Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2003
‎Aldarapena bigarren mailako efektu gisa hartzera jotzen zuten (XVII. mendean zehar errebote mekaniko motaren bati egotzi zitzaion aldarapena), eta aldi berean eroapen elektrikoari —Grayren efektu aurkitu berriari— buruzko hala eztabaida nola ikerketa sistematikoa ahal bezainbeste atzeratzera. Aurrekoarekin hertsiki lotutako beste talde batek aldarapena jotzen zuen funtsezko efektutzat, eta beste talde batek, berriz, erakarpena eta aldarapena biak ala biak zituen elektrizitatearen oinarrizko agerpen gisa. Talde horietako bakoitzak oinarri horien arabera moldatzen zituen bere teoria eta ikerkuntza, baina lehenak adina zailtasun izan zituzten sinpleenak ez diren eroapenaren edozein efekturen berri emateko.
2006
‎Amaieran Humeren bi idazki aurkituko ditu irakurleak —bata moralari buruzkoa eta bestea estetikari buruzkoa— Testu klasikoak biak ala biak.
2008
‎Beraz, forma edo esentzia singularrez banandurik ez dagoela eragin daiteke: forma eta materia, biak ala biak, singularrari dagozkio, modu desberdinetan bada ere, forma ez baita errealitate singularraren beste osagai bat, haren printzipioa baizik. VII 7 ataletan zehar Aristotelesek materia eta forma sortugabeak direla eta aurretik existitzen direla baieztatzen du; eta VIII 6an, errealitate singularrean haien arteko lotuta azaltzen du, potentzian dagoena (materia) egintzaratzea (forma) dela adieraziz.
‎Aipaturiko pasarteetan badenaren eta bataren izaera partzialki ezarrita dago: Aristotelesen sistema ontologikoan, biak ala biak nozio transgenerikoak dira, kategoria anitzetan zuzenean zatituak eta substantzia singularretatik ez banangarriak.
‎filosofoaren ustez, Tales Miletokoaren hausnarketaren eta olerkarien kontakizunen artean badagoela nolabaiteko lotura. Izan ere, olerkariak eta filosofoak, biak ala biak, errealitatearen aniztasunari batasuna ezarri nahi diote, eta hori lortu nahian osotasunaren azken printzipioetara zuzentzen dira. Hala ere, Aristotelesentzat, Tales Miletokoa filosofiaren aitzindaria da, ez olerkaria, eta hura ezartzeko filosofoak zenbait arrazoi ematen du:
2009
‎Horra hor bien arteko diferentzia garrantzitsua. Eta biak ala biak eternitatearen ideiaren bitartez kristautasunarekin aise lotu ditzakegunez puntu horretan, beharrezkoa da bi pentsamendu sistemen (bi pentsalarien eta kristautasunaren) arteko desberdintasuna erakustea:
2011
‎Bide oro beti da berbide, bost axola beste batek aurretik egina duen ala ez, Wittgenstein, bide ingeniari, pentsamenduaren topografo, eromenari lubakiak eginez hitzaren eromenari, hitzaren ez hitzaren lubakitik tiroka bide oro beti da berbide, eta lehen abiapuntuan ez dago pentsamendurik, amildegi beldurgarria baizik, eta, beraz, orduan, bide oro ez da berbide baizik eta ez bidearen berbide edo jainkoaren hedapena, Hegel: ...urri izan gabe, baina Nietzschek jatorrian jatorriaren jatorria nahi du, [ez iturririk eza, jatorrira itzuli beharra, Sokrates bide nahaslearen [aurrekoetara gizakion diskurtsoa fartsa handi bat da azpiko argitasun erabatekoa estaltzen duena; argi iturririk gabeko argitasuna edo jainkoaren argitasuna biak bat bera dira niretzat, baina ez Hegelentzat, [ez Nietzscherentzat, elkarren kontrako bidetik biak ala biak fenomenoen azpian ez dago ezkutuko errealitate [benetakorik, Nietzsche, oinarririk gabeko bilakaera agortezina da bizitza, izan eta kito, bost axola badena baden, izan eta kito eta hizkuntzak adierazten du izatea, esanez baikara, Txinan eta Indian besterik badiote ere, esan ala ez izan, eta ez izanez esan daiteke izatearen argi isla ttipi bat gauzen azkenburuko izaera/ ez izaera aurkitze...
2013
‎Jainkoarengatik egiten dute egiten dutena) bai dinamika beldurgarriak (Jainkoarengatik hiltzen duen jendea). Bikainak edo beldurgarriak, biak ala biak nahasketa arriskutsu batetik sortuak dira, fikzioa errealitate bihurtzetik sortuak.
‎Eta nahi horretatik ondorioztatzen dugu aipatu tesi ontologikoa, dualismoa, hain zuzen. Lehenengo aldaera izan edo bigarrena izan, biak ala biak tranpatiak dira, ezin baita egin halako jauzi mortalik: gure nahietatik edo uste etiko moraletatik ezin dugu ondorioztatu errealitatea nolakoa den, arima nolakoa den, arima zer den.
‎Lukrezioren arabera, biak ala biak gauzak dira, materiazko gauzak dira, hau da, atomo sortak dira; zehatzago, atomo sortek eta haien arteko erlazioek osatutakoak. Lukreziok onartzen du arima/ gogoa osatzen duten atomoak zertxobait bereziak direla, hala nola arinagoak direla, baina atomoak edozein kasutan.
2021
‎Zentzu horretan, gogoan izan beharrekoa da Azpiazuk lerratze horren arriskuez egindako oharpena: jokoan dagoena esparru publikoaren (kalearen, medioen) erabilera dugu, eta hor, azken urteetan nahiko garbi ikusi dugu gizon baten hitz batek emakume baten esaldi osoak baino gehiago balio duela, biak ala biak sexismoaz aritu arren. (Azpiazu 2013)
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia