Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2000
‎Esaldi hauetan guztietan arreta jartzen baduzue, etikak lantzen duenari buruzko ideia orokorra eskuratuko duzue. Baina, adierazpen hauei guztiei buruzko atentzioa ematen didan lehenengo gauza da horietako bakoitza bi zentzu desberdinetan erabiltzen dela. Zentzu erlatiboa edo azalezkoa, alde batetik, eta zentzu erabatekoa edo etikoa, bestetik, deituko ditut.
2001
‎1 Aipatzekoa da errealitateak bi zentzu dituela, ‘Realitat’ eta ‘Wirklichkeit’ (edo ‘Dasein’), zerizana eta izatea. Zerizanak adigaiaren edukia adierazten duen bitartean, izatea ez da adigaien eremuko ezaugarri bat gehiago, baizik eta objektu baten posizio edo ezarpen absolutua adierazten du espazioan eta denboran.
2003
‎Zientzi hezkuntzak aurretik zientzialari komunitateak zailtasunez erdietsi duena irakasten du —mundua ikusteko eta bertan zientzia egiteko modu berezi batekiko konpromiso sendoa— Konpromiso hori beste batek ordezka dezake, eta hala gertatzen da aldian aldian, baina ezin zaio hari besterik gabe uko egin. Eta zientzialari profesionalen komunitatea ezaugarritzen jarraitzen duen bitartean, ikerkuntza emankorrarentzako bi zentzutan funtsezkoa dela erakusten du. Zientzialari banakoari, jorratu behar dituen arazo zilegiak ez ezik, horientzako ebazpen onargarrien izaera definitzean, konpromiso hori ikerkuntzaren beraren berezko osagarria da.
2004
‎Errealizazioaren etika diogunean, errealizazio hitza Zubiriren oinarrizko eta funtsezko zentzuan hartzen dugu batetik, baina baita ere, bestetik, Cencillok ematen dion zentzu psiko integratzailean, bere obra antropologiko eta psikoanalitikoan sakonkiro azaldu duen bezala, bi zentzuok elkarren osagarriak eta argigarriak direlarik.
‎Zorrotz mintzatuz, jabetze horri baino areago jabetze horren jabeari, hots, gizakia den errealitate substantibo horri deritza" errealitate morala" Zubirik. Gizakia errealitateaz jabetzerakoan (jabetu hitzaren bi zentzuetan) hainbat ezaugarri edo berezitasunen jabe egiten da, ezaugarriok bere giza nortasuna (giza nortasun propioa, banaka mintzatuz gero) moldatzen eta osatzen dutelarik. Gizakiaren nortasun hori errealitate moralaren espresio eta adierazpena dateke.
2006
‎167 temenoj adierak bi zentzu zehatz ditu, batetik erregeari loturiko lurzorua da, baina, baita ere, jainko bati zor zaion lurzoru sakratua, temenioj edo baso sakratua, besteak beste. Bikoiztasun semantiko horrek erregeak edukiko zuen funtzio sakratuarekin izan dezake harremana.
2008
‎Izateko bi zentzuen artean, zeinek dauka lehentasuna. Potentziak ala egintzak?
‎Substantzia bi zentzutan esaten dela gertatzen da: batetik, 1) azkenengo subjektua, beste ezertaz esaten ez dena; bestetik, 2) zehaztutako zerbait (tode ti) delarik ere 3) banandu daitekeena (choriston).
‎Argi dago, beraz, jakituria ez dela zientzia ekoizle bat, filosofatzen hasi zirenak izadiaren fenomenoek liluraturik hasi baitziren, eta liluraturik daudenek bere ezjakintasuna onartzen dute; beraz, filosofatzen hasi zirenek ezjakintasunetik atera nahian egin zuten, jakintzagatik beragatik, hain zuzen, eta ez beste edozein helburu ekoizkor edo praktikorengatik. Hori dela eta, Aristotelesek jainkotiartzat hartuko du jakituria, eta hori bi zentzutan: jainko batek zientzia hura izango lukeen aldetik, eta zientzia horrek jainkotasuna ikertzen duen aldetik.
2013
‎Nire ikuspegian, zentzuaren bi zentzu horien arteko jauzi harrigarririk ez dago. Bereizketa zentzuzkoa eta interes handikoa da, jakina, baina bien arteko aldea edo amildegia ez da hain handia edo sakona.
‎Inpresioa daukat gorago aipatu dikotomiatik (zentzuaren bi zentzu), bestelako dikotomiak eratorri direla: mitoa (balioa, jainkozko zentzua...) versus zientzia (utilitatea, arrazoimen ilustratua, erlijio berria zentzu txarrenean, gobernu absolutua...).
2017
‎Bi kontzientziaren arteko muga, berau kontzientzia mugatzaileak ezarria eta kontzientzia mugatuak aitortua, horixe da nire Ni objektua. Eta hori ulertu behar dugu ‘muga’ hitzaren bi zentzuetan. Mugatzailearen aldetik, bada, muga hartzen da naukan eta inguratzen nauen edukitzat, ni jokoz kanpo uzten nauen eta osotasun gisa salbuesten nauen hutsezko zakutzat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia