2008
|
|
Lerro hauetatik, beraz, berriz ere, aldeen arteko akordioari egin behar zaio dei, bereziki, 1992ko Tratatu Orokorreko lehenengo artikuluan aurreikusitako Goi Mailako Komisioari erreferentzia berezia eginez, hori baita
|
bide
azkarrena eta zuzenena behin betiko nazioartean gatazka honi amaiera emateko, aldeek berek talka egiten duten tratatuetariko batean jasotako bidea dela ez ahaztuz. Hori gertatzen ez den bitartean, espainiar auzitegiek hartutako bideak Uruguaiko biztanleei erresidentzia eta lana eragotziko dizkie egitatezko modu batean, baina Uruguaiko gobernuak hartzen duen jarreraren zain mantendu da betiere Espainiako Administrazioa, nazioarteko ordenamenduan benetako gatazka baten sorrera suposatu dezakeelako eta, ondorioz, bere kontrako ekimenak hartzea gerta litekeelako.
|
2011
|
|
globala, konektatua eta konexiobidea). Euskal aldea (zer esanik ez, euskalduntasuna) etxerako den bitartean, erdal aldea mundu fluxuekiko konexio
|
bide
azkarra da. Horrenbeste, auzia ez da hibridotasuna, ezta purutasuna ere, kontua da nola egiten diren mestizajeak, nola egiten diren hibridoak eta horietan nola islatzen eta sumatzen ahal diren «hierarkiak» eta «azpi/ gainordenak»; hitz batean:
|
2015
|
|
Ondoren, 1981 urtean, Galiziako eta Andaluziako Estatutuak onetsi ziren eta, horiei jarraituz, baita Kanarietako eta Valentziako autonomia erkidegoetakoak ere. Nafarroarekin batera, aipaturiko autonomia erkidego horiek guztiak,
|
bide
azkarretik onartu ziren, hau da, lege organikoen bidez. Gainontzeko autonomia erkidegoetako estatutuak, aldiz, bide arrunta erabiliz onartu ziren eta, ondorioz, esan daiteke bi mailatan sailka daitezkeela autonomia erkidegoak. Horrela, zazpi autonomia erkidegok eskumenen maila gorena lortu dute (Euskadi, Katalunia, Galizia, Andaluzia, Nafarroa, Valentziako eta Kanarietako autonomia erkidegoak), beste autonomia erkidegoen eskumen maila baxuagoa izanik.
|
|
Beraz, bereizketa bikoitza egin daiteke autonomia erkidegoen artean, erabilitako bidearen arabera: alde batetik,
|
bide
azkarra erabili duten autonomia erkidegoak daude, hau da, Espainiako Konstituzioaren 151 artikuluan oinarritutako bideari jarraitu diotenak; beste aldetik, Konstituzioaren 143 artikuluan oinarrituz, bide arrunta erabili duten autonomia erkidegoak. Lehenengo bideari jarraituz, Konstituzioaren artikuluan aitortutako eskumenetan esku har dezake autonomia erkidegoak bat batean, baina bide arruntari jarraituz gero, 148.1 artikuluarekin zerikusia duten eskumenak baino dituzte bereganatu autonomia erkidegoek printzipioz, behintzat bost urte igaro arte.
|
2022
|
|
Lehenengoari dagokionez, esparru sozioekonomikoaren instituzionalizazioaren geldotzearekin azaldu bezala, maila politikoan ere, Gernikako Estatutuaren eskumenen transferentzia 1980ko hamarkadaren bukaeratik erabat motelduta zegoen. Felipe Gonzalezen gobernuak 1992an bultzatutako Paktu Autonomikoek EAJren haserrea piztu zuten," bide motel" eko autonomien eskuduntzak"
|
bide
azkar" rekoekin parekatu nahi izan zituen heinean. Egoera horren aurrean, 1993ko uztailean Eusko Legebiltzarrak transferitu gabeko 54 eskuduntzen zerrenda(" Zubia txostena" 20) bidali zion eratu berria zen Espainiako Gobernuari.
|