2003
|
|
Aldarapena bigarren mailako efektu gisa hartzera jotzen zuten (XVII. mendean zehar errebote mekaniko motaren bati egotzi zitzaion aldarapena), eta aldi berean eroapen elektrikoari —Grayren efektu aurkitu berriari— buruzko hala eztabaida nola ikerketa sistematikoa ahal bezainbeste atzeratzera. Aurrekoarekin hertsiki lotutako beste talde batek aldarapena jotzen zuen funtsezko efektutzat, eta beste talde batek, berriz, erakarpena eta aldarapena
|
biak
ala biak zituen elektrizitatearen oinarrizko agerpen gisa. Talde horietako bakoitzak oinarri horien arabera moldatzen zituen bere teoria eta ikerkuntza, baina lehenak adina zailtasun izan zituzten sinpleenak ez diren eroapenaren edozein efekturen berri emateko.
|
2006
|
|
Amaieran Humeren bi idazki aurkituko ditu irakurleak —bata moralari buruzkoa eta bestea estetikari buruzkoa— Testu klasikoak
|
biak
ala biak.
|
2008
|
|
Beraz, forma edo esentzia singularrez banandurik ez dagoela eragin daiteke: forma eta materia,
|
biak
ala biak, singularrari dagozkio, modu desberdinetan bada ere, forma ez baita errealitate singularraren beste osagai bat, haren printzipioa baizik. VII 7 ataletan zehar Aristotelesek materia eta forma sortugabeak direla eta aurretik existitzen direla baieztatzen du; eta VIII 6an, errealitate singularrean haien arteko lotuta azaltzen du, potentzian dagoena (materia) egintzaratzea (forma) dela adieraziz.
|
|
Aipaturiko pasarteetan badenaren eta bataren izaera partzialki ezarrita dago: Aristotelesen sistema ontologikoan,
|
biak
ala biak nozio transgenerikoak dira, kategoria anitzetan zuzenean zatituak eta substantzia singularretatik ez banangarriak.
|
|
filosofoaren ustez, Tales Miletokoaren hausnarketaren eta olerkarien kontakizunen artean badagoela nolabaiteko lotura. Izan ere, olerkariak eta filosofoak,
|
biak
ala biak, errealitatearen aniztasunari batasuna ezarri nahi diote, eta hori lortu nahian osotasunaren azken printzipioetara zuzentzen dira. Hala ere, Aristotelesentzat, Tales Miletokoa filosofiaren aitzindaria da, ez olerkaria, eta hura ezartzeko filosofoak zenbait arrazoi ematen du:
|
2009
|
|
Horra hor bien arteko diferentzia garrantzitsua. Eta
|
biak
ala biak eternitatearen ideiaren bitartez kristautasunarekin aise lotu ditzakegunez puntu horretan, beharrezkoa da bi pentsamendu sistemen (bi pentsalarien eta kristautasunaren) arteko desberdintasuna erakustea:
|
2011
|
|
Bide oro beti da berbide, bost axola beste batek aurretik egina duen ala ez, Wittgenstein, bide ingeniari, pentsamenduaren topografo, eromenari lubakiak eginez hitzaren eromenari, hitzaren ez hitzaren lubakitik tiroka bide oro beti da berbide, eta lehen abiapuntuan ez dago pentsamendurik, amildegi beldurgarria baizik, eta, beraz, orduan, bide oro ez da berbide baizik eta ez bidearen berbide edo jainkoaren hedapena, Hegel: ...urri izan gabe, baina Nietzschek jatorrian jatorriaren jatorria nahi du, [ez iturririk eza, jatorrira itzuli beharra, Sokrates bide nahaslearen [aurrekoetara gizakion diskurtsoa fartsa handi bat da azpiko argitasun erabatekoa estaltzen duena; argi iturririk gabeko argitasuna edo jainkoaren argitasuna biak bat bera dira niretzat, baina ez Hegelentzat, [ez Nietzscherentzat, elkarren kontrako bidetik
|
biak
ala biak fenomenoen azpian ez dago ezkutuko errealitate [benetakorik, Nietzsche, oinarririk gabeko bilakaera agortezina da bizitza, izan eta kito, bost axola badena baden, izan eta kito eta hizkuntzak adierazten du izatea, esanez baikara, Txinan eta Indian besterik badiote ere, esan ala ez izan, eta ez izanez esan daiteke izatearen argi isla ttipi bat gauzen azkenburuko izaera/ ez izaera aurkitze...
|
2013
|
|
Jainkoarengatik egiten dute egiten dutena) bai dinamika beldurgarriak (Jainkoarengatik hiltzen duen jendea). Bikainak edo beldurgarriak,
|
biak
ala biak nahasketa arriskutsu batetik sortuak dira, fikzioa errealitate bihurtzetik sortuak.
|
|
Eta nahi horretatik ondorioztatzen dugu aipatu tesi ontologikoa, dualismoa, hain zuzen. Lehenengo aldaera izan edo bigarrena izan,
|
biak
ala biak tranpatiak dira, ezin baita egin halako jauzi mortalik: gure nahietatik edo uste etiko moraletatik ezin dugu ondorioztatu errealitatea nolakoa den, arima nolakoa den, arima zer den.
|
|
Lukrezioren arabera,
|
biak
ala biak gauzak dira, materiazko gauzak dira, hau da, atomo sortak dira; zehatzago, atomo sortek eta haien arteko erlazioek osatutakoak. Lukreziok onartzen du arima/ gogoa osatzen duten atomoak zertxobait bereziak direla, hala nola arinagoak direla, baina atomoak edozein kasutan.
|
2021
|
|
Zentzu horretan, gogoan izan beharrekoa da Azpiazuk lerratze horren arriskuez egindako oharpena: jokoan dagoena esparru publikoaren (kalearen, medioen) erabilera dugu, eta hor, azken urteetan nahiko garbi ikusi dugu gizon baten hitz batek emakume baten esaldi osoak baino gehiago balio duela,
|
biak
ala biak sexismoaz aritu arren. (Azpiazu 2013)
|