da, eta hizkuntza guztien iraunkortasuna positibotzat jotzen duen ikuspegiari bide ematea.
2022
‎• Igorren noka ikastaroa antolatu zuten, ondoren mintza-praktika informalxeagoei bide emateko.
2023
‎Batua hautatzeak zenbait eztabaida piztu zituen gizartean, baina euskalkiei ez zitzaien atea erabat itxi (Torrealdai 1985). Telebistaren arduradunak kontziente ziren hizkera ezberdinei tokia egiteko beharraz, batuaren aberastasunari eta joskera ezberdinei bide emanda (Larrinaga 2019, 163). Era horretan, euskara batua eta euskalkiak elkarren kontrako beharrean elkarren osagarri gisa ikusi beharra azpimarratu zuen Igone Etxebarriak (tartean EITBn hainbat ardura postu izandakoa, hizkuntza zaintza eta kalitatearekin lotuta):
‎Euskal kulturaren baitako dinamikak ezagutzen dituenak badaki esperimentazio esparrua izan dela lehen bezala orain, euskal kultura unibertsala izan dela lehen bezala orain, unean uneko gizartean lekua hartzeko bide garrantzitsua izan dela euskaldunontzat, komunitatea eta afektuak eraikitzeko guneak sortu dituela, beharrizan ezberdinei bide emateko errepertorio zabala duela metatua, hitz idatziaren nagusitasuna birpentsatzeko alfabetatze multimodalerako aukera anitzak dituela, euskaltasunaren inguruko imajinario berriak eraikitzeko potentziala e.a. Zentzu horretan esaten denean euskal kulturak berritu (modernizatu) behar duela ez da ongi ezagutzen euskal kulturaren ubidea eta transmisio eten baten kontzientzia falta batetik hitz egi... Asimilazio kulturala oso handia da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia